کرمان رصد

آخرين مطالب

روضه‌ای برای مسگری کرمان فرهنگي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - «حسین امرالله»، «کَل اکبر»، «حاج امرالله»، «سِد باقر»، «سِد جعفر»، اسم‌هایی است که یکی یکی به زبان می‌آورد. مسگرهایی که در هر کدام از حجره‌های چارسوق مسگری کرمان کار می‌کردند اما به قول خودش، حالا حتی استخوانی از کسانی که اسم‌شان را می‌آورد هم نیست.
نشان می‌دهد که دُکان «آقا محمد اوس اکبر» ـ رییس مسگرها و یکی از مسگرهای قدیمی کرمان که نسل در نسل مسگری می‌کردند ـ دو دکان آن وَر تر بوده است و می‌گوید: خودشان مس را ذوب و چکش کاری می‌کردند. 12 کارگر داشتند. درِ حجره‌ مسگرها ساعت شش صبح باز می‌شد. هر کسی نمی‌توانست مغازه مسگری باز کند و شرط این بود که جدش مسگر باشد. خودِ مسگر باید کاسه و کُماجدون را می‌ساخت. اما حالا شما هم می‌توانید با واریز 800 هزار تومان یک مغازه مسگری در بازار کرمان باز کنید.
آهی از ته دل می‌کشد و خاطرات بازار پُر سر و صدای مسگری کرمان را مرور می‌کند و ادامه می‌دهد: «زمانی اگر مسگری می‌مُرد همه تعطیل می‌کردند زیرا اتحاد بود. از اسمش هم مشخص است «اتحادیه مسگرها». سر ظهر از هر مغازه‌ای 10 تا 20 کارگر بیرون می‌آمدند. یک روز دور هم نان و ماست و روز دیگر نان و حلوا می‌خوردیم. حدود 200 سال است که از روز اربعین تا ماه صفر در این بازار روضه‌خوانی می‌کنند و هنوز هم این کار را در حسینیه بازار انجام می‌دهند. چه روزهای با شکوهی بود. خانم، دیر آمدید!»
این‌های درد و دل‌های یکی از آخرین مسگرهای قدیمی کرمان است که  بیان می‌شود.
مسگری که 60 سال از عمر 70 ساله‌اش را مسگری کرده و این کار را هم از پدرش یاد گرفته است. چندین نسل است که این کار را انجام می‌دهد اما دیگر امیدی به مسگری در کرمان ندارد. بعد از هر چند دقیقه که درد و دل می‌کند با ذکر لااله الاالله کلامش را قطع می‌کند و می‌گوید: دیگر چیزی نپرس.

حجره‌دارهای دیگر می‌گویند که او یکی از قدیمی‌های بازار مسگری است و خودش دوست ندارد اسمش را بگوید. خاطرات بازارِ قدیم را مرتب مرور و بیان می‌کند: «قدیم‌ها روبه‌روی حجره‌های ما هم مسگری بود. در زمان پهلوی دوم بازار را که بازسازی کردند، درهای حجره‌های روبه‌رو را برداشتند و اگر دقت کنید جای پاشنه‌ای که در حجره روی آن می‌چرخید را می‌توانید، ببینید.»
دست‌ها و ناخن‌های کوبیده‌اش را نشان می‌دهد و از اینکه این حرفه‌ را به پسرانش هم یاد داده است، می‌گوید.
«به یک درخت میوه می‌رسی، به آن کود و آب می‌دهی و از آن مراقبت می‌کنی تا پرورش پیدا ‌کند. اگر از آن مراقبت نکنی خشک می‌شود. با هنر ـ صنعت مسگری هم همین کار را کردند؛ طوری با آن برخورد کردند که انگار ما نیستیم. آیا مسوول صنایع دستی، من را که 60 سال مسگری می‌کنم، می‌شناسد؟ دردم را به چه کسی بگویم؟»
این پیشکسوت مسگری ادامه می‌دهد: امروز از قصاب گرفته تا فالوده فروش یک مغازه مس فروشی راه انداخته‌اند. حدود 17 سال در اتحادیه‌ای به نام مسگرها فعالیت کردم. اتحادیه‌ای که از اوایل انقلاب آن را راه انداختیم. وقتی می‌بینم مسوول مسگرها، رییس اتحادیه آبمیوه و فالوده فروش‌هاست، غصه می‌خورم. مسوول صنف این حوزه باید مسگر باشد تا اگر به مسگری ظلم شد، بداند کسی به او ظلم کرده است.
او با بیان اینکه بازار سر جایش است، صنف هم هست اما از مسگرهای قدیمی که اجدادی این کار را انجام داده‌اند دیگر کسی باقی نمانده است، می‌گوید: عطاری و نیکل فروش، مس فروش شدند. اما من از بچگی پابرهنه دراین بازار راه رفتم، چکش زدم، آنقدر چکش را روی دست‌هایم کوبیدم تا کار را یاد گرفتم اما حالا هر کسی که دلش بخواهد با واریز مبلغ 800 هزار تومان به حساب می‌تواند جواز کسب این کار را بگیرد. نمی‌دانند با این کار به جوانان خیانت می‌کنند.
ابزارهای مسگری در پستوی حجره‌ها
ظرف‌های مسی در مغازه‌اش را زیر و رو می‌کند و مس‌های قدیمی 100 ساله را بیرون می‌آورد و نشان می‌دهد. به کسی اجازه عکاسی از آنها را نمی‌دهد و معتقد است این مس‌ها عمر یک انسان را دارند که یک مسگر کرمانی ساخته است.
وقتی ظرف‌های قدیم را می‌بینید متوجه تفاوت مسگری واقعی کرمان با مسگری حالا می‌شوید.
صحبت‌هایش را با بیان اینکه ای خواهر دنبال چه می‌گردی، اینگونه ادامه می‌دهد: وقتی با شما حرف می‌زنم دلم می‌خواهد گریه کنم. حالا بیشتر مس‌های کرمان از اصفهان می‌آیند و ذغال فروش و فالوده فروش، مغازه‌های مس فروشی راه انداخته‌اند. چرا؟ چه کسی می‌خواهد جوابگوی مسگران باشد؟
او با آنکه از درآمد مس فروشی راضی است و بارها جمله «الهی شکر من گله‌ای ندارم» را به زبان می‌آورد اما حتی از ظرف‌های غیر صنایع دستی هم که در بازار مسگرها عرضه می‌شود، شاکی است و بیان می‌کند: «این ظرف‌ها، هندی و پاکستانی هستند که اصفهانی‌ها عرضه‌اش می‌کنند و کسی هم آنها را نمی‌خرد. بازار کرمان 400 سال قدمت دارد. مرحوم گنجعلی خان آن را ساخت. اسم این بازار در تاریخ به اسم مسگری معروف است. اما هیچکس نه تاریخ بازار مسگری را می‌داند و نه می‌خواند. در بازار کفاش‌ها، کفش کرمانی می‌دوختند که چند سال عمر می‌کرد. چند گیوه دوز داشتیم که حالا هیچکدام نیستند. جوان‌های حالا هم این کارها را انجام نمی‌دهند و دلشان می‌خواهد یک میزی باشد، پشتش بنشینند. جوانانی که از دانشگاه بیرون می‌آیند کار عملی انجام داده‌اند؟ نپرس! دیگر هیچ چیز مثل قبل نیست.»
  این روزها موسیقی چکش‌زنی در بازار مسگری کرمان تنها از یکی ـ دو حجره آن هم اگر شانس بیاورید و مشغول کار باشند، شنیده می‌شود. دیگر در کرمان جایی که همه‌ی مسگرها در آن مشغول کار باشند و صدای چکش مسگری بیاید، وجود ندارد. ابزار مسگری یا در پستو حجره‌ها خاک می‌خورند یا به شکل تزئینی کنار دیگ‌های بزرگ نذری پزی به نمایش گذاشته می‌شوند.
حجره‌هایی که درهای آنها بعد از مرمت برداشته شد

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/29745/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

کرمان همچنان زیر چتربارش‌های بهاری

غبار روبی گلزار شهیدای آران و بیدگل

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تخریب 50 راه روستایی در گنبکی

سیلاب در ورودی شهر صفاییه رفسنجان مهار شد

سیلاب راه ارتباطی 6 روستای نرماشیر را مسدود کرد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست

تا پایان سال، تعداد بازارچه‌های محله‌ای کرمان به 10عدد می‌رسد

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان

رایگان شدن تماشای بازی مس رفسنجان و پیکان تهران در جام حذفی

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

گزارش زنده: مس رفسنجان-پیکان

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

بارش شدید باران در کرمان

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره

طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شکست/قول تخصیص بودجه

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

کرمان باید متناسب با عنوان پایتخت مقاومت باشد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری!/ عکس

بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است

ساخت 10 بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری

آغاز مسابقات فوتسال جام یاریگران زندگی در بخش نگین کویر فهرج

پیش‌بینی بارندگی در کرمان/ بارش باران در رفسنجان به 16 میلی‌متر می‌رسد

رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند

نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در اوج اقتدار در منطقه و جهان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

اتمام حجت معاون قضایی دادگستری کرمان پیرامون اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌های مدیران

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

آلومینیوم در اندیشه تکرار برد مقابل پرسپولیس

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نیروهای مسلح با تحریم‌ها موفق به ساخت مدرن‌ترین موشک‌ها شد