کرمان رصد

آخرين مطالب

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

برای بازگشایی اصناف پافشاری و عجله نکنیم سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: برای بازگشایی اصناف نباید پافشاری و عجله کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر ، سید وحید احمدی طباطبایی عصر امروز شنبه در جمع اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که آیا از پلاسمای بیماران بهبود یافته برای درمان بیماران مبتلا به کرونا می‌توان استفاده کرد؟ بیان داشت: این مطلب اثبات شده نیست و تنها در حد پژوهش، تحقیق و فرضیه است و امکان بومی‌سازی آن به شرایط هر کشوری بستگی دارد.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اخیراً مطلبی راجع به کارایی انواع ماسک‌ها منتشر شده که در آن تأثیرگذاری ماسک‌های پارچه‌ای و اسفنجی در جلوگیری از نفوذ ویروس صفر اعلام شده؛ اگر چنین است؛ چرا به مردم توصیه شده که در خانه‌ها اقدام به تهیه ماسک‌های پارچه‌ای کنند؟ گفت: طبق نظریه سازمان بهداشت جهانی تنها افراد بیمار و کسانی که ارتباط نزدیک با فرد مبتلا و بیمار را دارند باید از ماسک و الزاماً ماسک جراحی استفاده کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیماران نباید از ماسک‌های N95 و ماسک‌های سوپاپ‌دار استفاده کنند زیرا این ماسک‌ها برای بیماران نیست و حتی در برخی موارد این ماسک‌ها تنگی نفس در بیماران را تشدید می‌کند.
طباطبایی در خصوص کارایی ماسک‌های N95 اظهار داشت: این ماسک‌ها حدود 95 درصد از ذرات با قطر پایین را می‌توانند فیلتر کنند که تنها در بخش‌هایی از بیمارستان و در شرایطی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی تصریح کرد: ماسک‌های پارچه‌ای قطعاً اثربخشی پایین‌تری نسبت به ماسک‌های جراحی دارند اما در شرایط فعلی که تقاضا برای استفاده از ماسک بالا رفته و با کمبود ماسک جراحی مواجه هستیم استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای در راستای کاهش خطر ابتلاء موثرند اما نمی‌توان گفت که ایده‌آل هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در جواب این سوال خبرنگار مهر که بنا به گفته رئیس انستیتو پاستور ایران برخی آزمایشگاه‌های خصوصی مجوز انجام تست کرونا را دریافت کرده‌اند؛ آیا هیچکدام از آزمایشگاه‌های خصوصی کرمان این مجوز را دریافت کرده‌اند؟ اظهار داشت: تا این لحظه هیچ آزمایشگاه خصوصی در استان کرمان مجوز انجام تست کرونا را دریافت نکرده است.
طباطبایی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران در خصوص جزئیات طرح فاصله گذاری هوشمند گفت: در شرایط فعلی برای اینکه بتوانیم اپیدمی کرونا را کنترل کنیم باید سه نکته مهم را مد نظر داشته باشیم که شامل «احتمال انتقال در هر تماس را پایین بیاوریم»، «تعداد تماس‌ها را طی 24 ساعت کوتاه کنیم» و «مدت زمان سرایت پذیری بیماری را کوتاه کنیم».
وی ابراز داشت: برای اینکه احتمال انتقال در هر تماس را پایین بیاوریم باید یکسری اقدامات را انجام دهیم از جمله تهویه مناسب هوا، شست و شوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک برای افراد بیمار یا کسانی که در ارتباط با افراد بیمار هستند همچنین توصیه می‌شود مردم در مناطق تجمعی الزاماً از ماسک استفاده نمایند و فاصله 1.5 تا 2 متری را رعایت کنند.
طباطبایی در ارتباط کاهش تعداد تماس‌ها افزود: تا جایی که امکان دارد باید تعداد تماس‌های غیر ضروری کم شود اما در مواردی مثل تماس با اعضای خانواده یا همکارانشان در محیط کار که تماس اجتناب‌ناپذیر است باید موارد بهداشتی را رعایت کنیم ضمن اینکه توصیه می‌شود مردم از شرکت در مهمانی‌ها و مراسمات پرهیز کنند اما در صورتی که مجبور به شرکت بودند در فضای باز و به مدت حداکثر 15 دقیقه حضور داشته باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآور شد: توصیه می‌شود ازدحام ایجاد نشود و اماکن عمومی مثل مدارس همچنان تعطیل باشد تا دوره سرایت پذیری که اصل مهمی می‌باشد تا جایی که ممکن است کوتاه شود.
وی در بخشی از سخنان خود به دوران نهفته بیماری در اکثر مردم اشاره کرد و اظهار داشت: آن چیزی که مسلم است در دوره‌ای که فرد دچار علائمی همچون تب، بدن درد، سرفه، گلو درد و … می‌شود قطعاً انتقال صورت می‌گیرد و اصلاحا دوره سرایت‌پذیری بیماری است اما نکته مهم این است که حتی قبل از بروز بیماری هم امکان سرایت وجود دارد، ضمن اینکه این بیماری در حدود 80 درصد مردم بیماران با علائم خفیف بروز می‌کند.
وی ادامه داد: افرادی در جامعه وجود دارند که ناقل هستند قابل شناسایی نیستند اما کاری که برای کاهش سرایت‌پذیری می‌توان انجام داد این است که مردم خودشان با کوچک‌ترین علامت مثل سرفه، سوزش گلو و … در خانه بمانند و تماس با سایر افراد خانه را محدود کنند.
طباطبایی یادآور شد: در حال حاضر برای اینکه دوره سرایت پذیری کاهش یابد باید تمام تلاش خود را بکنیم؛ در طرح غربالگری مردم به سوالات مراقبین سلامت به طور صحیح پاسخ دهند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تست کرونا تنها در بیمارستان افضلی‌پور انجام می‌گیرد؟ گفت: در حال حاضر نمونه‌گیری در تمام بیمارستان‌های سطح استان که بیماران با علائم شدید تنفسی را پذیرش می‌کنند انجام می‌شود ضمن اینکه تمامی نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجع در کرمان ارسال می‌شود.
طباطبایی بیان کرد: قرار است تسهیلات دیگری در نظر گرفته شود برای افرادی که در گروه‌های پر خطر از جمله دیابت، فشار خونی، بیماران ریوی و … که دارای علائم مشکوک به کرونا هستند به صورت سرپایی نمونه‌گیری انجام شود.
وی ادامه داد: از افرادی که دارای علائم مشکوک هستند نمونه‌گیری‌ها انجام می‌شود؛ اما این نمونه‌گیری 100 در صد به ما کمک نمی‌کند زیرا این نمونه‌ها از ترشحات بینی و حلق گرفته می‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت 70 درصد نتیجه می‌تواند مثبت باشد و 30 درصد به صورت کاذب منفی است بنابراین نکته مهم این است که افراد به نتایج آزمایشگاهی بسنده نکنند و به علائم توجه داشته باشند.
وی در بخشی از سخنان خود به تعطیلی اصناف و واحدها اشاره کرد و یادآور شد: برخی از اصناف برای بازگشایی واحد صنفی خود اصرار دارند ضمن اینکه برخی مشاغل آغاز به کارشان ضرورت کمتری در جامعه دارد بنابراین ما نباید برای بازگشایی پافشاری و عجله کنیم.
طباطبایی گفت: ما نباید به مسائل و وضع قوانین به صورت سفید و سیاه نگاه کنیم زیرا آنچه که در مقابله با این ویروس مهم و ضروری است کاهش انتقال ویروس و کاهش ارتباطات است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/118725/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان