کرمان رصد

آخرين مطالب

حکایت ورشکستگی گاوداری های کرمان

صادرات علوفه از استان کرمان و دام هایی که گرسنه مانده اند اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کرمان – دامداری های کوچک در کرمان در حالی با افزایش روز افزون قیمت نهاده ها مواجه شده اند که در کمال تعجب علوفه تولید شده در استان بی آب کرمان به استان های پر باران صادر می شود.
 این روزها دامداران کرمان روزگار خوبی ندارند، در این میان گاوداران خرد، روزگارشان بدتر است، افزایش ناگهانی قیمت نهاده های تولید در استان کرمان و کاهش علوفه، موجب شده است صدها دامداری کوچک که حداکثر تا 30 راس دام دارند وضعیت خوبی نداشته باشند، دام های این واحدهای دامداری مدتهاست با مشکل تغذیه مواجه شده اند.
طبق بررسی های صورت گرفته از ابتدای سال جاری افزایش 40 درصدی نهاده های تولید، هزینه دست مزد کارگر و کمبود سویا، ذرت و یونجه باعث شده بسیاری از این واحدهای صنعتی در معرض تعطیلی و ورشکستگی قرار گیرند.
در استان کرمان تنها یک کارخانه شیر وجود دارد که به گفته دامداران مدتهاست شیر را با قیمتی پایین تر از نرخ مصوب دولت از دامداران خریداری می کند و هزینه شیر تولیدی را نیز با تاخیر پرداخت می کند.

طبق اعلام سازمان هواشناسی استان کرمان میزان بارندگی در استان کرمان در مقایسه با سال قبل 69 درصد کاهش یافته است و البته درجه هوا نیز افزایش دارد این وضعیت و تغییر اقلیم موجب کاهش تولید علوفه و یونجه و حتی کاه در استان شده است.
در کمال تعجب از ابتدای سال جاری علوفه استان کرمان به خصوص از بردسیر به استانهای دیگر از جمله اصفهان و فارس که متوسط بارندگی بیشتر از کرمان دارند صادر می شود
اما در کمال تعجب از ابتدای سال جاری علوفه استان کرمان به خصوص از بردسیر به استانهای دیگر از جمله اصفهان و فارس و حتی یزد که متوسط بارندگی بیشتر از کرمان دارند صادر می شود. از سوی دیگر به دلیل کمبود کنستانتره و سویا عملا برای دامداران خرد، امکان تغذیه دام ها با این نهاده ها را از بین رفته است.
در این خصوص  محمد عبدالهی یکی از این دامدارانی است که تقریبا یک دهه گذشته تمام سرمایه اش را معطوف به دامداری کرده است، وی می گوید: در استان کرمان دامداری های عمده با ظرفیت بالا و همچنین دامداری های خرد داریم که حداکثر تا 30 راس دام دارند که به دلیل افزایش بی رویه هزینه ها دامداران خرد با مشکلات عمده ای مواجه شده اند، از ابتدای سال جاری برای حل مشکلاتمان و حمایت بخش دولتی بارها به ادارات مربوطه مراجعه کرده ایم اما هیچ گامی برای حمایت از دامداران خرد برداشته نشده است.
افزایش 40 درصدی نرخ نهاده های تولید
وی گفت: قیمت نهاده های تولید حدود 40 درصد افزایش یافته است اما مشکل فقط افزایش قیمت نیست بلکه با کمبود نهاده های هم مواجه هستیم و دام ها مدت هاست گرسنه مانده اند و درحال کاهش وزن هستند.
عبدالهی بیان کرد: دامداران برای راه اندازی این دامداری های سرمایه های خود را به کار گرفته اند و این واحدهای دامداری، تمام زندگی یک دامدار است که سالها شبانه روز در آنها زحمت کشیده اند و حالا تمام این زحمات در حال به باد رفتن است.
این دامدار گفت: دیگر هزینه ها با درآمدی که کسب می کنیم هم خوانی ندارد و داریم از جیب خرج می کنیم بسیاری از واحدهای دامداری در سال های اخیر تعطیل شده اند و با توجه به وضعیتی که در سال جاری ایجاد شده است امکان ادامه فعالیت وجود ندارد.
وی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده شیر طبق نظر کارشناسان 1775 تومان می باشد در صورتی تنها واحد صنعتی صنایع وابسته به شیر هزینه کمتری می پردازد، طبق مصوبه دولت شیر باید با قیمت 1440 تومان از دامدار خریداری شود که قیمتی که برای هر لیتر شیر در کرمان پرداخت می شود کمتر از این قیمت است.
طبق مصوبه دولت شیر باید با قیمت 1440 تومان از دامدار خریداری شود که قیمتی که برای هر لیتر شیر در کرمان پرداخت می شود کمتر از این قیمت است
وی بیان کرد: نرخی هم که از سوی کارخانه پرداخت می شود چند ماه بعد از تحویل شیر پرداخت می شود.
وی ادامه داد: قیمت یونجه سال 96 در همین ماه حدود هر کیلو 800 تومان بوده الان 1200 تومان شده است که این پول باید به صورت نقدی پرداخت شود اما درنهایت ما درآمد حاصل از شیر را چند ماه بعد از تحویل به کارخانه، دریافت می کنیم.
شایعه صادرات علوفه از استان خشک کرمان به استانهای پر آب!
وی گفت: در حالیکه خشکسالی در استان کرمان بی داد می کند و آبی برای کشاورزی و دامپروری باقیمانده است و همین آب باید در راستای حمایت و تولید داخلی استان استفاده شود اما یونجه تولیدی در کرمان از استان خارج و به استان هایی صادر می شود که از منابع آب بیشتری دارند و حتی شایعاتی در خصوص صادرات یونجه و علوفه تولیدی در استان به کشورهای همسایه هم به گوش می رسد.
عبدالهی می گوید: دام های ما مقابل چشمانمان گرسنه مانده اند، در حالیکه حاضریم برای حفظ دام ها هزینه لازم برای خرید ذرت، جو و سویا راهم پرداخت کنیم اما متاسفانه با کمبود مواجه هستیم.
وی گفت: به هر دستگاهی هم که مراجعه می کنیم جواب قانع کننده ای که امیدوارمان کند دریافت نمی کنیم و فقط می گویند وضعیت همین است.
علیرضا رستمی دامدار دیگری است که  پای صحبتهایش نشستیم، وی می گوید:حجم مشکلات دامداران خرد آنقدر زیاد است که داستانی تلخ و طولانی است.
آیا این سیاست های اقتصاد مقاومتی است
رستمی با ابراز تاسف از وضعیت کنونی گفت: اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید کنندگان بومی در دستور کار مسئولان است و باید در این راستا برنامه ریزی کنند اما من این سوال را از مسئولان مربوطه در کرمان دارم که عملکردشان در زمینه حمایت از دامداران خرد و نه عده ای از دامداران بزرگ استان که از سرمایه هنگفت برخوردار هستند را اعلام کنند.
وی گفت: ما دامداران تنها هدفمان تولید بومی و حمایت از واحدهای دامی و اشتغالی است که در آنها ایجاد شده است، در هر یک از این واحدهای حداقل 10 شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است اما به نظر می رسد، سیاست فعلی حذف دامداریهای کوچک است که در این صورت استان به وارد کننده شیر تبدیل خواهد شد.
کرمان که خشک و بی آب شده است آیا توان صادرات خوراک دام به استانهای همسایه را دارد؟ چرا در حالیکه دامهای ما گرسنه هستند یونجه به دامداران یزدی فروخته می شود؟ چه کسی باید در این زمینه نظارت کند
رستمی ادامه داد: کرمان که خشک و بی آب شده است آیا توان صادرات خوراک دام به استانهای همسایه را دارد؟ چرا در حالیکه دامهای ما گرسنه هستند یونجه به دامداران یزدی فروخته می شود؟ چه کسی باید در این زمینه نظارت کند و چرا از تولید کننده داخل استان حمایت نمی شود.
وی گفت: نرخ بیده( یونجه) 40 درصد افزایش یافته است و از کیلویی 800 تومان به 1300 تومان رسیده است. ذرت علوفه ای و ذرت و جو هم افزایش قیمت دارد، سویا هم اگر در دسترس باشد و بتوانیم پیدا کنیم از کیلویی 800 تومان به 1300 تومان افزایش پیدا کرده است.
رستمی بیان کرد: دستمزد هر کارگر ماهانه حدودا 300 هزار تومان افزایش یافته است اما درآمد ما هیچ افزایشی نداشته است، سال گذشته سود و هزینه سر به سر بود و سعی می کردیم واحد صنعتی را به امید روزهای بهتر حفظ کنیم اما در حال حاضر هزینه ها بیشتر از درآمد شده است و روند تعطیلی دامداری ها که در سال های گذشته شروع شده بود در حال تشدید شدن است.
وی گفت: دستگاه های نظارتی ورود کنند و پیگیری کنند که چرا شیر دامداری ها در حالیکه طبق مصوبه دولت باید 1440 تومان خریداری شود با قیمت کمتر در حال خرید است! چرا مصوبه ای که دولت تایید کرده توسط کارخانه ها اجرا نمی شود.
وزن دامها در حال کم شدن است و میزان شیردهی هم پایین آمده است البته این وضعیت مختص دامداری های کوچک است چون ما سرمایه در گردش کمتری نسبت به دامداری های بزرگ داریم
رستمی گفت: وزن دامها در حال کم شدن است و میزان شیردهی هم پایین آمده است البته این وضعیت مختص دامداری های کوچک است چون ما سرمایه در گردش کمتری نسبت به دامداری های بزرگ داریم.
وی افزود: مجبور شده ایم برای تامین دام سایر دام ها گاوهای نر را به کشتارگاه بفرستیم و گوساله ها را هم بفروشیم، چاره دیگری برای ادامه راه نداریم، از مسئولان و مدیران ارشاد استان می خواهیم در یک جلسه با نماینده های دامداری های کوچک این مشکلات را بررسی کنند در غیر این صورت پس از تعطیلی دامداری های کوچک زمینه اشتغال از بین می رود و میزان تولید هم کاسته می شود.
رستمی گفت: جلوی چشمانمان سرمایه های دامداران که همان گاو ها هستند در حال لاغر شدن هستند چون گرسنه مانده اند، دامداری سرمایه در گردشگر بالایی می خواهد چون باید تا چند ماه دیگر علوفه مورد نیازمان را برای یک سال خریداری کنیم اما با این وضعیت پولی برای خرید علوفه باقی نمانده است.
وی گفت: از مسئولان می خواهیم بررسی کنند که چرا قیمت خرید شیر در استان های دیگر بیشتر از کرمان است در حالیکه استان فارس و اصفهان از استان های مهم دامداری محسوب می شوند که زمینه بیشتری برای تولید شیر دارند.
رستمی گفت: اگر دولت حمایت نکند به زودی با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
واکسیناسیون رایگان مدتهاست پولی شده است
محمد محمد خانی دامدار دیگری است که به گفته خودش از جوانی با توجه به اینکه رشته درسی اش مرتبط بوده است وامی 700 میلیونی با سود 10 درصد گرفته است اما بعد از 5 سال حالا فقط در سال جاری به دلیل عدم بازدهی مالی مجبور شده است 50 میلیون برای دیرکرد وامش پرداخت کند.
وی می گوید: دامداریهای کوچک در حال تعطیلی هستند، به مسئولان هم مشکلاتمان را گفته ایم اما کسی اهمیت نمی دهد، با وجود مصوبه دولت هنوز کارخانه شیر را لیتری 1250 تومان از ما خریداری می کند، اعتراض هم می کنیم می گویند برای کسی دعوت نامه نفرستادیم.
دامداریهای کوچک در حال تعطیلی هستند، به مسئولان هم مشکلاتمان را گفته ایم اما کسی اهمیت نمی دهد، با وجود مصوبه دولت هنوز کارخانه شیر را لیتری 1250 تومان از ما خریداری می کند
این دامدار هم به افزایش قیمت علوفه، یونجه، ذرت و کمبود شدید سویا اشاره می کند و می گوید: قبل از سال 92 هزینه واکسیناسیون دام ها رایگان بود اما از زمانی که خصوصی شده است هر سه یا چهار ماه برای جلوگیری از شیوع تب برفکی در دامداری ها باید 800 هزار تومان هزینه واکسیناسیون را پرداخت کنیم.
محمد خانی گفت: افرادی که 30 سال در این رشته فعالیت می کردند این روزها به دلیل عدم حمایت دولت وضعیت بسیار بدی پیدا کرده اند.
وی گفت: خود من دامداری ام را در معرض فروش گذاشته ام چون نمی شود با این افزایش قیمت کار را ادامه دهیم اما شیر را کمتر از نرخ مصوب دولتی از ما بخرند و با دیرکرد همین پول را پرداخت کنند.
گاوهای نر را برای تامین هزینه های گاوهای ماده به کشتارگاه می بریم
وی گفت: هر گاو روزانه حداقل 20 تا 25 کیلو علوفه نیاز دارد اما قیمت بسیار بالا است و به دلیل کبود کنستانتره مجبوریم فقط با علوفه دام ها را زنده نگه داریم، گاوهای نر را به کشتارگاه می فرستیم و جالب اینکه از زمانی که کشتارگاه هم خصوصی شده است هزینه ذبح دام ها هم چندین برابر شده است، 10 گاو پروار را برای جبران خسارتهایم فروختم اما سودم آنقدر کم بود که حتی نمی شود رقم را بیان کرد.
وی گفت: قبلا اینگونه رسم بود که هزینه های گاوداری از فروش شیر تامین می شد اما حالا شیر فقط 80 درصد از هزینه ها را تامین می کند و باید برای ادامه روند فعلی گاوهای نر رو به کشتارگاه ببریم که هزینه گاوهای ماده را تامین کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/29995/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان