کرمان رصد

آخرين مطالب

دبیر پژوهشی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی:

کرمان زادگاه؛ جشنواره موسیقی محلی/بودجه‌ای که برای جشنواره موسیقی نواحی هزینه می‌شود، خنده‌دار است فرهنگي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - دبیر پژوهشی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی گفت: اگر اجازه ندهند این جشنواره در کرمان برگزار شود آن بخش از بودجه‌ای را که دفتر موسیقی پرداخت می‌کند خودمان تهیه می‌کنیم و جشنواره را بدون حضور ارشاد و با عنوان دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی برگزار می‌کنیم زیرا جشنواره متعلق به این استان و دبیرخانه آن در کرمان است.
فواد توحیدی درباره برگزاری همچنان جشنواره ملی موسیقی نواحی در کرمان، بیان کرد: این جشنواره یازده دوره در کرمان و دو دوره‌ِی آن همزمان در کرمان و تهران برگزار شده است که همان دو دوره بدترین دوره‌های جشنواره بودند. حتی در سالن‌هایی که جشنواره در تهران برگزار می‌شد، 50 نفر هم در سالن‌ نبودند و زمانی که من وارد سالن می‌شدم، خجالت می‌کشیدم.
او در پاسخ به اینکه در این دوره هم سالن برخی از شهرها از جمله زرند و کرمان تقریبا خالی بودند و استقبال چندانی از این جشنواره نشده است، پاسخ داد: مذهبی‌ترین شهر کرمان زرند است که همه در آن چاووشی خوانی می‌کنند. اگر امسال تعداد کمی در سالن شهر زرند حاضر بودند، مطمئن باشید سال بعد دو برابر می‌شوند اما درشهرهای بم، بافق، رفسنجان و انار استقبال خوبی از جشنواره شد تا جایی که هنرمندان شرکت کننده و برخی از استادان تحت تاثیر استقبال مردم از موسیقی قرار گرفتند.
این پژوهشگر موسیقی با بیان اینکه کرمان زادگاه این جشنواره است و ما آن را پیشنهاد دادیم، اظهار کرد: با این وجود چرا باید در شهرهای دیگر برگزار شود؟ زمانی که آقای مرادخانی رییس انجمن موسیقی بود به کرمان سفر و با آقای جعفری- مدیرکل ارشاد وقت صحبت کرد. جلسه‌ای با هنرمندان موسیقی گذاشت که من هم در آن جلسه حاضر بودم. قابلیت‌های کرمان را دید و معتقد بود یکی از فعال‌ترین انجمن‌های موسیقی ایران، کرمان است و زمانی که اجرای گروه‌های کرمانی را دید حیرت زده شد.
توحیدی ادامه داد: آقای مرادخانی چند روز بعد از این بازدید با مدیرکل ارشاد وقت کرمان تماس گرفت و گفت ما می‌خواهیم جشنواره موسیقی نواحی را برگزار کنیم و کرمان را برای این کار مناسب می‌دانیم. بعد از آن با بودجه‌ای که استاندار کرمان پرداخت کرد نخستین جشنواره ملی موسیقی نواحی به خوبی در این استان برگزار شد.
او با بیان اینکه هیچ استانی در ایران به اندازه کرمان تنوع موسیقی و فرهنگ ندارد،افزود:ما در این استان بالای 30 نوع ساز داریم. هیچ استانی بیشتر از 10 نوع ساز ندارد. در کرمان 38 نوع رقص محلی وجود دارد. به گفته محمد رضا درویشی- نویسنده دایره المعارف سازهای ایرانی، کرمان، معادل هفت استان موسیقی خیز ایران ساز و ملودی دارد. همه‌ی مردم کرمان عاشق و مخاطب حرفه‌ای موسیقی هستند. بعد از تهران بیشترین کنسرت‌ها در کرمان برگزار می‌شود. برخی از خواننده‌ها و نوازنده‌های مطرح موسیقی از جمله شهرام ناظری و همایون شجریان نیز درباره اینکه کرمان بهترین مخاطب موسیقی را دارد، اظهار نظر کرده‌اند.
دبیر پژوهشی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی درباره اینکه چرا استان‌های دیگر نباید در برگزاری این جشنواره ملی سهم داشته باشند؟ گفت: آنها می‌توانند برای خودشان جشنواره برگزار کنند. می‌توان 100 جشنواره را با گروه‌های مختلف برگزار کرد. جشنواره‌های استانی خیلی از جشنواره‌های ملی برای مناطق و استان‌ها مفیدتر هستند. در استان کردستان جشنواره موسیقی «نوای رحمت» برگزار می‌شود چرا باید این جشنواره را از این استان بگیریم؟
توحیدی بیان کرد: بهترین جشنواره‌ای که در کرمان برگزار شد، استانی بود. محمدرضا درویشی هم اعلام کرد که خیلی بهتر از جشنواره ملی موسیقی نواحی برگزار شد. چون همه با هم رقابت کردند و باعث شد سطح موسیقی استان کرمان بالا برود. در آن دوره حدود 600 شرکت کننده از کرمان داشتیم. امسال جشنواره موسیقی سرنا در ایلام برگزار شد در حالی که موسیقی این استان حتی یک پژوهشگر هم ندارد. دبیر این جشنواره یک عکاس بود که شناخت کافی از موسیقی ندارد. اما به شما قول می‌دهم این استان حداقل تا دو سال دیگر سه پژوهشگر موسیقی داشته باشد زیرا جشنواره‌ها موجب زنده شدن موسیقی و ترغیب هنرمندان یک منطقه برای ادامه کار می‌شوند. اگر جشنواره‌ای نباشد مردم برای چه باید سراغ موسیقی بروند؟
او در پاسخ به اینکه برگزاری جشنواره‌های مختلف نیازمند بودجه‌ است، اظهار کرد: بودجه‌ای هم که برای جشنواره موسیقی نواحی هزینه می‌شود واقعا خنده‌دار است. چطور می‌شود با این بودجه جشنواره برگزار کرد! یکی از هنرمندان از سنندج تا کرمان حدود 15 ساعت در راه بوده است و فقط یک میلیون تومان به او پرداخت کرده‌اند! اگر به من در کنسرتی که در کرمان برگزار می‌کنم کمتر از پنج میلیون تومان پرداخت کنند، نمی‌پذیرم. چطور می‌شود به کسی که با وسیله نقلیه خودش از سنندج 15 ساعت راه را تا کرمان طی کرده است یک میلیون تومان پرداخت کنند! ‌ واقعا چنین بودجه‌ای برای برگزاری این جشنواره ملی،مضحک است این در حالی است که نصف این مبلغ را هم استان کرمان پرداخت می‌کند.
این پژوهشگر موسیقی گفت: اگر جشنواره فیلم کودک و نوجوان را که سال‌هاست در اصفهان برگزار می‌شود از این استان گرفتند، جشنواره موسیقی نواحی را هم از کرمان بگیرند.
  طبق توافق‌نامه سه ساله‌ای که با استانداری کرمان و وزارت ارشاد بسته شده است، نیمی از بودجه برگزاری جشنواره ملی موسیقی نواحی از طریق استانداری و نیمی دیگر نیز از طریق دفتر موسیقی برای برگزاری این جشنواره تامین شده است. با پایان یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی قرارداد سه ساله وزارت ارشاد و استانداری کرمان نیز به پایان رسیده است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای برگزاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی تصمیم بگیرد. کرمانی‌ها همچنان به برگزاری این جشنواره ملی در استان‌شان اصرار دارند و حمید ملا نوری معاون سیاسی - امنیتی استاندار کرمان نیز در مراسم اختتامیه یازدهمین دوره این جشنواره خواست تا معاون هنری وزارت ارشاد دستور دهد دبیرخانه دائمی موسیقی نواحی ایران در کرمان مستقر شود و آنها بتوانند همچنان میزبان این رویداد باشند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/26923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان