کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

بازگشت مردم به روستاها/ اقتصاد مقاومتی چراغ خانه ها را روشن کرد سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کرمان – واردات «بز اوراسیا» از اسپانیا به یکی از محروم ترین شهرستانهای کرمان در کنار رونق قسمتی از اقتصاد مردم محروم قلعه گنج موجب بازگشت دوباره مردم به روستاها و ارتزاق مردم شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: قبل از اینکه قلعه گنج پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور شود این شهرستان به جای اینکه با داشته هایش شناخته شود با کپر نشینی و محرومیتش در ذهن مردم سایر مناطق کشور نقش بسته بود اما در جنوبی ترین شهرستان استان کرمان که بیشترین پیامدهای ناشی از خشک سالی را در سال های اخیر شاهد بوده است حالا اتفاق های جدیدی در حال روی دادن است.
احیاء پتانسیل های محلی و حمایت از تولیداتی که در این منطقه امکان تولید دارند قلعه گنج را به الگوی اقتصاد مقاومتی تبدیل کرده است.
نمی توان ادعا کرد با اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی از سال 94 تا کنون این شهرستان به یک باره متحول شده و فقر و محرومت از آن رخت بربسته است اما حداقل گامهای نخست محکم بوده و پشت هر کدامشان فکر و ایده وجود داشته است.
هنوز هم کپر و محرومیت در این شهرستان وجود دارد و تنها راه فقرزدایی از چنین شهرستان هایی تکیه برتوان و استعدادهای اقتصادی محلی است.
هنوز هم کپر و محرومیت در این شهرستان وجود دارد و تنها راه فقرزدایی از چنین شهرستان هایی تکیه برتوان و استعدادهای اقتصادی محلی است
خشکسالی در این منطقه طی سال های اخیر چنان زندگی را برمردم سخت کرده است که برخی از روستاییان برای رهایی از تنگناهای زندگی به شهرهای بزرگ و یا روستاهایی که هنوز آب دارند مهاجرت کرده اند.
قلعه گنج به دلیل وجود باتلاق جازموریان از گذشته تا چندی قبل به داشتن مراتع گسترده و مرکز دامداری استان معروف بوده است اما خشکسالی پس از اینکه جازموریان را به کلی خشک کرد موجب تلف شدن دام های بومی منطقه نیز شد.
استانداری کرمان که برای رهایی مردم این منطقه از محرومیت تلاش می کرد پس از برگزاری جلسات متعدد در این شهرستان طرح های مختلفی از جمله رونق صنایع دستی، ایجاد اقامتگاههای بومگردی و بهبود وضعیت دامداری را به عنوان راه های برون رفت از وضعیت فعلی یافت و به همین دلیل چندی قبل اقدام به واردات سه هزار راس دام از نوع « بز اوراسیا» کرد.
همزمان نیز یک مجتمع بزرگ دامداری نیز در این منطقه احداث شد، کار احداث این مرکز پرورش بز از سال 94 در سه فاز آغاز شد. وسعت این مرکز حدود 20 هکتار است و حالا مردم این شهرستان پرورش این گونه بز را راهی برای امرار معاش خود یافته اند و کار پرورش این دام با قدرت بیشتری توسط مردم محلی در حال انجام است.
رونق به روستای چاه شاهی برگشته است
قلعه گنج 70 هزار نفر جمعیت دارد که 80 درصد از این افراد روستایی هستند و بسیاری از روستاییان به سوی پرورش دام صنعتی گرایش پیدا کرده اند و پرورش دام سنتی در حال فراموشی است.
محمد یکی از افرادی است که بعد از مهاجرت از روستای چاه شاهی در قلعه گنج بار دیگر به این روستا بازگشته است، وی می گوید: پس از معرفی این طرح من به همراه همسرم به روستا بازگشتیم، از قبل درخواست اجرای این طرح را داده بودم و با همکاری که صورت گرفت بلافاصله پرورش بز اوراسیا را با 25 راس آغاز کردیم و حالا پس از چند سال شاهد توسعه دامداری هستیم.
وی افزود: در حال حاضر جدا از دام های بزرگتر، 19 بزغاله از 12 راس بز داریم و خوشبختانه با توجه به اینکه این نژاد اصلاح شده است و با توجه به محصول خوبی که می دهد نسبت به آینده شغلی بسیار خوش بین هستیم و بازدهی خوبی را شاهد هستیم.
زهرا یکی دیگر از اهالی روستاهای قلعه گنج است که پدرش از مدت ها قبل بخشی از دامداری سنتی خود را به پرورش این نوع بز اختصاص داده است و حالا همه فرزندانش از شهر برای کمک به وی به روستا آمده اند.
این دختر قلعه گنجی که تحصیل کرده رشته علوم دامی است می گوید: بز ارواسیا در کنار اینکه دارای شیری چرب تر از گونه های محلی است، در مقابل بیماری ها مقاوم می باشد و چند قلو زا و بازدهی مطلوبی در زمینه فراورده های دامی دارد.
هنوز هم بخشهایی از دامداری بز بومی نگهداری می شود اما به زودی تمام دامداری به پرورش بز اصلاح نژاد شده اختصاص می یابد.
وی افزود: خوشبختانه درآمد خانواده افزایش یافته است و زمینه اشتغال برای همه افراد خانواده مهیا شده است.
قبل از این دامداری که شغل اصلی مردم بود به صورت سنتی انجام می شد و خشکسالی موجب کاهش شدید مراتع و از بین رفتن امکان دامداری شده بود، بسیاری از دامهای بومی تلف شده بودند و مردم برای ادامه زندگی به کارهای کاذب و کار در شهرهای اطراف روی آورده بودند.
خشکسالی دیگر آبی برای کشاورزی باقی نگذاشته بود و از سوی دیگر عدم رعایت الگوی کشت بسیاری از کشاورزان را نیز با مشکل جدی مواجه کرده بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: تسهیلات مورد نیاز به متقاضیان پرورش این نوع دام اختصاص می یابد و حمایت لازم نیز انجام می شود در کنار مجتمع بزرگ دامداری که در منطقه احداث شده است و باید توسعه یابد یکی از سیاست های مهم افزایش دامداری های مردمی است که در سال جاری این روند دنبال خواهد شد.
سید یعقوب موسوی بیان کرد: این نوع بز از اسپانیا وارد شده است و می تواند روزانه در هر نوبت صبح و عصر سه لیتر شیر با چربی 5 درصد بدهد که در مجموع شش لیتر شیر در روز است، ضمن اینکه چند قلو زا است و جمعیتش در زمان کوتاه زیاد می شود.
نماد اقتصاد مقاومتی در زندگی روستاییان قابل مشاهده است
وی تصریح کرد: این نوع بز برای نخستین بار وارد کشور شده است و خوشبختانه بازدهی بسیار مطلوبی را هم داشته است و نماد کامل اقتصاد مقاومتی و یک حرکت مناسب برای رونق روستاها است.
موسوی به خشکسالی بی سابقه در قلعه گنج اشاره کرد و بیان داشت: دیگر دامداری سنتی در این منطقه با توجه به خشک شدن مراتع و کمبود آب توجیه ندارد و باید دامداری صنعتی انجام شود و در این راستا هم اکنون تسهیلات و حمایت خوبی از مردم انجام می شود و از متقاضیان دعوت می کنیم در این راستا سرمایه گذاری کنند و در زمان کوتاه شاهد بازدهی مطلوب باشند.
گفته می شود در سال جاری به زودی کارخانه های بزرگ پنیر و لبنیات نیز در شهرستان راه اندازی می شود و در نهایت زنجیره رونق اقتصادی در این منطقه تکمیل می شود.
تسهیلات مورد نیاز در اختیار روستاییان قرار می گیرد
فرماندار قلعه گنج نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: مجتمع دام قلعه گنج با کمک بنیاد مستضعفان در شهرستان راه اندازی شده است و توانسته در مدت کوتاه اقتصاد منطقه را متحول کند.
عطار ناوکی افزود: امکان افزایش ظرفیت دام این مرکز وجود دارد و به زودی با سرمایه گذاری های صورت گرفته کارخانه های صنعتی بالادستی نیز در شهرستان راه اندازی می شود و در نهایت با توجه به پتانسیلهای بومی منطقه دامداران منتفع می شوند.
وی تصریح کرد: هدف از این طرح محرومیت زدایی و تقویت اقتصاد مقاومتی است که نمود این کار در روستای چاه شاهی به خوبی دیده می شود و تعداد قابل توجهی از مردم مشغول به کار شده اند.
فرماندار قلعه گنج ادامه داد: در سال جاری نیز تسهیلات به متقاضیان داده می شود و هدف افزایش واحدهای تولید دام است.
وی بیان کرد: این مجتمع بیش از این سه هزار دام داشت و حالا تعداد دامها به 4 هزار و 700 راس رسیده است.
قلعه گنج حالا گام های نخست خود را برای محرومیت زدایی برداشته است و باید دید مسئولان چه برنامه ای برای توسعه رونق اقتصادی و توانمند کردن مردم این منطقه دارند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/27312/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل