کرمان رصد

آخرين مطالب

میزگرد ایرنا/

مدیریت صادرات و تغییر الگوی کشت نسخه شفابخش کشاورزی اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - جیرفت – ایرنا – قیمت پایین محصولات کشاورزی طی سال های اخیر، کام کشاورزان را به شدت تلخ کرده و این یعنی هنوز نتوانسته ایم بازار فروش را پیدا و با آن ارتباط برقرار کنیم پس نیازمند سیستمی هستیم که بتوانیم با اِشراف بر بازار، از مرحله کشت محصول تا صادرات آن را مدیریت کنیم.
به گزارش ایرنا، همواره تولید و فروش محصولات کشاورزی در کشور ما بدون برنامه ریزی قوی و مدون بوده و کشاورز ما می کارد به امید آنکه بتواند خوب بفروشد و در نهایت می بینیم نصف هزینه هایش هم نصیبش نمی شود و این وضعیت اسفناک می طلبد، یک بار برای همیشه به این سریال خسته کننده و طولانی کشاورزان پایان دهیم.
اما واقعا ایراد کار کجاست که اوضاع کشاورزان هر سال بدتر از سال گذشته است؟! آیا دولت موظف است هر محصولی را که کشاورز تولید کرد خریداری کند؟
خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر جیرفت درهمین ارتباط میزگردی با عنوان "ساماندهی کشاورزی با مدیریت صادرات " را با حضور علی محبان نایب رییس اتاق بازرگانی جنوب کرمان ،فرامرز رستگاری استاد دانشگاه و معاون زراعت جهاد کشاورزی ،تیمور سالاری نماینده کشاورزان جنوب و امان الله جلالی کارشناس آب برگزار کرد.
** ایجاد مدیریت صادرات نسخه شفابخش
نایب رئیس اتاق بازرگانی جنوب کرمان در میزگرد ایرنا از راه اندازی بخشی به نام مدیریت صادرات در این منطقه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه جنوب استان کرمان یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب و همواره در زمینه بازار فروش محصولات کشاورزی خود دچار مشکل بوده، راه اندازی مدیریت صادرات به عنوان یک نسخه شفابخش در دستور کار قرار ما گرفته است.
علی محبان افزود: مدیریت صادرات یعنی کالای تولید داخل با یک برنامه ریزی دقیق و کارشناسی به بازار جهانی معرفی و سبب ارز آوری برای کشور شود.
وی بیان کرد: قیمت پایین محصولات کشاورزی همواره یکی از چالش های پیش روی کشاورزان بوده چرا که مجبور می شوند محصول خود را زیر قیمت تمام شده به فروش برسانند.
این فعال اقتصادی عنوان کرد: اتاق بازرگانی با ورود به حوزه های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی به دنبال برطرف کردن مشکلات این حوزه ها است از این رو وظیفه خود می دانیم برای حل مشکلات موجود بر سر راه اقتصاد کشاورزی منطقه، به صورت تخصصی ورود کنیم.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی با بررسی مسایل و مشکلات کشاورزی، تیم هایی تخصصی برای بررسی وضعیت بازارهای هدف تشکیل و از بازارهای هدف بازدید کرده و همچنین از تیم های تخصصی کشورهای دیگر (روسیه )برای بررسی وضعیت کشاورزی منطقه دعوت کرد.
وی همچنین از راه اندازی برخی صنایع تبدیلی قدیمی در جنوب کرمان ابراز نگرانی کرد و گفت: بارها اعلام کرده ایم صنعتی برای این منطقه قابل قبول است که سبب ارزش افزوده محصولات کشاورزی شود نه اینکه محصولات را با قیمت خیلی پایین از کشاورز بخرد.
وی به مشکلات گوجه کاران جنوب کرمان اشاره و تصریح کرد: صنایع تبدیلی مدرن علاوه بر رب گوجه می توانند با تولید کمپوت آب گوجه فرنگی، به بازارهای کشورهای اروپایی دسترسی پیدا کرده و شکوفایی کشاورزی منطقه را فراهم کنند.
محبان بر لزوم تخصصی شدن کشاورزی تاکید کرد و گفت:در این نوع کشاورزی، تولید کننده وظیفه تولید و صادر کننده وظیفه صادرات را به عهده دارد، لذا یکی از مشکلات کشاورزی جنوب کرمان تخصصی عمل نکردن در این زمینه ها می باشد که باید این مساله اصلاح شود.
نماینده پارلمان بخش خصوصی عنوان کرد: کشاورزی جنوب کرمان باید به سمت و سویی حرکت کند که قبل از تولید محصول، بازار فروش در نظر گرفته شده و تولید بر اساس نیاز بازار برنامه ریزی و اجرا شود.
وی به برگزاری همایش های اصلاح الگوی کشت توسط سازمان جهاد کشاورزی در هفت شهرستان جنوب کرمان اشاره و بیان کرد: این همایش ها به تنهایی تاثیری در رعایت الگوی کشت نداشته و باید با ورود تجار بازارهای هدف و پیش خرید محصولات کشاورزی، زمینه تغییر کشت را فراهم کرد که این مهم با راه اندازی مدیریت صادرات امکان پذیر است.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه مطالعات طرح مدیریت صادرات بیش از یک سال و نیم به طول انجامیده است، تصریح کرد: با ساز و کاری که اتاق بازرگانی برای مدیریت صادرات تعریف کرده، می توان کشاورزان را در سود حاصل از فروش محصول در کشورهای خارجی سهیم کرد.
**نبود بازار صادرات کشاورزی را بی رمق کرده است
استاد دانشگاه و معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم در این میزگرد به کاهش قیمت محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: امسال با توجه به تغییرات اقلیمی، شاهد برداشت زیاد محصولات این منطقه بوده ایم و از طرفی با توجه به تولید این محصولات در سایر نقاط کشور و نبود بازار صادرات، کشاورزان متحمل خسارت های قابل توجهی شده اند.
فرامرز رستگاری با تاکید بر اینکه این خلاء موجب بی رقمی بخش کشاورزی شده است ،افزود: ما هم بر این باوریم کشاورزی یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی بوده و باید بیش از گذشته به این بخش توجه کرد و از همه مهمتر محصولات کشاورزی باید بر پایه صادرات، تولید و در بازارهای بین‌المللی عرضه شوند.
وی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی راهکاری اساسی برای مقابله با کم آبی است بیان کرد: در زمینه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی طرح جایگزینی گیاهان مقاوم به کم آبی به جای محصولات کشاورزی با مصرف زیاد آب توصیه می شود، از این رو اگر بخواهیم سایه تهدید خشکسالی از سر کشاورزی برداشته شود باید به سمت اصلاح الگوی مصرف آب و جایگزینی کشت محصولاتِ متناسب با اقلیم حرکت کنیم.
وی ادامه داد: تغییر الگوی کشت راهکار افزایش عملکرد محصولات کشاورزی به شمار می‌رود که طی سال های اخیر، به طور مداوم اعلام کردیم این مهم باید در دستور کار کشاورزان قرار گیرد.
رستگاری گفت: کشاورزان برای رسیدن به وضعیت اقتصادی پایدار علاوه بر کاشت محصولات راهبردی، باید به دنبال تغییر الگوی کشت خود از محصولات پر آب همچون هندوانه به گیاهان مقاوم و کم آب بَر، باشند.
وی گفت: دولت یازدهم و دوازدهم در بخش آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت کشاورزی، عملکرد قابل قبولی را ارائه داده و موجب خودکفایی کشور در تولید محصولات راهبردی همچون گندم شده است.
وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با جایگزینی محصولات آب بر مانند هندوانه و ذرت به سمت و سوی محصولات با مصرف کم آب مانند خربزه، نخودسبز و هویچ بنفش که توجیه اقتصادی دارند حرکت کرده است.
رستگاری نبود صنوف کشاورزی را یکی از ضعف های کشاورزی منطقه جنوب کرمان برشمرد و گفت: وجود صنوف مختلف کشاورزی بدون دخالت دولت زمینه پیشرفت کشاورزی را در منطقه فراهم می کند.
وی نیز به طرح مدیریت صادرات که توسط اتاق بازرگانی ارائه شد اشاره و عنوان کرد: این طرح می تواند در ساماندهی بازار محصولات کشاورزی مفید واقع شود.
**لزوم حفظ توازن طبقاتی در مدیریت صادرات
کارشناس کشاورزی و نماینده کشاورزان نیز در خصوص طرح مدیریت صادرات گفت: باید طوری مدیریت شود که از این طرح و اجرای آن بعضی افراد سوءاستفاده نکرده و فاصله طبقاتی در منطقه را بیشتر نکنند.
تیمور سالاری اضافه کرد: اگر به گونه ای برنامه ریزی شده باشد که توازن طبقاتی در منطقه حفظ شود، می توان امید داشت که اهداف این طرح، دست یافتنی خواهد بود.
وی ادامه داد: باید کشت مردم با مدیریت صحیح تضمین شود و این نوع از مدیریت صادرات، قطعا با تدبیر و برنامه ریزی، شدنی است.
سالاری بسیاری از مشکلات امروز کشاورزان را حاصل مدیریت نا کارآمد برخی مسئولان عنوان کرد و گفت: جهاد کشاورزی برای تجربه کشاورز در امور کشت، داشت و برداشت نقش آنچنانی قائل نیست، به عنوان مثال شخصی که 50 سال در امر کشت انواع محصولات فعالیت دارد قطعا می تواند کمک خوبی برای بخش کشاورزی باشد که متاسفانه این حلقه مفقوده واقعا جایش خالی است.
**خسارت میلیاردی کشت های سنتی به منطقه
کارشناس آب جنوب کرمان نیز در این میزگرد کشت های سنتی را عامل هدر رفت آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: متاسفانه کشت محصولاتی همچون هندوانه خسارت های زیادی به منطقه وارد کرده است.
امان الله جلالی با تاکید بر لزوم جلوگیری از کاشت محصولاتی همچون هندوانه در منطقه خشک و کم آب جنوب کرمان بیان کرد: برای تولید هر کیلو هندوانه حدود 300 لیتر آب مصرف می شود و در این شرایط اگر 10 کامیون هندوانه برداشت کنیم، حدود 30 میلیون لیتر آب ضایع شده که در بهترین حالت ممکن می توان گفت به لحاظ مالی نزدیک به 2 میلیارد تومان خسارت به منابع آب منطقه وارد کرده ایم.
وی به طرح مدیریت صادرات اشاره کرد و گفت: اگر این طرح بتواند کشاورزی منطقه را به گونه ای مدیریت کند که هیچ کشاورزی به دنبال کشت های سنتی نرود، باید شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
وی افزود: امروز در شرایط کم آبی و کمبود منابع آبی قرار داریم و باید تا جایی که می توانیم با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا جلوی هدر رفت آب را بگیریم و الا باید برای همیشه فاتحه کشاورزی را در این منطقه بخوانیم.
جلالی تاکید کرد: مدیریت صادرات باید در حوزه کاشت محصولات کشاورزی حتما از نظر کارشناسان مختلف آب و خاک استفاده کند تا محصولاتی با کیفیت، تولید شده و به راحتی در بازارهای خارجی به فروش برسد.
نمایندگان پارلمان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی به دنبال این هستند که با اجرای طرح مدیریت صادرات، به کشاورزی جنوب کرمان جانی دوباره بخشند و این اتفاق مهم تنها با همکاری و تعامل دستگاه های اجرایی و مشارکت کشاورزان با اتاق بازرگانی رقم خواهد خورد.
بنا به گفته مسئولان اتاق بازرگانی جنوب کرمان، مدیریت صادرات به گونه ای طراحی شده که تمام شاخه های مربوط به کشاورزی و صادرات را در بر می گیرد و این یعنی ایجاد یک ستاد فرماندهی برای تقویت همه جانبه کشاورزی و کشاورزان که دیگر مجبور نیستند حاصل دسترنج خود را با کمترین قیمت به دلال ها بفروشند.
اما همانگونه که در گفت و گو ها آمد، مدیریت صادرات باید به تکریم کشاورزان اهتمام ویژه ای داشته باشد و آنها را در فروش حاصل از صادرات نیز سهیم کند.
7429/7450/ 5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/26846/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان

آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

عروسی که به عزا تبدیل شد + فیلم

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا