کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

تب کریمه کنگو در کرمان بالا گرفت/ عدم آگاه سازی مهمترین عامل شیوع سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کرمان – ابتلاء یک شهروند استان کرمان به تب کریمه کنگو و مرگ وی بار دیگر خبر شیوع این بیماری را سرتیتر رسانه های کشور کرده اما عدم آگاه سازی مردم مهمترین عامل شیوع بیماری است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: مهمترین عامل در شیوع بیماری هایی که در کنار سهولت شیوع در جامعه مرگبار نیز هستند، عدم آگاه سازی جامعه است، رعایت بهداشت عمومی و فردی در زمان بروز چنین بیماری هایی می تواند زنجیره شیوع بیماری را در جامعه پاره کند اما متاسفانه مردم زمانی از شیوع و یا خطر شیوع این بیماری ها آگاه می شوند که مرگ ناشی از ابتلاء روی می دهد.
این داستان را می شد در اپیدمی آنفلوانزا نیز مشاهده کرد، در سال جاری نیز در کنار اخباری که از گوشه کنار کشور در خصوص شیوع تب کریمه کنگو در جمعیت دامی و ابتلاء برخی از افراد شنیده می شود چند روز قبل پس از پیگیری های مداوم رسانه ها سرانجام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خبر مرگ یک زن از اهالی یکی از روستاهای شهرستان بافت را بر اثر ابتلاء به بیماری تب کنگو تایید کرد.
طبق این خبر این زن از طریق کنه به بیماری کریمه کنگو آلوده شده است و به دلیل عدم پیگیری در روزهای اولیه ابتلاء پس از چند روز بستری در بیمارستان شهر بافت و سرانجام انتقال به بیمارستان تخصصی افضلی پور شهر کرمان و قرار گرفتن در قرنطینه و درمان تخصصی در نهایت فوت کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز این خبر را تایید کرده و خواستار انجام اقدامات پیشگیرانه توسط مردم و دامداران شده است.
این در حالی است که پیش از این به مردم و دامداران در خصوص رعایت نکات بهداشتی در سال جاری تذکر جدی داده نشده بود.
در حالیکه نگرانی ها از شیوع بیماری هایی واگیردار ادامه دارد اما خرید و فروش غیر مجاز حیوانات در مراکز غیر مجاز از جمله جمعه بازار حیوانات، مراکز خرید و فروش دام زنده و حتی مراکز پرورش پرندگان در مجاور بازار قدیم نشان می دهد که این خطر جدی گرفته نشده است
در حالیکه نگرانی ها از شیوع بیماری هایی مانند آنفلوانزا پرندگان و تب کریمه کنگو ادامه دارد اما خرید و فروش غیر مجاز حیوانات در مراکز غیر مجاز از جمله جمعه بازار حیوانات، مراکز خرید و فروش دام زنده و حتی مراکز پرورش پرندگان در مجاور بازار قدیم کرمان نشان می دهد که این خطرات جدی گرفته نشده است.
از سوی دیگر از سوی دستگاه های مسئول در جوامع روستایی و شهری تا کنون هیچ پیام پیشگیرانه ای در رسانه ها منتشر نشده است.
پیگیری های خبرگزاری مهر برای اطلاع رسانی در خصوص حادثه مرگ بیمار بافتی بی نتیجه بود در نهایت مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خبری که در وب سایت این دانشگاه منتشر شد از مرگ زن 46 ساله ای خبر داد که به دلیل گزش کنه به تب کریمه کنگو مبتلاء شده است.
به گفته مهدی شفیعی مرگ این زن به دلیل تب کریمه کنگو تایید شده است.

مردم از خود درمانی جدا خودداری کنند
شفیعی عنوان کرده است که این زن ابتدا در بیمارستان بافت و بعدا در بیمارستان افضلی پور کرمان بستری و در نهایت فوت کرده است و تمامی مراحل درمان نیز برای این بیمار طی شده است اما به دلیل تعلل در انتقال این بیمار به بیمارستان بافت در روزهای ابتدایی ابتلاء بیماری کنترل نشده است.
وی خواستار سم پاشی فوری کانون های بیماری و همکاری روستاییان و دامداران با عوامل سم پاشی و برخورد جدی با قاچاق دام و همچنین خودداری از کشتار دام خارج از کشتارگاه ها شده است.
سم پاشی محل های نگهداری دام به صورت رایگان آغاز شده است
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در گفتگو با مهر در این خصوص افزود: پس از بروز این بیماری سم پاشی و انجام امور لازم برای کنترل انجام شده است همچنین اکیپ های دامپزشکی برای سم پاشی دامداری ها به صورت رایگان سازماندهی شده اند و از روستاییان و دامدارها می خواهیم در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند.
حسین رشیدی افزوده است که این بیماری در دامها موجب مرگ و میر نمی شود و علامتهای سطحی همچون سرمای خوردگی دارد اما کنه ای که از خون این دامها تغذیه می کند می تواند بیماری را به انسان منتقل کند و موجب شیوع بیماری شود.
وی تصریح کرد: بیماری با رعایت نکات ابتدایی قابل پیگیری است و بیمار باید بلافاصله در مراحل نخست بیماری به مراکز درمانی مراجعه و تحت درمان قرار گیرد و در این صورت بیماری قابل درمان خواهد بود.
بیماری با رعایت نکات ابتدایی قابل پیگیری است و بیمار باید بلافاصله در مراحل نخست بیماری به مراکز درمانی مراجعه و تحت درمان قرار گیرد و در این صورت فرد مبتلا قابل درمان خواهد بود
رشیدی افزود: با افزایش گرمای هوا و بروز خشکسالی و عدم بارش باران شاهد افزایش کنه در جمعیت دامی هستیم که باید در سال جاری با حساسیت بیشتر در خصوص کنترل بیماری تب کریمه کنگو اقدام کنیم.
وی هشدار داد که دامداران و مردم باید از خرید و فروش دامهای قاچاق و فاقد مدارک بهداشتی به شدت خودداری کنند و کشتار دام نیز در مراکز دارای مجوز و مورد تایید دامپزشکی انجام شود.
وی آموزش به مردم را برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع بسیار جدی عنوان کرد.
محمد سلطانی، یکی از متخصصان داخلی در کرمان است که در گفتگو با مهر عنوان کرد: در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و ابتدایی تب کریمه از طریق کنه هایی که روی بدن دام رشد و از خون دام تغذیه می کنند به انسان منتقل و موجب مرگ بیمار می شود.
وی افزود: امکان درمان تب کریمه وجود دارد اما اگر بیماری به مراحل انتهایی نزدیک شود درمان نیز سخت تر می شود و موجب مرگ می شود.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده علائمی مانند، سردرد، تب شدید، در بدن، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و قرمز شدن صورت، خونریزی زیرجلدی، خون دماغ، خلط خونی یا استفراغ خونی بلافاصله به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه و تحت درمان قرار گیرند.

این متخصص بیماری های داخلی افزود: این بیماری در مراحل نهایی موجب تب بسیار شدید و کاهش هوشیاری و خونریزی از اعضا و جوارح بدن می شود.
وی بیان کرد: نخستین بار در سال 1944 تب کریمه کنگو در منطقه کریمه روسیه و کشور کنگو مشاهده شد و به همین دلیل نیز نام کریمه بر این بیماری گذاشته شده است، انجام مراحل درمانی در این بیماری بسیار ضروری است و در صورت عدم مداخله پزشکی تا 50 درصد احتمال مرگ و میر در این بیماری وجود دارد.
بهترین راه مقابله با بیماری پیشگیری است
وی زمان اوج گیری این بیماری را در فصل گرما دانست و افزود: سم پاشی مراکز نگهداری دامها برای کنترل جمعیت کنه ها بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: بعد از نیش کنه سه روز و بعد از تماس انسان با نسوج، خون یا ترشحات حیوان تاشش روز بعد علائم بروز می کند و درنهایت به خونریزی شدید منجر می شود که همین عامل نیز دلیل مرگ بیمار می شود.
وی بهترین راه مقابله با بیماری را پیشگیری دانست و افزود: مردم عادی که با گوشت سرکار دارند نیز در معرض بیماری هستند به همین دلیل بعد از تهیه گوشت از مراکز مجاز دامپزشکی باید گوشت به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری می شود و پس از آن باید با دست کش نسبت به بسته بندی گوشت اقدام شود و به شدت از تماس مستقیم با هر نوع گوشت خودداری شود.
سلطانی افزود: قصابها و افرادی که در زمینه کشتار دام اشتغال دارند نیز باید از دستکش، ماسک و عینک استفاده کنند و به صورت جدی از له کردن و کشتن کنه بر روی بدن خود خودداری کنند.
وی از مردم خواست در صورت بروز علائم بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند و گفت: طبق آمار در صورت مراجعه به هنگام به مراکز درمانی احتمال فوت تا 10 درصد کاهش می یابد.
وی همچنین تاکید کرد که در صورت مرگ بیمار باید با رعایت کامل مراحل بهداشتی و ایمنی جسد در کاور مخصوص در عمق زمین قرار گیرد و توسط آهک پوشیده شود تا احتمال انتقال بیماری کاهش یابد.
دستگاه های متولی بهداشت دام و انسان باید به جای سکوت در قبال بروز و شیوع چنین بیماری هایی با ارائه اطلاعات مناسب جهت پیشگیری از بیماری تلاش کنند و جامعه نیز باید در کنار مسئولان با رفتار آگاهانه و مسئولانه زمینه را برای کنترل بیماری مهیا کنند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/24747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید

وضعیت تعطیلی مدارس فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران) / این شهرها تعطیل شدند

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

بازدید میدانی استاندار کرمان از مناطق سیل‌زده شهرستان زرند

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد

دیدار استاندار با خانواده آخرین شهید حادثه تروریستی کرمان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

مدارس زرند فردا تعطیل است

روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم

150آبکشی معابرشهری زرند در پی بارش شدید باران

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس

ستاد بحران: مدارس زرند فردا تعطیل است

دزد 40میلیاردی طلای منزل به دام افتاد

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

مدارس این شهر فردا تعطیل شد

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

166 هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها

برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان

تعطیلی مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه

مدارس زرند تعطیل شد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت