کرمان رصد

آخرين مطالب

سنگینی کفه ترازوی معیشت به‌نفع گرانی/از نظارت‌های کم‌رنگ تا ورود مدعی‌العموم اقتصادي

سنگینی کفه ترازوی معیشت به‌نفع گرانی/از نظارت‌های کم‌رنگ تا ورود مدعی‌العموم
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - خبرگزاری فارس - کرمان، آمنه شهریارپناه؛ طی چند سال اخیر، بیشترین گزارش‌ها و بیشترین واکنش‌ها در حوزه اقتصاد بوده، اقتصادی که بخش‌های مختلف را شامل می‌شود و ما در این گزارش کمترین آن را در نظر می‌گیریم و به بحث کالاهای اساسی می‌پردازیم.
از زمانی که پا به عرصه خبر و خبرنگاری گذاشته‌ام، ورود به این عرصه برایم جذابیت خود را داشته، چراکه در این حوزه می‌توان درد مردم را فهمید، کنارشان ایستاد، صدای‌شان را به گوش مسوولان رساند و برای حل آن کاری کرد.
در گذشته خبرهای گوناگون اقتصادی و نوشته‌های پرشمارِ پیرامون این حوزه، رنگارنگ‌های جذابی را از اقتصاد خرد تا کلان و از شناسایی تا ورود به مشاغل خانگی و بازارهای بزرگ سرمایه پیش روی خوانندگان گذاشتیم که قطعا ادامه‌دار نیز خواهند بود.

کرمان رصد

اما در این چند ساله چنان ورق برگشته که می‌توان آن را نتیجه مدیریت ضعیف اقتصادی کشور و ناشی از سیاست‌های اشتباه در حوزه‌های متعدد دانست که اقتصاد را به چالش جدی کشاند و انتشار کرونا، این ویروسِ ناخوانده و مرگبار نیز به آن دامن زد و بخش بزرگی از بازار و روند بهبود آن را بلعید، همین موضوع باعث شده که دراین گزارش راهکارهای اقتصادی و نوشتن‌های گوناگون برای رسیدن به سقف را کنار گذاشته و به حداقل‌ها بپردازیم، از سفره‌های کوچک شده مردم بگوییم و وضعیت کالاهای اساسی را بررسی کنیم.
فراموشی اقتصاد از طرف دولت که خواسته یا ناخواسته شکل گرفت ضربه زیادی به سبک زندگی مردم وارد و سفره‌های آنان را کوچک و کوچک‌تر کرد تا جایی که رفاه اجتماعی را فراموش و تنها به‌فکر تامین کالاهای اساسی افتاند.
اما در این یکسال که روزهای سختش با ورودِ ویروس کرونا به و همزمانی آن با آغاز سال تلخ 1399، خبر از روزهای ناخوشایندِ اقتصادی می‌داد، با تعطیل شدن کسب و کارها و خرید و فروش حضوری، مشخص بود که اقتصاد خرد به‌زودی دچار چالش جدی خواهد شد.
خودرو، خرید خانه و بسیاری از امکانات رفاهی برای بسیاری از مردم به فراموشی سپرده شده، یک روز قیمتِ تخم مرغ، روزی مرغ، روز دیگر شکر و برنج و کره و پنیر، روز دیگر رب و روغن و غیره و غیره سر به فلک کشیده و در افلاک می‌نشینند و در مقابل درآمدها یا تغییری نکرده و یا تحت تاثیر طوفان اقتصادی و درهم و برهمی آن قرار گرفته و کمتر و کمتر شده است.

کرمان رصد

با دادخدا سالاری دادستان عمومی و انقلاب کرمان همراه شدیم تا از آخرین اقدامات این نهاد به عنوان مدعی‌العموم کرمان در ارتباط با موضوع گزارش باخبر شویم.
وی از ورود دستگاه قضایی به موضوع گرانی‌ها خبر داد و اظهار داشت: در شرایطی که دولت در حوزه اجرا و سازمان تعزیرات حکومتی در زمینه نظارت و برخورد با تخلفات حوزه اصناف وظایف خود را انجام می‌دهند، دادستان‌ها به عنوان مدعی‌العموم به‌دستور رئیس دستگاه قضایی، مامور ورود به موضوع گرانی‌ها شده‌اند و دادستانی کرمان نیز در این زمینه اقدامات اجرایی مناسبی را برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.
وی نظارت بر بازار و قیمت کالاهای اساسی را از وظایف دیگر نهادها برشمرد و خاطرنشان کرد: نظارت بر بازار و کنترل قیمت کالاهای اساسی بر عهده مراجع قانونی تعیین شده از جمله سازمان صمت، ستاد تنظیم بازار و اتاق اصناف که به نوعی زیر مجموعه دستگاه اجرایی به شمار می‌روند، بوده و این مراجع باید ضمن انجام پایش‌های مستمر، هرگونه تخلف و جرم مشهود را رصد و به دادستانی اعلام کنند.
دادستان می‌تواند با هرگونه قصور دستگاه‌های ذیربط در حوزه بازار ورود کند
سالاری از برخورد قاطع با حرکت‌های باندی و محتکران گفت و با هشدار به آنان، تاکید کرد: دادسرای عمومی و انقلاب در صورت مشاهده حرکت‌های باندی یا احتکار سازمان یافته و کلان به موضوعات ورود کرده و پرونده‌های مطروحه را مورد رسیدگی فوری، قانونی و قاطع قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: در رابطه با جرایم و مصادیق اخلال در بازار اقتصادی دادستان بر اساس قانون می‌تواند رأسا به موضوعات ورود کرده و برخوردهای قانونی لازم را انجام دهد.
دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: نکته قابل اهمیت این است که دادستان در حوزه نظارت بر بازار، وظیفه نظارت غیر مستقیم را دارد و وظیفه نظارت مستقیم بر عهده نهادهای یاد شده از جمله اتاق اصناف، سازمان صمت، ستاد تنظیم بازار و مجموعه اجرایی است اما براساس قانون، دادستان می‌تواند با هر گونه قصور دستگاه‌های ذیربط در حوزه بازار از باب ترک فعل ورود کرده و موضوعات را مورد رصد و پیگیری قرار دهد.

کرمان رصد

کرمان رصد

وی با پرداختن به این موضوع که توجه هر چه بیشترِ دستگاه‌های نظارتی و اتخاذ تدابیر مناسب از سوی دولت برای کنترل قیمت‌ها یک ضرورت بوده و باید به آن تاکید کرد، ابراز داشت: ماهیت اداره کشور و رفع مشکلات معیشتی مردم، یک ماهیت کاملا اجرایی است که دولت محترم با همکاری و حمایت قوای دیگر باید این امر را پیش ببرد.
عزم قاطع دستگاه قضایی در مبارزه با گران‌فروشی
اجرای فاز عملیاتی طرح مبارزه با اخلال‌گران نظام اقتصادی از طریق گران فروشی در راستای اجرای دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر مبارزه با گرانفروشی و در جهت حمایت از مردم و اقشار آسیب‌پذیر از دیگر اقدامات دادستانی کرمان
سالاری از ورود مدعی‌العموم به گرانی و فشارهای معیشتی سخن به میان آورد و تاکید کرد: همزمان با گرانی‌های اخیر در بخش‌های مختلف، دستگاه قضایی از منظر وظایف ذاتی خود و از آن جمله مدعی‌العموم بودن، نسبت به این موضوع و فشار‌های معیشتی مردم ورود کرده که تشکیل شعب ویژه در دادسرا‌ها و رسیدگی خارج از نوبت و فوری به این پرونده‌ها نشان از عزم قاطع دستگاه قضایی در مبارزه با گران‌فروشی دارد.
دادستان عمومی و انقلاب کرمان ادامه داد: در ادامه مبارزه با گران‌فروشی‌ها شعب ویژه‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب کرمان جهت رسیدگی به امر گرانفروشی تشکیل شده و پرونده‌ها خارج از نوبت و با قید فوریت رسیدگی می‌شوند.
وی اجرای فاز عملیاتی طرح مبارزه با اخلال‌گران نظام اقتصادی از طریق گران فروشی در راستای اجرای دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر مبارزه با گرانفروشی و در جهت حمایت از مردم و اقشار آسیب‌پذیر را از دیگر اقدامات دادستانی کرمان برشمرد.
سالاری خاطرنشان کرد: این موضوع با سرپرستی قضات ویژه درکرمان آغاز شده و آنها در قالب 6 ا کیپ جداگانه از مراکز عمده‌فروشی کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم بازدید و پس از بررسی در محل فروشگاه و تطبیق اسناد، مدارک و فاکتور‌های خرید و فروش، جرائم و تخلفات احتمالی را رصد و در همان محل در صورت مشاهده با جرائم اعمال قانون را انجام و پرونده قضائی تشکیل خواهد شد.
دادستان کرمان اضافه کرد: در این طرح تمرکز اصلی و عمده بر روی مراکز عمده‌فروشی و شرکت‌هایی است که به صورت گسترده به گرانفروشی کالا‌های اساسی مردم اقدام می‌کنند و این طرح به صورت ویژه و شبانه‌روزی و به صورت مستمر تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.
وی از تعقیب قضایی گرانفروشان خبر داد و با هشدار به اخلالگران بازار، تاکید کرد: کارگروه عملیاتی، اجرایی مقابله و مبارزه با گرانفروشی نیز در راستای مبارزه با مفسدین اقتصادی و اخلال‌گران در بازار کشور به منظور مبارزه با گران‌فروشی‌های غیر متعارف در بازار، تشکیل شده و فعال است و گرانفروشان به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق گرانفروشی تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.
پلمب چندین واحد صنفی متخلف به گرانفروشی در کرمان
سالاری با اشاره به اینکه طرح مبازره با اخلال‌گران نظام اقتصادی و گرانفروشی، از ابتدای دی ماه سال گذشته در استان کرمان وارد فاز عملیاتی شده است، گفت: طی چند روز گذشته چندین واحد صنفی متخلف که اقدام به گرانفروشی کالا‌های اساسی مردم در شهر‌های مختلف می‌نمودند، پلمب شده‌اند.
دادستان عمومی و انقلاب کرمان از جلسات متعدد با نهادهای اجرایی که وظیفه کنترل بازار را دارند خبر داد و اضافه کرد از دستگاه‌های مرتبط با موضوع مثل اصناف و تعزیرات و مدیران کل دستگاه‌هایی مثل جهاد کشاورزی یا وزارت صمت دعوت شده و در جلسات ضمن یادآوری وظایف قانونی آنها، هماهنگی‌های لازم برای مدیریت هر چه بهتر بازار در شرایط کنونی انجام شده است.
دادستان عمومی و انقلاب کرمان، رسیدگی به مشکلات مردم را از اولویت‌های جدی نظام قضایی استان برشمرد و تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش قیمت بسیاری از کالا‌ها، رسیدگی به مشکلات مردم در این حوزه به یک اولویت جدی برای دستگاه قضایی استان تبدیل شده و این موضوع دائما در جلسات مختلف از جمله در شورای تامین استان به مدیران و مسوولان از جمله استاندار، معاون اقتصادی استاندار، مدیران کل صمت و تعزیرات، دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط و نیز همکاران قضایی تذکر داده می‌شود.
وی تاکید کرد: برخورد قاطع و بدون اغماض با کسانی که کالا‌های اساسی را به قصد گرانتر شدن احتکار می‌کنند نیز در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/3388/ق

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/178309/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج