کرمان رصد

آخرين مطالب

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان علمي

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با شروع ماه مبارک رمضان، تنها در شرایطی می‌توان انتظار داشت روزه‌دار سلامت جسم و روح را به دست آورد که مطابق قواعد صحیحی رفتار کند، تغذیه مناسب جزو جدایی‌ناپذیر این اصول است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه کویر ، "فریبا عبدالمنافی" در خصوص بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ماه مبارک رمضان گفت: در خصوص سحری باید سحری را پس از نیمه شب میل کنید و این‌ مهم می‌تواند مقاومت فرد روزه‌دار را به ویژه در روزهای اول ماه مبارک رمضان، در برابر تشنگی و گرسنگی افزایش دهد.
وی افزود: استفاده از غذاهای پر پروتئین مانند تخم مرغ، سویا، گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و حبوبات در وعده سحری باعث می‌شود که قند خون دیرتر افت پیدا کند و فرد کمتر احساس ضعف کند، از مصرف مواد غذایی پر فیبر مانند سبزی و میوه دریغ نکنید.
 کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: وعده سحری را حذف نکنید. هنگام سحری آب زیاد ننوشید . نوشابه‌های گاز‌دار را از سحری حذف کنید و از مصرف ته دیگ و غذاهای بسیار چرب و شور مانند آش شور، برنج و ماکارونی پرچرب در وعده سحری پرهیز کنید .
وی در خصوص مصرف زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان گفت: از مصرف مواد غذایی شیرین مانند زولبیا و بامیه در سحر پرهیز کنید زیرا باعث افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می‌شود.
عبدالمنافی با تاکید بر اینکه برای مهار تشنگی باید از خوردن غذاهایی مانند انواع نوشابه‌ها، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز، سیر، پیاز و فلفل در وعده سحری پرهیز کرد، گفت: رعایت نکات بهداشتی برای تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن سبب افزایش طاقت روزه داران در مقابل گرسنگی و تشنگی طولانی مدت در گرم‌ترین ماه‌های تابستان، به ویژه جلوگیری از کم آبی بدن می‌شود .
وی در خصوص وعده افطاری گفت: افطار خود را با آب جوش، شیر یا چای ولرم باز کنید . وی ادامه داد: هنگام افطار از مواد قندی که به سرعت جذب می‌شود مانند خرما، کشمش، عسل یا نبات استفاده کنید و ترجیحاً برای این وعده از سوپ، فرنی یا آش رقیق استفاده شود.
این کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان باید فاصله زمانی بین افطار و شام را رعایت کرد و از مصرف زیاد مواد غذایی پر چرب در وعده افطار خودداری کنیم زیرا این مواد غذایی باعث بی‌اشتهایی در هنگام سحر می‌شوند افزود: شام بهتر است از منابع پروتئینی کم چرب باشد. به عنوان مثال، مصرف تکه‌ای ماهی یا سینه مرغ کبابی همراه با انواع سبزی‌های بخارپز شده مانند هویج، لوبیا سبز، نخودفرنگی و ذرت بسیار مفید و انرژی‌زا است.
وی تاکید کرد: در هنگام افطار کردن از آشامیدن آب یخ یا نوشابه خیلی سرد پرهیز کنید و در وعده افطار، از چای پررنگ استفاده نشود.
این کارشناس تغذیه گفت: مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و چرب هنگام افطار، باعث تشنگی می‌شود و مصرف زیاد نوشیدنی‌ها، به‌ویژه مایعات خنک، با رقیق کردن اسید و آنزیم‌های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می‌شود و مشکلاتی مانند درد شکم و نفخ را ایجاد می‌کند .
عبدالمنافی گفت: مواد غذایی کله پاچه، سیرابی و شیردان موجب تشنگی می‌شود، بنابراین بهتر است از مصرف آن‌ها در ماه مبارک رمضان پرهیز کرده یا به صورت کم آب و کم نمک در وعده افطار میل شود
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ایران امروز 10 هزار عنوان مقاله علمی نانو دارد

برگزاری بیستمین کنگره بین المللی میکروبشناسی ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان رتبه برترکشور اجرای پویش ملی6030را کسب کرد

بیماری مالاریا در جنوب کرمان ریشه کن شد

آموزش‌وپرورش دانش‌آموزانی را که گواهی غربالگری بینایی ندارند، ثبت نام نکند

حذف دفترچه بیمه بیش از 15 درصد به ذخیره منابع حوزه سلامت کمک می‌کند

حذف حوزه درمان اعتیاد از بودجه سال آینده بیمه سلامت

برترین‌های کنکور در رفسنجان تجلیل شدند

دانش آموزان رفسنجان در جشنواره نوجوان خوارزمی حائز رتبه شدند

کتابخانه مدرن دانشگاه پیام نور رفسنجان افتتاح می‌شود

موسسه آموزش عالی غیردولتی کرمان مرکز برگزاری آزمون‌های بین‌المللی زبان شد

راه‌اندازی مرکز نوآوری تکنولوژی‌های پیشرفته ساختمانی

در آینده دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی با مشکل کمبود دانشجو مواجه نیستند

آغاز عملیات احداث پارك معدنی زیست محیطی در مجتمع مس سرچشمه در هفته منابع طبیعی

جرئیات برگزاری ششمین آزمون استخدامی کشور در استان کرمان

ساخت مدرسه 9 کلاسه با مشارکت موسسه خیریه پارسی نیک اندیش در شهر بم

مرکز جامع سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی در کرمان افتتاح شد

80 هزار دانش آموخته حاصل 43 فعالیت دانشگاه شهید باهنر کرمان

بارش باران و برف در استان/ ادامه ناپایداری جوی تا پایان هفته

بازدید مدیرکل اجتماعی استانداری کرمان از مسابقات بین المللی ربات های جنگجو

شکوفایی شارژ سریع و بی‌سیم

همخوانی شرایط اقلیمی و فرهنگی مناطق از سیاست‌های سند تحول بنیادین است

اولین سیم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

ششم اسفند، آغاز کارت ورود به جلسه آزمون های سنجش مهارت کرمان

آغاز عملیات لایروبی فصل زمستان حوض های باغ شاهزاده ماهان

گوشی تاشوی سامسونگ، اپل را تهدید می‌کند

4 برابر رشد جمعیت جهان شاهد رشد پیام رسان ها هستیم

نگارش 5 پایان‌نامه ارشد و دکتری در راستای کنگره شهدای استان کرمان

فروچاله ها جنوب کرمان را تهدید می‌کند

80 درصد فضاهای آموزشی کرمان وقفی است

ستاد استانی و کمیته های اجرایی بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان کرمان تشکیل شد

برگزاری کلاس نیاز سرمایی و مدیریت باغات پسته در شهرستان شهربابک

آنالیز آزمایش ادرار با گوشی هوشمند!

هفت اختراع در دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان ثبت شد

اهمیت ردیابی آفات در کشاورزی

کرمان میزبان پنجمین جشنواره ملی بازیهای رایانه ای می شود

افتتاح دبستان 12 کلاسه در زرند

ساخت 19 هزار و 257 کلاس درس پس از انقلاب در استان کرمان

دانشگاه‌های علمی کاربردی در سال تحصیلی 98 با فرایندهای جدید آغاز به‌کار می‌کنند

عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی استان کرمان

شایع‌ترین سرطان‌های استان کرمان

پژوهش های دانشگاهی باید به سمت فناوری پیش بروند

گران‌ترین گوشی سامسونگ به 5G مجهز می‌شود

از پدیده هارپ تا ترسالی و پیش بینی بارش‌ها تا پایان سال

پیشگیری از 40 درصد از سرطان‌ها با تغییر شیوه زندگی

استخراج تمامی عناصر موجود در آب چاههای عمیق رفسنجان

دانشگاه ولی عصر(عج) در مسائل حوزه اجتماعی و کشاورزی باید کمکی به رفسنجان باشد

دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان در طول 27 سال گذشته همواره رو به پیشرفت بوده است

آغاز ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرمان از اول بهمن‌ماه

ایرانی‌ها در موبایل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب