کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

گرد محرومیت بر چهره کارگران زغالسنگ/امنیت شغلی می خواهیم اقتصادي

گرد محرومیت بر چهره کارگران زغالسنگ/امنیت شغلی می خواهیم
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - کارگران زغاسنگ کرمان در حالی در سخت ترین و خطرناک ترین شرایط در معادن مشغول به کار هستند که از کم بودن دستمزد و نداشتن امنیت شغلی گلایه مندند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها؛ در حالی پنجشنبه هفته گذشته همزمان با روز کارگر در گوشه و کنار کشور همه مسئولان در وصف این قشر سخن‌ها گفتند که امروز بیش از سه هزار کارگر شرکت زغالسنگ کرمان خواستار رسیدگی جدی مسئولان به مشکلاتشان هستند.
کار در معادن جزو مشاغل سخت و خطرناک به شمار می‌رود و تنها خواسته کارگرانی که در این شرایط سخت کار می‌کنند توجه مسئولان به خواسته‌های صنفی‌شان است. آنها خواستار لغو تصمیم واگذاری سهام شرکت زغال‌سنگ کرمان به بخش خصوصی، امنیت شغلی و دستمزد مکفی هستند.
گوشه‌ای از دغدغه‌های کارگران زغالسنگ کرمان
امیر یکی از کارگران شرکت زغالسنگ کرمان به مهر گفت: خواسته کارگران قانونی و قابل اجراست ما بارها درخواست‌هایمان را به گوش مسئولان رسانده ایم ولی همچنان مشکلات رفع نشده است.
وی با اشاره به اینکه دو سال و نیم پی گیر رفع مشکلاتمان هستیم، افزود: قرار بود امنیت شغلی کارگر برقرار شود اما همچنان در این زمینه با مشکل مواجه هستیم در حالی که امنیت شغلی واقعاً خواسته زیادی نیست.

کرمان رصد


رسول هم به مهر گفت: چندین سال است که در معدن کار می‌کنم و سختی‌های فراوانی دارد حالا حرف از واگذاری واگذاری سهام شرکت زغال‌سنگ کرمان به بخش خصوصی می‌زنند ما کارگران موافق این مساله نیستیم. مگر یک کارگر جانش ارزشی ندارد که به راحتی در اختیار یک شرکت باشد.
کارگری که چندین ساعت در شرایط سخت کار می‌کند باید دستمزد معقول داشته باشد، دستمزدی که کفاف مخارج زندگی را بدهد و براساس نرخ تورم باشد وی ادامه داد: مالمیک شرکت صندوق بازنشستگان فولاد برای بازنشستگان است و ما کارگران آن هستیم ما باید به صورت مستقیم زیر نظر این صندوق باشیم یا اینکه مانند سایر کشورهای جهان دولت باید ما را تقبل کند و یارانه تولید بدهد.
سامان هم از دیگر کارگرانی که به وضعیت کنونی اعتراض دارد، او که معادن را اشتغالزا و سودآور می‌داند به مهر چنین گفت: کارگری که چندین ساعت در شرایط سخت کار می‌کند باید دستمزد معقول داشته باشد، دستمزدی که کفاف مخارج زندگی را بدهد و براساس نرخ تورم باشد. یکی دیگر از خواسته‌های ما اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل با اعمال دقیق ضرایب سختی کار است. ما چیزی جز اجرای دقیق و صحیح قانون نمی‌خواهیم و از مسئولان می‌خواهیم که به مشکلات مار رسیدگی کنند.
احصای 14 خواسته کارگران زغالسنگ کرمان
سرپرست اداره کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کرمان در گفتگو با مهر با اشاره به اعتراض اخیر کارگران معادن زغالسنگ کرمان اظهار کرد: در خصوص همین موضوع هفته گذشته جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه، نمایندگان کارگران و شرکت زغالسنگ برگزار شد و مسائل مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.
رضا اشک با بیان این مطلب که در مجموع کارگران زحمتکش زغالسنگ 14 خواسته داشتند که احصا و در قالب 9 بند صورت جلسه شد، اضافه کرد: قطعاً ما تمام تلاش خود را برای رفع این مشکلات در چارچوب قانون انجام خواهیم.
طبقه بندی مشاغل حق کارگران معادن زغالسنگ کرمان است
وی با اشاره به اینکه امروز جلسه‌ای با حضور مسئولان، نمایندگان کارگران و شرکت زغالسنگ برای تسریع در رسیدگی به این مشکلات برگزار خواهد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، طرح طبقه بندی مشاغل است البته ما اعتقاد داریم که طبقه بندی مشاغل حق کارگر است و باید محقق شود بنابراین حق و حقوق کارگران باید متناسب با شرایطی که دارند، پرداخت شود.
اعتقاد داریم که طبقه بندی مشاغل حق کارگر است و باید محقق شود بنابراین حق و حقوق کارگران باید متناسب با شرایطی که دارند، پرداخت شود وی با بیان این مطلب که در صورت تحقق طرح طبقه بندی مشاغل شرایط بهتر خواهد شد، اظهار داشت: در خصوص امنیت شغلی باید گفت که ملاک تصمیم گیری بر اساس قانون کار است از طرف دیگر قانون کار به راحتی اجازه نمی‌دهد که کارگری بیکار شود.
اشک با اشاره به اینکه یکی از درخواست‌های کارگران معادن زغالسنگ تأمین مسکن است، افزود: در این زمینه پیشنهاد این است که این کارگران اقدام به تشکیل تعاونی مسکن کنند تا زمین و تسهیلات لازم به صورت قانونی در اختیار آنها قرار داده شود.
وی اظهار کرد: سال جاری تحت عنوان «جهش تولید» نام گذاری شده است و قطعاً مهم‌ترین عامل در تحقق این امر، فعالیت کارگران زحمتکش است لذا باید به کارگر توجه جدی شود و در نهایت باید گفت آنچه باید میان کارگر و کارفرما حاکم باشد، قانون است.

کرمان رصد


موافقت برای عرضه سهام ترجیحی شرکت دالاهو به کارگران شرکت زغالسنگ
مدیرعامل شرکت دالاهو هم چند روز پیش در نشست مشترک مدیران صندوق بازنشستگی فولاد کشور بیان کرد: بعد از طرح موضوع در شورای تأمین استان و توافقات انجام شده، نشست مشترک در شهرستان زرند با حضور فرمانداران و نمایندگان کارگری و نماینده مردم زرند انجام شد.
حسین حمیدیان توضیح داد: همه اقدامات ما در راستای افزایش منافع کارگران و بازنشستگان به عنوان ذینفعان این مجموعه است.
وی گفت: شرکت دالاهو 100 درصد مربوط به صندوق فولاد است و قرار است سهام شرکت‌های زغالسنگ طبس، شرکت مواد معدنی نسوز اذر، فولاد خراسان، سنگ آهن مرکزی بافق و زغالسنگ کرمان در داخل آن قرار گیرد و از طریق فرابورس عرضه شود.
نماینده مردم کرمان و راور هم در این نشست بیان کرد: مشکلات متعددی در خصوص شرکت زغالسنگ کرمان بوده که باعث دغدغه جدی ما در مورد ادامه فعالیت‌ها شده و نیازمند توجه ویژه صندوق بازنشستگی فولاد به عنوان صاحب و مالک این شرکت است.
پیشنهاد ما این است که بخشی از این سهام به صورت نرخ‌های ترجیحی به بازنشستگان به عنوان صاحبان شرکت و همچنین به کارگران شرکت‌هایی که سهام دار اصلی و مالکیت و مدیریت آن متعلق به شرکت صندوق فولاد کشور است واگذار شود پورابراهیمی بیان کرد: با توجه به اینکه قرار است سهام شرکتهای سنگ آهن مرکزی، زغالسنگ طبس و معادن اسفندقه و زغالسنگ کرمان به عنوان بخشی از سهام شرکت‌های مالکیتی مرتبط به شرکتی سرمایه گذاری دالاهو در بورس عرضه شود، پیشنهاد ما این است که بخشی از این سهام به صورت نرخ‌های ترجیحی به بازنشستگان به عنوان صاحبان شرکت و همچنین به کارگران شرکت‌هایی که سهام دار اصلی و مالکیت و مدیریت آن متعلق به شرکت صندوق فولاد کشور است واگذار شود.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود 15 هزار نفر بازنشسته فولاد و بیش سه هزار نفر کارگر مستقیم این شرکت هستند پیشنهاد داریم که این سهام به صورت ترجیحی از محل سود سنواتی آینده این شرکت‌ها در اختیار کارگران قرار گیرد که به عنوان بخشی از حمایت‌های شرکت از بازنشستگان و کارگران مدنظر قرار گیرد.
پورابراهیمی گفت: با توجه به شرایط بازار سرمایه و جذابیت‌های مربوط به عرضه سهام به نظر می‌رسد بهترین موقعیت در این اقدام در سال جاری باشد. امیدواریم هر چه سریع‌تر مصوبه واگذاری بخشی از این سهام ابلاغ شود و به عنوان اقدام خوب صورت گیرد.
وی گفت: در بحث ابهاماتی که در شرکت دالاهو بود امیدواریم توضیحات برای کارگران و مسئولان استان قانع کننده باشد. این کار به شفافیت اطلاعات بیشتر، نظارت کارگران، مدیران و بازنشستگان و بر عملکرد و شفاف شدن فعالیت‌های شرکت زغالسنگ کمک می‌کند.
حل مشکلات کارگران در دستور کار قرار گیرد
وی از توجه به درخواست موضوع شفافیت و حضور نمایندگان صندوق فولاد قدردانی و عنوان کرد: مشکلات مربوط به زغالسنگ فقط مربوط به دالاهو نیست، موضوعات طرح طبقه بندی مشاغل و مباحث مسکن و دیگر حمایت‌ها در دستور کار باید قرار گیرد.
پورابراهیمی آغاز فعالیت‌های جدید معادن را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: طبق توافق وزیر باید آبنیل شمالی سال گذشته عملیاتی می‌شد که حتماً باید برنامه زمانبندی آن عملیاتی شود در غیر این صورت سوال ما از وزیر تعاون در خصوص عدم ایفای تعهدات شرکت زغالسنگ برای افزایش میزان درآمدزایی و کمک به کارگران و بازنشستگان در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت دالاهو طبق صحبت ما 100 درصدی است، پیشنهاد داریم که سهام آن برای حمایت از کارگران با قیمت ترجیحی عرضه شود.
کارگران یکی از مهره‌های اصلی و تأثیرگذار در تحقق شعار «جهش تولید» به شمار می آیند و نیاز است در این سال مورد توجه ویژه قرار گیرند. ضمن اینکه اقتصاد و معیشت این قشر زحمت کش در اثر تحریم‌ها و همچنین کرونا بیش از پیش ضربه پذیر شده است و باید اقدامی اساسی برای رفع مشکلات معیشتی کارگران انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/125137/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

ماجرای قتل دانشجوی دانشگاه دندانپزشکی رفسنجان

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ چهار شنبه 5 اردیبهشت ماه

تعطیلی مدارس شهرستان زرند به علت باران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

بارش باران با چاشنی رعدوبرق در کرمان

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

درخشش کاراته‌کاهای کرمانی با پنج مدال

آزادسازی اراضی دولتی به ارزش هزار و 200 میلیارد ریال در کرمان

دستگیری جاعلان مدراک در کرمان

عاملان جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

تزریق 207 میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

بازی معوقه هفته 12 لیگ برتر هندبال؛ دیدار صدرنشین با خودروسازان

اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

دیدار مدیرکل اتباع کرمان با خانواده شهیدان آچکزهی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

جنگ غزه با هدف از بین بردن بافت زندگی فلسطینی ها انجام می شود

نوسازی 25 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید

وضعیت تعطیلی مدارس فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران) / این شهرها تعطیل شدند

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است