کرمان رصد

آخرين مطالب

تناقض‌های کرونایی در کرمان

فعالیت برخی از اصناف بدون اطلاع ستاد کرونا / همه سکوت کرده اند مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - در حالیکه مردم یک و ماه و نیم در خانه‌ها خود نشسته اند که ویروس منحوس را شکست دهند اما این روزها انتفاع برخی از اصناف از سلامت عمومی در سکوت مسئولان سبقت گرفته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با وجود مصوبات ستاد کرونا در استان کرمان در خصوص فعالیت اصناف دوازده گانه در کرمان و ممنوعیت فعالیت سایر صنوف در استان کرمان اما از صبح امروز برخی از مغازه‌های مرتبط با صنف کشاورزی با دست به دست کردن یک پیامک که هیچ ارگان مستقلی آن را تأیید نمی‌کند و در آن درخواست وزارت جهاد کشاورزی از معاون اول رئیس جمهور مورد توجه قرار گرفته، واحدهای تجاری را فعال کرده اند .
مردم خواستار اجرای کامل مصوبات ستاد کرونا در کرمان هستند
پیگیری خبرنگار مهر با بازرسی اتاق اصناف و 124 نیز در این خصوص تنها به یک صحبت کوتاه تلفنی با یک اپراتور ختم شد و آن اینکه صنوف مرتبط با سم و کود اجازه فعالیت دارند.
اما اینکه این اجازه از کجا صادر شده است مشخص نیست چون عملاً مشاور استاندار کرمان تاکید کرد که از سوی ستاد کرونا در استان هیچ اجازه‌ای برای فعالیت صنفی جز اصناف دوازده گانه قبلی صادر نشده است و دانشگاه علوم پزشکی نیز با فعالیت اصناف جدید موافقت نکرده است.
تلاش خبرگزاری مهر برای گفتگو با رئیس اتاق اصناف استان نیز تا کنون بی نتیجه بوده است.
هر گونه فعالیت اصناف باید با موافقت ستاد کرونا در استان کرمان انجام شود و هیچ نوع دستور العمل دیگری قابل اجرا نیست
عباس تقی زاده، مشاور استاندار کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت : هر گونه فعالیت اصناف باید با موافقت ستاد کرونا در استان کرمان انجام شود و هیچ نوع دستور العمل دیگری قابل اجرا نیست.
وی گفت: در صورت خلاف این موضوع بازرسان 124 و استانداری با صناف مورد نظر برخورد قانونی انجام خواهند داد.
این در حالی است که در یک مورد خاص با وجود چندین بار تماس خبرگزاری مهر هیچ اقدامی از سوی مراکز بازرسی و نظارت انجام نشده است.
رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ابراز نگرانی از بازگشایی برخی از اصناف با وجود مخالفت دانشگاه علوم پزشکی اظهارداشت : ستاد کرونا در کرمان هیچ تصمیم گیری در خصوص بازگشایی اصناف جدید انجام نداده است.
به جز اصناف دوازده گانه سایر اصناف حق فعالیت ندارند
محمد ثمره افزود: مردم یک ماه و نیم در خانه‌ها مانده اند به امید کنترل بیماری کرونا و اگر تصمیم گیریهای غیر علمی و اصولی موجب بازگشایی برخی از اصناف و شیوع ویروس در استان کرمان شود با اپیدمی و سیر صعودی موارد بیماری طی روزهای آینده مواجه خواهیم شد.
وی گفت: در صورتیکه اصناف بازگشایی شوند شاهد موج جدید شیوع بیماری کرونا خواهیم بود.
مردم یک ماه و نیم در خانه‌ها مانده اند به امید کنترل بیماری کرونا و اگر تصمیم گیریهای غیر علمی و اصولی موجب بازگشایی برخی از اصناف و شیوع ویروس در استان کرمان شود با اپیدمی و سیر صعودی موارد بیماری طی روزهای آینده مواجه خواهیم شد
وی با اشاره به شیب ملایم افزایش موارد کرونا در استان و شهر کرمان گفت: کادر درمانی طی دو ماه گذشته به شدت تحت فشار بوده و مردم هم بار روانی ناشی از خانه ماندن را تحمل کرده اند که بتوانیم وضعیت استان کرمان را کنترل کنیم که خوشبختانه موفقیت‌هایی خوبی داشتیم و اگر تصمیم گیریهای خودسرانه موجب بازگشایی اصناف شود تمام این دستاوردها به باد می‌رود.
وی علت افزایش ناگهانی تعداد بیماران در کرمان را نیز موج مسافرت‌ها و فعالیت اصناف در هفته پایانی سال 98 بود و حالا نتایج آن را در آمار افزایشی بیماران کرونایی می‌بینیم.
وی با اشاره به تبعات بسیار سنگین شیوع این بیماری بر جامعه و افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها گفت: صنوف یکی از مهمترین مکان‌هایی هستند که فاصله اجتماعی در آنها رعایت نمی‌شود.
وی گفت: در کرمان اقدامات بسیار خوبی انجام شده و در حالیکه بسیاری از استان‌ها برای تأمین ماسک و شیلد مشکل دارند ما با برنامه ریزی مناسب در حال تولید این اقلام هستیم کار درمانی با تمام قوا پای کار هستند اما اگر قرار باشد با بی برنامگی و اقدامات خودسرانه اجرای قانون فاصله اجتماعی با خطر مواجه شد تمام این زحمات هدر می‌رود و با مشکل جدی مواجه می‌شویم.
چرا برخی از صنوف بدون توجه به مصوبات ستاد کرونا فعال شدند
یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با مهر می‌گوید: از روز گذشته با توجه به فعال شدن برخی از صنوف کشاورزی چندین بار با اتاق اصناف، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و تمامی شماره تلفن‌های اعلام شده تماس گرفته ام اما برخلاف آخرین اطلاعیه ستاد کرونا برخی از اصناف با حمایت صنف شروع به کار کرده اند و تلاش صورت گرفته برای برخورد با آنها نیز بی نتیجه بوده است.
اصناف اکثراً در مجاورت با خانه‌های مسکونی هستند و با باز کردن یکی از مغازه‌ها مردم با تصور اینکه مشکل تمام شده سایر مغازه‌ها را باز می‌کنند
وی افزود: اصناف اکثراً در مجاورت با خانه‌های مسکونی هستند و با باز کردن یکی از مغازه‌ها مردم با تصور اینکه مشکل تمام شده سایر مغازه‌ها را باز کرده اند و مردم در حال عادی سازی زندگی و حضور در خیابان‌ها هستند.
وی از مسئولان خواست با سود جویانی که درآمد خود را بر سلامت جامعه ترجیح می‌دهند برخورد قانونی کنند و اجازه ندهند سلامت مردم با خطر مواجه شود.
مسئولان دستگاه‌های که در اجرای مصوبات ستاد کرونا کوتاهی می‌کنند را اعلام کنند
این شهروند کرمانی از مسئولان نظارتی خواست با بررسی دقیق مصوبات ستاد کرونا در کرمان درصد اجرایی این مصوبات را اعلام و به مردم نهادها و افرادی را که در اجرای دقیق این مصوبات کوتاهی می‌کنند اعلام کنند تا مردم بدانند چه افرادی در مسیر سلامت جامعه کوتاهی می‌کنند.
وی گفت: در صورت حضور در سطح شهر به سادگی می‌توان مغازه‌های هایی مانند ادوات کشاورزی، سم و کود، عینک فروشی، موبایل فروشی، لازم یدکی خودرو، لباس فروشی و حتی اسباب بازی فروشی‌، پرنده فروشی‌هایی را می‌توان دید که فعال هستند.
وی گفت: با 124 تماس گرفتم و گزارش فعالیت یک واحد کشاورزی خرید و فروش سم و کود را دادم و کارشناس مربوطه عنوان کرد فعالیت این صنف از روز چهارشنبه مستثنی شده حالا سوال من از مسئولان این است پس چرا در روز پنجشنبه اتاق اصناف با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد که قوانین گذشته همچنان پا برجاست.
این در حالیست که خبرنگار مهر در گفتگو با روابط عمومی سازمان صمت در استان کرمان در این خصوص استعلام کرد و طبق اعلام روابط عمومی سازمان صمت هیچ صنفی جز صنف‌های دوازده گانه حق شروع فعالیت ندارند.
اطلاعیه اتاق اصناف برای جلوگیری از فعالیت اصناف / ‏‬ استانداری: فعالیت صنوف 12 گانه بلامانع است
متن اطلاعیه روز پنجشنبه به این شرح است؛
با توجه به افزایش آمار روزانه مبتلایان و بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا ، به اطلاع می‌رساند: اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت فعالیت (تعطیلی) اصناف و کسب و کارهای غیرضروری، طبق روال قبل، تا بیستم فروردین ماه، در سراسرکشور ، تمدید شده است.
ضمن تشکر از کسبه و اصناف سراسر استان کرمان، تقاضا می‌شود، برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایشان و رهایی هر چه زودتر از این وضعیت ناخواسته، کماکان در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، همکاری نمایند.
اما با وجود اطلاعیه فوق برخی از صنوف به خصوص در حوزه کشاورزی کار خود را شروع کرده اند .
طبق قوانین موجود مصوبات ستاد کرونا بر تمام ارگان‌ها مقدم است و مصوبات آن لازم اجرا می‌باشد و هیچ نهادی جایگاه قانونی برای استثنا کردن خود و یا بخشی از مجموعه را از اجرای مصوبات ندارند.
این در حالیست که طبق گفته منابع پزشکی و بهداشتی در صورت لزوم برای بازگشایی برخی از اصناف ضروری این کار باید به صورت شیفت بندی بین صنوف ، اجرای پرتوکل ها برای جلوگیری از به چالش کشیده شدن قانون رعایت فاصله اجتماعی، فروش‌های اینترنتی اجرایی شود.
لیست صنوف دوازده گانه ای که اجازه فعالیت دارند
آپاراتی
بنکداران و عمده فروشان مواد غذایی
خواروبارفروشان
لوازم و تجهیزات پزشکی
قصابی‌ها
لبنیات و مواد غذایی
لوازم آرایشی و بهداشتی
مرغ و ماهی فروشان
میوه فروشان
نانوایان
میادین میوه و تره بار
تعویض روغن و کارواش

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/118673/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان