کرمان رصد

آخرين مطالب

چرخه معیوب بهبود بیماران اعتیاد اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کرمان - بیکاری، طرد شدن از جامعه، بازگشت به شرایط قبل و فراهم نبودن شرایط ادامه روند زندگی سالم از جمله موانع پیش روی و حلقه های مفقوده زنجیره حفظ سلامت بیماران مبتلا به اعتیاد مواد مخدر است.
اعتیاد به عنوان عامل بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی از جمله طلاق هر روز بیش از روز گذشته در بخش های اجتماعی، خانواده و غیره قربانی می گیرد.
از طلاق هایی که اعتیاد زوجین منجر به آن شده تا تولد کودکان معتاد گرفته و قتل ها و بزه های گوناگون که محصول و زاییده اعتیادی است که عقل و انسانیت انسان را به باد می دهد و از آدمی تنها نامی می ماند و خلق و خوی خشن و دیگر هیچ...
هر چند کمپ های ترک اعتیاد در این وانفسا، وظیفه خطیری بر دوش دارند و شبکه های مداخله کننده در این بخش از تشکل های مردم نهاد گرفته تا دیگر سازمانهای متولی، زحمات فراوانی را برای ترک اعتیاد افراد معتاد به مواد مخدر متقبل می شوند اما این چرخه ناقص و ادامه نداشتن روند حفظ سلامت معتادان ترک کرده، مجدد اعتیاد را به رگ های پوسیده معتادان بر می گرداند.
اصلاح چرخه معیوب سالم سازی افراد معتاد به عنوان افراد بیمار می تواند راهی برای جلوگیری از هدر رفت هزینه ها و البته سالم نگهداشتن معتادان ترک کرده باشد.
ایجاد محیطی سالم برای کار و تلاش افرادی که اعتیاد را ترک کرده اند و دور نگهداشتن آنها از محیط های قبلی و همچنین پذیرفته شدن در اجتماع سه عامل مهم و اساسی است که می تواند چرخه معیوب بهبود بیماران اعتیاد را ترمیم کند.
بهروز مردی 32 ساله است که به قول خودش تاکنون سه مرتبه به منظور ترک اعتیاد با خواست خود به کمپ های ترک اعتیاد اجباری مراجعه کرده است.
وی که از اعتیاد خود به ستوه آمده و خسته شده است به خبرنگار ایرنا گفت: دیگر نمی توانم این زندگی نکبت بار را تحمل کنم.
او که به همراه خواهر 56 ساله و برادر 29 ساله اش در یکی از میدان حاشیه ای شهر کرمان کارتن خواب هستند می گوید: من و برادرم هروئین مصرف می کنیم و خواهرم شیره تریاک.
وی تامین خورد و خوراک را برای یک فرد معتاد مهم نمی داند و می گوید گاهی مردم کمک می کنند، گاهی ته مانده غذای مردم را می خوریم و گاهی هم که مجبور شویم دزدی می کنیم اما مهم تامین مواد مخدر است.
وی در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود ،گفت: تاکنون سه مرتبه برای ترک این لعنتی به کمپ رفته ام اما دوباره بر می گردم همینجا چون کار و جایی برای زندگی ندارم و مجدد وسوسه می شوم و مصرف مواد را از سر می گیرم.
مریم نیز که از اکنون 27 سال دارد می گوید از کلاس پنجم دبستان اعتیاد دارم ، او که چهره شکسته اش سنش را بیشتر از آنچه هست نشان می دهد ،گفت: من هم بارها برای ترک اعتیاد رفته ام آنقدر که شمارش را نمی دانم ولی مجدد به دلیل اینکه جایی برای ماندن ندارم برگشته ام همینجا کنار دوستانم و مجدد مصرف مواد را شروع کرده ام.
وی که هروئین مصرف می کند، حالا باردار است و می گوید مبتلا به ایدز است، حتی اگر اعتیاد را هم ترک کنم، مردم مرا بین خود نمی پذیرند.
امثال مریم و بهروز زیادند، معتادانی که آخرِ راه ترک اعتیاد را می دانند.
معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 30 مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد (کمپ ترک اعتیاد) در این استان وجود دارد و 10 مرکز اقامتی دیگر در شرایط اخذ مجوز قرار گرفته است.
موسی دریجانی افزود: مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد یا کمپ در تمام شهرستان های استان کرمان وجود دارد و مراکز اقامتی برای درمان معتادانی تاسیس شده اند که داوطلبانه خواهان ترک هستند.
وی اظهار داشت : برخی افراد بهبود یافته از اعتیاد پس از گذراندن دوره درمان یک ماه تا یک سال ماهی یک بار به مرکز ترک اعتیاد مراجعه می کنند و اگر سلامتشان در یک سال حفظ شده باشد از طریق این مراکز به آموزش و فنی حرفه ای معرفی می شوند و بعد از گذراندن دوره های رایگان تسهیلات 15 میلیون تومانی یا کارمزد اندک دریافت می کنند.
وی ادامه داد: اعتبارات موجود به اندازه ای نیست که بتوان تمام افرادی که اعتیاد را ترک کرده اند تحت پوشش قرار داد.
دریجانی اظهار داشت: خانم هایی که اعتیاد را ترک کرده و مکانی برای استراحت ندارند نیز به مدت سه ماه در خانه های بین راهی به صورت رایگان از ساعت 6 بعد از ظهر تا هفت صبح اقامت و شام و صبحانه مجانی دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه نوع سوم مراکزی که برای ترک معتادان خدمات ارائه می کنند مراکز ترک دی آی سی هستند گفت: در این مراکز برخی معتادان که تمایلی به ترک اعتیاد ندارند به منظور کاهش کاهش آسیب های اجتماعی خدماتی چون آموزش کاهش رفتارهای پرخطر از جمله تزریق مشترک، آموزش صحیح برقراری روابط جنسی و غیره و یک وعده صبحانه و نهار مجانی دریافت می کنند.
دریجانی گفت: اعتیاد را سخت درمان دانست و گفت: تفکرات جامعه، خود شخص، پزشک و سایر موارد در ترک اعتیاد دخالت دارند.
وی معتقد است: اعتیاد ماهیت تفکر فرد مبتلا را تغییر می دهد لذا درمان افراد معتاد سخت و دشوار است.
وی ادامه داد: بسیاری از افراد در حوزه درمان اعتیاد بدون تخصص ورود کرده و کار درمان این افراد را دشوارتر می کنند لذا روال درمان اعتیاد در زمان طولانی بیش از یک سال زمان و کار علمی می طلبد.
وی نبود تسهیلات و اعتبارات در بخش ترک اعتیاد را نیز یکی از عوامل و مشکلات فراروی ترک کامل افراد مبتلا به اعتیاد عنوان کرد.
وی گفت: به نظر می رسد چرخه ترک اعتیاد درست باشد و دولت در این زمینه به درستی اوضاع را مدیریت کرده اما ماهیت اعتیاد به گونه ای است که افراد معتاد به تمام راه حل هایی که پزشکان عنوان می کنند تن در نمی دهند و گاهی حرف عوام را به درمان های علمی ترجیح می دهند و این امر روند را دچار مشکل می کند لذا مجموعه این اتفاقات سیکل درمان اعتیاد را معیوب می کند.
وی تاکید کرد: وجود مراکز مختلف ترک اعتیاد به طور قطع به درمان اعتیاد در بیماران کمک شایانی کرده است.
دریجانی اظهار کرد: 30 هزار و 522 در 91 مرکز شامل مراکز درمان سرپایی وابستگی به مواد مخدر در بخش دولتی و غیر دولتی، مراکز اقامتی میان مدت درمان وابستگی به مواد و مراکز اجتماع درمان مدار و مرکز گذری دی آی سی و مراکز سرپناه شبانه و تیم های سیار وابسته به مراکز گذری و خانه های بین راهی و مرکز درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر موضوع ماده 16 خدمات درمان و کاهش آسیب دریافت کرده اند.
وی اظهار داشت: 104 هزار نفر نیز در حوزه آموزش های اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد طی سال گذشته در کرمان خدمات دریافت کرده اند.
آنچه بیش از همه بر چرخه معیوب ترک اعتیاد در افراد معتاد صحه می گذارد حضور افرادی است که بارها ترک کرده و مجدد به محیط و شرایط قبل خود باز گشته اند البته این امر خدمات دستگاههای ذیربط را به طور کامل زیر سئوال نمی برد.
می طلبد مسئولان امر در راستای تصحیح روند پایانی ترک اعتیاد در افراد معتاد اهتمام جدی داشته باشند تا ضمن جلوگیری از هدر رفت سرمایه و منابع از بروز آسیب های اجتماعی نشات گرفته از اعتیاد که بار عظیم مالی را نیز بر دوش دولت و جامعه می گذارد پیشگیری شود.
3029/ 5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/27296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل