کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارشی از سفر 2 روزه خبرنگاران استان به جنوب کرمان؛

منوجان و رودبار در راه قلعه‌گنج اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - در پی اجرای گام دوم مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان و حضور معین‌های اقتصادی در مناطق هشتگانه استان کرمان، تعدادی از خبرنگاران رسانه های مختلف سراسر استان کرمان در سفر دو روزه به جنوب، از پروژه های اقتصاد مقاومتی شهرستان‌های منوجان، رودبار جنوب و قلعه گنج بازدید کردند.
به گزارش ایسنا منطقه کویر، در پی سفر دو روز به جنوب استان کرمان واقعا می توان عینیت بخشیدن به جمله مقام معظم رهبری که «اقتصاد مقاومتی درون زا، یعنی از دل ظرفیت‌های خود کشور ما و خود ما می‌جوشد و رشد این نهال و این درخت متکی است به امکانات کشور خودمان» را لمس کرد.
وجود فرصت های فراوان در بخش تولیدات کشاورزی و دامی، توان بالای ایجاد صنایع تبدیلی و جنبی محصولات کشاورزی، برخورداری از پتانسیل های معدنی غنی، وجود مزیت نسبی فراوان در بخش تولیدات کشاورزی به ویژه و ... از جمله مزیت‌ها و کمبود صنایع تبدیلی با توجه به محصولات زراعی و باغی مناسب تولیدی شهرستان، خشکسالی های متوالی و عدم استفاده صحیح از منابع آبی موجود و برداشت های بی رویه و غیر اصولی، عدم وجود راه های ارتباطی در روستاها و بخش های شهرستان با توجه به وجود نقاط حادثه خیز در راه های مواصلاتی و ... از جمله تنگناها و محدودیت های توسعه منطقه جنوب استان بود که با توجه به محدودیت های مالی دولت و تکیه بر این ایده که امر توسعه باید در اختیار بخش خصوصی و دولت پشتیبان این مهم باشد، استاندار کرمان را به فکر حضور بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در مناطق مختلف استان کرمان را انداخت.
شرکت سنگ آهن گهر زمین به عنوان معین اقتصادی شهرستان منوجان از اول امسال برنامه اجرایی و عملیات دو ساله خود را مشتمل بر 56 طرح در بخش پروژه های اشتغال زا و توانمند سازی محلی آغاز کرده است.
از آموزش تا ساخت متل کپری
مجتمع آموزشی شبانه روزی ریحانه‌النبی اولین مقصد بازدید خبرنگاران استان از طرح‌‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان منوجان بود که در این مجتمع یک آشپزخانه مرکزی با توزیغ غذای روزانه برای 600 دانش آموزی منوجانی با کمک معین اقتصادی منطقه احداث شده است.
"تیمور منصوری" نماینده معین اقتصادی منطقه منوجان در این بازدید از ورود معین منطقه به دو بخش آموزش شغل های خانگی و آموزش و پرورش سخن به میان آورد و عنوان کرد: براساس بررسی های اساتیدی که از تهران به این منطقه آمده بودند مشخص شد که ضریب هوشی دانش آموزان منطقه منوجان بسیار خوب است.
وی از برگزاری کلاس های کنکور برای دانش آموزان منوجانی توسط اساتید پروازی از تهران خبر داد و افزود: شرکت سنگ آهن گهر زمین، زمینه حضور 200 دانش آموز رشته تجربی و 125 دانش آموز رشته علوم انسانی منوجانی به صورت رایگان در کلاس های کنکور را توسط اساتیدی پروازی از تهران را فراهم کرده است.
معاون توسعه فنی و مهندسی شرکت سنگ آهن گهر زمین با بیان این مطلب که این شرکت به تجهیز خوابگاه ها و اماکن آموزشی شهرستان پرداخته است، اظهار کرد: معین منطقه همچنین برای 2 هزار دانش آموز لباس سال نو تهیه کرده و در حال بسته بندی آنها است که در هفته آینده به دانش آموزان منوجانی هدیه خواهد داد.
وی در حاشیه بازدید از مجموعه گردشگری مینو جهان از مهجور ماندن شهرستان منوجان سخن به میان آورد و بیان کرد: برای رونق صنعت گردشگری در این منطقه مجموعه گردشگری مینوجهان را ایجاد کرده ایم که در این مجموعه متل کپری با 100 واحد 12 و 24 متری پیش بینی شده که تا عید نوروز 47 واحد آن تحویل داده خواهد شد که می تواند زمینه حضور گردشگر را در منطقه فراهم کند و نکته قابل توجه این متل، هزینه ساخت هر متر مربع از این واحدها حدود 350 هزار تومان بوده است.
منصوری از وجود بروکراسی‌های اداری در کشور گلایه کرد و افزود: سیستم اداری ما مشکل دارد و یک سرمایه گذار برای دریافت مجوز باید مدت‌‌های زیادی معطل بماند که در این زمینه نیاز به حمایت دولت داریم تا در روند کارها تسهیل ایجاد کند.
وی احداث پل معلق، ایجاد تفرجگاه‌ها و ... را از دیگر برنامه‌های معین منطقه منوجان برشمرد و مطرح کرد: در این مجموعه متل کپری 90 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند که فقط دو نفر آنها غیر بومی است و مابقی از بومی‌های منطقه می باشند.
فراهم کردن زمینه اشتغال برای 220 نفر در شهرستان منوجان
نماینده معین اقتصادی منطقه منوجان از فراهم کردن زمینه اشتغال برای 220 نفر در شهرستان منوجان خبر داد و بیان کرد: به جزء 90 نفری که در متل کپری منوجان مشغول به فعالیت هستند، 110 نفر نیز در بخش اشتغال های خانگی مانند قالی بافی، دوزندگی، شال بافی و ... مشغول به کار هستند.
وی اقتصاد مردم منطقه را دامداری و کشاورزی دانست و عنوان کرد: طرح‌هایی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در این منطقه تهیه شده و با توجه به آنکه برخی از کشت‌های منطقه ضررزا هستند، بنابراین الگوهای قابل کشت منطقه را نیز آماده کرده ایم.
منصوری در حین بازدید خبرنگاران از قلعه تاریخی منوجان، آن را یکی دیگر از پتانسیل‌های گردشگری شهرستان برشمرد و افزود: مجموعه گردشگری متل کپری مکمل طرح گردشگری قلعه تاریخی منوجان است.
وی با بیان این مطلب که 40 نفر در این مجموعه در حال کار هستند و مرمت آن از چند روز آینده آغاز خواهد شد، تصریح کرد: قدمت این قلعه به دوره ساسانی مربوط می شود اما با کاوش های جدید باید در قدمت آن تجدید نظر شود، ضمن آنکه 0.8 کیلومتر مربع وسعت این منطقه می باشد که با توجه به آثاری که از این منطقه کشف شده، حدود 9 کیلومتر به وسعت این منطقه تاریخی اضافه خواهد شد.
ساخت موزه شهرستان منوجان
نماینده معین اقتصادی منوجان با بیان این مطلب که موزه شهرستان با پتانسیل جدید در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد، اظهار کرد: به دنبال گردشگر علمی توریستی در این منطقه هستیم که در این راستا مرمت این بنا حدود 2 سال به طول می انجامد که از دو ماه پیش عملیات مرمت این بنا در منطقه آغاز شده است.
وی با اشاره به راه اندازی کارگاه تولید فرش دستباف با کارفرمایی شرکت سنگ آهن گهر زمین در منوجان بیان کرد: هم اکنون 100 جفت قالی در دست بافت داریم که این امر سبب ایجاد اشتغال برای 64 نفر شده است.
منصوری با بیان اینکه آموزش تولیدات خانگی مانند قالی بافی، شال بافی و خیاطی از جمله اقدامات معین منطقه در راستای توانمندسازی خانوارها بوده و خود معین اقتصادی منطقه تولیدات خانگی مردم را نیز خریداری می کند تصریح کرد: در بخش شال بافی نیز تاکنون 33 نفر از مردم منطقه آموزش‌های لازم را دیده اند که به 10 نفر از این افراد دستگاه شال بافی اهدا شده و تا چند روز آینده به سایرین نیز دستگاه تولید شال داده می شود، ضمن آنکه به 37 نفر نیز آموزش خیاطی داده شده است و اکنون به صورت زنجیره‌ای به امر تولید پرداخته‌اند.
اجرای 21 طرح پروژه اقتصاد مقاومتی در منوجان
به گزارش ایسنا، "حجتی پور" فرماندار منوجان نیز پیرامون آخرین وضعیت پروژه های اقتصاد مقاومتی در این شهرستان اظهار کرد: شهرستان منوجان در دوران دفاع مقدس 200 شهید را تقدیم کشور و انقلاب اسلامی کرده است.
وی کشاورزی و دامپروری را شغل اصلی مردم منوجان برشمرد و افزود: 21 طرح در قالب پروژه های اقتصاد مقاومتی با اعتباری بالغ بر 55 میلیارد تومان در شهرستان منوجان اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.
فرماندار منوجان با ابراز رضایت از شرکت گهر زمین معین منطقه منوجان ادامه داد: حدود 60 پروژه در سال گذشته و سال جاری در شهرستان منوجان اجرا شده و یا در حال اجراست که معین منطقه پروژه های گردشگری، قالی بافی، شال بافی و ... را در راستای توانمندسازی مردم منطقه و توسعه شهرستان در دست اجرا دارد.
وی با اشاره به وجود معدن کرومیت با عیار بالا در جنوب استان گفت: علاوه بر این ظرفیت، یک شرکت در زمینه سنگ های تزیینی در شهرستان شروع به کار کرده است.
در ادامه شهرستان قلعه‌گنج میزبان خبرنگاران استان کرمان بود.
به گفته مسئولین بنیاد مستضعفان، مهم ترین دلیل انتخاب شهرستان قلعه گنج استفاده از رهنمود مقام معظم رهبری بود که فرموده بودند:« یک منطقه را در نظر بگیرید، آن گاه بپردازید به رفع محرومیت از آن منطقه، به ایجاد اشتغال، ایجاد رونق و هر کاری که لازم دارد، یک منطقه را از آب و گل بیرون بیاورید.»
اینک پس از گذشت نزدیک به 2 سال از تحقق این ایده، شاهد تحول شگرفی در حوزه های اقتصادی، توانمندسازی مردم، فعالیت های عمرانی و اثرات فرهنگی آن هستیم، که ایجاد صندوق های توسعه روستایی با مشارکت مردم محلی، احداث کارخانه های روغن کشی کنجد، تولید آب میوه، کنسانتره و رب گوجه، احداث مجتمع 3 هزار رأسی بزشیری، ساخت هتل کپری 4 ستاره، اکتشافات جدید معدنی، تجهیز بیمارستان 32 تخت خوابی، فعالیت های راه وشهرسازی، احیاء صنایع دستی و فرش بافی از آن جمله می باشند.
«کار با مردم و برای مردم» شعار بنیاد مستضعفان
"حیدروند" مجری ملی طرح توانمندسازی منطقه قلعه گنج به تشریح اقدامات بنیاد مستضعفان بعنوان معین اقتصادی منطقه پرداخت و اظهار کرد: «کار با مردم و برای مردم» شعار بنیاد مستضعفان است و در جاهایی که مردم نیاز به تسهیل گری دارند، بنیاد مستضعفان برای کمک به مردم آن منطقه ورود پیدا خواهد کرد اما باید به این نکته توجه کرد که بنیاد مستضعفان یک دستگاه اجرایی نیست.
وی بیان کرد: برنامه های قابل اجرا در شهرستان قلعه گنج را به چهار بخش تقسیم کرده ایم که بخشی از آنها را بنیاد پیگیری می کند، بخشی را باید جامعه محلی انجام دهد و یکسری از برنامه ها که باید با مشارکت دولت و بنیاد انجام شود که در حال انجام است.
مجری ملی طرح توانمندسازی منطقه قلعه گنج آموزش را یکی از برنامه های بنیاد مستضعفان در شهرستان قلعه گنج نام برد و افزود: بنیاد به دانش آموزانی که معدل بالا داشته باشند جوایزی اهدا می کند که در این راستا و در سال جاری به 6 هزار و 500 دانش آموز جو ایز اهدا شد.
تجهیز 70 درصد مدارس شهرستان قلعه‌گنج توسط بنیاد مستضعفان
حیدروند با اشاره به تجهیز مدارس شهرستان قلعه گنج توسط بنیاد مستضعفان تصریح کرد: 102 مدرسه نیاز به تجهیزات در شهرستان قلعه گنج شناسایی شده که در این راستا تاکنون 70 درصد کار محقق شده ضمن آنکه طبق پیگیری های صورت گرفته، 300 کلاس درس در این شهرستان نیاز است که باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.
وی با اشاره به نوسازی مدارس و فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی بنیاد مستضعفان در منطقه اظهار کرد: در راستای آموزش و توانمندسازی مردم منطقه تاکنون 2300 نفر آموزش فنی و حرفه ای در این منطقه صورت گرفته است که با توجه پتانسیل‌های شناسایی شده مردم منطقه، می توان توسعه منطقه و توانمندی خانوارها را رقم زد.
اجرای ایده توسعه مردم محور در قلعه‌گنج
حیدروند مشارکت مردم را مهمترین راهکار توسعه دانست و بیان کرد: در شهرستان قلعه گنج به دنبال توسعه مردم محوری هستیم و سعی کرده ایم تمامی اقدامات انجام شده در منطقه در این راستا باشد.
مجری ملی طرح توانمندسازی منطقه قلعه گنج تشکیل صندوق های خرد، توانمندسازی و اعطای تسهیلات متوسط را در راستای توانمندسازی مردم منطقه برشمرد و افزود: بنیاد برای توسعه قلعه گنج 25 میلیارد تومان در نظر گرفته است، همچنین برای آنکه سرمایه گذار را به حضور در منطقه ترغیب کنیم، اعلام کردیم سرمایه گذاران فقط با پرداخت 20 درصد پول زمین در شهرک صنعتی این منطقه می توانند صاحب زمین شوند.
ساخت 25 پل در مناطق روستایی شهرستان
وی به مشکلات زیرساختی منطقه قلعه گنج اشاره و عنوان کرد: احداث پل برای روستای رمشک را آغاز کرده ایم که هم اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، همچنین 25 پل برای کاهش تصادفات در مناطق روستایی این شهرستان احداث کرده ایم که در حوزه حمل و نقل مردم منطقه و کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن بسیار موثر بوده اند.
حیدروند به استعدادهای ورزشی مردم این منطقه اشاره و مطرح کرد: شورایی برای شناسایی ظرفیت ها و نیازهای ورزشی منطقه تشکیل داده ایم.
مجری ملی طرح توانمندسازی منطقه قلعه گنج با اشاره به اقدامات بنیاد مستضعفان در زمینه سلامت مردم، تصریح کرد: در طرح درمان بستر، مناطق مورد نیاز حمایت توسط دانشگاه علوم پزشکی منطقه شناسایی شده ضمن آنکه بیمارستان شهرستان قلعه گنج نیز در چند وقت گذشته تجهیز شده است و دیگر مردم منطقه نیاز به حضور در مناطق دیگر استان برای انجام مراحل درمان خود ندارند.
ارایه تسهیلات در جهت توانمندسازی مردم محلی از سوی بنیاد مستضعفان
وی با اشاره به اینکه ارایه تسهیلات در جهت توانمندسازی مردم محلی از سوی بنیاد مستضعفان اظهار کرد: در بنیاد معتقدیم توسعه فقط پول و فرهنگ نیست، بلکه توسعه در همه ابعاد باید صورت گیرد.
در ادامه خبرنگاران از بیمارستان 32 تختخواب شهدای قلعه گنج بازدید کرده و پس از آن به کارخانه روغن کنجد قلعه گنج رفتند که در حاشیه بازدید حیدروند گفت: با توجه به اینکه کنجد یکی از پتانسیل‌های خوب این منطقه است، بنیاد مستضعفان کارخانه فراوری این محصول را احداث کرده است که روزانه 250 لیتر ظرفیت تولید آن است، ضمن آنکه زمینه اشتغال 15 نفر را فراهم کرده است، قابل ذکر است که بنیاد مستضعفان قصد دارد این کارخانه را به مردم واگذار کند.
مجری ملی طرح توانمندسازی منطقه قلعه گنج در حین بازدید خبرنگاران از دامداری واقع در روستای چاهشاهی گفت: بنیاد مستضعفان 3 هزار راس بز مورسیاه وارد کرده است، لذا بنیاد ضمن آموزش نحوه پرورش این بزشیری به مردم قلعه گنج و ارایه تسهیلات لازم برای احداث دامپروری به آنها می‌دهد.
تسهیلات بانکی در همه دولت‌ها بود اما موانع زیاد بود
یعقوب احمدی مدیر عامل کارخانه فراوری خرما جنوب کرمان نیز دربازدید خبرنگاران از این کارخانه در شهرستان قلعه گنج گفت: دو سال قبل با 37 میلیارد ریال تسهیلات بانکی و 8 میلیارد ریال آورده شخصی اقدام به احداث این کارخانه کردیم که در دوم بهمن‌ماه سال جاری به بهره‌برداری رسید.
وی بازارهای هدف خود را بازارهای داخلی و خارجی دانست و ادامه داد: 500 تن خمیر خرما، 500 تن شیره خرما، یک هزار تن بسته بندی خرما، استحصال 4 هزار تن رب گوجه ظرفیت تولید سالانه این کارخانه می‌باشد که در فاز اول زمینه اشتغال 52 نفر و در فاز دوم 110 نفر را فراهم می‌کند.
مدیر عامل کارخانه فرآوری خرما جنوب کرمان تاکید کرد: در همه دولت‌ها تسهیلات بانکی وجود داشته است اما موانع و محدودیت‌ها اجازه استفاده از آنها را نمی‌داد به‌طویکه ارزش زمین در قلعه گنج کم بود نمی‌توانستیم از تسهیلات بانکی استاده کنیم اما در این دولت خط شکنی شد و به ما تسهیلات بانکی برای ایجاد کارخانه داده شد.
در ادامه هتل پارسیان شهرستان قلعه گنج محل بازدید خبرنگاران استان از پروژه های اقتصاد مقاومتی شهرستان قلعه گنج بود. اکرم محمدی مسئول صنایع دستی هتل پارسیان قلعه گنج نیز گفت: در ابتدا تولید صنایع دستی را با 15 نفر در روستای سهرانی آغاز کردیم و اکنون به 90 نفر رسیده‌اند که در دو سال اخیر درآمد حاصل از فروش صنایع دستی حدود 200 میلیون تومان بوده است.
همچنین خبرنگاران با حضور در روستای سرتک از مدرسه آن روستا دیدن کرده و در جریان اقدامات بنیاد مستضعفان برای تجهیز و نوسازی مدارس قرار گرفتند.
میزبانی رودبار از خبرنگاران استان
در ادامه سفر خبرنگاران در روستای تکل‌حسن از توابع روبار حضور یافتند و از طرح‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در این منطقه دیدن کردند.
رییس شورای اسلامی روستای تکل‌حسن با حضور در جمع خبرنگاران گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با احداث یک استخر با عمق 25 متر، 250 هکتار از اراضی این منطقه را مجهز به سیستم آبیاری زیرسطحی کرده است.
وی بیان کرد: قبل از اینکه قرارگاه در در این منطقه حضور یابد 60 خانوار این منطقه به بندرعباس مهاجرت کرده بودند اما با حضور قرارگاه خاتم الانبیاء حدود 20 خانوار به منطقه برگشتند زیرا قرارگاه برای آنها زمینه اشتغال فراهم کرد به‌طوریکه روزانه حدود 50 نفر در این روستا مشغول به کار شدند و در 8 ماه گذشته کارگران این منطقه 200 میلیون تومان درآمد حاصل کرده‌اند.
میز و قلم نمی خواهیم، بیل می خواهیم
نارویی با بیان این مطلب که همه کسانیکه در این منطقه در کارهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مشغول هستند، افراد بومی منطقه می‌باشند، تصریح کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء 50 واحد مسکونی برای مردم ساخته است و 50 واحد دیگر در دست اقدام دارد که هزینه ساخت 50 واحد مسکونی 3 میلیارد تومان بوده است و این خانه ها 60 متری می‌باشد.
وی با بیان اینکه آنچه که حائز اهمیت است این می‌باشد که از زمان حضور قرارگاه در این منطقه، امنیت کامل حکم فرما شده است، اعلام کرد: ما میز و قلم نمی‌خواهیم، ما بیل می‌خواهیم، ما مردان کار هستیم و کار پشت میزی نمی‌خواهیم.
در روستای تکل‌حسن 300 خانوار که جمعیتی حدود یک هزار و 600 نفر زندگی می‌کنند؛ مودت و دوستی که بین افراد این روستا وجود داشت قابل ستایش و تامل بود.
پایان بخش این سفر نشست خبری فرمانداران قلعه‌گنج و رودبار در فرمانداری رودبار بود که"وحدت عیدی" فرماندار سابق شهرستان قلعه گنج با اشاره به اینکه رسانه رکن چهارم دموکراسی و قشر آگاه جامعه است اظهار کرد: انصافا باید اذعان کرد که در شهرستان قلعه گنج طی چهار سال گذشته تحولات زیادی رخ داده و بسیاری از پروژه های عمران شهری و روستایی در این شهرستان اجرا شده و به جرات می توان امروز گفت که افسردگی در این منطقه رنگ باخته است.
راه‌اندازی 137 صندوق خرد روستایی در شهرستان قلعه‌گنج
عیدی به ظرفیت های شهرستان قلعه گنج اشاره کرد و افزود: 137 صندوق خرد روستایی در منطقه قلعه گنج پس از اجرای الگوی اقتصا مقاومتی در این شهرستان راه اندازی شده که هم اکنون 18 هزار نفر در این صندوق ها عضو شده اند.
وی با بیان اینکه صندوق‌ها خرد روستایی منطقه قلعه گنج برای 7 هزار شغل خرد تسهیلات پرداخت کرده است افزود: مطالعات نشان داده است که اگر 11 صندوق دیگر در این منطقه ایجاد کنیم همه شهرستان تحت پوشش این صندوق‌های خرد روستایی قرار خواهد گرفت.
قلعه گنج خیز و گام صنعتی شدن را برداشته است
فرماندار سابق قلعه گنج با بیان این مطلب که قلعه گنج خیز و گام صنعتی شدن را برداشته است، تصریح کرد:با اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی توسط استاندار کرمان در این شهرستان، قلعه گنج هم اکنون رو به رشد و در حال صنعتی شدن است.
عیدی کاهش آسیب های اجتماعی، رشد شاخص های فرهنگی، آموزشی، ورزشی و همچنین رشد بیش از 75 درصدی شاخص امنیتی را از دستاوردهای اقدامات توسعه ای در شهرستان قلعه گنج پس از اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در استان برشمرد و عنوان کرد: هم اکنون نرخ بیکاری در این منطقه 7.5 درصد کاهش یافته و استاندار کرمان با این ایده توانست در مدت زمان کوتاه چنین دستاورهایی را به بار آورد که نتایج موفق این طرح سبب تعمیم این الگو به کل استان کرمان و اجرای گام دوم مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان شد.
براساس این گزارش، "عطا ناوکی" فرماندار سابق رودبار جنوب نیز به دستاوردهای اجرای گام دوم مثلث توسعه اقتصادی درشهرستان رودبار جنوب و حضور قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء در این منطقه بعنوان معی ن اقتصادی اشاره کرد و گفت: اجرای ایده مثلث توسعه اقتصادی استاندار کرمان، پیش زمینه ای برای تحقق شعار سال بود.
آموزش کشاورزی و کاهش شوری آب منطقه، یکی از اهداف حضور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء
وی از مشارکت مردم و درگیر شدن دستگاه ها در اجرای طرح اقتصاد مقاومتی سخن به میان آورد و بیان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با هدف آموزش کشاورزی به رودبار ورود پیدا کرد.
فرماندار قلعه گنج(فرماندار سابق رودبار) عنوان کرد: با توجه به اینکه شوری آب این منطقه بالا بوده، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اقداماتی EC آب را به 800 رسانده، ضمن آنکه قرارگاه خاتم، طرح آبیاری زیرسطحی در جهت افزایش عملکرد کشاورزی و کاهش هدررفت آب را نیز اجرا کرده است.
وی آموزش گام به گام به کشاورزان را از اقدامات معین اقتصادی شهرستان رودبار برشمرد و تصریح کرد: در فاز نخست 100 هکتار زمین با تعدادی حلقه چاه و با هدف آموزش کشاورزان در اختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء قرار گرفت.
راه‌اندازی 50 صندوق خرد روستایی در شرستان رودبار جنوب
ناوکی با بیان اینکه بیش از 50 صندوق خرد روستایی در این شهرستان پس از اجرای گام دوم مثلث توسعه اقتصادی ایجاد شده که حدود 290 نفر از تسهیلات این صندوق ها برای اشتغال استفاده کرده اند، ادامه داد: از 176 نفر آزمون قالیبافی گرفته شد که 70 نفر آنها که در امتحان قبول شده اند و از هفته آینده مشغول به کار خواهند شد.
فرماندار سابق رودبار با بیان این مطلب که برای نخستین بار اصلاح نژاد دام در شهرستان رودبار جنوب صورت گرفته است، تصریح کرد: در 12 هزار و 800 هکتار اراضی کشاورزی آبیاری تحت فشار در سه سال اخیر اجرا شده است.
احداث نیروگاه خورشیدی 650 مگاواتی رودبار در دستور کار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء
وی با بیان اینکه احداث نیروگاه خورشیدی 650 مگاواتی در دستور کار است که اجرای فاز نخست آن 25 مگاوات است و به زودی عملیات اجرایی آن انجام خواهد شد، تصریح کرد: ایجاد منطقه ویژه جازموریان یکی دیگر از ظرفیت‌های این منطقه است که راه‌اندازی آن به نفع شهرستان های جنوبی استان بوده و منشا توسعه جنوب استان و توازن توسعه خواهد بود.
فرماندار سابق رودبار با بیان اینکه طرح منطقه ویژه جازموریان 14 سال پیش مصوب شده بود اما تا این دولت همچنان بر روی زمین مانده بود ادامه داد: یک ماه قبل مقرر شد منطقه ویژه جازموریان به یک شرکت خصوصی واگذار شود تا این شرکت زیرساخت های لازم را ظرف یکسال آینده مهیا کند
ناوکی از کمک 27 میلیارد تومانی بخش خصوصی و خیران در حوزه های آموزش و سلامت در این دولت خبر داد و اظهار کرد: ساماندهی بازار پارسی رودبار در حال اجرا است که حدود 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا 6 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید، همچنین پروژه گاز رسانی از دیگر اقدامات انجام شده در این منطقه محروم بوده است.
با ایده استاندار کرمان پروژه‌های عمرانی خوبی در حال اجرا است
اما در ادامه این بازدیدها "احمد حمزه ای" نماینده مردم کهنوج، قلعه گنج، منوجان، رودبار و فاریاب در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان اظهار کرد: به دنبال تغییر وضعیت زندگی مردم این منطقه هستیم تا به استانداردهای جهانی نزدیک شود.
وی با اشاره به فعالیت معین های پنج شهرستان جنوبی استان کرمان افزود: معین های جنوب استان به صورت کامل به مسائل کشاورزی وارد نشده‌اند اما شرکت گهرزمین در منطقه منوجان مطالعات اولیه در این زمینه را انجام داده و عزم جدی برای ورود به این عرصه دارد.
حمزه ای بازاریابی را مهمترین مشکل بخش کشارزی دانست و عنوان کرد: تولیدات ما در بخش کشاورزی خوب است اما در بازاریابی و فروش مشکل داریم.
نماینده مردم 5 شهر جنوبی استان در خانه ملت با اشاره به اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در شهرستان رودبار ورود خوبی به عرصه کشاورزی منطقه داشته است، تصریح کرد: از پیشرفت کار معین‌های اقتصادی شهرستان های منوجان و قلعه گنج راضی هستیم و با توجه به وضعیت نه چندان خوب بودجه‌ای کشور، اما امروز شاهد هستیم در استان کرمان با ایده استاندار پروژه های عمرانی خوبی در حال اجرا است.
حمزه ای با اشاره به عدم وجود آمایش سرزمینی برای کل کشور اظهار کرد: باید طرح آمایش جدیدی ویژه استان کرمان تدوین شود و پتانسیل ها و ظرفیت های استان کرمان مشخص شوند تا بتوانیم توسعه استان را رقم بزنیم که در این راستا استاندار کرمان به دنبال این است که یک شرکت آمایش سرزمین معتبر بین المللی، مطالعات طرح آمایش استان را انجام دهد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/18455/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان