کرمان رصد

آخرين مطالب

36 سال با مس سرچشمه .... اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - خبرنگاران خبرگزاری ایسنا منطقه کویر به مناسبت سی و ششمین سال تاسیس کارخانه مس سرچشمه از روند کار این کارخانه بازدید کردند.
سیدعلی میرافضلی" مدیر روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفت: کارخانه ذوب سرچشمه سوم خرداد سال 61 راه اندازی و نخستین محصول مس تولید شد که رویداد خیلی شگفتی در آن زمان بود و حس خودباوری و توان فنی مهندسان ایرانی را نمایش می داد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قطعات موردنیاز را خودمان می سازیم، افزود: بسیاری از قطعات استراتژیک هستند و بخش عمده ای از آنها از داخل استان کرمان تامین می شود.
میرافضلی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران دو مجتمع مس سرچشمه و خاتون آباد را در استان کرمان دارد و 70 درصد فعالیت این شرکت در استان کرمان است.
وی با بیان اینکه دو پروژه توسعه ای در حال احداث داریم، گفت: کارخانه اسید در کنار کارخانه ذوب سرچشمه آذرماه امسال به بهره برداری می رسد و تاثیر بسزایی در رفع آلودگی خواهد داشت.
مدیر روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه اظهار کرد: کارکنان صنایع مس در استان کرمان 15 هزار نفر (8 هزار نفر در مس و 7 هزار نفر در شرکت های خصوصی) هستند و بیش از 80 درصد نیروها بومی است، ضمن اینکه مالیات شرکت مس در استان کرمان پرداخت می شود.
وی افزود: مس سرچشمه معین اقتصادی منطقه 6 استان(شهربابک، رفسنجان و انار) است و فعالیت های مختلفی از جمله در زمینه توانمندسازی، کارآفرینی، صنایع دستی و گردشگری در این منطقه در نظر گرفته شده و در بحث مشاغل خرد در مرحله اول کار با گروه 150 نفری آغاز شد.
میرافضلی تصریح کرد: در زمینه فیروزه شهربابک، قرار شد تعاونی هایی تشکیل و شرکت مس با نظر فرمانداری، فیروزه آنها را با مبلغ پایین تامین کند و در این کار، مس به دنبال درآمد نیست.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت های ورزشی شرکت مس بیان کرد: چهار باشگاه ورزشی در کرمان، رفسنجان، شهربابک و پاریز داریم که کرمان و رفسنجان در زمینه فوتبال و دو باشگاه دیگر در سایر رشته های ورزشی فعالیت می کنند.
مدیر روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه گفت: همچنین شرکت مس سه ورزشگاه در حال احداث در کرمان، رفسنجان و شهربابک دارد که ورزشگاه کرمان رو به اتمام بوده و قرار است امسال تحویل داده شود و ورزشگاه رفسنجان سال آینده به اتمام می رسد.
وی درباره فعالیت های فرهنگی شرکت صنایع مس اظهار کرد: شعار اصلی ما در روابط عمومی "مس، حامی فرهنگ و هنر" است و در این راستا از سه سال قبل حمایت گر فعالیت های فرهنگی از جمله جشنواره شعر رضوی، جشنواره موسیقی نواحی، هنرهای تجسمی، تئاتر، سینما و ... هستیم.
میرافضلی افزود: نشست های "یک مولف، یک کتاب" را با هدف معرفی آثار نویسندگان استان کرمان همراه با نقد آثار و خرید کتاب مولفان استان را برگزار می کنیم.
وی تصریح کرد: کتاب عکس "کرمانِ من" اثر محمد اسلامی در هفته های اخیر توسط شرکت مس رونمایی شد و فصلنامه "جُنگ هنر مس" نیز از دیگر فعالیت های فرهنگی این مجموعه به شمار می رود.
مدیر روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه با اشاره به فعالیت فرهنگسرای مس سرچشمه بیان کرد: این فرهنگسرا آموزش هایی در رشته های مختلف فرهنگی و هنری را به 400 عضو خود ارائه می کند و 10 درصد جمعیت شهر سرچشمه عضو فرهنگسرا هستند.
****
"ضیاءالدینی" معاون بهره برداری مجتمع مس سرچشمه نیز پیرامون وضعیت فعلی تولیدات این کارخانه اظهار کرد: معدن مس سرچشمه بزرگ ترین معدن مس روباز خاورمیانه است و فرآیند تولید مس از معدن تا کاتد را شامل می شود.
وی با بیان اینکه در این مجتمع کارخانه های فرآوری و تغلیظ، ذوب و پالایشگاه فعال هستند و بنابر نیاز بازار داخلی مفتول 8 میلیمتری تولید می شود و عمده مصرف مس در صنایع الکتریکی است تصریح کرد: مجموعه ای کامل را داریم که از فرآیند خاک با دو روش، مس کاتد تولید می شود و کنسانتره مولیبدن، لجن آنود و ... از محصولات جانبی مس سرچشمه هستند.
ضیاء الدینی با اشاره به اینکه کارخانه تغلیظ مس سرچشمه از خرداد سال 61 راه اندازی شده، بیان کرد: تاکنون 550 میلیون تن خاک معدنی استخراج شده و 820 میلیون تن ذخیره با عیار 0.58 درصد مس و یک میلیارد و 50 میلیون تن با عیار 0.54 درصد سنگ معدن قابل استخراج داریم.
معاون بهره برداری مجتمع مس سرچشمه با بیان اینکه سالانه 29 میلیون تن سنگ معدن استخراج و با فرآیند پیرومتالوژی 660 هزار تن کنسانتره مس با عیار 24 درصد و مولیبدن 50 درصد تولید می شود افزود: برنامه امسال تولید 180 هزار تن مس آنود و 140 هزار تن مس کاتد است و تولیدات ما از لحاظ کیفیت مطابق با استاندارد جهانی است.
ضیاءالدینی تصریح کرد: 47 هزار تن تولید مفتول در برنامه سال جاری است که به دلیل تکنولوژی و کیفیت کنسانتره تولیدی، از بهترین نوع کاتد در دنیا تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه سالانه 6 هزار تن کنسانتره مولیبدن در مجتمع مس سرچشمه تولید می شود، بیان کرد: همچنین 6 هزار 600 تن مس کاتد از طریق هیدرومتالوژی تولید می شود.
معاون بهره برداری مجتمع مس سرچشمه در ادامه با اشاره به راه اندازی کارخانه اسید گفت: با تغییر تکنولوژی و راه اندازی کارخانه فلش، ظرفیت تولید 600 هزار تن اسیدسولفوریک در سال را خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: مدیریت شرکت مس به شدت معتقد به کاهش آلاینده هاست و هزینه زیادی در این زمینه صورت گرفته که با بهره برداری از کارخانه اسید در نیمه دوم امسال آلایندگی به صفر می رسد.
ضیاءالدینی اظهار کرد: همچنین کارخانه اسید خاتون آباد با ظرفیت 600 هزار تن در حال ساخت است که تاکنون 47 درصد پیشرفت داشته است.
***
"شیخی" معاون مهندسی و امور انرژی مجتمع مس سرچشمه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه حدود 190 مگاوات تقاضای انرژی الکتریکی مجتمع ما و خاتون آباد است، اظهار کرد: براین اساس به مدیریت انرژی توجه شده و پالایشگاه ما اکنون راندمان بهتری دارد و در پروژه های در دست اجرا نیز مدیریت انرژی لحاظ شده است.
وی با اشاره به اینکه اکنون همه صنایع 88 درصد انرژی را از سوخت های فسیلی می گیرند، افزود: اجرای پروژه فلش، تفاوت بسیار زیادی در مصرف سوخت فسیلی ایجاد کرده به گونه ای که در حال حاضر مصرف یک ماه سوخت فسیلی با مصرف یک روز در دوره قبل برابری می کند.
شیخی تصریح کرد: در سال گذشته در واحد تغلیظ به دلیل جابه جا کردن زمان اوورهال، منحنی بار را فلَت کرده و 45 درصد انرژی را خودمان تامین کردیم.
وی بیان کرد: سال 96 گام بزرگی در راستای مدیریت انرژی برداشتیم و در سال جاری نیز به بهبود و اصلاح روش ادامه خواهیم داد.
معاون مهندسی و امور انرژی مجتمع مس سرچشمه در بخش دیگری از سخنانش درباره مدیریت مصرف آب اظهار کرد: شرکت مس زیرساخت های بسیار مستحکمی برای منابع آب آماده کرده و طرح جامع آب در دهه 80 کار شد و شرکت سعی کرده در زمینه آب، یک چرخه کاملا بسته را داشته باشد و آبی را از دست ندهیم.
وی با بیان اینکه پروانه برداشت آب از 10 حلقه در جنوب و 6 حلقه چاه در شمال خاتون آباد داریم، گفت: 21.8 میلیون مترمکعب مجوز برداشت داریم که تلاش می شود حداکثر استفاده از این آب را ببریم و سال گذشته حدود 15 درصد کمتر از پروانه برداشت کردیم.
شیخی با اشاره به اینکه تغلیظ، پرمصرف ترین واحد است، افزود: امسال کمیته عالی آب را در مجتمع مس سرچشمه تشکیل داده ایم تا برای تصمیم درست و اجرای طرح جامع آب، رفتار اصلاح شده تری داشته باشیم.
وی تصریح کرد: طی چند ماه آینده نقشه راه در کمیته عالی آب تدوین و ارائه می شود تا هم بحث آب و انرژی و هم بومی سازی را شامل شود.
معاون مهندسی و امور انرژی مجتمع مس سرچشمه در ادامه بیان کرد: در استان کرمان 95 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود در حالی که در بهترین شرایط، راندمان 30 درصدی دارد.
وی افزود: شرکت مس در راستای مسوولیت اجتماعی خود در زمینه آب کار می کند و آماده مذاکره و کمک در ارائه اطلاعات دقیق و عملیاتی به دانشگاه ها است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/27401/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

کرمان همچنان زیر چتربارش‌های بهاری

غبار روبی گلزار شهیدای آران و بیدگل

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تخریب 50 راه روستایی در گنبکی

سیلاب در ورودی شهر صفاییه رفسنجان مهار شد

سیلاب راه ارتباطی 6 روستای نرماشیر را مسدود کرد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست

تا پایان سال، تعداد بازارچه‌های محله‌ای کرمان به 10عدد می‌رسد

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان

رایگان شدن تماشای بازی مس رفسنجان و پیکان تهران در جام حذفی

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

گزارش زنده: مس رفسنجان-پیکان

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

بارش شدید باران در کرمان

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره

طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شکست/قول تخصیص بودجه

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

کرمان باید متناسب با عنوان پایتخت مقاومت باشد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری!/ عکس

بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است

ساخت 10 بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری

آغاز مسابقات فوتسال جام یاریگران زندگی در بخش نگین کویر فهرج

پیش‌بینی بارندگی در کرمان/ بارش باران در رفسنجان به 16 میلی‌متر می‌رسد

رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند

نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در اوج اقتدار در منطقه و جهان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

اتمام حجت معاون قضایی دادگستری کرمان پیرامون اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌های مدیران

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

آلومینیوم در اندیشه تکرار برد مقابل پرسپولیس

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نیروهای مسلح با تحریم‌ها موفق به ساخت مدرن‌ترین موشک‌ها شد