کرمان رصد

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

سرگردانی 15 ساله زلزله زدگان بروات/ کمبود اعتبار دلیل بی آبی سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - بم - 15سال از زمین لرزه مهیب بم می گذرد و سالها قبل از سوی مسئولان بازسازی مناطق زلزله زده پایان یافته عنوان شده، اما هنوز هم ساکنان شهرک امام علی (ع) شهر بروات خانه هایشان نیمه تمام است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: بازسازی بروات به عنوان مهمترین مرکز جمعیتی نزدیک شهر بم در سایه نام شهر مغفول است، فاصله بروات تا بم آنقدر اندک است که می توان با چند دقیقه طی مسیر به این شهر محروم رسید، بروات نیز در زمین لرزه سال 82 بم لرزید و بخش های زیادی از این شهر زیبا با خاک یکسان شد اما برواتی ها با سعی و تلاش برای بازسازی تلاش کردند و بخش های زیادی شهرشان را بازسازی کردند اما این شهر هنوز هم نیاز به توجه جدی مسئولان دارد تا بتواند به یکی از مراکز جمعیتی برخوردار تبدیل شود.
اما شاید باعث تعجب باشد که بدانید هنوز هم برخی از شهروندان بروات در کانکس زندگی می کنند، در حومه بروات شهرکی با عنوان شهرک سه هزار واحدی وجود دارد که به نام شهرک امام علی (ع) هم مشهور است.

ساکنان این شهرک نیز مانند دیگر زلزله زده ها در سال 83 کار بازسازی خانه ها را شروع کردند، در آن سال ها مسئولان که طرح های مختلفی برای احداث شهر در ذهن داشتند طرح هایی مانند ایجاد شهرک های مسکونی که دور از گسل باشند را پیشنهاد دادند، که درنهایت این طرح شکست خورد و شهر دوباره در همان مکان قبلی بنا شد و هم اکنون به سادگی می توان سازه هایی را در بم و بروات دید که دقیقا روی گسل مجددا بنا شده اند.
شاید باعث تعجب باشد که بدانید برخی از این افراد در شهرک سه هزار واحدی بروات هنوز موفق به اتمام ساخت خانه هایشان نشده اند و از سال 82 تا کنون اجاره نشین هستند و یا در کانکس زندگی می کنند
در این میان برخی از مردم که موافق ساخت و ساز در شهرک های دور از گسل بودند به ساخت منازل جدید در این شهرک ها رضایت دادند که البته بخش کمتری از جمعیت بم و بروات کار ساخت خانه ها را در شهرک ها آغاز کردند اما شاید باعث تعجب باشد که بدانید برخی از این افراد در شهرک سه هزار واحدی بروات هنوز موفق به اتمام ساخت خانه هایشان نشده اند و از سال 82 تا کنون اجاره نشین هستند و یا در کانکس زندگی می کنند.
این شهرک در حومه شهر بروات قرار گرفته است و ساکنانش همچنان سرگردانند و نمی دانند دقیقا چه زمانی در خانه هایشان ساکن خواهند شد.
محمد علی یکی از زلزله زدگان برواتی است که می گوید: یک سال بعد از زمین لرزه بم چندین طرح از سوی مسئولان برای بازسازی خانه ها در نظر گرفته شد یکی از طرح ها این بود که خانه ها در محل قبلی بازسازی شود و طرح دیگر این بود برای دور شدن مردم از گسل و عدم ساخت و ساز روی این بخش زلزله خیز شهرک هایی احداث شود.
به دلیل بی آبی امکان ساخت و ساز و اسکان در شهرک را نداریم
وی بیان کرد: در آن سال به ما قول داده شد در صورتیکه خانه ها را در این شهرک بسازیم آب و برق و همه زیر ساخت ها به ما داده می شود اما از همان زمان تاکنون هنوز منتظر خط لوله آب هستیم و عملا به دلیل بی آبی امکان ساخت و ساز نیز در این شهرک مختل شد.

وی افزود: برخی از مردم که توانش را داشتند توانسته اند با انتقال آب با تانکر به این شهرک خانه ها را به صورت کامل بسازند و در خانه ها ساکن شوند اما آب مورد نیاز این افراد هم با تانکرهایی که خانه هایشان دارند تامین می شوند.
یکی دیگر از افرادی که پس از سال ها هنوز نتوانسته خانه اش را بسازد گفت: ما از زمان زمین لرزه وام های بازسازی را گرفتیم اما خانه هایمان یا نیمه ساز مانده است و یا به دلیل بی آبی امکان سکونت در این شهرک را نداریم.
15 سال است که اجاره نشین هستیم
احمد گفت: در کنار شهرک هنوز مردم در کانکس زندگی می کنند و نکته جالب اینکه آب به کانکس نشینان داده شده است اما هنوز به شهرک ما نرسیده است.
فاطمه زن سرپرست خانواری است که در این شهرک خانه دارد اما به دلیل بی آبی نتوانسته در خانه اش زندگی کند. وی می گوید: چندین سال است که هم قسط وام ساخت خانه را می دهیم و هم مجبور شده ایم خانه ای کرایه کنیم.
وی افزود: مردم این منطقه محروم هستند و پولی ندارند و مجبور هستیم هزینه خانه را بپردازیم و خانه هم نداشته باشیم.
وی می گوید: کرایه ها در سال های اخیر چندین برابر شده است و هزینه های زندگی ما روز افزون می شود اما هر روز باید با حسرت خانه های نیمه ساخته را ببینیم و نتوانیم آنها را تکمیل کنیم.

این زن برواتی افزود: برخی از مردم به دلیل بالا بودن هزینه ها هنوز ترجیح می دهند در کانکس زندگی کنند و اجاره نشین نباشند.
وی از مسئولان خواست هر چه زودتر به داد مردم و ساکنان این شهرک برسند و آنها را از بلاتکلیفی خارج کنند.
در زمین لرزه بسیاری از خانه های شهرها و روستاهای اطراف بم هم تخریب شد و فقط نباید به شهر بم به عنوان ویترین این شهرستان نگاه کرد
یکی از ساکنان بروات هم می گوید: جدای از شهرک امام علی(ع) معابر شهر نیز اکثرا خاکی است و بازسازی شهر بروات زیر سایه بازسازی شهر بم مانده است، قبل از زمین لرزه هم بروات شهری محروم بود و این روند هنوز هم ادامه دارد و از بسیاری از زیر ساختهای شهری و امکانات رفاهی محروم هستیم.
وی به مسئولان می گوید: در زمین لرزه بسیاری از خانه های شهرها و روستاهای اطراف بم هم تخریب شد و فقط نباید به شهر بم به عنوان ویترین این شهرستان نگاه کرد از رسانه های می خواهیم به میان مردم روستاها و شهرهای اطراف بم بیایند و وضعیت مردم را بررسی کنند.
مدیر امور آب و فاضلاب بم در خصوص آخرین وضعیت آبرسانی به این شهرک می گوید: این شهرک هر چند به شهرک سه هزار واحدی شهرت داد اما حدود هزار مشترک در این شهرک به آب آشامیدنی لوله کشی نیاز دارند و یکی از دغدغه های ما نیز آبرسانی به این شهرک است.
احمد بیانی می گوید: چندین بار برای احداث شبکه آب این شهرک درخواست اعتبار کردیم اما گویا طی سالهای اخیر به دلیل عدم تخصیص اعتبار کار به تاخیر افتاده است.
وی بیان کرد: طی سال گذشته با پیگیری هایی که انجام شد اعتبار لازم از محل اعتبارات عمرانی اختصاص یافته است و نخستین محموله لوله های لازم برای ایجاد خط انتقال به بم رسیده است.
مدیرامور آب و فاضلاب بم گفت: ما باید پیمانکار اجرای این طرح را انتخاب کنیم و این کار باید طی مراحل قانونی انجام شود و سپس بلافاصله کار انتقال آب آغاز خواهد شد.
وی گفت: میزان اشتراک مورد نیاز در این شهرک هزار مورد است و امیدواریم در اسرع وقت این مشکل نیز رفع شود.
این در حالی است که هنوز بسیاری از معابر شهر بروات و بم خاکی است و ادامه روند بازسازی امکانات زیر بنایی این شهرها به اعتبار ویژه نیاز دارد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/30040/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدارندگی متعارف ایران

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

207 میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد

تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند

صنایع و معادن رفسنجان به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند باشند

پایان روز دوم مسابقات ورزشی کارکنان دولت در کرمان

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

لزوم دریافت شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

نخستین پارک ورزش‌محور در کرمان افتتاح می‌شود

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

همه فعالان اقتصادی باید شناسه یکتا دریافت کنند

ساخت 150 هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | 5500 خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند

اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای بارش باران و تگرگ در کرمان

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان پیدا شد؛ تحقیقات تکمیلی ادامه دارد

اولین پارک ورزش محور در کرمان افتتاح می‌شود

کی بود کی بود من نبودم؟!

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل

محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند

اهدای خون فرماندار و معاونان فرمانداری کرمان + تصویر

پیش بینی افزایش ابر و بارش باران در کرمان

حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود

حصه نقدی واگذاری بلوک 85 درصدی سرخابی‌ها امروز پرداخت می‌شود

شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی

زرندی‌ها 40000 واحد خون اهدا کردند

رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

افزایش حجم آب ورودی به سد‌های کرمان در بارندگی‌های اخیر

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

نشست هیات اندیشه ورزی اتباع استان گلستان

گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»