کرمان رصد

آخرين مطالب

در سال حمایت از تولید ملی؛

اشک پیازکاران در آمد/ سقوط آزاد قیمت محصولات کشاورزی کرمان اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کرمان – پس از گوجه فرنگی و هندوانه حالا قیمت پیاز هم با افت شدید مواجه شده است، کشاورزان جنوب کرمان این روزها هر محصولی که می کارند سودش به جیب دلال ها می رود.

 چند ماه قبل بود که مدیرزراعت سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان از اجرای طرح استمرار برای محصول پیاز و کشت این محصول در دو هزار و 500 هکتار از مزراع جنوب کرمان خبر داد. حالا این محصول به بار نشسته اما روی دست کشاورزان مانده است.
دلالان پس از آنکه هندوانه کاران و گوجه کاران را ورشکست کردند و پول دسترنجشان را به جیبشان سرازیر کردند حالا سراغ پیاز کاران آمده اند اما جالب اینکه هنوز هیچ اقدامی مناسبی برای جلوگیری از سقوط آزاد نرخ محصولات کشاورزی در سال حمایت از تولید ملی در وزارت جهاد کشاورزی انجام نشده است.
لزوم چاره اندیشی مشکلات کشاورزان
چند روز قبل برای جلوگیری از افت قیمت شدید گوجه فرنگی که در مزرعه 200 تومان خریداری می شد و در بازار به مصرف کنندگان 2000 تومان فروش می رفت طرح خرید توافقی محصول به قیمت 370 تومان در دستور کار قرار گرفت اما این قیمت هم نمی تواند جلوی ضرر کشاورزان را بگیرد.
قبل از سقوط قیمت گوجه، هندوانه کاران نیز با کاهش قیمت این محصول تا 250 کیلو در مزرعه مواجه شدند این در حالی است که همین محصول در کرمان به مصرف کنندگان از 1500 تا 2000 تومان فروخته می شود.

حالا دلالان سراغ پیاز کاران رفته اند، کشاورزان می گویند هر کیلو پیاز زرد 300 تا 400 تومان و هر کیلو پیاز قرمز 500 تا 700 تومان فروخته می شود اما قبل از افت قیمت هر کیلو از این محصول حداقل هزار تا هزار و 200 تومان فروخته می شد.
مزارع را شخم بزنیم بهتر است
طی یک ماه گذشته در سال جاری کشاورزان شاهد افت پی در پی قیمت انواع محصولات کشاورزی بوده اند، کشاورزان برای جلوگیری از ورشکستگی و با توجه به تجربه سال های گذشته سعی کرده اند هر بخش از مزرعه را به کشت یک محصول اختصاص دهند که در صورت کاهش قیمت یک محصول با فروش محصول دیگر ضرر را جبران کنند اما در سال جاری کشاورزان با کاهش شدید قیمت در اکثر محصولات کشاورزی مواجه شده اند، حالا دیگر برداشت پیاز برای کشاورزان هم سود ندارد و چون نمی توان این محصول را خوراک دام کرد ترجیح می دهند مزارع خود را رها کنند و یا شخم بزنند.
ما چه کنیم؟ چه محصولی تولید کنیم که بتوانیم خرج خانواده خود را تامین کنیم؟ همه می گویند الگوی کشت را رعایت کنید من این سوال را دارم چگونه الگو را رعایت کنیم ما هر محصولی می کاریم عده ای غیر بومی با حضور در زمان برداشت آن را با قیمت اندک می خرند
محمد یکی از کشاورزان جنوب کرمان است که به خبرنگار مهر می گوید: ما نمی دانیم چه محصولی کشت کنیم، هر چه که می کاریم با افت قیمت مواجه می شود و جالب اینکه در جنوب کرمان محصول را از ما با کمترین قیمت ممکن با هزار منت خریداری می کنند و در شهرهای مجاور چندین برابر قیمتی که ما فروخته ایم به مصرف کننده می دهند. این مساله ربطی به الگوی کشت ندارد چون انوع محصولات کشاورزی با افت قیمت مواجه می شوند و از سوی دیگر در بازار مصرف همین محصول با قیمت بالا فروش می رود.
وی می گوید: ما چه کنیم؟ چه محصولی تولید کنیم که بتوانیم خرج خانواده خود را تامین کنیم؟ همه می گویند الگوی کشت را رعایت کنید من این سوال را دارم چگونه الگو را رعایت کنیم ما هر محصولی می کاریم عده ای غیر بومی با حضور در زمان برداشت آن را با قیمت اندک می خرند. همان زمان قیمت حمل هر تن محصول به 300 هزار تومان می رسد و کسی نظارت نمی کند!
وی افزود: این مشکلات مربوط به امسال نیست، سالهاست این مشکلات وجود دارد و همه می دانند اما کاری انجام نمی شود.
زهرا یک زن سرپرست خانوار است و می گوید: مسئولان جهاد کشاورزی می گویند نگران افت قیمت پیاز نیستند و این برای ما که محصولمان روی دست مانده عجیب است.
وی می گوید: بذر، کود و سم با افزایش قیمت مواجه است و برای تامین آب هم باید هزینه گزافی بپردازیم در نهایت قیمت افت می کند و اگر شانس بیاوریم خرید تضمینی می شود.
وی بیان کرد: ما برای جبران هزینه هامان حداقل باید پیاز را کیلویی هزار تومان بفروشیم.
این زن کشاورز گفت: چرا ما هر چه که می کاریم سودش به جیب بخش حمل و نقل و دلال ها می رود و کسی خم به ابرو نمی آورد.
وی گفت: خستگی در روح و تنمان مانده است، دلالان کاملا شناخته شده اند این افراد را باید شناسایی و مورد بازخواست قرار داد.

وی گفت: این افراد محدود هستند و با یکدیگر تبانی می کنند و محصول را برای مدت طولانی نمی خرند به همین دلیل کشاورز که می بیند محصولش در حال خراب شدن است مجبور می شود به هر قیمتی دسترنجش را بفروشد.
وی می گوید: این محصول در بازار مصرف شهرهای بزرگ با قیمت خوبی به فروش می رود و سوال من این است این تفاوت قیمت به جیب چه افرادی سرازیر می شود؟
این محصول در بازار مصرف شهرهای بزرگ با قیمت خوبی به فروش می رود و سوال من این است این تفاوت قیمت به جیب چه افرادی سرازیر می شود
فرماندار عنبرآباد در خصوص وضعیت پیاز کاران این شهرستان می گوید: یکی از مهمترین اهداف ما برخورد با دلالان بازار محصولات کشاورزی است.
نادر ملایی بیان کرد: شغل اکثر مردم عنبرآباد کشاورزی است و محصول پیاز امسال در وسعت نسبتا بالا کشت شده است و می توان با بازاریابی مطلوب محصول را به شهرهای مجاور و کشورهای مختلف صادر کرد.
وی تصریح کرد: هدف ما ساماندهی قیمت محصولات کشاورزی و جلوگیری از افت نرخ محصول است اما متاسفانه به دلیل اینکه کشت این محصول همزمان در هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز انجام شده است، عرضه محصول به یکباره افزایش یافته است.
صادرات پیاز به افغانستان
فرماندار عنبرآباد بیان کرد: صادرات محصول به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان نیز در دستور کار قرار دارد و روند صادرات باید با همکاری دستگاه های مختلف سرعت بگیرد به همین دلیل قیمت این محصول در روزهای اخیر کمی افزایش یافته است.
وی حمایت از تولید داخلی و کشاورزان را از مهمترین اولویت های دولت در عنبرآباد دانست و گفت: در این راستا اقدامات لازم در حال انجام است.
چند ماه قبل بود که استیضاح وزیر کشاورزی در مجلس رای نیاورد و حالا نمایندگان جنوب کرمان با توجه به وضعیت نابسامان محصولات کشاورزی پی در پی از وزرات کشاورزی می خواهند چاره ای برای حل مشکل در نظر گیرد.
احمد حمزه، نماینده کهنوج، رودبار، فاریاب و منوجان و قلعه گنج همین چند روز قبل بود در سخنرانی اش در مجلس با تشریح وضعیت کشاورزان جنوب کرمان و افت قیمت محصول، دلال بازی در بازار، عدم بازاریابی و افزایش قیمت حمل و نقل محصولات کشاورزی خواستار چاره اندیشی فوری مسئولان شد.
حالا یحیی کمالی نماینده عنبرآباد و جیرفت در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار پاسخگویی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت کشاورزان و افت قیمت پی در پی محصولات کشاورزی شد.
کمالی پور ادامه داد: ما درخواست ساماندهی بازار محصولات کشاورزی در جنوب کرمان را داریم و پیگیر حل مشکلات کشاورزان جنوب کرمان هستیم.

وی تصریح کرد: ما انتظار داریم در اسرع وقت برای حمایت از کشاورزان چاره اندیشی شود و اوضاع سامان یابد.
وی بیان کرد: چگونه یک کیلو گوجه در جنوب کرمان 200 تومان از کشاورز خریداری می شود اما در تهران 2000 تومان به مردم فروخته می شود؟
فرودگاه هم چاره ساز نشد
کمالی پور گفت: این موضوع در مجلس پیگیری می شود، کشاورزی باید با برنامه در زمینه کاشت، داشت و برداشت و فروش باشد و ساماندهی در تمام این بخش ها ضروری است اما کشاورزان در حال حاضر محصولشان روی دستشان مانده است.
سوال اینجاست، حالا که در سال حمایت از تولید ملی قرار گرفته ایم چرا تولید کشاورزان روی دستشان می ماند و هیچ برنامه ریزی در راستای بازاریابی و صادرات این محصولات از قبل انجام نشده است.
روزگاری عدم وجود فرودگاه در جنوب کرمان برای حمل و نقل محصول بهانه ای برای عدم ورود به بازارهای جهانی بود اما حالا که این فرودگاه نیز راه اندازی شده است هیچ برنامه مدونی برای بازاریابی محصولات کشاورزی برای ورود به کشورهای مختلف وجود ندارد و هزینه حمل و نقل زمینی نیز هر روز بیشتر می شود.
در این میان کشاورزی که وظیفه اش تولید محصول است پس از تولید هیچ بستر و زمینه ای برای فروش نمی بیند و در نهایت با موانعی در راستای محصول مواجه می شود که مسئولان باید با تعریف ساختار معین و دائمی در راستای بازاریابی، حمل نقل و فروش محصول اقدام کنند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/24421/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان