کرمان رصد

آخرين مطالب

جهش تولید از ایده تا عمل مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - جهش تولید که به عنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک ایده اثر گذار مطرح شده در حقیقت نقشه راهی در افق کاری مدیران و متولیان امر گشوده تا بتوانند در روزهای آغازین سال 99با فراهم کردن الزامات کاری لازم در راستای پویایی اقتصاد جامعه و تقویت معیشت مردم گام های محکم و موثری را بردارند.

مسئولان و متولیان امر در استان کرمان در گفت و گوهای جداگانه با ایرنا در راستای تبیین شعار سال نقطه نظرات خود را پیرامون تحقق این شعار و در واقع عملیاتی کردن این ایده کارشناسانه مبتنی بر اصول خدمتگزاری و خدمات رسانی جهادگونه و صادقانه ارایه دادند.
جهش در تولید نیازمند عزم جهادی مدیران
نماینده ولی فقیه در استان کرمان تعیین شعارهای سال را نشانه تیزبینی و حکمت رهبر انقلاب و بر اساس نیازهای واقعی کشور در مسیر پیشرفت ، عدالت و نقشه راه کشور می داند و با تاسی از تجربه های چند دهه عمر گرانمایه انقلاب اسلامی براین باور است که جهش تولید تنها با عزم جهادی مدیران تحقق خواهد پذیرفت.
حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی افزود: اگر می خواهیم بر مشکلات فائق آییم, راهی جز این نداریم که در زمینه اقتصاد مقاومتی خودمان را قوی کنیم و در ذیل آن با شعارهای سال گام به گام در تکمیل این فرایند بکوشیم و مهم اینکه صاحبنظران و اقتصاددانان همگی معتقدند که راه برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی, رشد در بخش تولید است تا از این راه, ضمن تولید ثروت ، وابستگی های نفتی کاهش پیدا کند و مشکل اشتغال حل شود و ما چاره ای غیر از این نداریم.
امام جمعه کرمان تصریح کرد: سال گذشته به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده بود که در کشور اقداماتی صورت گرفت و در استان کرمان نیز با تلاش مسئولان و متولیان امر برخی مشکلات حل شد و ریل گذاری های خوبی انجام پذیرفت اما کافی نبود و لذا امسال که جهش تولید نام گرفته ، این ریل گذاری ها باید منجر به رشد تصاعدی بخش تولید بشود.
حجت الاسلام علیدادی سلیمانی از حضور بخش خصوصی در این عرصه به عنوان یک مولفه اثر گذار و امید بخش در برهه کنونی نام می برد و معتقد است جهش در تولید نیازمند اراده جدی و اقدام جهادی مدیران و متولیان در این حوزه است بخصوص اینکه باید زمینه لازم را برای برای ورود پررنگ و قوی بخش خصوصی در عرصه تولید فراهم کنند.
به گفته امام جمعه کرمان در این مسیر هم باید قوانین دست و پاگیر اصلاح شده و بروکراسی از بین برود و بخش خصوصی به معنی دقیق کلمه ترغیب شود تا در تولید سرمایه گذاری کند.
وی همچنین افزود: باید ضمن رصد و تحلیل وضعیت موجود بطور مستمر ، یک پیمایش دقیق از فعالیت های صنعتی و کشاورزی استان به تفکیک شهرستانها انجام گیرد و برای هر شهرستان برنامه عملیاتی خوبی تنظیم شود و در این چرخه باید نیازها ، فرصت ها و مشکلات هر بخش احصا شده و دستگاه ها خودشان را متولی اصلاح و کمک بدانند.
امام جمعه کرمان افزود: بعد از رصد و تحلیل وضعیت فعلی, باید بسته های تشویقی و حمایتی در دستور کار قرار گیرد و نقدینگی تولیدگران در قالب تسهیلات کم بهره در اختیار ایشان قرار گیرد و در این زمینه باید هم کارگشایی خوبی صورت پذیرد و هم نظارت ها تشدید شود تا تسهیلات تولید دست تولیدکننده واقعی برسد و مثل برخی موارد که به استفاده دلالی رسیده ، از محل اصلی منحرف نشود.
حجت الاسلام علیدادی سلیمانی گفت: اگر این دو مهم اتفاق افتاد باید اهرم نظارت نیز به کمک بیاید تا این فرایند کامل شده و شاهد یک اقتصاد شفاف و سالم و حامی تولیدگر واقعی و در عین حال مجازات کننده دلالان باشیم .
وی ادامه داد: نکته دیگری نیز که قابل ذکر است این است که جهش در تولید با روش های سنتی اتفاق نمی افتد بلکه جهش مستلزم راه های جدیدی است تا بتوانیم با کمترین هزینه و بهترین بازدهی در کوتاه ترین زمان ممکن به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.
امام جمعه ادامه داد: به تعبیری باید زمینه را برای حضور شرکت های دانش بنیان. یعنی مجموعه هایی که می توانند بهترین بازدهی را داشته باشند و با ابتنای به دانش, خلق ثروت و افزایش تولید را رقم بزنند در استان فراهم و این حوزه را تقویت کنیم .
تسهیل سرمایه گذاری زمینه ساز جهش تولید
شهردار کرمان هم نام‌گذاری هوشمندانه سال 99 با عنوان جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی را موجب شتابان شدن فعالیت‌های بسیاری از حوزه‌ها به‌ویژه عمران شهری و تسهیل سرمایه‌گذاری در کرمان می‌داند و می گوید:شهرداری و شورای شهر برای تحقق این شعار در سایه تسهیل سرمایه گذاری به حذف دستورالعمل‌های مزاحم و دست‌ و پاگیر برای سرعت بخشی به پروژه های شهری می پردازد.
سیدمهران عالم‌زاده براین باور است که بسترهای لازم برای یک شهر توسعه‌ یافته با ایجاد بستر لازم سرمایه‌گذاری در سال جهش تولید فراهم می‌شود تا به منویات رهبر معظم انقلاب در این حوزه جامه عمل بپوشانیم.
شهردار کرمان گفت: تمرکز ما در دوره جدید بر اتمام طرح های نیمه تمام شهری است که این طرح‌ها از جمله تقاطع‌های غیرهم‌سطح، براساس اولویت تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد و علاوه بر آن چند طرح بزرگ عمرانی نیز آغاز خواهیم کرد که در مرحله مطالعات قرار دارد.
تنوع بخشی و رقابت پذیری کالا پیش زمینه جهش تولید
عضو کمیسیون انرژی و رئیس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تبیین شعار سال معتقد است برای تحقق شعار باید در وهله نخست با همکاری سه قوای کشور یک حرکت اساسی ایجاد شود تا بتوان تولید را از نظر کمی، کیفی و تنوع بخشی توسعه داده و آنچه را که داریم بیشتر و بهتر تولید کرده تا به مرز رقابت پذیری برسد .
حسین امیری خامکانی با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید افزود: اراده ملی از قوای سه گانه و تمامی دستگاه ها مورد نیاز است تا جهش تولید به وجود آید و این مهم چنانچه در تولید کنندگان، مجوز دهندگان و مصرف کنندگان به وجود آید جهش تولید عملی خواهد شد.
به گفته امیری خامکانی چندین سال است که رهبر فرزانه انقلاب شعار سال را بر محور مسائل اقتصادی انتخاب می کنند که این نامگذاری ها بیانگر استراتژی و سیاست گذاری ملی است.
وی با بیان اینکه با توجه به ساختار حکومتی و اجرایی کشور چنانچه یک هدف به صورت ملی مطرح شود، شانس موفقیت بیشتر خواهد بود، تصریح کرد: در چند سال گذشته شاهد توسعه بسیاری از پروژه های تولیدی و به طبع آن ایجاد اشتغال بوده ایم.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان ابراز کرد: برای کشوری که چندین سال با تحریم، جنگ نفت و جنگ اقتصادی مواجه است، و مهمتر اینکه که نفت در اداره آن نقش کلیدی ایفا می کند؛ اما امروز استوار است و شاهد هستیم که قفسه های فروشگاه های کوچک و بزرگ در سطح کشور پر از کالاهای مورد نیاز مردم است.
امیری خامکانی با تأکید بر اینکه مسائل یاد شده بیانگر این است که تولید در کشور نهادیه شده ، اظهار داشت: همتی ملی در تولید و ایجاد اشتغال به وجود آمده ؛ شرکت های مختلفی تشکیل شده و یا در حال شکل گیری هستندکه این خود نوید بخش رونق و جهش تولید است .
نماینده مردم زرند و کوهبنان افزود: محصولات 100در صد ایرانی تولید می شود و یا با وارد کردن مواد اولیه تولید جریان دارد طوری که هم اکنون این اعتماد در بین مردم به وجود آورده است.
امیری خامکانی تأکید کرد: کالاهای تولیدی داخلی باید بر اساس نیاز حداکثری مردم و مطابق با ذائقه و سلیقه آنها که قابل رقابت با کالاهای خارجی باشد، تولید شود و از نظر تنوع بخشی هم آنچه که هنوز باید وارد شود فضایی ایجاد شود که در داخل تولید شود البته باید موانع و چالش های پیش رو را در این زمینه برطرف کرد؛ چالش اصلی مواردی است که طی سال های گذشته گفته شده که باید اصلاح شود.
اصلاح اساسی سیستم بانکی لازمه جهش تولید
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اصلاحات اساسی در سیستم بانکی، برنامه و بودجه کشور در فضای کسب و کار لازمه جهش تولید است، تصریح کرد: باید فکر اساسی برای واسطه گری در زمینه تولید و توزیع کشور انجام شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان بیان کرد: متأسفانه در سیستم تولید و توزیع کشور واسطه گری از مراجعه اولیه تولید کنندگان از لحظه اخذ مجوز و گرفتن زمین و زیر ساخت ها تا تولید و توزیع محصولات وجود دارد.
نماینده مردم کوهبنان و زرند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین ایام بیماری کرونا با مسائلی مواجه شدیم که علاوه بر خلاف اصلی مثالی از واسطه گری را عیان کرد یک گالن آب به اسم ماده ضد عفونی کننده از فردی به اسم تولید کننده به قیمت 800 هزار تومان خریداری می شود و با چند واسطه نهایتا با قیمت 2 میلیون تومان به دست مصرف کننده می رسد.
امیری خامکانی افزود: این مساله نشان می دهد که واسطه گری در کیفیت و قیمت کالاها اثر گذار است و این اثرگذاری سبب می شود که رقابت پذیری کالای تولید داخل با کالاهای وارداتی حتی در داخل کشور کم شود و انگیزه مصرف کالاهای تولید داخل در مردم کاهش یابد و این کاهش مصرف تولیدات داخل سبب ضرر و زیان به واحدهای تولیدی و کاهش گردش مالی آنان می‌شود.
ضرورت تسهیل فضای کسب و کار و کاهش واسطه گری
امیری خامکانی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی تولید و اشتغال در کشور رونق نمی‌گیرد، اظهار کرد: فضای کسب و کار باید تسهیل و روان شود و در این فضا واسطه‌گری، رشوه و مافیا نباید وجود داشته باشد.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز جوانان تحصیلکرده و صاحب فکر و اندیشه یک شرکت دانش بنیان راه اندازی می کنند؛ اما آنان نباید برای گرفتن پروژه و یا فروش محصول خود با مافیا مواجه شوند؛ مافیایی که انحصار ایجاد می کند، منجر به تعطیلی شرکت و واحدهای تولیدی می شود و یا افزایش قیمت کالا و خدمات را ایجاد می کند.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان تأکید کرد: برای جهش تولید سیستم بانکی باید در بست در خدمت تولید قرار گیرد. باید در سود تسهیلات تولید، نحوه پرداخت و دریافت اقساط حتما اصلاحاتی انجام شود زیرا با وام های 20، 18 و 30 درصد جهش تولید انجام نمی شود.
امیری خامکانی گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت های تأمین منابع مالی برای تولید باید سپرده‌های خرد و کوچک و بزرگ مردم را به دست گیرند و به سمت تولید و بازار سرمایه سوق دهند؛ چرا که این یک روش برد برد است.
وی ادامه داد: سپرده‌های مردم که برای آینده نگری فرزندان خود در بانک ها سپرده می شود؛ با تورم سالانه و با کاهش ارزش پول ملی ارزش خود را از دست می دهد و این سپرده گذاران هم تخصصی در تولید و بورس ندارند و بانکها هم بنگاه داری را بلد نیستند و نمی توانند ارزش افزوده ایجاد کنند و اگر هم ایجاد شود به سپرده گذاران نمی‌رسد.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید نهادهای تأمین منابع تولید با اعتماد مردم و از سپرده‌های مردم شکل گیرد و منابع مردمی به سمت تولید سوق داده شود؛ واردات بی‌رویه و غیرضرور هم یک چالش دیگر است که در این شرایط تحریمی که سیستم بانکی در ارتباط با دنیا مشکل دارد؛ گاهی واردات توجیه بردار می شود.
جهش تولید امتداد فرآیند توسعه کشور
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان کرمان با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و اینکه جهش در تولید نشان دهنده امتداد فرآیند توسعه اقتصادی کشور تحت شرایط و ظرفیت های موجود است ، افزود:هر چند مرحله جهش تولید در ادبیات اقتصادی متفکران غربی بیان شده اما نامگذاری این سال توسط رهبری دارای تفاوت ­های بنیادین و فلسفی با موارد مذکور است که باید به این تفاوت ها توجه داشت.
حسین مهرابی با اشاره به مزایای جهش تولید برای نیروی کار تصریح کرد: به طور مثال کارگران دستمزد دریافت کرده و علاوه بر رهایی از معضلات بیکاری و برخورداری از مواهب اجتماعی آن، قادر به خرید کالا یا خدماتی برای خود و خانواده می ­شوند که بر ایشان مطلوبیت دارد.
این استاداقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: بنگاه­ های تولید نیز با تولید بیشتر، از طریق تفاوت بین فروش و پرداختی به عوامل تولید، کسب سود نموده و آن­ها را قادر به خرید کالا یا خدمات می کند.
وی با بیان اینکه ارتقای فناوری یکی از ملزومات جهش تولید است اظهار داشت: ارتقای سطح تولید با میزان مشخصی از عوامل تولید (افزایش بهره ­وری و کارایی)، عمدتا تحت تاثیر ارتقای فن آوری قرار دارد و این امر مستلزم پیشرفت ­های فنی، ژنتیکی و غیره است.
مهرابی ادامه داد: افزایش دانش فنی در اثر تحقیقات و به مرور زمان و نیز نوآوری محقق می­ شود که این امر در ایران و در سال­های گدشته تا حد زیادی به وقوع پیوسته و افزایش شرکت­های دانش بنیان، شاهدی بر این ادعا است، اما هنوز نیازمند توجه جدی و علمی در این زمینه هستیم.
وی تاکید کرد: قوانین و مقررات و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در یک جامعه، باید مسیر تامین سرمایه برای جهش تولید را فراهم کنند که البته برخی از آن­ها وجود دارد و در حال بهبود است و در حوزه قوانین نیز نیازمند اصلاح و بازنگری اساسی داریم.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان کرمان با اشاره به رقابت پذیری برای تحقق جهش تولید تصریح کرد: شفافیت، نوآوری و نهادها، ثبات، زیر ساخت­ها، مهارت، اندازه بازار، بازار نیروی کار و بازارهای مالی، آموزش عالی و غیره از دیگر ارکان رقابت پذیری هستند.
وی تاکید کرد: ایران در برخی از شاخص های رقابت پذیری برای جهش تولید همانند نهادها، مهارتها، ثبات اقتصادی، بازار نیروی کار و بازارهای مالی؛ رتبه جهانی خوبی ندارد و نیازمند برنامه ریزی جدی برای ارتقا آنان است.
مهرابی گفت: قوانین نظام تولید و به ویژه نظام توزیع در افزایش و جهش تولید، نیازمند اصلاح و بازنگری اساسی است و با تحقق این مهم در برخی از اقتصادها، می توان با تحریک تقاضا، به افزایش تولید و عرضه کمک کرد.
وی افزود: عامل اصلی تولید، نیروی کار است که در صورت استفاده کارا و اثر بخش از آن، می توان به طور موثری تولید را افزایش داد، اما استفاده کورکورانه از آن، ممکن است اشتغال ایجاد کند، ولی تاثیرش بر تولید، چندان موثر واقع نخواهد شد.
استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: همچنین افزایش مهارت ­های افراد جامعه و تقویت ارتباط آموزش با بازار کار، و غیره موجب آماده سازی نیروی کار برای ایفای نقش در جهش تولید است.
وی ادامه داد: ایجاد یک باور عمومی و اجتماعی برای توانایی در جهش تولید، بسیار حائز اهمیت است، آنهم در شرایطی که عده ای از خارج و در داخل کشور، بر طبل ناامیدی و نتوانستن و غیره می­ کوبند و این باور در صورتی ایجاد و تقویت می ­شود که مردم اثرات توسعه اقتصادی و جهش تولید را در سفره های خود احساس کنند.
مهرابی در خاتمه چنین نتجیه گیری می کند که لازمه تحقق جهش تولیدی این است که همه آحاد جامعه باید برای تحقق این شعار گام بردارند و همه ارکان حاکمیت در کنار هم قرار بگیرند.
تولید انبوه لازمه جهش تولید
عضو هیات علمی و استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز بر این بار است که در شرایط فعلی استفاده از دستاوردهای موجود برای تولید انبوه بمنظور تصاحب بازارهای گسترده جهانی می تواند زمینه جهش تولید را فراهم کند زیرا که جهش تولید مراحل پس از رونق تولید و پیشنیاز توسعه است و کشورهایی که به رشد پایدار رسیدند مراحل جهش تولید را پشت سر گذاشتند.
حسین اکبری فرد با بیان اینکه در جهش تولید شاهد تغییر در پایه تولید هستیم و در این مرحله تولید با شیب بیشتری افزایش می یابد اظهار داشت: در جهش تولید شاهد انتقال تابع تولید به سمت بالا هستیم که این امر نشانه دست یافتن به تولید انبوه است.
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: رساندن تکنولوژی‌های موجود به تولید انبوه لازمه جهش تولید تلقی می شود و در این زمینه تولید باید علاوه بر تامین نیاز داخلی قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را داشته باشد.
وی با بیان اینکه در بخش جهش تولید امروزه می توان به بیماری کرونا اشاره کرد که اگر بتوانیم زودتر این بیماری را کنترل کنیم قطعا بازارهای هدف بیشتری را در آینده تصاحب می کنیم.
وی ادامه داد: کشورهایی که با این بیماری مواجه هستند ساختارهای تولیدشان تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و کشوری که بتواند این مشکل را سریعتر رفع کند می تواند در مقوله جهش تولید، بازارهای کشورهای همسایه و هدف خود را در اختیار گیرد.
اکبری فرد با بیان اینکه مراحل رشد اقتصادی در نظریه روسو پنج مرحله است که جهش تولید در این نظریه در مرحله چهارم قرار دارد افزود: وارد شدن به این مرحله به منزله این است که کشور توانسته از ابداعات و اختراعات و تکنولوژی معکوس و ساز و کارهای موجود برای تامین نیاز کالاهای داخلی و کشورهای دیگر استفاده کند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: ساز و کار جهش تولید در کشور فراهم شده زیرا به عنوان مثال ایران در تولید مواد مورد نیاز مبارزه با بیماری کرونا جهش داشته و اینکه بسیاری بخش ها به بخش تولید ماسک و لوازم بهداشتی و ضدعفونی ورود کرده اند که خود این امر جهشی در تولید تلقی می شود.
وی افزود: همانطور که در مبارزه با بیماری کرونا برخی اقلام را با کمک تمامی نهادها تولید کردیم، می توانیم در زمینه کشاورزی، صنعت، معدن و صنایع وابسته به نفت که تاکنون به صورت خام صادرات می شده امکان جهش تولید را فراهم کنیم.
اکبری فرد تاکید کرد: ابتدا مواد اولیه فراوان مورد نیاز جهش تولید را باید تامین کنیم و بسیاری از این مواد در داخل کشور و بخشی از طریق واردات باید تامین شود و در اقتصاد واردات مواد اولیه خام مشکلی ندارد زیرا ضمن اشتغالزایی، در داخل کشور ارزش افزوده ایجاد می کند.
وی گفت: جهش تولید به منزله افزایش تولید تا چند برابر در بخش های مختلف به خصوص در حوزه هایی که کشور در آن از مزیت نسبی برخوردار است، تلقی می شود.
استادیار اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد: باید تولید اقلام و کالاهای با ظرفیت جهش تولید را از اکنون شناسایی کنیم و به فکر تامین مواد اولیه و خام برای انبوه باشیم زیرا اگر بخواهیم کالایی را به صورت انبوه تولید کنیم باید ابتدا به فکر تامین مواد اولیه و دانش فنی آن باشیم و در صورت تامین این مواد، امکان بهره گیری از دیگر مایحتاج ازجمله سوله و نیروی انسانی در کشور مهیا است.
وی افزود: مسئولان و افرادی که در خط مقدم اجرای شعار سال قرار دارند باید اولویت ها را مشخص و منابع مورد نیاز و بازارهای لازم و تقاضا را شناسایی کنند.
زیرساخت‌های جهش تولید در کرمان وجود دارد
اکبری فرد همچنین اضافه کرد: استان کرمان در بخش های مختلف از جمله معادن، کشاورزی، صنایع تبدیلی کشاورزی و گردشگری ظرفیت جهش تولید را دارد اما جهش تولید در حوزه کشاورزی به لحاظ وابستگی به زمین و آب، به یکباره اتفاق نمی افتد اما به لحاظ تکنولوژی، افزایش کارایی و راندمان استان کرمان شرایط خوبی در این بخش دارد.
وی گفت: گردشگری و توریسم با ورود ویروس کرونا طی ماه‌های گذشته ضربه خورده اما پس از پشت سر گذاشتن بحران کنونی، جهش تولید می تواند در بخش اکوتوریسم و گردشگری محقق شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: استان کرمان به لحاظ صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی و گردشگری از ظرفیت بالایی برخوردار است که نیاز به کارهای کارشناسی دارد و در این زمینه در گذشته اطلاعات مطلوبی جمع آوری و اولویت های سرمایه گذاری در زمینه های مختلف شناسایی شده است.
وی افزود: اینک اگر استان کرمان درصدد جهشی در تولیدات مشخص هست باید به فکر تامین مواد اولیه و مواد خام و شناسایی بازارهای هدف برای صادرات تولیدات جهش یافته باشد که این امر نیاز به زیرساخت های ارتباطی، حمل و نقل و انرژی دارد که در سال های گذشته زیرساخت های مناسب برای جهش تولید در استان کرمان فراهم شده است.
جهش تولید بمعنای سرعت بخشی روند افزایش تولید
استاندار کرمان که خود از زمره دانشگاهیان هست با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی جهش تولید را به نوعی به معنی سرعت بخشیدن به افزایش تولید، راه‌اندازی تولید جدید و رفع مشکلات و موانع این عرصه زیربنایی دانسته و می گوید: سال گذشته 6 محور برای رونق تولید در استان کرمان معرفی و اقدامات خوبی در این راستا انجام شد اما این کارها با کندی پیش رفت.
محمد جواد فدایی با بیان اینکه یکی از محورهای رونق تولید طی سال گذشته در کرمان فعال کردن واحدهای تولیدی غیرفعال بود اظهار داشت: 390 واحد تولیدی غیرفعال در این استان وجود دارد که سال گذشته 30 مورد حدود هشت درصد از این واحدها فعال شد.
استاندار کرمان ادامه داد: اگر این اقدام بخواهد با همین روند انجام شود فعال کردن تمام واحدهای غیرفعال تولیدی استان کرمان حدود 13 سال زمان می برد و جهش تولید یعنی اینکه این مدت به سه سال کاهش پیدا کند.
وی تصریح کرد: در خصوص راه اندازی واحدهای جدید تولیدی نیز پنجره واحد سرمایه گذاری در استان کرمان ایجاد شد که در صدور مجوزها تسریع شود اما آنطور که فکر می کردیم این برنامه موفق نبود و علت این بود برخی از مدیران نسبت به اهمیت موضوع توجیه نمی شدند لذا امیدواریم با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی این مدیران نیز به اهمیت موضوع توجه کنند و پنجره واحد سرمایه گذاری کرمان فعال تر عمل کند و مجوزها سریع تر صادر شود تا جهش در تولید داشته باشیم.
فدایی افزود: البته قرار بود پنجره واحد سرمایه گذاری الکترونیکی نیز در استان کرمان به مرحله اجرا در آید اما این طرح هنوز انجام نشده و امیدواریم در سال جاری این مهم محقق شود.
وی گفت: بانک ها، تامین اجتماعی، اداره کل مالیاتی و قوه قضاییه در زمینه رفع مشکلات واحدهای تولیدی باید بیشتر همکاری کنند تا مشکلات این واحدها زودتر حل شود.
استاندار کرمان تصریح کرد: به عنوان نمونه ما واحدتولیدی داریم که پنج سال معطل تامین منابع مالی است و معنی جهش تولید این است که یک واحد تولیدی این مدت نباید منتظر تامین منابع مالی باشد.
وی تاکید کرد: از دستگاه های اجرایی درخواست می کنیم به استانداری اعلام کنند در سال 99 برای سرعت بخشیدن به جهش تولید چه کارهای جدیدی را انجام می دهند تا بتوان برای جهش تولید برنامه ریزی کنیم البته صاحبان واحدهای تولیدی باید همکاری و تلاش کنند تا جهش تولید مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی به خوبی محقق شود.
رهبر انقلاب اسلامی به رسم هر سال در نخستین لحظات سال نو، در پیامی به مردم ایران، با نام‌گذاری سال جدید با عنوان «جهش تولید»، مسیر حرکت یک‌ساله‌ کشور را مشخص و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.
برچسب‌ها
خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/118432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

گاز رسانی در استان روی ریل پیشرفت

سهمیه آرد خانوارهای عشایری کرمان افزایش می‌یابد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

امدادرسانی به بیش از 25000 نفر در سیل 9 استان

ورود اطلاعات استان کرمان به مناقصات شرکت‌های شبه دولتی استان

حمله «گروه تخریب» به آثار تاریخی ایران

تشکیل پرونده قضایی برای 5 معدن تولید شن و ماسه غیر استاندارد در زرند

آغاز به کار مرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

آغاز فعالیت مرکز بزرگ تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

دامداران و عشایر گنبکی، مراقبت‌های لازم پس از سیل را مد نظر داشته باشید

شمیم عطر گل محمدی از گلستانهای راور

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

راهپیمایی مردم کرمان ،زنجان و بندرعباس درحمایت از عملیات وعده صادق

نظام ارجاع در تمام شهرستان‌های استان کرمان اجرایی می‌شود

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

رگبار پراکنده باران در برخی از مناطق کرمان

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ شنبه 1 اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر

آغاز به کارمرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

درخواست برخی از مادران ایرانی برای تسریع در روند استعلام تابعیت فرزندانشان

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل 9 استان

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم