کرمان رصد

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می‌دهد؛

حکایت جنگ پیازکاران جنوب کرمان با دلالان اقتصادي

حکایت جنگ پیازکاران جنوب کرمان با دلالان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان خرید توافقی و یا حمایتی تنها مسکن پیازکاران جنوب کرمانی است که با دلالان دست و پنجه نرم می کنند.

سال زراعی تنها نقطه امید کشاورزانی بوده که نگاهشان به فصل برداشت است که متاسفانه همه زحمات پیازکاران دستخوش نرخ انداختن دلالان شده و گویی دستان این قشر برای پُر کردن جیب خوش نشینان بخش کشاورزی پینه می بندد.
حکایت پیازکاران جنوب کرمانی را در این روزها کمتر کسی هست که نشنیده باشد و خرید توافقی و یا تضمینی و از طرفی با نام دیگری خرید حمایتی تنها نقطه امید آنها شده است.
اگر سری به بازار تره بار جیرفت بزنید از نزدیک متوجه درد و رنج حاصل از نرخ انداختن دلالان بر محصول پیاز خواهید شد. یکی از پیازکاران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: قسمت ما از زحمت و تلاش چند ماهه، بدهی به بانک ها و فروشگاه های کشاورزی و پُر کردن جیب دلالان است و این حکایت تمام شدنی نیست و هر سال برای یک محصول تکرار می شود.
کشاورزی دیگری با گله و فریاد گفت: من یک جوان هستم به غیر از کشاورزی چه کاری می توانم انجام دهم. ساعت ها معطل می مانیم و هر کس یک نرخی می گوید و می رود و باز باید روز بعد با همین معطلی به حداقل قیمت راضی بشویم.
جوان دیگری که محصول پیازش را برای فروش به میدان تره بار آورده بود گفت: سپاه برای خرید پیاز وارد عمل شده است و کیلویی 1000 تومان خرید می کند اما اتحادیه می‌گوید کیلویی 450 تومان!
یکی دیگر از کشاورزان حاضر در میدان تره بار جیرفت گفت: هدف از خرید توافقی و یا حمایتی مگر چیزی جزء ایجاد آرامش بر بازار عرضه و تقاضا است؟ چرا به جای خرید محصول پیاز در میدان تره بار در مزرعه پیاز عده ای را می خرند.
وی ادامه داد: من آدرس دقیق دارم که از بعضی افراد داخل مزرعه پیاز را با نرخ بالایی خریداری کرده اند و همین پیاز را از خرده مالکان با قیمت دیگری خریدند.
کشاورزی دیگری از آشفتگی بازار انتقاد کرد و افزود: صدای ما به پُل شور (پل ورودی شهرستان جیرفت) هم نمی رسد وگرنه چرا برای حل مشکل کشاورزان جنوب کرمان همیشه در موقع بحران دنبال چاره هستند.
وی گفت: اتحادیه تعاونی روستایی باید از خرده مالکانی که محصول خود را در محل میدان تره بار می آوردند حمایت کند.
این کشاورز در ادامه بیان کرد: به ما رسید خرید نمی دهند و تنها به گرفتن کپی شناسنامه و کارت ملی به همراه قبض باسکول نزد خودشان اکتفا می کنند اما اتحادیه های مشهد و تهران رسید با مشخصات فروشنده می دهند که با مراجعه به بانک پول پیاز را دریافت می کنند.
در حمل پیاز کمک می کنیم اما به شرط حمایت از کشاورز
سرهنگ پاسدار "ناصر بهروز" فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان جیرفت در گفت و گو با ایسنا گفت: ما برای خرید پیاز وارد عمل شدیم و پیشنهاد ما به شرکت تعاونی روستایی و کسانی که خرید توافقی و یا تضمینی انجام می دهند این است که به دلیل آنکه هزینه حمل و نقل زیاد بوده ما می توانیم در بخش ترابری به آنها کمک کرده و تخفیف قابل توجه ای را ارائه دهیم به شرط آنکه از آن طرف تخفیفی که به تعاونی روستایی داده می شود درصدی را به کشاورز بدهند.
وی افزود: فکر می کنم یک پیشنهاد منطقی است و اگر در صدد حل مشکل کشاورزان جنوب کرمان هستند راه حل این است که ما در امر حمل و نقل به آنها کمک کنیم و شرکت تعاونی روستایی با قیمت بالاتری از کشاورز پیاز را خریداری کند که می توانند با این اقدام بازار را متعادل نگه بدارند.
بهروز با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر فضا دست دلالان است بیان کرد: دلالان با قیمت پایینی پیاز را خریداری می کنند این در حالی است که ما پیاز را با کیلویی 950 تا 1000تومان از کشاورز خرید می کنیم. تا چند روز قبل تقریبا 700 تن پیاز توسط سپاه خریداری شده این در حالی است که دلالان متاسفانه کیلویی 300، 400 و یا 500 تومان از کشاورزان پیاز را خریداری می کنند.
فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان جیرفت از مشارکت و همراهی سپاه نواحی مقاومت همه استان ها برای حمایت از پیازکاران و خرید محصول آنها خبر داد و افزود: در روزهای آینده سپاه نواحی مقاومت بقیه استان ها نیز برای حمایت از پیازکاران وارد عمل خواهند شد و چون بخشی از کار سپاه مردمی است با همان قیمتی که خریداری می کند به مردم نیز عرضه خواهد کرد.
وی در پاسخ به انتقاد به دوگانگی قیمت خرید در محل میدان تره بار گفت: نظارت برکار دلالان وظیفه ما نیست و سازمان تعاونی روستایی و مجموعه هایی که منتسب به بخش کشاورزی هستند باید به این موضوع ورود کنند و اگر جایی مافیای سازمان یافته ای باشد ورود خواهیم کرد.
فرمانده سپاه ناحیه مقاومت شهرستان جیرفت خرید حمایتی، تضمینی توافقی و صادارات محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: ضمن اینکه باید در این موارد قوی‌تر وارد بشویم از طرفی مشکلاتی در بخش صادرات است که از طریق سازمان صمت علت صادرات دیر هنگام را باید جویا بشوید.
ضرورت ایجاد خط ویژه برای صادرات
دکتر "سعید برخوری" رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: سپاه با هماهنگی سازمان جهادکشاورزی برای خرید پیاز اعلام آمادگی کرده است و از نظر قانونی نباید بین مبلغ خرید توسط سپاه با شرکت تعاونی روستایی تفاوتی باشد ضمن آنکه باید به این موضوع نیز توجه داشت که شرکت تعاونی روستایی هیچ اعتباری ندارد و در جهت رونق بازار اقدام به خرید پیاز کرده است.
وی تلویحا اختلاف قیمت خرید پیاز را تایید و اظهار کرد: مواردی در این خصوص مطرح شدخ بود که بلافاصله و دو نفر از طرف سازمان جهاد کشاورزی در میدان تره بار حضور پیدا دارند که اتحادیه خریداری می کند .
برخوری کیفیت پیاز را در میزان قیمت موثر عنوان کرد و گفت: قرار بود شرکت تعاونی روستایی پیاز کشاورزان را بین 100 تا 200 تومان بالاتر از قیمت دلالان و بر اساس کیفیت محصول خریدار کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از نحوه صادرات محصولات کشاورزی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه شاهد هستیم که کامیون حامل پیاز در صف 8 کیلومتری در مرز میلک چندین روز معطل می ماند! که خود باعث خراب شدن محصول خواهد شد. باید به شکلی برنامه ریزی شود که برای صادرات محصولات کشاورزی خط ویژه ای در نظر گرفته شود .
برخوری حذف دیرهنگام تعرفه صادرات را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: وقتی عرضه زیاد می شود و تقاضا کم، انتظار می رفت نسبت به حذف تعرفه صادرات پیاز زودتر اقدام شود.
اگر از مزرعه خرید کرده باشند برخورد می کنیم
"احمد مشایخی"رییس سازمان تعاونی روستایی جنوب کرمان نیز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان جزییات نحوه خرید توافقی محصول پیازکاران گفت: هدف از خرید توافقی، تنظیم بازار است اما متاسفانه از مردادماه سال قبل تنظیم بازار به وزارت صمت واگذار شده است اما با توجه به اینکه این تنظیم بازار مربوط به بخش کشاورزی بوده برای جلوگیری از افت شدید قیمت ها وارد عمل شدیم.
وی از پیگیریهای لازم برای حمایت از پیازکاران خبر داد و افزود: برای جبران خسارت ناشی از اافت قیمت ها چند روش در دستور کار است که عدم برداشت محصول و شخم زدن در زمین بیشتر مورد تایید است چون اگر بخواهند دپو و امحاء کنند با توجه به اینکه حجم تولید در کشور زیاد است، انبارداری مقدور نیست.
مشایخی از اعلام آمادگی سپاه برای مساعدت در امر حمل و نقل خبر داد و اظهار کرد: سپاه علاوه بر خرید، در زمینه حمل و نقل بار نیز اعلام آمادگی کرده است و با این اقدامات در حال حاضر پیاز زرد دچار اُفت شدید قیمت شده است.
وی حمایت از کشاورزان خرد را مورد تاکید قرار داد و با تکذیب هر گونه خرید از مزارع گفت: به جز یک مورد خرید از مزارع به میزان 3 تن، هیچگونه خریدی از مزارع نداشتیم.
رییس سازمان تعاونی روستایی جنوب کرمان ادامه داد: طبق دستور العمل داخلی باید از محل میدان تره بار و از خرده مالکان خریداری کنیم و اگر مستندی مبنی بر خرید از مزارع باشد حتما پیگیری و برخوردهای لازم را خواهیم کرد.
مشایخی با اشاره به این مطلب که تاکنون خرید حمایتی و یا تضمینی تصویب نشده است افزود: تاکنون هیچ مبلغی توسط دولت برای خرید توافقی و یا حمایتی تخصیص نداده شده است و خود اتحادیه های تعاونی روستایی وارد عمل شده اند.
وی بر بررسی گلایه ها و انتقادات کشاورزان و پیازکاران نسبت به نحوه خرید در اسرع وقت تاکید کرد و گفت: همه موارد مطرح شده را بررسی خواهیم کرد و اگر جایی حقی از کشاورزی ضایع شده باشد حتما با مسببان آن برخورد خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/125317/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف80 درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

روز برفی ؛ مرتضی پاشایی و محمدرضا گلزار

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در آستانه برگزاری کنکور در جیرفت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در ارتفاعات سرچشمه

آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان

طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور سراسری در سیرجان

اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

حامیان گشت ارشاد

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

دادستان انتظامی قضات کشور به کرمان سفر کرد

رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد

تلاش جهادی برای بازگشایی جاده کوهبنان _زرند

معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم)

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی به کرمان صادر شد

نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم

شورای اداری ایتان کرمان

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد