کرمان رصد

آخرين مطالب

استاد دانشگاه باهنر کرمان: ترمیم مسائل اجتماعی پساکرونا زمانبر است سياسي

استاد دانشگاه باهنر کرمان: ترمیم مسائل اجتماعی پساکرونا زمانبر است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - رئیس بخش مدیریت دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: ویروس کرونا آسیب‌هایی از بُعد روانی به جامعه وارد کرد که معتقدم ترمیم این آسیب‌ها بیشتر از مشکلات حوزه اقتصادی طول بکشد هرچند در ویروس کرونا توجه بیشتری بر روی بحث اقتصادی شده است.

محمدمهدی پورسعیدی روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تغییرات اقتصادی ویروس کرونا در سطح ملی و استان کرمان افزود: کرونا در اقتصاد کشور تاثیر داشته است و اساسا قبل از شیوع ویروس کرونا نیز بودجه سال 99 در شرایط بدی بسته شد و اقتصاد ما به دلایل مختلفی از جمله تحریم و یکسری ضعف‌های داخلی شرایط خوبی نداشت و ندارد.
وی ادامه داد: بودجه سال 99 حتی با فرض فروش400 هزار بشکه نفت با قیمت 40دلار و تحقق100 درصدی استقراض صندوق توسعه ملی بین 150 هزار تا200 2 هزار میلیارد تومان کسری و بودجه داشته‌ایم و این کسری بودجه فشار زیادی را به اقتصاد ما وارد می‌کرد و با ایجاد کرونا این شکاف و کسری بودجه بیشتر شد و تاثیر زیادی در قیمت و فروش نفت گذاشت و همچنین سبب کاهش درآمدهای مالیاتی دولت شد و همه این عوامل سبب شد ما در اقتصاد با یک بحرانی از جمله کرونا مواجه شویم و از سوی دیگر تورم افسارگسیخته و بیکاری کرونا این بحران را تشدید کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان خاطرنشان کرد: بنا به اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شیوع ویروس کرونا بین 2میلیون و 800 هزار نفر تا 6میلیون و400 نفر را از کار بیکار کرد و اقتصاد ما را بین 7.5تا 11درصد کوچک‌تر کرد و طبیعتا این تاثیر زیادی در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله تولید، تورم، اقتصاد و غیره می‌گذارند.
تاثیرات ویروس کرونا در حوزه‌های خدمات، صنعت و کشاورزی
پورسعیدی تصریح کرد: ویروس کرونا در استان کرمان نیز به تبع بحث ملی تاثیر زیادی گذاشت و این استان از یک جهت متفاوت‌تر از سایر استان‌های کشور است زیرا در حوزه صادرات نسبت به سایر استان‌های کشور فعال‌تر هستیم اما کرونا بیشترین تاثیر را اول در حوزه خدمات، بعد صنعت و در نهایت کشاورزی گذاشت.
وی افزود: حوزه خدمات همزمان با تولید؛ مصرف می‌شوند و افراد باید در محل کار حضور داشته باشند و به دلیل این ویروس بسیاری از کسب و کارهای خدماتی دچار آسیب شدند و در گزارش بانک مرکزی از تراکنش‌های مالی خدمات دستگاه‌های کارتخوان نشان می‌دهد در اسفندماه که اوج فعالیت این کسب و کارها بود، کاهش داشته‌اند.
رئیس بخش مدیریت دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان داشت: در یکی از گزارشات اعلام شده بود که حداقل 13درصد و حداکثر 32 درصد حجم تجارت جهانی به دلیل ویروس کرونا کاهش پیدا کرده یعنی ویروس کرونا تاثیر زیادی روی مبادلات و تجارت جهانی گذاشته شده است.
به گفته پورسعیدی از آنجا که محصولات کشاورزی از قبیل پسه و خرما صادرات محورند و همچنین محصولات زارعی و باغی به دلیل محدودیت‌هایی که در حوزه تجارت خارجی پدید آمد؛ حوزه کشاورزی هم آسیب زیادی در شیوع ویروس کرونا دید .
وی اضافه کرد: براساس گزارشات اعلام شده در فروردین امسال حجم تجارت خارجی ما حدود 35 درصد یعنی یک سوم کاهش یافته و تراز تجاری خارجی ایران منفی300میلیون دلار شد و مبادلات خارجی نیز بسیار کاهش یافته است و در حال حاضر به دلیلی عدم امکان صادرات مسائل و مشکلاتی در حوزه کشاورزی جنوب استان داریم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حوزه صنعت و معدن هم نیز این ویروس مشکلاتی ایجاد کرده است زیرا بسیاری از محصولات معدنی به دلیل محدودیت تجارت جهانی امکان صادرات آن‌ها وجود ندارد و به تبع بر روی اقتصاد استان این امر نیز تاثیرگذار است .
وی ادامه داد: کرونا در هر سه حوزه علاوه بر آسیب‌های کلانی به نظام اقتصادی ما و دنیا خسارت وارد کرد و در حوزه کشاورزی و معدن هم بدلیل محدودیت تجارت جهانی به نسبت سایر استان‌ها کرمان در این حوزه آسیب بیشتری دیده که لازم است در این زمینه تدابیری اتخاذ شود.
برکات کرونا در سطح جهان
رئیس بخش مدیریت دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: در یکی از گزارشات یونیدو اعلام شده بود که کرونا سبب شده 2هزار میلیون تن حجم گاز CO2 منتشر شده نسبت به سال گذشته کاهش یابد یعنی حدود 5.5درصد حجم گاز CO2 نسبت به سال 2019 حجم گاز CO2 که تاثیرات بدی بر روی اقلیم داشت، کاهش یافته است که این یکی از برکات کرونا است.
وی یادآورشد: سران کشورها در چند سال قبل در اجلاس پاریس با همدیگر به توافقاتی رسیدند که بعد ترامپ این توافقات را بر هم زد که این یک مساله اساسی در حوزه محیط زیست بود و کنترل آلودگی محیط زیست یکی از برکات کرونا بود زیرا بشر با یک سرعت تندی داشت جلو می‌رفت و کرونا این سرعت را کم و بشر را ناگزیر کرد که به برگردد تامل کند و میتوان گفت که این ویروس به محیط زیست هم تاحدودی کمک کرد.
پورسعیدی گفت: تاثیر دیگر کرونا از جنبه اقتصادی این بود که چین بسیار زود بعد از خروج از قرنطینه توانست خودش را احیا کند و زمانی که بحث کشف واکسن آن در چین مطرح شد سریع قیمت نفت افزایش و قیمت دلار کاهش یافت و سهام بسیاری از شرکت‌ها از جمله گردشگری بالا رفت این موارد نشان دهنده این است که اگر راه حلی برای این ویروس پیدا شود؛ اقتصاد می‌تواند خود را احیا کند.
ویروس کرونا به کسب و کارهای آنلاین سرعت بخشید
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان داشت: معتقدم بیشترین تاثیرات کرونا در حوزه‌های اجتماعی و تعاملات اجتماعی و توسعه کسب و کارهای آنلاین است که به عنوان تغییرات پایدار این تاثیرات وجود خواهند داشت که هرچند قبل از این توسعه کسب و کارهای آنلاین وجود داشت اما بعد از این سرعت بیشتری گرفت.
پورسعیدی تصریح کرد: بیشترین تاثیر کوتاه مدت ویروس کرونا بر روی حوزه اقتصادی بوده است و تمام حوزه‌های اقتصادی از جمله خدمات، صنعت و کشاورزی و به ویژه حوزه خدمات را تحت تاثیر خود قرار داد و در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه به طور میانگین 70تا 80 درصد GDP آن‌ها ناشی از حوزه خدمات است و به همین دلیل است که این همه تاثیر کرونا روی اقتصاد کشورها عظیم بود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان خاطرنشان کرد: در یکی از گزارشات سازمان جهانی تجارت پیش‌بینی شدهکه براثار این ویروس اقتصاد جهان حدود 9درصد و اقتصاد ایران نیز حدود 7.5 تا 11 درصد کوچک شود اما من فکر می‌کنم که اقتصاد سریع‌تر از حوزه اجتماعی و روانشناختی خودش را احیا کند اما سایر حوزه‌ها زمان‌بر هستند.
در دوران شیوع کرونا تنها نباید بروی حوزه اقتصاد تمرکز داشت
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با فرض طولانی‌تر شدن کرونا شما چه پیشنهاداتی در حوزه اقتصاد برای زیست در شرایط کرونا دارید گفت: اگر بحث کرونا ادامه داشته باشد، باید در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی داشته باشیم و فقط تمرکز بر روی حوزه‌های اقتصاد نباشد اگر تنها تمرکز بر روی این حوزه‌ باشد به طور قطع تبعات کرونا بر حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، روانشناختی و سیاسی و غیره بیشتر خواهد بود و حتما باید راهکارهایی اندیشیده شود.
پورسعیدی تصریح کرد: باید بر روی کسب و کارهای آنلاین، دولت الکترونیک و ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه این کسب و کارها تمرکز داشته باشیم و باید راهکارهایی را پیدا کنیم تا بتوانیم اثرات سوء کرونا را تا حدودی تعدیل کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به تفاوت ایران پس از کرونا و پیش از کرونا گفت: در اقتصاد ما یکسری مسائل و مشکلات اساسی وجود دارد و که این مسائل و مشکلات ارتباطی به کرونا ندارند بلکه آن‌ها را تشدید کرد و مسائلی از قبیل کسری بودجه، تورم و بیکاری از مسائل مزمن اقتصادی کشورند که سال‌ها با آن‌ها همراه هستند و تنها کشوری هستیم که 40سال مستمر تورم 2 رقمی و میزان تولید در این سال‌ها به مراتب کمتر از رشد نقدینگی بوده است و تنها کرونا این مسائل را تشدید کرد.
وی بیان داشت: شاید برخی بگویند که در حوزه کسب و کارهای آنلاین سرعت و رشد بیشتری داشته باشیم اما آن‌ها از قبل بوده‌اند و فقط کرونا سرعت آن‌ها را تشدید کرد.
پورسعیدی تصریح کرد: کرونا این مسائل و مشکلات در حوزه‌های اقتصادی را پدید نیاورد بلکه این مسائل از قبل در کشور ما وجود داشت و امیدواریم که کرونا افق جدیدی را برای حل این مشکلات در کشور ایجاد کنند.
وی افزود: در حوزه مدیریت بحران سازمان‌های موازی داریم که عملا" کارکرد خیلی موفقی در بحث مدیریت بحران نداشته‌اند و پسا کرونا در ایران بیشترین تاثیر را در حوزه‌های اجتماعی، تعاملات و سبک زندگی افراد خواهد گذاشت.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون 333 هزار و 699 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 188 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 18 هزار و 988 نفر رسیده است.
سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز 22 مرداد 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و 510 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که یکهزار و 89 نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 333 هزار و 699 نفر رسید.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کرمان

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/144839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه