کرمان رصد

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

خاتون آباد یکی از آلوده ترین دشت های ایران/ سکوت در مقابل آلودگی سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کرمان – سکوت مسئولان کرمان در مقابل آلودگی های زیست محیطی صنایع این نگرانی را ایجاد کرده است که پس از هدر رفت منابع آبی حالا نوبت منابع زیست محیطی است که در مقابل توسعه صنایع قربانی شوند.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: انتقادهای مسئولان و نمایندگان کرمان در قبال آلودگی های زیست محیطی شرکت مس پس از تغییرات مدیریتی در این شرکت در حالی فروکش کرده است که آلودگی همچنان ادامه دارد.
سال 74 بود که شرکت مس برای توسعه طرح های صنعتی و جلوگیری از خام فروشی اقدام به راه اندازی کارخانه ای در دشت خاتون آباد کرد تا بتواند مس استخراجی از معادن شهرستان شهربابک را فراوری کند تا اینجای کار همه چیز با توجه به انتظارهای مردم در خصوص جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال در شهرستان کم برخوردار شهربابک مطلوب بود اما متاسفانه در زمان احداث و راه اندازی این کارخانه از تکنولوژی روز استفاده نشد و تجهیزات و علم چینی ها پایه و اساس راه اندازی کارخانه ای شد که قرار بود زندگی اقتصادی مردم دشت خاتون آباد و شهرستان شهربابک را در جهت مثبت متحول کند.
آلایندگی بیش از حد این کارخانه و نشست فلزات سنگین بر پهنه دشت خاتون آباد که پیش از این به عنوان یکی از مناطق بکر استان کرمان محسوب می شد حالا پس از 23 سال این منطقه بی نظیر و زیبای طبیعی را به یکی از آلوده ترین دشت های ایران تبدیل کرده است، خبرگزاری مهر در گزارش های متعددی طی سال های گذشته سعی کرده است با انعکاس مشکلات زیست محیطی این مجموعه راهی برای رهایی مردم منطقه از آلودگی های این کارخانه پیدا کند و پس از انتشار هر گزارش وعده های گوناگون در راستای راه اندازی کارخانه اسید برای جلوگیری از آلودگی و ورود فلزات سنگین داده شده است. تقریبا هر سال طی این 23 سال وعده ها ادامه داشته است اما هیچ گاه مدیران این مجموعه وعده های خود را عملی نکرده اند.
امیدی که به جایی نرسید/ چرا مسئولان پیگیری نکردند
دو ماه قبل از آغاز سال 97 بود که برخی از مدیران استان کرمان بحث آلودگی های شرکت مس را به خصوص در پهنه شهرستان رفسنجان به صورت پیگیرانه مطرح کردند و این امید در دل مردم زنده شد که شاید این آغازی بر پایان آلوده گی هایی باشد که سال هاست موجب خسارت به دام ها و کشاورزی مردم شده است اما این امیدها نیز به جایی نرسید.
چند روز بعد از شدت گرفتن اعتراضات مسئولان برای رفع آلودگی های زیست محیطی برخی از مدیران مجموعه تغییر کردند و بعد از این تغییرات بود که مسئولان محلی استان دیگر تمایلی برای مطرح کردن دغدغه های قبلی خود نشان نمی دهند
چند روز بعد از شدت گرفتن اعتراضات مسئولان برای رفع آلودگی های زیست محیطی برخی از مدیران مجموعه تغییر کردند و بعد از این تغییرات بود که مسئولان محلی استان کرمان دیگر تمایلی حتی برای مطرح کردن دغدغه های قبلی خود نشان نمی دهند. به همین دلیل گمان می رود تمام این انتقادها برای تغییر مدیران سابق بوده است.
حالا خاتون آباد مانده است و مردمی که باید با مشکلات زیست محیطی همچنان دست و پنجه نرم کنند تا شاید زمانی برسد که کارخانه اسید مجموعه خاتون آباد فعال شود و از ورود آلودگی های به دشت جلوگیری شود.
شهربابک از گذشته تا کنون مرکز تولید فرآورده های دامی و تولید دام در استان کرمان بوده است و دشت خاتون آباد و روستاهایی که در این دشت وجود دارند نیز در طی سال ها به یکی از مهمترین مراکز تولید دام تبدیل شده بودند اما طی این 23 سال خسارت های زیادی که به مردم وارد شده است که شرکت مس برای جبران این خسارت ها اقدام به پرداخت خسارت پس از مرگ دام ها به دامداران کرده است، این راهکار کوتاه مدت هر چند از میزان خسارت ها به مردم کاسته است اما عملا زندگی ساکنان منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است و هنوز هم سازمان دامپزشکی اظهار نظری در خصوص سلامت محصولات دامی و همچنین فراورده های دامی نکرده است.
از طرفی گفته می شود این دشت به دلیل شدت آلودگی ها تا سال های متوالی امکان کشت و زرع نخواهد داشت. در مقابل تمام این مخاطرات پیش رو مسئولان شرکت مس یا سکوت کرده اند و یا وعده می دهند و آخرین وعده آن ها نیز راه اندازی کارخانه اسید تا پایان سال جاری است.
نکته تعجب آور این است که مسئولان محلی نیز دغدغه ای در خصوص جلوگیری از این آلودگی های روز افزون ندارند و به این راضی هستند که این شرکت خسارت دامداران و مردم محلی را پرداخت کند.
پرداخت 9میلیارد تومان به دامداران خسارت دیده خاتون آباد شهربابک/ خاتون آباد پاکسازی شود
طبق اعلام منابع محلی، گفته می شود؛ آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد شهربابک که منجر به نابودی مرتع و وتلف شدن دام های زیادی شده بود با تلاش و پیگیری نماینده مردم شهربابک درمجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهرستان تاپایان سال جاری به پایان می رسد .
فرماندار شهربابک در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آلایندگی کارخانه ذوب خاتون‌آباد بیان کرد: آلایندگی کارخانه ذوب خاتون آباد هم اکنون 90درصد کاهش داشته است که باراه اندازی کارخانه ذوب و راه‌اندازی واحد اسید ، این آلایندگی، تا پایان سال 97 بطورکامل به پایان می رسد .
فرماندار شهربابک با اشاره به وجود بیش از 75 هزار دام در مرتع آلوده خاتون‌آباد و تلف شدن 45هزار راس دام طی 5سال اخیر در خاتون آباد بر لزوم صنعتی شدن دامداری در این منطقه با همکاری مردم و دامداران تاکید کرد
علیرضا اسدی با اشاره به وجود بیش از 75 هزار دام در مرتع آلوده خاتون‌آباد و تلف شدن 45هزار راس دام طی 5سال اخیر در خاتون آبادبر لزوم صنعتی شدن دامداری در این منطقه با همکاری مردم و دامداران تاکید کرد .
اسدی از پرداخت 9میلیاردتومان در 11مرحله به دامداران خسارت دیده خاتون آباد خبر داد و افزود: پرونده تلفات دامداران معترض خاتون آباد در دادگاه قضایی در حال پیگیری می باشد .
اسدی وضعیت مرتع خاتون آباد را آلوده ودرحال نابودی توصیف وتصریح کرد: طی آخرین جلسه باحضور استاندارکرمان ومعاونین وی درخصوص حفاظت وپاکسازی مرتع منطقه خاتون آباد تصمیم به خارج کردن دام های از مرتع و انتقال دام ها به سوله های محصور شده نیمه صنعتی گرفته شد .
فرماندار شهربابک احداث سوله های 1000متری در کنار هر آغل دام ، تامین علوفه دام ها و پرداخت خسارت دامداران را از اقدامات دولت در این خصوص اعلام کرد .
علیرضا اسدی ، اصلاح نژاد دام های این منطقه و کاهش مازاد دام های دامدارن را در دستور کار فوری مسئولین قرارداد و گفت: با مشارکت دولت و شرکت ملی مس ، خسارات دامی سال 96 و تامین علوفه رایگان به مدت یک سال به دامداران انجام خواهدشد .
فرماندار شهربابک اعلام کرد: بعد از پاکسازی مرتع و رشد مجددپوشش گیاهی، رفع کامل آلایندگی وتاییده محیط زیست می توان مجددا مرتع را دراختیار دامداران قرارداد .
بعد از پاکسازی مرتع و رشد مجددپوشش گیاهی، رفع کامل آلایندگی وتاییده محیط زیست می توان مجددا مرتع را دراختیار دامداران قرارداد
علیرضااسدی اظهارکرد : نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل دستگاه اجرایی استان ، شرکت ملی مس و تمامی مسئولان شهرستان عزم جدی دارند که پرونده دام های این منطقه را در اسرع وقت به نتیجه و پایان رسانند.
وی درخاتمه از همکاری و همراهی دامداران منطقه خاتون آباد تشکر کرد .
میزان گازهای آلوده هنوز تغییری نکرده است
کاهش آلایندگی گازهای کارخانه خاتون آباد منوط به راه اندازی کارخانه اسید و اکسیژن است .
رییس محیط زیست شهربابک آخرین وضعیت آلایندگی خاتون آباد را با توجه به بالا بودن میزان گازها و عدم تغییرآلایندگی، ثابت اعلام کرد و افزود: فقط میزان ذرات آلوده تا حدود زیادی به استاندارد ها نزدیک شده است اما میزان گازهای آلوده هنوز تغییری نکرده است .
محمدحسین شمس الدینی کاهش گازهای آلوده را منوط به راه اندازی کارخانه اکسیژن و اسید دانست و به خبرنگار مهر گفت : پایش مستمر از کارخانه و بررسی میزان پیشرفت پروژه های زیست محیطی کارخانه مانند اسید، اکسیژن ، اندازه گیری توسط آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست و راستی آزمایی از اقدامات کنترلی محیط زیست است.
وی افزود: طبق تعهد کارخانه و در راستای مصوبه هیئت محترم وزیران باید تا پایان سال جاری میزان انتشار گازهای آلوده به حد استاندارد برسد .
وی طرح مطالعاتی پاکسازی کامل مراتع آلوده اطراف کارخانه را در دست بررسی اعلام کرد و گفت: این طرح پس از تکمیل شدن به اجرا در می آید.
گسترش فعالیت های معدنی به خصوص در زمینه صنایع مس در شهرستان های مختلف استان کرمان و همچنین توسعه زیر ساخت های صنعتی وابسته به این معادن این نگرانی را در بین مردم ایجاد کرده است که پس از اینکه سال ها منابع آبی کرمان برای تولید محصولاتی مانند پسته هدر رفته است و در مقابل چیزی عاید مردم عادی استان نشده و سود کشت پسته از استان خارج شده است حالا نوبت منابع طبیعی استان شده است. باید دید منافع معادن و صنایعی از این دست طی سال های اخیر برای مردم کرمان چه بوده است.
ادامه سرمایه گذاری چینی ها در صنایع فولاد و مس کرمان آنچه طی سال های گذشته در خاتون آباد گذشته است را مقابل چشم مردم استان قرار داده است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/29913/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل