کرمان رصد

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

بازسازی بنای تاریخی پس از 230 سال/ نفرت کرمانی ها از شاه قاجار سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کرمان – 230 سال بعد از حمله آقا محمد خان قاجار و تخریب بناهای تاریخی کرمان، مقرنس کاری های سر در ورودی کاروانسرای گنجعلیخان مرمت شد.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: 230 سال قبل بود که محمد خان قاجار برای دستگیری کریمخان زند به کرمان لشکر کشید و حاکم وقت کرمان که گنجعلیخان نام داشت به کریم خان پناه داد و محمد خان ماه ها در پشت دروازه های شهر در انتظار شکست دادن کرمانی ها ماند و در نهایت به دلیل خیانت یکی از نگهبانان و با مکر و حیله شاه خون ریز قاجار وارد کرمان شد و یکی از فجیع ترین وقایع تاریخ را رقم زد.
وی در این حمله از سر مردم کرمان مناره ساخت و این مناره ها را برای مدت ها در معرض دید مردم شهر قرار داد، بطوریکه هنوز هم محل این حادثه را محله «پا منار» می نامند.
همچنین شاه خون ریز هر مرد کرمانی را که دستگیر می کرد کور و چشمانش را از حلقه خارج می کرد، محمد خان خون خوار در جریان این حمله بسیاری از بناهای تاریخی را هم تخریب کرد و چنان ضربه به جامعه کرمان زد که سال ها کرمانی ها در قحطی و مشکلات غرق شده بودند.
سربازان قاجار با حضور در میدان تاریخی کرمان هر آنکه را می دیدند می کشتند و با گلوله به دیوارهای میدان تیراندازی می کردند و سر در کاروانسرای گنج علیخان را نیز به دلیل نفرتی که از حاکم عادل کرمان داشتند به گلوله بستند.
پس از محمد خان و فجایع انسانی که در کرمان رقم زد، مرکز تمدن و تجارت جنوب شرق کشور به شدت افول کرد. به همین دلیل سعی حاکمان قاجار برای دلجویی از مردم سعی کردند با رونق بخشی از بازار کرمان و آوردن استاد کاران صنوف مختلف به کرمان بار دیگر کرمان را شهری سرزنده کند.
بازاریان برای احیاء کاروانسراها و سراها حمایت شوند
ابراهیم خان ظهیرالدوله که از 1216 تا 1240 هجری قمری در کرمان حکومت می کرد و برادر زاده آقا محمد خان بود از شاه قاجار دستور گرفته بود که کرمان را احیا کند و به همین دلیل بازار قیصریه را در ضلع شمالی کاروانسرای گنجعلیخان بنا کرد.
ویعتی یکی از دوستداران آثار تاریخی است که مرمت بخشی از بازار قیصریه را با کمک بازاریان به عهده گرفت و هم اکنون نیز یکی از حمام های تاریخی را مرمت می کند.
مرمت بازار کرمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است این مجموعه دارای معماری بسیار منحصر به فرد است که به دلیل حمله آقا محمد خان خسارت جدی دیده است
وی به مهر می گوید: مرمت بازار کرمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است این مجموعه دارای معماری بسیار منحصر به فرد است که به دلیل حمله آقا محمد خان خسارت جدی دیده است.
ودیعتی افزود: محمد خان برای جبران خسارتهایش مرمت برخی از بخشها را انجام داد که البته این کار توسط جانشینانش انجام شد و بازار قیصریه را نیز به همین دلیل در مجاور کاروانسرای گنجعلیخان ساخت.
وی بیان کرد: کاشی کاری ها و تزئیناتی که در بازار کرمان وجود دارد بی نظیر است و باید گام های محکمی برای مرمت بازار کرمان برداشته شود در این میان باید بازاریان نقش تعیین کننده داشته باشند، شخصا تعدادی از بازاریان را می شناسنم که تمایل دارند که در بازسازی بازار و رونق آن مشارکت کنند اما حمایت نمی شوند.
وی ابراز امیدواری کرد که با همت دستگاههای تخصصی و تلاش بازاریان بازار کرمان به قلب تپنده گردشگری ایران تبدیل شود.
وی از بازار قیصریه و مرمت این بنا با مشارکت بازاریان و بدون دخالت بخش دولتی به عنوان یک گام تاثیر گذار نام برد.
حالا در کنار تلاشهای بازاریان، میراث فرهنگی نیز گامهایی برای مرمت بازار برداشته است.
کاروانسرای گنجعلیخان و میدان گنجعلیخان در نوروز گذشته مرکز تجمع گردشگران بود، فعال کردن حجره های این کاروانسرا و واگذاری به بخش خصوصی هر چند موجب رونق مجموعه شد با این وجود بی سلیقگی در مرمت و نگهداری کاروانسرا نشان می داد که این بنای تاریخی نیاز به توجه بیشتر دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در آخرین اظهاراتش در خصوص کاروانسرای گنجعلیخان از مرمت مقرنس سر در ورودی کاروانسرای گنجعلیخان شهر کرمان پس از گذشت 230سال از حمله آقامحمدخان قاجار به این شهر خبر داد.
محمود وفایی با اشاره به اینکه در حال حاضر مقرنس سر در ورودی کاورانسرای گنجعلیخان کرمان مرمت و جای گذاری شده است، افزود: این مقرنس یکی از زیباترین و بزرگترین مقرنس های موجود در بناهای تاریخی است که در١٤ قطار اجرا شده و آلات تخت آن شامل شمسه های ٤-٥-٦-١٠ضلعی است.
کاروانسرای گنجعلیخان مرمت می شود
وی با بیان اینکه مقرنس سر در کاروانسرای گنجعلیخان کرمان مزین به نقوش گچبری پرکار می باشد، اظهار کرد: اصل این مقرنس که قسمت هایی از آن همچنان در گوشه ها و بخش هایی دیده می شود، دارای تزیینات گچبری و نقاشی فوق العاده ای بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تاکید کرد: عملیات مرمت مقرنس سر در ورودی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان پس از مطالعه و مشاوره با متخصصان و کارشناسان خبره محلی و کشوری از اواسط سال 1395 آغاز شد.
وفایی خاطرنشان کرد: این عملیات مرمت با تهیه نقشه و طرح با ساخت آلات تخت ادامه و پس از مرمت قطار های باقیمانده از اصل مقرنس ٧ قطار آن با نصب حدود یکهزار قطعه گچی توسط استادکاران بومی و تحت نظر کارشناسان فنی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در اسفند ماه سال 1396 پایان یافت و پس از سال های متمادی داربست های مرمت مقرنس این بنای با ارزش برداشته شدند.
گفتنی است بخش های قابل توجهی از مقرنس سر در ورودی کاروانسرای گنجعلیخان بر اثر شلیک سربازان آقامحمدخان قاجار در حمله به کرمان در سال 1209 هجری قمری تخریب شد.
بازار کرمان روح شهر کرمان است
محمد علی گلابزاده، رئیس مرکز کرمانشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر می گوید: مرمت بازار کرمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه بازار کرمان باید به روح شهر کرمان تبدیل شود و نمایانگر فرهنگ و رفتار کرمانی ها باشد افزود: باید بخش های مختلف بازار بزرگ کرمان مرمت و در معرض دید مردم قرار گیرد.
وی بیان کرد: متاسفانه بازار کرمان در حمله آقا محمد خان خسارت های زیادی دید اما می توان بازار را مرمت و بار دیگر تمام قسمت ها و راسته بازارها را احیاء کرد.
گلابزاده افزود: در گذشته بازار و کاروانسراهای موجود در این مجموعه از رونق برخوردار بودند و اکثر کاروان هایی که در جاده ادویه به سمت مرکز ایران و کشورهای غربی و بنادر جنوبی در حرکت بودند برای مدتها در بازار کرمان روزگار می گذراندند.
وی بیان کرد: باید بازار کرمان را در بخشهای مختلف مرمت و در معرض دید گردشگران قرار دهیم در این میان کاروانسرای گنجعلیخان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در واقع یکی از زیباترین کاروانسراهای ایران است که همچنان از ان استفاده می شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/24582/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت 5 بازیکن گل‌گهر برابر استقلال خوزستان

بروات تولید کننده برتر لوزارم خانگی

بارش قطرات باران بر بنای ارگ تاریخی بم

برپایی بیمارستان صحرایی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان

کشف بیش از 30 شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار

همایش بین‌المللی راه ابریشم در استان کرمان برگزار می‌شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

هشدار قرمز سیلاب؛ بارش سنگین باران در 4 استان کشور

جرجر شدید باران و جاری شدن سیلاب ها در استان کرمان

حرف‌های تند ستاره خارجی لیگ: این رسمش نبود!

شدت بارندگی جنوب کرمان در ساعات عصر بیشتر می‌شود

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد

2 شکایت تازه از مس رفسنجان در فیفا/دوباره پنجره بسته می‌شود؟

مس رفسنجان در خطر محکومیت فیفایی جدید!

شکایت دو برزیلی از مس رفسنجان به فیفا!

«نون. خ 5» پربیننده‌ترین شد و «زیرخاکی» محبوب‌ترین

7 هزار و 552 رای جایگزین حبس در کرمان صادر شده است

کشف 30هزار لیتر گازوئیل قاچاق درانار

راه شهید سلیمانی در مبارزه با اسرائیل ادامه دارد

2 شکایت تازه از مس رفسنجان در فیفا

یک تیم لیگ برتری در آستانه‌ی محرومیت

بیش از 600 مددجوی کرمانی مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند

حضور میدانی مدیران اجرایی برای مهار سیلاب

مصدوم شدن 9 نفر بر اثر تصادف زنجیره‌ای در محور بم _ ریگان

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

فیلم/ بارش سیل‌آسا در رودبار جنوب

جزییات هشدار سطح قرمز هواشناسی برای استان کرمان/بارش باران‌های سیل آسا

افزایش صد درصدی پذیرش دانشجو در پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان کرمان

آغاز بارش‌ها در جنوب کرمان

تصاویری از بارندگی سیل آسا در رودبار جنوب | ببینید

بارش باران در کهنوج/ آمادگی ستاد بحران

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

آغاز بارش‌های باران در استان کرمان

واقعیت‌های جنگ را برای جوانان و فرزندانمان تبیین کنیم

استامینوفن برای قلب ضرر دارد؟

هشدار قرمز هواشناسی مدارس نرماشیر را تعطیل کرد

کف هنگام پخت گوشت را دور بریزیم؟

سامانه قوی بارشی درجنوب کرمان فعال شد

همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است

توصیه‌ فرماندار جیرفت به کشاورزان و عشایر در پی وقوع سیلاب احتمالی

پیام اداره کل فرهنگ کرمان به تهیه کننده «نون خ»