کرمان رصد

آخرين مطالب

حرکت کرمان بر ریل توسعه در آغازین سال 97 اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کرمان- میزبانی 2روزه وزیر اقتصاد و دارایی به همراه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در کرمان به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی و پایلوت تفویض اختیار کشور در فروردین 97نشان داد که حرکت رو به جلوی این استان بر ریل توسعه که نقطه آغازین آن از سال 95 رقم خورده با شتابی مضاعف ادامه خواهد یافت .
به گزارش ایرنا،در این نشست مسعود کرباسیان به همراه دیگر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تقدیر از اقدامات انجام گرفته توسط تیم اقتصادی دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی ،به اثرات اجرای این طرحها به عنوان الگو در دیگر نقاط کشورمان اشاره داشتند.
علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان و در واقع ایده پرداز موفق در حوزه اقتصادی استان در این نشست بمثابه یک کارگاه آموزشی به تشریح جزئیات اقدامات انجام شده و رازهای موفقیت در این عرصه برای مدعوین پرداخت .
استاندار کرمان به کارنامه مثلث توسعه اقتصادی در این استان اشاره کرد و گفت: 2هزار و 439 موافقتنامه سرمایه گذاری به مبلغ 76 هزار میلیارد تومان در این راستا امضا شده و تاکنون 45 درصد این مقدار اجرایی شده است.
رزم حسینی افزود: نرخ بیکاری استان کرمان، قبل از دولت یازدهم بیش از 11 درصد بود که به 10.2 درصد کاهش یافته است.
وی یادآور شد: نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمان در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، 24 درصد بوده که به 38 درصد افزایش یافته است.
وی یادآور شد: متوسط ایجاد شغل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا قبل از دولت یازدهم 23 هزار شغل بود و در سال گذشته بیش از 40 هزار شغل پایدار در استان کرمان ایجاد شد.
وی ادامه داد: صادرات استان کرمان هشت میلیارد دلار بوده که نسبت به دولت گذشته 2 برابر افزایش یافته است.
استاندار کرمان یادآورشد: شرکت های دانش بنیان نیز در طول فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم رشد بسیار خوبی داشته اند.
وی با اشاره به اینکه رشد صنعتی از شاخص های بهبود وضعیت اقتصادی است گفت: در قلعه گنج که یکی از شهرستان های محروم استان کرمان است 23 درصد رشد مصرف برق صنعتی داشته ایم.
وی یادآور شد: در گذشته استان کرمان وارد کننده برق بود اما اکنون سه هزار مگاوات نیروگاه در این استان در دست احداث است.
استاندار کرمان با اشاره به ایجاد زیرساخت های لازم برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی گفت: نیروگاه 20 مگاواتی برق خورشیدی در استان کرمان راه اندازی شده است.
وی یادآور شد: سه میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی، فاینانس، یوزانس و غیره نیز در دولت تدبیر و امید برای استان کرمان ثبت شده است.
رزم حسینی گفت: قبل از دولت یازدهم آمار کل گردشگران استان کرمان 30 هزار نفر بوده که این میزان در حال حاضر به 130 هزار گردشگر خارجی رسیده است.
وی اظهار کرد: تمام اماکن قابل مرمت در استان کرمان در دست مرمت قرار دارد زیرا حوزه گردشگری درآمدزایی بالا و هزینه کمی دارد.
وی گفت: استان کرمان رتبه برتر بوم گردی را به خود اختصاص داده است.
استاندار کرمان افزود: پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی به فکر پیاده کردن این اصول بودیم و در این راستا به دنبال مدلی برای توسعه اقتصاد خانوار روستایی و شهری بودیم.
وی ادامه داد: در نخستین اقدام یکی از شهرستان ها را به بخش غیردولتی واگذار کردیم و مسئولیت توسعه این منطقه را به مجاهد اقتصادی و فداکار سپردیم لذا بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در این حوزه وارد عمل شد.
وی ادامه داد: زمانی این ایده را با مجتهد مسلم و فقید، مرحوم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، در میان گذاشتم بسیار از آن استقبال و تشویق کردند.
استاندار کرمان گفت: قلعه گنجی که هیچ شهرک صنعتی نداشت امروز با راه اندازی صندوق های خرد روستایی 19 هزار عضو دارد و مصرف برق صنعتی در این منطقه 23 درصد رشد یافته است.
وی ادامه داد: بعد از توفیقاتی که در قلعه گنج پیدا کردیم، استان به هشت منطقه اقتصادی تقسیم شد و 23 معین اقتصادی به عرصه توسعه کرمان وارد شدند.
وی خاطرنشان کرد: اگر کشور را به 10 هزار شرکت بزرگ اقتصادی واگذار کرده و مدیران توسعه گرا را مسئول توسعه کردیم در تحقق توسعه کشور موفق خواهیم بود.
رزم حسینی گفت: طرح های توسعه ای استان کرمان بدون هیچ هزینه دولتی انجام شده و البته این راه تازه آغاز شده و برنامه های زیادی را در دستور کار داریم.
استاندار کرمان ادامه داد: در منطقه شهداد که ثبت جهانی شده، ظرفیت بسیار زیادی وجود دارد اما خشکسالی ها مشکلاتی را ایجاد کرده و موجب مهاجرت مردم شده بود که با اقدامات معین اقتصادی این منطقه کارهای بزرگی انجام شده است.
وی گفت: معین اقتصادی سیریز نیز طی چهار ماه 210 شغل پایدار ایجاد کرده که تادهه فجر امسال به 500 شغل می رسد.
وی خاطرنشان کرد: معین اقتصادی گلباف نیز به گونه ای اقدام کرده که تولید در این منطقه رونق بسار خوبی داشته و مورد استقبال بسیار زیادی در عرصه داخلی و خارجی قرار گرفته و در مواردی تولید در این منطقه از فروش عقب تر است.
وی تاکید کرد: هدف اصلی ما این است که نشان دهیم با وجود همه چالش ها می توان به اهداف پیش بینی شده دست یافت.
وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قرارداد خود را لغو کرد و برای این موضوع متاسف هستم اما همواره تاکید داشته ایم که معین های اقتصادی باید بر اساس علاقه مندی خود در مناطق حضور یابند زیرا این اقدام یک کار دلی است.
وی با بیان اینکه استان ها در صف اجرای اقتصاد مقاومتی قرار دارند و در این راستا با مشکلاتی نیز روبرو می شوند گفت: وجود بروکراسی اداری و بدنه پرهزینه و سنگین دولت یکی از مشکلات موجود به شمار می رود.
وی تمرکززدایی را از دیگر اولویت ها در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و ادامه داد: باید متناسب با دانش های روز تدبیر جدی برای تمرکززدایی از حکومت مرکزی داشته باشیم.
رزم حسینی تصریح کرد: وجود قوانین مزاحم نیز از دیگر مشکلات در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است که این قوانین در استان کرمان شناسایی و به مسئولان مربوطه نیز ارائه شده است.
وی دولتی بودن توسعه را از دیگر مشکلات موجود در مسیر توسعه اقتصادی برشمرد و ادامه داد: امروز دولت ها تنها باید نقش نظارت را بر عهده داشته باشند و توسعه به دست بخش غیر دولتی رقم بخورد.
رزم حسینی، پرهیز از کارهای سیاسی و جناحی را از اولویت های تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و اظهار کرد: نبود تعادل و توازن توسعه ای از دیگر مشکلات موجود در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است .
وی به اجرای ایده مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان به منظور هماهنگی بین ارکان حکومت در مسیر توسعه اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راس مثلث توسعه اقتصادی هستند، کارگزاران حکومت و کارآفرینان و سرمایه گذاران اضلاع دیگر مثلث توسعه اقتصادی هستند.
وی یادآور شد: باید این نکته را جا بیاندازیم که فعال اقتصادی و سرمایه گذار، مجاهد اقتصادی است و زالو صفت نیست.
رزم حسینی گفت: تفکر ما این است که نجات کشور و مردم در این است که معاش مردم را تامین کنیم.
* تفویض اختیار سرعت بخش روند توسعه در استانها
یکی از نقاط کلیدی این نشست مبحث تفویض اختیار بود و متولیان اقتصادی استان کرمان هم بر آن تاکید داشتند و خواستار همکاری وزراتخانه ها برای عملیاتی شدن این قول رئیس جمهوری شدند.
آنان معتقدند که با این سیستم بروکراسی اداری موفقیت هایی در عرصه های مختلف این استان بخصوص در بخش اقتصادی انجام گرفته که اگر این تفویض اختیار به طور واقعی به استانها داده شود بدون شک شاهد اقدامات مثمر ثمر بیشتری در کرمان و دیگر استانهای کشور خواهیم بود.
کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی هم در این نشست ضمن اعلام آمادگی برای دادن اختیارات این وزارتخانه به استان از کرمان به عنوان الگوی موفق اقتصاد مقاومتی در کشور یاد کرد که بخوبی توانسته شاخص های توسعه ای و مهم تر آنکه بطور متوازان در جای جای استان ارتقا بخشد.
جای بسی امیدواری است که در سالی که به نام خرید و حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده در استان کرمان که با حضور معین های اقتصادی مقتدر کار در حال انجام است ضمن شکستن مرز تمرکزگرایی و خاتمه دیوان سالاری دست و پاگیر با چاشنی تفویض اختیار که به شرایط مطلوب تسهیل سرمایه گذاری می انجامد در خصوص بازاریابی و خرید کالاهای تولیدی کارگاهها و کارخانجات این استان برنامه های مدون و مستمری در اولویت کاری کمیسیون اقتصادی مجلس و وزارتخانه ها قرار گیرد.
5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/24552/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

نشست هیات اندیشه ورزی اتباع استان گلستان

گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

هواشناسی 1403/02/04؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

حد نگاری اراضی ملی سیرجان

احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در کرمان

دیدار نماینده منتخب مردم شهرستان های ابر با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در کهنوج

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

محقق ایرانی کارایی توربین بادی را 10 درصد افزایش داد

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه 4 اردیبهشت ماه

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

توزیع بیش از 44 هزار بسته نوسازی بافت‌های فرسوده در 261 محله کشور

ورزش ممکن است پیری را معکوس کند

فارن افرز: جنگ ایران و اسرائیل از سایه خارج شد

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در کوه های سرچشمه رفسنجان

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان پیدا شد/تحقیقات تکمیلی ادامه دارد

کشف 2 کیلوگرم مواد مخدر شیشه در فهرج

بازدید‌های میدانی کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان از پروژه‌های مهم

دردسر مزمن الکترونیکی شدن نسخه دارو

فرمانده مغرور؛ بازخوانی 4 برخورد ابوالحسن بنی‌صدر و نیروهای مسلح ایران

خبرگزاری آمریکایی: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند

ویدیویی از کاوشگرِ کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می‌دهد

ابراز خرسندی شهروندان گچساران از مرمت و بهسازی گلزار شهدا + فیلم

لجبازی اتوبوس و پژو؛ سانحه هولناک در جاده سیرجان (فیلم)

سرمایه‌گذاری در کرمان سرعت می‌گیرد

مهارآتش‌سوزی درمجتمع مسکونی در کرمان

صاعقه ومصدومیت شدید مرد رفسنجانی

بررسی ظرفیت‌های ِصداوسیمای کرمان برای اجرایِ طرحِ مولدسازی

افتتاح 117 طرحِ محرومیت زدایی در بم

واکنش دادستان رفسنجان در مورد فوت یک دانشجو