کرمان رصد

آخرين مطالب

روزه داری در دمای 50 درجه/ تغییر اقلیم روزگار مردم را دگرگون کرد اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کرمان – این روزها مردم کرمان روزگار خاکستری خود را زیر غباری از ریزگردها در حالی سپری می کنند که دمای 47 درجه ای هم نمی تواند مانعی برای روزه داری آن ها شود.

 این روزها دیگر بستر بیابان شده جازموریان که 25 درصد ریزگرد کشور را تولید می کند تنها تهدید زیست محیطی بزرگترین استان کشور نیست، بلکه اکثر رودخانه ها و آبریزهای سطح استان نیز خشک شده اند و هر یک از این رودخانه ها حالا به کانونی برای ریزگردها تبدیل شده اند. آنقدر شیره زمین توسط چاه های عمیق برای آبیاری زمین های کشاورزی کشیده شده است که دیگر رطوبتی هم در خاک باقی نمانده است.
رئیس شرکت آب و فاضلاب کرمان چندی قبل گفته بود که منابع آب سطحی استان کرمان حداکثر تا خرداد ماه خشک می شوند، حالا مردم کرمان چه بخواهند و چه نخواهند استانشان با تغییر اقلیم مواجه شده است. بارندگی 70 درصد کاهش یافته و بر تعداد روزهای گرم سال افزوده شده و حداکثر دمای روزهای گرم سال نیز نسبت به سال قبل سیر صعودی طی می کند.
کرمان گرم تر از همیشه
این روزها اگر نگاهی به لیست گرمترین شهرهای کرمان بکنید به سادگی دماهای بالای 40 درجه به خصوص در شهرهای جنوبی و شرقی استان کرمان را می توانید مشاهده کنید. امروز دمایی معادل 46 درجه در قلعه گنج ثبت شده است اما طبق اعلام مردم دمای 50 درجه نیز در جنوب کرمان ثبت شده است.
طبق اعلام مدیرکل محیط زیست استان کرمان از ابتدای سال جاری فقط یک روز هوای سالم در کرمان وجود داشته است و این روند همچنان در استان کرمان به خصوص در شرق و جنوب ادامه داد
این در حالی است که طبق اعلام مدیرکل محیط زیست استان کرمان از ابتدای سال جاری فقط یک روز هوای سالم در کرمان وجود داشته است و این روند همچنان در استان کرمان به خصوص در شرق و جنوب ادامه داد.
طی دو روز گذشته شدت ریزگردها در برخی از شهرستان های شرقی استان کرمان به حدی بوده است که ادارات تعدادی از شهرها تعطیل شده است.
طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان کرمان در روز جاری نیز میزان ریزگردها در شهرهای بم، فهرج، نرماشیر، بروات و ریگان به شدت بالا بوده است و دید افقی در این شهرستانها کاهش محسوس داشته است.
باوجود آلودگی شدید و گرمای طاقت فرسای هوا اما مردم این مناطق با روزه داری آداب و رسوم ماه مبارک رمضان را انجام می دهند.
صدها نفر از مردم شرق کرمان راهی مراکز درمانی شدند
فرماندار ریگان اظهارداشت: مردم ریگان طی دو روز گذشته با آلودگی شدید هوا ناشی از طوفان شن مواجه بوده اند و میزان غلظت آلاینده ها به حدی بوده است که امکان عبور و مرور در جاده های اصلی و فرعی استان به سختی مهیا شده است.
امین باقری افزود: گرمای هوا نیز در این ایام از سال تشدید شده است و طبق پیش بینی هواشناسی طوفان شن و ریزگردها در روز جاری و فردا نیز با شدت کمتر نسبت به روز قبل ادامه خواهد یافت.
وی از مراجعه بیش از 100 نفر از شهروندان ریگانی به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی خبر داد و بیان کرد: از مسئولان می خواهیم فکری به حال مشکل ریزگردها در شرق کرمان بکنند.
خشکسالی و ریزگردها برخی از روستاهای شهرستان را خالی از جمعیت کرده است و باید هر چه زودتر فکری به حال وضعیت شهرستان شود
وی وضعیت روستاها را نسبت به شهرهای پرجمعیت بدتر دانست و گفت: خشکسالی و ریزگردها برخی از روستاهای شهرستان را خالی از جمعیت کرده است و باید هر چه زودتر فکری به حال وضعیت شهرستان شود.
مدیرکل محیط زیست استان کرمان نیز اظهارداشت: کانون ریزگردها در روزهای اخیر داخلی است و به دلیل خشکسالی با وزش هر بادی شاهد بروز ریزگردها و آلودگی هوا در استان هستیم.
پوشش گیاهی در دشت های استان از بین رفته است
رضا جزینی زاده بیان کرد: پوشش گیاهی در اکثر دشتهای کرمان از بین رفته است و به خصوص بستر رودخانه ها، کویر مرکزی و کویر حد فاصل یزد و کرمان و برخی از معادن کانون اصلی ریزگرد محسوب می شوند.
وی تصریح کرد: تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی که از ابتدای سال جاری ادامه دارد چاره جویی و مصرف صحیح آب در بخشهای مختلف و به خصوص کشاورزی است.
طبق مطالعات انجام شده بروز پدیده تغییر اقلیم در استان کرمان کاملا واضح است و باید برای زندگی در چنین شرایطی آماده باشیم
مریم سلاجقه، کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان نیز می گوید: متاسفانه طبق نقشه های هواشناسی در ماههای پیش رو امکان بارندگی در استان وجود ندارد و تنها احتمال فعال شدن مانسون است و در صورتیکه مانسون به درجه ای از شدت برسد که بر استان کرمان نیز تاثیر گذار باشد بخش های جنوبی استان شاهد بارندگی خواهد بود.
وی بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده بروز پدیده تغییر اقلیم در استان کرمان کاملا واضح است و باید برای زندگی در چنین شرایطی آماده باشیم چون تغییر اقلیم هم بر کشاورزی و هم زندگی و اقتصاد مردم تاثیر منفی می گذارد باید بتوانیم در این شرایط زندگی کنیم.
وی افزود: پدیده های مانند تغییر اقلیم در استان کرمان در اکثر کشورهای جهان روی می دهد اما در استان کرمان این تغییرات بسیار پر رنگ تر است و موجب تغییرات ناگهانی و غیر قابل پیش بینی در زمینه دمای هوا و همچنین کاهش شدید بارندگی می شود.
سلاجقه از ادامه پدیده طوفان شن در شرق کرمان خبر داد و بیان کرد: در روزهای آینده شاهد ادامه روند فعلی و افزایش دما خواهیم بود.
مدیریت مصرف آب در کرمان نیاز به بازنگری جدی دارد
محمد احمدی، کارشناس اقتصادی در کرمان گفت: بدون شک چالش اصلی اقتصادی استان کرمان خشکسالی است، به وضوح با کاهش محسوس منابع آبی در بخش های مختلف مواجه هستیم و متاسفانه هیچ کدام از طرح هایی که مسئولان وعده اجرای آن ها را داده بودند انجام نشده اند.
سوال من این است که اگر طرح همیار آب موفق بود چرا بعد از چهار سال با چنین بحرانی مواجه شده ایم
وی ادامه داد: چرا در استانی که کمترین میزان بارندگی را دارد و جزو سه استان بحرانی کم آب کشور است هنوز کشاورزی آن هم در وسعت بسیار زیاد وجود دارد، چرا مسئولانی که در گذشته با حفر هزاران چاه مقابله نکرده بودند پاسخگو نیستند، چرا در کرمان کار انتقال آب حوزه به حوزه که ده ها سال قبل در استانهای مجاور ما انجام شد اجرایی نشده است و این عدم اجرای طرح ها نتیجه کم کاری کدام ارگان ها بوده است.
وی بیان کرد: کرمان در حال تبدیل شدن به خوزستان و سیستان و بلوچستان است و در این میان ما هیچ کار عملی برای رفع مشکلات را نمی بینیم، بیشترین مصرف آب کرمان در بخش کشاورزی است در حالیکه ما هیچ منبع ابی برای جایگزینی آب هایی که در مزارع تبخیر و یا جذب زمین می شوند نداریم.
احمدی گفت: چرا یک طرح مدون برای رهایی استان از وضعیت فعلی تدوین نمی شود، سوال من این است که اگر طرح همیار آب موفق بود چرا بعد از چهار سال با چنین بحرانی مواجه شده ایم.
تحولات زیست محیطی در کرمان در حالی روی داده است که برخی از مناطق استان کرمان در حالی در سال آبی جاری تجربه هیچ گونه بارندگی نداشته اند که هم اکنون از آسمانشان خاک می بارد.
کرمانی ها با چالش جدی بی آبی مواجه شده اند
34 هزار و 556 حلقه چاه، دو هزار و 355 رشته قنات و هزار و 592 دهنه چشمه در استان کرمان وجود دارد که اکثر قناتها و چشمه ها در سال جاری خشک شده اند و اکثر قناتها نیز برای ادامه آبدهی بارها کف شکنی کرده اند و عمق برخی از چاهها به بالای 200 متر رسیده است.
نکته قابل توجه اینکه نیمی از این چاهها غیر مجاز هستند و البته مهمترین عامل برداشت و هدر رفت منابع آبی در استان هستند به گونه ای که منابع آب زیر زمینی در اکثر دشتهای کرمان به کلی خشک شده اند.
حالا مردم کرمان که اکثرا کشاورز و دامدار هستند برای تامین آب مورد نیاز برای شرب و امرار معاش با مشکل مواجه شده اند، همچنین کاهش سطح رطوبت در استان کرمان موجب شده است با رشد روز افزون ریزگردها در استان مواجه باشیم بطوریکه استان جزو دو استان اول کشور در زمینه تولید ریزگردها قرار گرفته است و طبق آمار موجود بر تعداد بیماران تنفسی در کرمان نیز افزوده شده است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/28566/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!