کرمان رصد

آخرين مطالب

گردشگری در قرنطینه مقالات

گردشگری در قرنطینه
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - سال 2020 در حالی آغاز شد که قرار بود جهان برای اولین مرتبه شاهد سنگینی کفه ترازو به نفع جمعیت بالای 30 سال نسبت به پایین تر از 30 ساله ها باشد و همچنین اقتصادهایی که در جهان سال 2020 سریع ترین رشد را تجربه می کنند برای اولین مرتبه در آفریقا و آسیا خواهند بود به جز جمهوری تعاونی گویان که در آمریکای جنوبی قرار دارد .

سال نو میلادی آغاز شد ، چینی ها در انتظار سال نو بودند و در کشور ما هم بوی عید کم کم به مشام می رسید و ستادهای خدمات سفر جلسات خود را آغاز کرده بودند و بازار فروش تورهای نوروزی هم در حال گرم شدن بود.
جهان امروز ما ، جهان اوج گرفتن تکنولوژی و قدرت نمایی انسان در زمین و آسمان است.تحولات پی در پی ، تقابل ها ، همکاری ها ، جدل ها ، اکتشافات و اختراعات و چالش های نظام های اقتصادی و سیاسی و ... همه نشان از آن داشت که دغدغه هایمان بر مبنای یک سناریو شکل می گیرند و آن تلاش کشورها برای سبقت گرفتن از یکدیگر بود و رد شدن از هم. ناگهان اما ورق برگشت. بزرگترین کشور مولد جهان منشا اتفاقی شد که تاریخ معاصر جهان را رفته رفته صاحب فصلی عجیب کرد که باور پذیری آن با توجه به فضای ذهنی انسان امروز بسیار سخت بود اما حالا که بیش از 3 میلیارد نفر از جمعیت کره زمین به واسطه یک تک سلولی ذره بینی در بیش از 170 کشور فقیر و غنی دنیا رسما با ترس و واهمه مشترک در خانه های خود حبس شده اند ، باورش کرده ایم
رشد 1/3 درصدی اقتصاد جهانی در خطر جدی قرار دارد و ادامه این روند ممکن است این رشد را به صفر برساند آن هم در شرایطی که اقتصاد دنیا تحت تاثیر تنش های سیاسی و تجاری این سال ها دچار رکود است و کارشناسان هشدار داده اند که اگر این ترس مشترک به همکاری مشترک نیانجامد بحرانی مشابه رکودهای 1930 و 2009 و البته با دردی سخت تر را تجربه خواهیم کرد.
قیمت نفت به واسطه اختلال شدید در زنجیره تامین و کاهش تقاضا به شدت دچار افت شده و تا اینجا به پایین ترین قیمت دردو دهه اخیر رسیده ، ارزش سهام در بازارهای بورس جهانی کاهشی 25 درصد را تجربه می کند و تنها در وال استریت طی ماه های اخیر بیش از 7000 میلیارد دلار از دست رفته است.
در این بین شاهد آسیب جدی به مشاغل به ویژه در بنگاه های کوچک هستیم و در این میان دو صنعت وابسته و مهم جهان، حمل و نقل و گردشگری نیز شاهد سخت ترین روزهای تاریخ خود هستند.
صنعت گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی جهان و یکی از اصلی ترین محورهای توسعه در راهبردهای اقتصادی جهان در حالی که با رشدی قابل اتکا مسیر ارتقا جایگاه خود را در اقتصاد جهانی در پیش گرفته بود اکنون برآورد می شود حدود 50 میلیارد دلار خسارت دیده و تبعات ناشی از شرایط اپیدمی کرونا ویروس حداقل تا بازیابی فعالیت مجدد بخش های مهمی چون هتل ها و آژانس ها حداقل 10 تا 12 ماه زمان لازم دارد.
شیوع این ویروس بر کل زنجیره گردشگری تاثیر گذار خواهد بود و با توجه به اینکه بیش از 80درصد این بازار را بنگاه های کوچک و متوسط تشکیل می دهند و کسب و کارهای خرد بسیاری را در بر می گیرند از هم اکنون میلیون ها تفر در سراسر دنیا در خطر از دست دادن شغل خود هستند.
کشور ما هم که پس از فراز و نشیب های فراوان رفته رفته شاهد رشد و پیشرفت در بخش های مختلف این صنعت بود و بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی در سال 2018 با رشدی نزدیک به 50درصد نسبت به سال قبل ، رتبه دوم سریع ترین رشد جذب گردشگران خارجی بعد از اکوادور را به خود اختصاص داد اکنون شاهد بزرگترین و سخت ترین چالش تاریخی خودمی باشد و بی سابقه ترین تهدید حیات خود را تجربه می کند آن هم در شرایطی که هنوز پایه های این صنعت جان نگرفته و طی سال های اخیر تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور به سرعت بخشی از توانایی های خود را در بخش های مهمی چون اشتغال و ارز آوری و پیشرفت مناطق کمتر توسعه یافته بروز داده بود و این عامل سطح توقع جامعه را نیز بالا برده و بار سنگینی را بر شانه های خود احساس می کرد .
گردشگری که با هر چه کمبود و نقصی هم که وجود داشت سعی بر نقش آفرینی در پیشرفت کشور داشت اکنون دچار یک غافل گیری بزرگ شده و حیات خود را در خطر جدی می بیند و اگر راهبرد های خلاقانه و حمایت های جدی از طرف دولت صورت نپذیرد بدون شک فاجعه بزرگی در انتظار "یار طلایی " نیمکت اقتصاد کشورمان است . اقتصادی که با توجه به مشکلات بین المللی و داخلی خود به خود دچار چالش و گرفتاری است.
طی چند روز گذشته آمارهایی از خسارت وارده به این صنعت در بخش های مختلف جمع آوری شده که جدا از میزان واقعی بودن این اعداد آنچه مسلم است در حال حاضر نزدیک به 100 هزار نفر در بیش از 10 هزار واحد انواع تاسیسات گردشگری از هتل ها و آژانس های مسافرتی در مراکز شهرها و کانون های جمعیتی گرفته تا اقامتگاه های نوپا و ارزشمند بوم گردی در دورترین نقاط روستایی در شرایط بسیار سخت و مبهمی قرار دارند که بر لبه پرتگاه ورشکستگی، بی هیچ دست آویزی قرار گرفته اند.
شاید نگاهی به برنامه های حمایتی در سایر نقاط دنیا راه گشای برون رفت از این شرایط باشد. سازمان جهانی جهانگردی در صفحه اول خود این جمله را درج کرده "امروز در خانه بمان ، فردا سفر کن ". راهبردی که از سر اجبار والزام همسو با پروتکول های سازمان بهداشت جهانی در پیش گرفته شده است و همخوان با روح متعالی گردشگری نوین است که اهداف بلند توسعه پایدار را دنبال می کند.
در این سو آنچه در انتظار سرنوشت گردشگری ما قرار دارد دو سناریو در پیش دارد . اولین آن چشم انتظار نشستن حمایت های دولتی بودن است در آخرین وضعیت این سناریو در نشست مدیران جوامع و وزیر و معاون اول مباحثی مطرح شد و پیشنهاداتی از سوی نهاد متولی ارایه شد که اگر چه بخش هایی از آن می تواند مفید فایده باشد اما همانگونه که حمزه زاده رییس هیات مدیره جامعه هتل داران کشور هم اشاره کرد اولویت اول حفاظت از مجموعه موجود است و بدنه آسیب دیده این صنعت.
نگاهی به پیشنهادات ارایه شده از جمله تعطیلی چند روزه پساکرونایی با هدف تحرک بخشیدن به آن بخش هایی از این صنعت فصلی که امکانش فراهم است ، چالش هایی را با خود به همراه دارد از جمله اینکه صحبت از یک آسیب فراگیر است در حالی که تعطیلات پساکرونایی با توجه به شرایط فعلی ، احتمالا در ماه های ابتدایی تابستان امکان پذیر است که عملا با توجه به شرایط اقلیمی در مقاصدی که اکنون بیشترین آسیب را دیده اند ، جنوب و شرق و غرب آن تاثیر گسترده ای ندارد مگر بر تورهای خروجی از این مقاصد. این بدان معنی است که تعطیلات تابستانی جایگزین ، امکان تحرک در نیمه بالایی کشور و غرب و نیز مشهد را به عنوان مقصد خواهد داشت و مراکز جمعیتی و کلانشهرها نیز به عنوان مبادی گردشگر فرست، فرصتی برای دفاتر خدمات مسافرتی خروجی کار خواهند داشت و بخش هتلینگ مناطق مرکزی و جنوبی کشور که شدیدترین آسیب را تجربه کرده اند و های سیزن سفرهای نوروزی را از دست داده اند از این امتیاز هم با توجه به شرایط اقلیمی بی بهره خواهند ماند .
اما در کل اگر کشور بعد از این فضای تعطیلی و نیمه تعطیلی حاکم بر بخش عمده ای از کسب و کارها توان تحمل یک دوره تعطیلی دیگر را داشته باشد ، این پیشنهاد به عنوان یکی از گزینه های سبد حمایتی می تواند باشد.
پیشنهاد دیگر تخصیص وام های کم بهره است که از سوی رییس جمهوری هم مبلغی 75000 میلیاردی عنوان شد که برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده اختصاص داده شده اما تا این لحظه دستور العمل اجرایی آن ابلاغ نشده . تسهیلاتی که دو چالش اساسی دارد اول اینکه پروسه دریافت این تسهیلات در کشورمان با توجه به ضوابط مالی بانک ها بسیار سخت است.
نداشتن اقساط معوق و چک برگشتی مهم ترین موانع دریافت این تسهیلات است . همچنین رکودی که از آبان ماه و بعد از حادثه هواپیمای اکراینی تا غایله کرونا یعنی حداقل 6 ماه سایه بر گردشگری کشور انداخته توان بازپرداخت همین تسهیلات با نرخ 12 درصد را هم به شرط موفق شدن به دریافت ، ندارد مگر اینکه تنفسی حداقل یکساله بعد از اعلام شرایط عادی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا محاسبه شود به شرط آنکه جریان سفر هم به روال عادی خود برگردد که قاعدتا این مهم بیش از یکی دو ماه زمان لازم دارد و برخی کارشناسان اقتصادی زمانی حدود 10 تا 12 ماه را تخمین می زنند.
از سوی دیگر نرخ بهره 12 درصد فشار زیادی به سیستم بانکی وارد می آورد چرا که این نرخ نسبت به نرخ مصوب 18 درصد، 6درصد منفی است و با توجه به نرخ بهره حقیقی و نرخ تورم سالانه عملا تاب آوری نظام بانکی را تحت تاثیر قرار می دهد و شاید در شرایط فعلی اقتصاد کشور اجرای آن با چالش های زیادی همراه باشد.
بخشودگی مالیات ها ، عوارض و پرداخت سهم بیمه کارکنان توسط دولت هم پیشنهاد دیگری است که به نظر می رسد بخش هایی از این پیشنهاد می تواند کارگشا باشد و بخش هایی هم عملا امکان اجرایش بسیار سخت است.
در بودجه سال 99 کشور هزینه های جاری دولت که راه گریزی از آن نیست بر پایه درآمدهای مالیاتی و سایر حوزه ها به جز نفت بسته شده است. چشم پوشی از این درآمدها توسط دولت در شرایطی که هم شاهد افت شدید قیمت ها در بازار های نفتی وهم اهرم فشار تحریم های سنگین آمریکا هستیم پیچیدگی کار را برای نظام درآمد و هزینه کشور بیشتر می کند و به نظر پیشنهاد مناسبی در شرایط فعلی نیست .
با توجه به اینکه بیش از 90 درصد تاسیسات گردشگری در شهرها قرار دارند و پرداخت هایی چون عوارض خدمات شهری و حامل های انرژی می تواند رقم قابل توجه ای باشد ، بخشودگی این عددها برای شهرداری ها و وزارت نیرو امکان پذیر است چرا که در لایحه درآمدی شهرداری ها رقم مربوط به تاسیسات گردشگری آنچنان به چشم نمی آید و از دیگر سو ، امکان اقداماتی چون تهاتر یا تعویق و تقسیط هم وجود دارد و در نهایت این پیشنهاد که پرداخت سهم بیمه شاغلین در قالب حقوق دولتی و توسط دویل برای بازه زمانی اسفند تا حداقل پایان دوره قرنطینه و منع تردد ، می تواند گره گشای بخشی از دغدغه های این صنعت در شرایط موجود باشد.
در این بین به نظر می رسد اگر چشم به دست حمایت دولت باشد و دولت نیز برنامه جدی و کاربردی در این رابطه داشته باشد یک راه دیگر هم می تواند مورد نظر باشد. کمک بلاعوض یا نهایت امر حمایت مالی در قالب تسهیلات با شرایط خاص از منابع دولتی و از طریق متمم بودجه توسط صندوق های دولتی از جمله صندوق کارآفرینی امید یا از طریق وزارت رفاه در قالب کمک های اضطراری و با یک مکانیزم سریع الوصول انجام پذیرد.
پیشنهاد دیگر تامین منابع مالی از محل کاهش مصرف بنزینی است که در این ایام بخش عمده آن به چرخه سفر و تعطیلات مربوط می شد و با توجه به عدم وجود شرایط سفر، این سهمیه بدون استفاده ماند و همچنان در منابع دولت مانده است.
اگر راهی یرای فروش و صادرات بنزین وجود داشته باشد با توجه به اینکه مصرف متوسط 85 میلیونی اسفند ماه بیش از 10 درصد و مصرف بالای 90 میلیون لیتر فروردین ماه به واسطه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت های ترددی به حدود 50 درصد کاهش پیدا کرد به نظر می رسد در شرایطی ، می تواند درآمد خوبی نصیب دولت نماید با توجه به اینکه در شرایط عادی و پس از افزایش نرخ بنزین بر پایه سهمیه و آزاد ، رقمی افزون بر 3100 میلیارد در ماه به خزانه دولت سرازیر می شد که اگر راهکار صادرات نزد دولت حتی به صورت محدود هم وجود داشته باشد مازاد تولید یا منابع حاصل از صرفه جویی رقم های قابل توجه ای عایدی دولت می شود .
در حال حاضر رقمی در حدود 50 هزار نفر در بیش از 4500 مرکز اقامتی از هتل گرفته تا بوم گردی و بالغ بر حدود 20 هزار نفر هم در دفاتر خدمات مسافرتی و مراکز پذیرایی و آموزشی با در نظر گرفتن بیش از 10 هزار راهنمای کارت دار گردشگری در کشور که اگر 50 درصد آنها را هم فعال حساب کنیم حدود 75000 نفر به صورت مستقیم در بیش از 12500 واحد انواع تاسیسات گردشگری شاغل هستند که در خطر جدی قرار دارند .
حمایت جدی دولت از این تعداد می تواند با در نظر گرفتن منابع مالی و در چارچوب فرمول های مختلف از جمله مبنا قرار دادن ضریب اشغال در هتل ها ، تعداد پرسنل بیمه شده برای دفاتر خدمات مسافرتی ، رقم ثابت برای اقامت گاه های بوم گردی، اجرای حداقل 10 تور در طول سال برای مشمول شدن راهنمایان و پرداخت رقم ثابت برای این تعداد و همچنین رقم های ثابت و متناسبی نیز برای سایر تاسیسات بر منطقی نزدیک به این مبانی در نظر گرفته شود برای حفظ شرایط موجود و حفظ شاغلین ثابت ، نه جبران خسارت که عملا شاید با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشورمان امکان جبران هم وجود ندارد برای دو ماه حداقل رقمی بین 500 تا 700 میلیارد تومان نیاز فوری این صنعت است .
از نفری یک میلیون تومان برای شاغلین بوم گردی تا 5 میلیون تومان برای هتل های 5 ستاره و 2 میلیون برای راهنمایان و 2 میلیون به ازای هر شاغل دفاتر خدمات مسافرتی و... در اختیار کارفرمایان قرار گیرد.
و در کنار این کمک بلاعوض سایر پیشنهادات هم در سبد حمایتی باشد تا آن دسته که شرایطش را دارند نیز از سایر حمایت ها نیز بهره ببرند مخصوصا تسهیلات اعلامی که پیش بینی می شود اگر با شرایط معمول و در چارچوب ضوابط بانکی پرداخت شوند مورد استفاده بخش قابل توجه ای از کارفرمایان این صنعت قرار نخواهد گرفت. به نظر می رسد در این شرایط اگر صرفا چشم به دست دولت دوخته شود ، شرایط از این بدتر خواهد شد .
نهایت امر صاحبان سرمایه و کسب و کارهای زیر مجموعه این صنعت و نیز متولیان دولتی باید با بررسی تجربیات سایر کشورها در کنار ارایه راهکارهای معمول ، به دنبال مدل های خلاقانه باشند از جمله پیش خرید خدمات مختلف اقامتی ، پذیرایی ، نرانسفر و غیره توسط بخش های دولتی و نهادهای مالی یا پشتوانه دار که در روزها و ماه های آینده مورد نیازشان خواهد بود و حمایت دستگاه های نظارتی از این نسیه معکوس خریدار به فروشنده و در نهایت ذکر این نکته مهم است که کالا و محصول در این صنعت خدماتی قابلیت انبار شدن ندارد و اتاقی که فروخته نشود و صندلی که خالی بماند کالای تاریخ مصرف گذشته ای است که از چرخه خارج شده است و دیگر اینکه به سایه بزرگ این نهال در آینده امید زیادی می رود ، تعویض طلایی زمین بازی اقتصادی ما که می تواتد عاملی باشد برای پیشگیری از بسیاری گرفتاری ها و معضلات اجتماعی و سیاسی کشورمان.صنعتی که بی سابقه ترین تهدید تاریخ خود را تجربه می کند و نیازمند اعلام "شرایط ویژه " برای نجاتش هستیم.
*کارشناس گردشگری و عضو انجمن بین المللی اکوتوریسم
برچسب‌ها
ویروس کرونا کرمان جهانگردی
پروندهٔ خبری
نوروز 99 و تعطیلی مراکز اقامتی و گردشگری

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/120745/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فاز نخست شهربازی تکمیل می شود/ رونمایی از اتوبوس گردشگری در گرگان

مدارس زاهدان و 4 شهرستان کرمان چهارشنبه تعطیل شد

اطلاع‌رسانی نقش مهمی در ترغیب مالکین به اخذ سند دارد

امشب رانندگی در جاده‌های استان کرمان خطرناک است

فرودگاه های کرمان در حال آماده باش

موج سنگین سامانه بارشی در بخش نگین کویر

مضحکه شدن زن صهیونیست عاقبت همنشینی با مسیح علینژاد

سد نسا بم هنوز پر نشده است

توقیف شوتی‌ها در رودبار

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

نمایش های برتر کرمان راهی مرحله کشوری شدند

عطرافشانی گلزار شهدای سنندج در آستانه روز ارتش

واگذاری 460 زمین در ادامه‌ اجرای طرح ملی مسکن در بردسیر

آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد

حدنگاری اراضی کشاورزی کرمان در اولویت ثبت اسناد و املاک استان

مرور خاطرات با ستاره بازى ایران - کره

رژه یگان‌هایِ مستقر در استان کرمان، فردا همزمان باروز ارتش

وضعیت راه‌های کشور؛ بارش باران در جاده‌ها

مسدودی راه ارتباطی 7 روستای ریگان/ مدارس شرق استان کرمان تعطیل شد

از سفر به استان‌های جنوب شرقی اجتناب کنید

اجتناب از سفر به استان‌های جنوب شرقی با توجه به هشدار هواشناسی

اطلاعیه تعطیلی مدارس چهارشنبه 29 فروردین

آماده باش کامل به 5 فرودگاه عملیاتی استان کرمان

شکرگزاری مردم از بارشهای رحمت الهی در 19 شهرستان کرمان

شرایط جوی مناسب نیست، سفر نروید

نوسازی بیش از 260 هزار واحد فرسوده در کشور با همت مالکان کلید زده شد

ابلاغ طرح تفصیلی بافت تاریخی گرگان

مدارس شرق کرمان چهارشنبه غیرحضوری شد

راه دو روستای بم مسدود شد

مدارس چهار شهرستان شرقی کرمان چهارشنبه تعطیل شد

تعطیلی مدارس جنوب استان کرمان همچنان ادامه دارد

محور زهکلوت-دلگان در کرمان مسدود شد

تخلیه 50 خانوار روستا‌های کرمان به علت وقوع سیلاب

4 شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند

بارش باران و طغیان رودخانه 3 جاده را در جنوب کرمان مسدود کرد

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

پیروزی مس کرمان برابر شهرداری آستارا در لیگ یک فوتبال

مسدودی 3 محور در جنوب استان کرمان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد

صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه

بارندگی شدید در کرمان / مدارس رودبار و فاریاب تعطیل شد

اجتماع مردم رودبار قصران در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

زنده گیری یک حلقه مار از داخل کامیون در محور مهریز- انار

محور زهکلوت-دلگان مسدود شد

آماده باش راهداران رودبار جنوب