کرمان رصد

آخرين مطالب

یک اقتصاددان:

منفی شدن قیمت نفت آمریکا روی اقتصاد ایران تاثیر نمی‌گذارد اقتصادي

منفی شدن قیمت نفت آمریکا روی اقتصاد ایران تاثیر نمی‌گذارد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان دانشیار اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان معتقد است منفی شدن قیمت نفت آمریکا زیاد روی اقتصاد ایران تاثیر نمی‌گذارد زیرا صادرات نفت ایران تحریم است.

از سال 1990 که بحث صیانت از منابع نفتی آمریکا مطرح شد، سهم تولید آمریکا از تولید جهانی منفی بود اما با اکتشاف نفت شل در کشورهای آمریکای شمالی، آمریکا به تولید نفت خود افزود و با رای آوردن ترامپ این تولید سرعت بیشتری گرفت. در این دوره در سبد جهانی تولید نفت سهم تولید نفت فوق سبک افزایش چشمگیری داشت که بیشتر سهم تولید نفت فوق سبک متعلق به کشور آمریکا می‌باشد.
ماجرا به اتفاقاتی که در بورس کالا رخ می‌دهد بازمی‌گردد. در بورس کالا، کالاها پیش فروش می‌شوند؛ بنابراین نفت نیز به مانند سایر کالاها برای سه ماه آینده از هم اکنون پیش فروش می‌شود. تا زمانی که موعد تحویل نفت خریداری شده در سه ماه آینده فرا برسد، خریدار می‌تواند نفت خود را در این مدت به فروش برساند. اگر به هر دلیلی در این مدت خریدار نفت خود را به فروش نرساند، مجبور است در موعد سررسید، نفتی که خریداری کرده را فیزیکی تحویل بگیرد.
تا چند روز دیگر ماه می‌ فرا خواهد رسید و خریدارانی که سه ماه پیش نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI)را خریداری کرده اند، باید آن را 21 آپریل 2020 یا 2 اردیبهشت ماه 1399 تحویل می‌گرفتند. اما در این میان خریداران تمایلی به دریافت نفت خریداری شده در سه ماه قبل ندارند و می‌خواهند نفت خود را حتی شده به قیمت صفر یا با پولی که از جیب خود می‌دهند به یک خریدار جدید تحویل بدهند! در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که نفت با قیمت منفی معامله می‌شود؛ یعنی فروشندگان یک پولی هم از جیب خود می‌دهند تا خریدار نفت آن‌ها را بخرد.

کرمان رصد

سهم تولید نفت آمریکا از تولید جهانی نفت را از سال 1966 تا سال 2018 بر اساس آمار منتشر شده BP
دکتر "زین‌العابدین صادقی" دانشیار اقتصاد انرژی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح تحولات بازار جهانی نفت پرداخت و گفت: یکی از مشکلات اقتصاد بین‌الملل این است که جریان فیزیکال با جریان پولی آن با یکدیگر یکسان نیست که یکی از دلایل این موضوع، وجود بازارهای کاغذی است.
وی بازار مشتقات را نوعی از بازارهای اعتباری دانست و افزود: بازارها کاغذی مثل بانک‌ها هستند که بیشتر از حجم پول ما سپرده ایجاد می‌کنند و کافی است که در این زنجیره یک مشکل ایجاد شود و به مرور باعث ورشکستگی کل زنجیره خواهد شد.
این دانشیار اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به مشکلات بازار نفت آمریکا، عنوان کرد: یکی از مشکلات بازار نفت آمریکا همان بحث بازارهای کاغذی است. بازاری که به جای معامله فیزیکال کالا، حواله‌های آتی، اختیار و سلف آن کالا که ارزششان از ارزش دارایی پایه ناشی شده‌است، در اختیار فروشنده قرار می دهد.
این دانشیار اقتصاد انرژی دانشگاه شهید باهنر کرمان به موضوع کرونا و تاثیر آن بر بازار جهانی اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه چین بیماری کرونا را آنگونه که بود به جهان معرفی نکرد و شیوع گسترده آن و قرنطینه‌های ناخواسته در سراسر جهان سبب شد که انتظار کاهش رشد اقتصادی جهان بوجود آید و این عامل موجب کاهش تقاضا جهانی نفت شد.
وی ادامه داد: باید مدنظر داشت که هنوز هیچ جایگزینی برای سوخت سفرهای هوایی وجود ندارد و وقتی تقاضا برای سفرهای خارجی پایین آمد این عامل خودش را در بازارهای نفت فوق سبک که سوخت سفرهای هوایی را تامین می‌کنند نشان می‌دهد.
سردبیر مجله Strategic Studies on Energy Economics(SSEE) به تبیین دلایل دیگر مشکلات در بازار نفت پرداخت و عنوان کرد: کشورهای روسیه و عربستان و سایر کشورهای اوپک پلاس به توافق برای کاهش تولید نرسیدند و این عدم توافق در کاهش تولید سبب کاهش قیمت نفت شد.
وی با بیان این مطلب که نفت آمریکا، نفت فوق سبک است، تصریح کرد: نفت سبک برای سوخت‌های هوایی استفاده می‌شود و قابلیت ذخیره‌سازی آن پرهزینه است زیرا ذخیره‌سازی این نفت خطرناک است و از طرف دیگر ظرفیت‌های آمریکا در این تاریخ پر بود، حواله‌های آتی نفتی آمریکا به دلیل نزدیک شدن به سررسید تحویل، قابلیت معامله را نداشتند و عرضه زیاد این حواله‌ها در کنار چشم انداز نامطلوب رشد اقتصادی جهانی و در نتیجه کاهش تقاضای نفت باعث شده که دالان بازار کاغذی نفت به جای تحمل هزینه ذخیره‌سازی بالا حاضر شدند که حتی حواله‌ها را با قیمت منفی به فروش برسانند و جلوی زیان بیش از اندازه خود را بگیرند و این عرضه بیش از اندازه اوراق آتی باعث کاهش بسیار زیاد قیمت آنها در آمریکا شده‌ است.
این دکترای اقتصاد بیان کرد: در بازارهای آتی، آخرین فردی که برگ حواله نفت در دستش است و توانایی معامله اوراق آتی نفت را ندارد، اصطلاحی که در بازارهای مشتقه کالا و انرژی برای آن به‌کار می‌برند ساعت پنجی است و این بدان معناست که کالا متعلق به این فرد است بنابراین این ساعت پنجی‌ها حاضرند هر شرایطی را بپذیرند تا کالا را تحویل نگیرند. در بازار آتی نفت آمریکا این حواله‌های نفتی یک هزار بشکه‌ای هستند بنابراین همه کسانی که حواله نفتی داشتند شروع به عرضه این حواله‌ها کردند و همین امر سبب شد قیمت این قرارداد آتی پایین آمده این درحالی است که قیمت نفت هنوز 20 دلار باقی مانده بود.
وی به علت منفی شدن قیمت نفت آمریکا اشاره کرد و افزود: صاحب حواله هزینه‌ای که برای تحویل نفت باید پرداخت می‌کرد از فروش آن بیشتر بود و هزینه نگهداری نفت خیلی بیشتر از 40 دلار بود و انتظار می‌رود حدود 10 هزار نفر در صنعت نفت آمریکا بیکار می‌شوند.
صادقی چشم‌انداز تا 2 ماه آینده بازار انرژی را روشن ندانست و افزود: تا جایی می‌توان از اعتبار کسب ثروت کرد و ما باید قبول کنیم که به دلیل انقلاب در کاهش هزینه تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر،دنیا از نفت عبور کرده است و ما باید فکری جدی برای آینده کشورمان در این بحث بکنیم.
وی ترامپ را یک فرد هوچی دانست و بیان کرد: آمریکا اصلا نیازی به ورود به بازار انرژی نداشت و آمریکا برای آنکه انحصار روسیه را در بازار گاز و نفت اروپا از بین ببرد وارد این بازار شد و اکنون یکی از رقبای اصلی روسیه در بازار گاز طبیعی و نفت اروپا، قطر و آمریکاست.
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: این منفی شدن قیمت نفت آمریکا زیاد روی اقتصاد ایران تاثیر نمی‌گذارد زیرا صادرات نفت ایران تحریم است ضمن آنکه اقتصاد ما 100 درصد با بازارهای جهانی انطباق ندارد و تصور نمی‌کنم روی بازار بورس تاثیری چندانی داشته باشد. ولی باید به این نکته هم اشاره کرده بازده بالای بازار بورس ما در این دو ماه اخیر خیلی منطقی نیست، باید تا جای که امکان دارد از بوجود آمدن حباب قیمتی در بازر بورس جلوگیری کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/123533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان