کرمان رصد

آخرين مطالب

گُل‌ سرخی در جاده ابریشم اقتصادي

گُل‌ سرخی در جاده ابریشم
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - چهارگوشه‌ای به نام گُل‌سرخ، شاهکار زنان و مردانِ هنرمند جیرفتی و تجلی‌گاه ذوق و هنر ایرانی به دنبال جایی در سبد صادرات غیرنفتی است تا از پستوی کُلبه‌های کوهستانی اسفندقه بیرون بزند و راهی جاده ابریشم شود.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ما باید تا سال 1404 میزان صادرات غیر نفتی کشور را به نقطه مطلوبی برسانیم، به نظر شما این مطلوبیت چه رقمی می‌تواند باشد. همانطور که در خبرها آمده، سال گذشته 133 میلیون و 900 هزار تُن کالای غیرنفتی به‌ ارزش 41 میلیارد و 300 میلیون دلار صادر کردیم که در مقایسه با سال 1397 از نظر وزنی 13 درصد رشد داشتیم اما نباید فرآموش کرد که ارزش این کالاها در مقایسه با صادرات آن سال هفت درصد کاهش داشته است. یعنی به لحاظ وزنی رشد و به لحاظ پولی کاهش داشتیم.
در بحث صادرات غیرنفتی باید خودمان را با کدام کشور مقایسه کنیم، با روسیه؟ این کشور در حال حاضر بیش از نیمی از صادرات خود را به محصولات غیرنفتی اختصاص داده و این رقم در حال افزایش بوده و بهتر است بدانید صادرات غیرنفتی ما به این کشور کمتر از یک درصد است.

کرمان رصد


هدف از مطرح کردن این بحث، این است که ما باید با یک جهش تاریخی ارزآوری حاصل از صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم و برای این مهم کارشناسان راهکارهای زیادی را پیشنهاد داده‌اند. ازجمله اینکه ظرفیت‌های صادرات غیرنفتی را به طور دقیق شناسایی و برای به فعلیت رساندن آنها تلاش کنیم.
چندی پیش موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار سند نقشه راه توسعه صادرات کشور (1404 تا 1399) از اهداف سیاستی ایران در حوزه صادرات غیرنفتی رونمایی کرد که به نوبه خود حرکتی قابل ستایش است. در این پژوهش ضمن آسیب‌شناسی صادرات ایران در بخش‌های مختلف، مهم‌ترین گلوگاه‌هایی را که صادرات کشور در آن گرفتار است به تفصیل شرح داده است که در این گزارش مجالی برای بیان آن نیست پس برای اینکه از جزئیات این سند مطلع شوید شما را به روزنامه دنیای اقتصاد شماره 4876 روز پنجشنبه 11 اردیبهشت‌ماه امسال ارجاع می‌دهم.
هم‌اینک می‌خواهیم یک ظرفیت بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری در بخش صادرات غیرنفتی را معرفی کنیم، ظرفیتی که توجه به آن می‌تواند اشتغالزایی و ارزآوری فرآوانی از صادرات غیرنفتی به دنبال داشته باشد. «درست حدس زدید، سرمایه‌گذاری روی تولید و صادرات یک کالای لاکچری و مشتری‌پسند به نام قالی گُل‌سرخ اسفندقه» اما می‌خواهیم یک ظرفیت بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری در بخش صادرات غیرنفتی را هم معرفی کنیم، ظرفیتی که توجه به آن می‌تواند اشتغالزایی و ارزآوری فرآوانی از صادرات غیرنفتی به دنبال داشته باشد. «درست حدس زدید، سرمایه‌گذاری روی تولید و صادرات یک کالای لاکچری و مشتری‌پسند به نام قالی گُل‌سرخ اسفندقه»
گُل‌سرخ اسفندقه را کسانی که به کشورهای اروپایی سفر کرده‌اند در کاخ‌ها و عمارت‌های مجلل آن کشورها دیده‌اند و این یعنی یک بازار مناسب برای صادرات این فرش گران‌بها وجود دارد و تُجار زیادی حاضرند برای خرید این قالی، پول خوبی بپردازند، اما چرا تولیدکنندگان قالی گُل‌سرخ در اطراف شهرستان جیرفت از وضعیت مالی و شغلی مطلوبی برخوردار نیستند، چرا برای احیای این هنر اصیل آنگونه که باید برنامه‌ریزی نشده است، مگر نه اینکه بزرگان اقتصاد ما هر ساله فریاد می‌زنند که باید روی صادرات غیرنفتی تمرکز کرده و از تکیه بر کسب درآمد از فروش نفت پرهیز کنیم، به راستی اگر ظرفیت تولید چنین کالای ارزشمندی در یکی از کشورهای اروپایی وجود می‌داشت آیا آنها با استفاده از همین ظرفیت بسیاری از مشکلات اقتصادی خود را حل نمی‌کردند، حال که این ظرفیت خارق‌العاده در گوشه‌ای از کشورمان وجود دارد چرا از آن بهره‌ نگیریم.
اصلا طرح گُل سرخ از کجا آمده، «قیصر خلیفه» که از بافندگان معروف قالی گُل‌سرخ در اسفندقه جیرفت به شمار می‌رفت احتمالا نمی‌دانست 150 سال بعد طرح قالی‌اش به ثبت ملی ‌می‌رسد و شهرتی جهانی پیدا می‌کند، او یک هنرمند پُر آوازه بود و تا چندی پیش طرح گُل‌سرخش به هنرجویان رشته فرش‌بافی آموزش داده می‌شد. اما برای اینکه در تولید این محصول به یک جهش اساسی برسیم، راهکارهایی وجود دارد که در سطور بعدی به آن‌ها اشاره می‌شود.
بیاییم قالی گُل‌سرخ را بهتر بشناسیم، علت نام‌گذاری فرش گُل‌سرخ به خاطر وجود دسته‌گل‌های رُزی است که در متن این فرش به صورت سراسری تکرار شده و همچنین به خاطر رنگ‌های یشمی و سُرمه‌ای و کِرِم که در بافت فرش استفاده شده است. حقیقتا دسته‌گل‌ها نمای زیبایی به این فرش داده‌اند.
طرح گل‌سرخ طبق تحقیقات میدانی از بافندگان جیرفتی از پارچه‌ای بنام گُلرخ که تُجار آن زمان برای خان این منطقه «محمدباقر خان» می‌آوردند اقتباس شده و چون محمدباقرخان از طرح این پارچه خوشش آمده به بافندگان این منطقه سفارش بافت آن را می‌دهد و بدین صورت از حدود 150 سال قبل این طرح در این منطقه بافته می‌شود.
قالی گل‌سرخ اسفندقه با دارهای اُفقی، یادگار اجداد و نیاکانِ مردمِ پنجه طلای اسفندقه است و این مردم آنچه می بافند زاده ذهن خلاقشان است و در بافت فرش‌های خود از نقش‌های ویژه ای استفاده می‌کنند. نوعروسان کرمانی بسیار شیفته این قالی هستند و ما هم یک قالی گُل‌سرخ در خانه‌مان داریم که حدود 40 سال قبل مادربزرگم به عنوان جهیزیه به مادرم داده بود، این فرش را اگر از نزدیک ببینید تصور می‌کنید یک سال بیشتر از بافتش نگذشته، از بس که خوش‌رنگ و زیبا است.

کرمان رصد


تا اینجا دریافتیم که اسفندقه جیرفت منطقه‌ای صاحب سبک در فرش‌بافی است که فرش‌بافانش را لایق کسب عنوان کرده که امروز یک زیرانداز خارق‌العاده‌ای به زیبایی طبیعت راهی بازار می‌کنند. «البته این زیرانداز را باید قاب گرفت، به دیوار زد و تماشایش کرد»
جهان به قالی اصل و اصیل کرمان و گره‌های محکم در تار و پود آن به عنوان سرمایه‌ای پایدار نگاه می‌کند و می‌طلبد در سال جهش تولید، ما نیز چنین نگاهی به داشته‌های ارزشمند خود داشته باشیم.
آنچه فرش دستباف کرمان را سرآمد هنر قالی‌بافی کرده تنوع طرح، تعدد رنگ، نزدیکی طیف رنگ‌ها به طبیعت، استقامت پشم آن در مقابل سایش، رنگ‌رزی گیاهی مواد و ترکیب رنگی بسیار استادانه بوده و بی دلیل نیست که می‌گویند فلانی همچون قالی کرمان هرچقدر از سنش می‌گذرد جوان‌تر می‌شود.
این، همان ظرفیتی است که می‌تواند ارزآوری خوبی در حوزه صادرات غیرنفتی برای کشور داشته باشد. البته برای اینکه ارزآوری بسیار خوبی داشته باشیم می‌توانیم قالی گُل‌سرخ را کمی ارتقا دهیم. شاید بپرسید چگونه، «با ترکیب ابریشم در تار و پود قالی»

کرمان رصد


حتما از زنجیره تولید شنیده‌اید، برای اینکه ارزآوری خوبی داشته باشیم شایسته است که زنجیره تولید را تکمیل کنیم تا با کاهش هزینه‌ها، میزان تولید را افزایش دهیم و سود خوبی هم داشته باشیم. در این گزارش یعنی اینکه به عرصه تولید انبوه ابریشم ورود کنیم. نخ ابریشمی به واسطه نرمی، شفافیت همراه با ظرافت و استحکام فوق‌العاده‌ای که دارد، یکی از مهم‌ترین و گرانبهاترین الیاف‌ها است.
ابریشم نوعی لیف پروتئینی است (حدود 98٪ وزن ابریشم را پروتئین تشکیل می‌دهد) که از پیله کِرم ابریشم بدست می‌آید که نرم، شفاف، ظریف و محکم است. کرم ابریشم‌ این الیاف را از بزاق خود ‌ترشح می‌کند و تولید انبوه آن بحث مفصل و جداگانه‌ای است. سابقه تولید لباس و پارچه ابریشم در ایران به قبل از اسلام برمی‌گردد و موضوع تازه‌ای نیست.
اکنون به نقطه عطف مطلب رسیدیم، نوغانداری ( پرورش کرم ابریشم) ظرفیت بسیار خوبی در زمینه تولید و اشتغالزایی به شمار می‌رود. برگ درخت توت تنها غذای کرم ابریشم بوده و جنوب کرمان یکی از مناطق مستعد برای کاشت و تکثیر این درخت به شمار می‌رود، این یکی از حلقه‌های زنجیره تولید است که در بالا به آن اشاره کردیم.
پرورش کرم ابریشم امروزه به صنعتی خانوادگی تبدیل شده که خانواده‌ها در کنار یکدیگر می‌توانند آن را به عنوان شغل دوم خود انتخاب کنند و بهترین مزیت این صنعت سرمایه گذاری اندک، کوتاه بودن دوره پرورش و حضور همه افراد خانواده از کودکان تا میان‌سالان در کنار یکدیگر است.

کرمان رصد


جنوب کرمان با توجه به شرایط اقلیمی و رویش درختان توت ظرفیت بسیار خوبی در این بخش دارد که نیازمند توجه بیشتر مسوولان برای نهادینه کردن این فعالیت در بین مردم بویژه روستاییان است چرا که روستاییان در کنار دیگر فعالیت‌های خود می‌توانند با پرورش کرم ابریشم برای خود تولید ثروت کنند. البته سازمان جهاد کشاورزی اقدامات خوبی برای توسعه و ترویج نوغانداری در این دیار انجام داده است.
«باید توجه داشت که ابریشم تولیدی، به صورت خام از منطقه خارج نشود بلکه از آن در تولید قالی‌های گُل‌سرخ ابریشمی برای صادرات استفاده شود»
با رونق صنعت نوغانداری، ابریشم‌بافی هم، پا به عرصه اقتصاد می‌گذارد و زمینه فعالیت در این بخش مهیا می‌شود و در این چرخه زمینه اشتغالزایی و درآمدزایی برای افراد زیادی فراهم می‌شود. نوغانداری می‌تواند تحولی بزرگ در بخش تولید فرش‌های دستباف ابریشمی رقم بزند و این مهم با توجه به ظرفیت منطقه جنوب کرمان یک استعداد بالقوه است که باید به فعلیت برسد.
قالی گل‌سرخ اسفندقه هم که شهرتی جهانی دارد می‌تواند با بهره‌گیری از صنعت نوغان، به جایگاه واقعی خود در سطح بین‌الملل برسد چرا که همواره وزن نسبتا زیاد این قالی یکی از ایرادات وارده بر آن بوده و از آنجا که قالی گل‌سرخ یک هویت تاریخی برای جنوب کرمان به شمار می‌رود می‌توان صنعت نوغانداری را در این منطقه به عنوان یک فرصت طلایی تلقی کرد و با تلفیق هنر سنتی با صنعت، یک طرح خلاقانه و بازار پسند را با حفظ اصالت طرح ایجاد کرد لذا این پیشنهاد نیازمند توجه صنعتگران و فرش‌بافان است.
ازطرفی اسفندقه یکی از مناطق مستعد پرورش کرم ابریشم بوده که با توجه به وجود درختان توت در این ناحیه باید از قرابت این ظرفیت در کنار ظرفیت قالی جهانی گل‌سرخ استفاده کرد چرا که در صورت استفاده بسیار ناچیز از ابریشم در این قالی شاهد افزایش چند برابری قیمت این محصول در بازارهای جهانی خواهیم بود.
توسعه صنعت نوغانداری با توزیع نهال توت اصلاح شده در جنوب کرمان

کرمان رصد


رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از توزیع یکهزار اصله نهال توت اصلاح شده در جنوب کرمان خبر داد و گفت: توزیع این تعداد نهال توت برای توسعه صنعت نوغانداری برنامه‌ریزی شده است.
سعید برخوری افزود: این تعداد اصله نهال‏ توت اصلاح شده در شهرستان‌‏های جیرفت و عنبرآباد به دلیل اقلیم مناسب برای احداث توتستان بین متقاضیان توزیع شد.
وی بر ضرورت توانمندسازی نوغانداران تاکید کرد و گفت: یکی از محورهای برنامه‌ای توسعه این صنعت نگاه ویژه به مقوله آموزش و توانمندسازی کارشناسان و نوغانداران بوده که به صورت ویژه در دستور کار است. وی بر ضرورت توانمندسازی نوغانداران تاکید کرد و گفت: یکی از محورهای برنامه‌ای توسعه این صنعت نگاه ویژه به مقوله آموزش و توانمندسازی کارشناسان و نوغانداران بوده که به صورت ویژه در دستور کار است.
وی ادامه داد: آموزش در این بخش می‌تواند افزایش بهره‌وری و تولید پیله به ازای هر جعبه تخم نوغان را به همراه داشته باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: چندین دوره آموزش نوغانداری در منطقه برای کارشناسان و بهره‏‌برداران برگزار شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز از توزیع 10 جعبه تخم نوغان در این منطقه خبر داد و گفت: این تخم‌ها به صورت رایگان بین متقاضیان توزیع شد.
محمدرضا قائدی‏‌فر گفت: نوغانداری ظرفیت خوبی برای اشتغال‌زایی و درآمد‏زایی در منطقه به شمار می‌رود و ابریشم به عنوان ماده خام برای تولید فرش‌های دستباف به ویژه فرش‌های ابریشمی به کار می‌رود.

کرمان رصد


وی افزود: با توجه به توزیع 10 جعبه تخم نوغان به صورت رایگان بین متقاضیان و حمایت‏‌های صورت گرفته نظیر خرید تضمینی و بیمه جعبه‌های نوغان پیش‌بینی می‏‌شود علاوه بر افزایش تولید پیله ابریشم در منطقه نسبت به سال قبل، درآمد قابل توجهی عاید پرورش دهندگان نوغان شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در سال‏‌های اخیر برنامه خرید تضمینی پیله ابریشم از سوی دولت موجب رغبت بیشتر کشاورزان به حرفه نوغانداری شده است و در شرایط ایده‏‌آل از هر جعبه تخم نوغان میزان 30 کیلوگرم پیله ابریشم برداشت می‌شود.
وی تصریح کرد: فراهم کردن زمینه‌ اشتغال در بخش صنایع دستی، قرار گرفتن پرورش کرم ابریشم در زمره مشاغل خانگی (زنان سرپرست خانوار، کودکان و افرادی که توان کشاورزی ندارند) از مهمترین دلایل پروررش این حشره است.
قائدی‏‌فر تاریخچه ورود صنعت نوغان را به جنوب کرمان چهارسال عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی سال‌های ابتدایی در راستای ترویج بوده و در آینده ایجاد کارگاه و کارخانه ابریشم از اهداف عالی منطقه است. قائدی‏‌فر تاریخچه ورود صنعت نوغان را به جنوب کرمان چهارسال عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی سال‌های ابتدایی در راستای ترویج بوده و در آینده ایجاد کارگاه و کارخانه ابریشم از اهداف عالی منطقه است.
وی تصریح کرد: سال نخست با 2 جعبه تخم نوغان شروع کردیم و امسال 10 جعبه در جنوب کرمان توزیع شد که این موضوع نشان از رشد این صنعت نوپا در این منطقه است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: با توزیع نهال توت اصلاح شده، زمینه ایجاد زیرساخت‌های این صنعت فرآهم شده تا شاهد رونقی اقتصادی در این بخش باشیم.
وی بیشترین ظرفیت نوغان‌داری را در اسفندقه، عنبرآباد و دلفارد عنوان کرد و گفت: دنبال ترویج این صنعت به مناطق دیگر جنوب کرمان هستیم.
هفت دوره آموزشی پرورش کرم ابریشم در جنوب کرمان برگزار شد

کرمان رصد

کارشناس پرورش کرم ابریشم نیز از برگزاری هفت دوره آموزشی پرورش این حشره در جنوب کرمان خبر داد و گفت: آموزش بهره‌برداران به صورت ویژه در دستور کار است.
معصومه افشاری‌پور افزود: در گام نخست مسائل ترویجی برنامه‌ریزی و در ادامه احداث توتستان و ایجاد گارگاه ابریشم‌کِشی در دستور کار است.
وی نیز اصلی‌ترین نهاده پرورش کرم ابریشم را برگ درخت توت عنوان کرد و گفت: کرم ابریشم را برگ توت تغذیه می‌کند از این رو امسال یکهزار اصله نهال توت بین بهره‌برداران توزیع شد.
استفاده از ابریشم در هنر فرش‌بافی یعنی آورده بیشتر اقتصادی

کرمان رصد


این کارشناس کرم ابریشم گفت: استفاده از ابریشم در هنر فرش‌بافی جنوب کرمان آورده بیشتر اقتصادی برای فرش‌بافان این منطقه را به دنبال دارد.
افشاری پور افزود: با توجه به ارزش مادی ابریشم به طور طبیعی وقتی در فرشی از ابریشم استفاده شود آن محصول ارزش اقتصادی بیشتری پیدا می کند.
وی اسفندقه را یکی از مناطق مساعد برای پرورش نوغان اعلام کرد و گفت: قرابت قالی گل‌سرخ اسفندقه با تولید کرم ابریشم فرصت خوبی برای استفاده از ابریشم در این قالی جهانی است تا شاهد ارزنده‌تر شدن این محصول دستباف باشیم.
ترویج صنعت نوغان مساوی با تحقق شعار سال رهبری
نوغان دار جیرفتی به نام‌گذری شعار «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: ترویج صنعت نوغان حرکتی در راستای تحقق شعار سال است.
علی کمالی افزود: منطقه دلفارد در شهرستان جیرفت ظرفیت خوبی برای تولید کرم ابریشم دارد از این رو مسوولان باید از این ظرفیت برای اشتغالزایی و درآمدزایی استفاده کنند.
وی اضافه کرد: یک دوره 50 روزه برای به دست آوردن پیله ابریشم نیاز است و کرم ابریشم به مدت 30 روز برگ توت می‌خورد. هر جعبه کرم حدودا یک تُن برگ توت نیاز دارد.
او در خصوص قیمت پیله‌ها هم اظهار داشت: پیله در بازار به صورت توافقی خرید و فروش می‌شود. بازار فروش ابریشم همیشه خوب است قیمت نخ ابریشم هم بر اساس نرخ دلار بالا و پایین می‌شود.
کمالی تصریح کرد: مشتریان که همیشه درخواست خرید پیله را دارند و تولیدات ما به راحتی از جنوب برای آنها ارسال می‌شود و امیدواریم با توسعه نوغانداری شاهد راه‌اندازی کارخانه ابریشم در این منطقه محروم باشیم.
«قدیمی‌های جیرفت می‌گویند در گذشته تعداد معدودی به صورت حرفه‌ای قالی گُل‌سرخ می‌بافتند و به جز این حرفه، شغل دیگری برای کسب درآمد نداشتند و از آنجا که بافت این قالی مدت‌زمان زیادی به طول می‌انجامید، مشتری‌ها می‌بایست یک یا دو سال هزینه‌های زندگی فرش‌باف را متقبل می‌شدند یعنی طی این مدت آرد و روغن و سایر ملزومات زندگی تولیدکننده را تامین می‌کردند تا او بتواند فقط روی بافت فرش تمرکز کند»

کرمان رصد


در شرایط کنونی، راه‌اندازی یک کارگاه تولید نخ ابریشم به 2 یا سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و فعالان اقتصادی بر این باورند که سرمایه‌گذار می‌تواند پس از چهار سال تمامی هزینه‌کرد خود را برگرداند، در این کارگاه حدود 20 نفر به طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد. در کنار این کارگاه یا کارخانه همچنین می‌توان یک کارگاه بزرگ فرش‌بافی راه‌اندازی و نخ‌های ابریشمی را در تولید قالی گُل‌سرخ استفاده کرد، این اقدام علاوه بر اشتغالزایی و کسب ارزش افزوده بالا باعث تکمیل زنجیره تولید هم می‌شود یعنی با داشته‌های خود می‌توانیم یک کالای باکیفیت با ارزش صادراتی بالا تولید کنیم.
پیشنهاد می‌شود تولید انبوه قالی‌ گُل‌سرخ ابریشمی به صورت آزمایشی در جنوب کرمان در دستور کار مسوولان و سرمایه‌گذاران قرار گیرد و اگر نتیجه مطلوب حاصل شد که قطعا هم می‌شود، آنگاه این صنعت را به سایر مناطق مستعد کشور تعمیم دهیم.
کشور ما با تولید 120 تُن ابریشم در سال رتبه هشتم جهان را در تولید این محصول به خود اختصاص داده و این یعنی ظرفیت تولید انبوه این کالا در کشور وجود دارد و خوب است بدانید حدود 90 درصد ابریشم جهان در کشورهای آسیایی تولید می‌شود و چین با تولید 142 هزار تُن در رتبه نخست و هند با تولید 32 هزار تُن در رتبه دوم جهان قرار دارد.
دولت برای حمایت از این صنعت در داخل کشور تعرفه واردات ابریشم را افزایش داده و امیدواریم این، آغاز خوبی برای توسعه نوغانداری در مناطق مختلف سرزمینمان باشد، البته درحال حاضر نوغانداری در 22 استان کشور رواج دارد اما 96 درصد این حرفه در هفت استان متمرکز شده است که استان گیلان با 50 درصد و خراسان رضوی با 30 درصد به ترتیب رتبه‌های نخست و دوم نوغانداری را به خود اختصاص داده‌اند.
«کاهش 99 درصدی هنرآموزان رشته فرش‌بافی در جنوب کرمان هم موضوعی قابل تامل است که در گزارش‌های بعدی حتما به آن خواهیم پرداخت»
جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه‌گنج، منوجان، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل شده است.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی فرش جیرفت صادرات غیر نفتی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/124906/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

آلومینیوم در اندیشه تکرار برد مقابل پرسپولیس

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نیروهای مسلح با تحریم‌ها موفق به ساخت مدرن‌ترین موشک‌ها شد

غافلگیری حاملان 435 کیلو موادمخدر در ریگان

کشف 31 هزار و 920 نخ سیگار قاچاق در کرمان

نیروهای مسلح ایران در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند

دادسرای انتظامی قضات با شکات حرفه‌ای برخورد کند

بیش از 95 درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد

برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر

7 دلیل که باید انار بخورید

دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

اجرای تمهیدات ترافیکی ویژه مسابقه تیم‌های مس رفسنجان و پیکان تهران

تغییر باورهای 30 سال گذشته درباره فرزندآوری، به عهده آموزش و پرورش است

باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

تسهیلات خوبی برای درمان ناباروری در استان کرمان اختصاص دادیم

دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است

سیلاب، راه 10 روستای بم را مسدود کرد

پرآبی مسیل‌ها در محور انار- رفسنجان

تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

10 راه روستایی در شهرستان بم مسدود شد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

روستای چاه‌غلامعلی زرند در محاصره سیل

استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

مسدود شدن پنج صفحه مجازی با محتوای غیراخلاقی در زرند

ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

راه 15 روستا در بم بازگشایی شد

رقابت بیش از 45 هزار داوطلب کرمانی در کنکور

تشدید بارشها امروز وفردا در کرمان

رعدو برق و تندبادهای لحظه‌ای کرمان را فرا می‌گیرد

اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان

ظرفیت ارزش افزوده معدن در جنوب کرمان 10 برابر بیشتر از کشاورزی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

پیش‌بینی بارش‌ها در اغلب نقاط استان کرمان

بارش‌ها در کرمان تداوم دارد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد