کرمان رصد

آخرين مطالب

رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

الگوی سرطان رفسنجان تفاوت چندانی با کشور ندارد/راه‌اندازی مرکز درمان کاملتر سرطان رفسنجان در سال 98 علمي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: الگوی سرطان در شهرستان رفسنجان تفاوت چندانی با کشور ندارد اما چیزی که شاید فکر مردم را مشغول کرده باشد که آیا آرسنیک و سموم کشاورزی بر افزایش سرطان موثر است یا خیر که اطلاعات دقیق علمی چندانی در این خصوص وجود ندارد.
دکتر "علی اسماعیلی ندیمی"  اظهار داشت: مطالعه کوهورت مطالعه هم گروهی است جمعیت مشخصی وارد مطالعه می شوند و به مدت چند سال آنها را از نظر وقوع پیامدهای مهم مانند بیماریهای قلبی، سرطان و ... تحت نظر می گیریم.
وی با بیان اینکه طرح مطالعات کوهورت در رفسنجان از سال 93 آغاز شده و تاکنون 10 هزار نفر وارد این مطالعه شده اند، افزود: از حدود دو سال پیش به مدیران مجتمع مس سرچشمه پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه آلایندگی در منطقه سرچشمه خاص بوده و برای اینکه ثابت شود این آلایندگی چه میزان در سلامت کارکنان تاثیر دارد، آنها را وارد مطالعه اختصاصی کوهورت کنیم.
وی ادامه داد: در این مطالعه، اطلاعات عمومی افراد، نمونه های خون و ادرار ، مو و ناخن، یکسری آزمایشات از آنها انجام خواهد شد و این افراد به طور مداوم تحت نظر خواهند بود و تا 10 سال آینده این افراد پیگیری می شوند و این اطلاعات منحصرا متعلق به مس خواهد بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه نزدیک به یکسال روی ایده کوهورت کارکنان مس کار شد، بیان داشت: پس از اینکه طرح تحقیقاتی آن مورد موافقت دانشگاه و شرکت ملی صنایع مس ایران قرار گرفت خوشبختانه این طرح نهایی شد و به امضای مدیر مجتمع مس سرچشمه و بنده رسید و تحت نظر معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام خواهد شد.
اسماعیلی ندیمی افزود: کارکنانی که وارد این مطالعه خواهند شد پیگیری بلندمدتی از نظر وقوع حوادثی که عمدتاً بیماریهای غیرواگیر است خواهند شد و امکان این وجود دارد که این جمعیت با جمعیت غیر از کارکنان مس در مطالعات کوهورت مقایسه شود.
وی با تأکید بر اینکه باید ارتباط صنعت با دانشگاه تقویت شده و برای حل مشکلات صنعت از طریق انجام کار پژوهشی اقدام کنیم، عنوان کرد: با انجام مطالعه کوهورت کارکنان مس ارتباط علمی دانشگاه با صنعت مس نیز برقرار خواهد شد و امیدواریم که این ارتباط باز هم تداوم پیدا کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: مهمترین اطلاعاتی که در محدوده علوم پزشکی بدست می آید از دو گروه از مطالعات است که یکی کارآزمایی بالینی و دیگری مطالعه کوهورت می باشد لذا اطلاعاتی که از طریق کوهورت بدست می آید بسیار ارزشمند است.
اسماعیلی ندیمی مطالعات کوهورت را دقیق، حساب شده و علمی خواند و یادآور شد: خود کارکنان مس سرچشمه در این مطالعه بررسی می شوند به این صورت که هر کدام از این افراد یک بار به مرکز مطالعات سلامت(کوهورت) رفسنجان مراجعه کرده و پس از نمونه گیری و آزمایشات لازم به صورت سالیانه از طریق مرکز پیگیری می شوند. اگر برای فردی حادثه ای نیز رخ داد به صورت ویژه و جزئی نیز پیگیری می شود.
وی تصریح کرد: انجام این مطالعات همچنین به سوال اغلب مردم که اثر آلایندگی روی سلامتی چیست پاسخ داده و این کمکی برای صنعت مس نیز خواهد بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه به افزایش همکاریهای مس سرچشمه و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اشاره و بیان کرد: در دو سه سال گذشته این همکاریها افزایش پیدا کرده و با کمک شرکت ملی صنایع مس ایران یکدستگاه آنژیوگرافی خریداری کردیم، یکدستگاه اندوسونو بزودی خریداری می کنیم، همچنین شرکت مس در برخی ساخت و سازهای دانشگاه مانند کلینیکهای ویژه همکاری کرده است و مهمترین کاری که به صورت بلندمدت با مس شروع کردیم همین کار تحقیقاتی کوهورت کارکنان است که امیدواریم طرحهای تحقیقاتی دیگری را نیز انجام دهیم.
اسماعیلی ندیمی ادامه داد: در بخش درمان بیماران مجتمع مس سرچشمه توسط دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با هزینه بسیار پایین تری نسبت به جاهای دیگر درمان می شوند و این درک و فهم عمیق مدیران مس سرچشمه در مورد ارتباط با دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اتفاق افتاده که هم هزینه های مس کاهش یافته و هم کمکی به دانشگاههای منطقه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم پتانسیل زیادی هم در دانشگاه علوم پزشکی و هم دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان برای ارتباط متقابل صنعت و دانشگاه وجود دارد.
الگوی سرطان در شهرستان رفسنجان تفاوت چندانی با کشور ندارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اطلاعات و سخنان نادرست در خصوص سرطان مردم را نگران می کند، اظهار کرد: بسیاری از سرطانها با داشتن رژیم غذایی سالم قابل پیشگیری هستند و برخلاف گفته ها، استان کرمان در رده کمترین شیوع سرطان معده که سرطان شایع مردان در کشور می باشد را دارد.
اسماعیلی ندیمی افزود: البته ما انتظار داریم با توجه به اینکه سن جمعیت در سالهای آینده بالاتر خواهد رفت شیوع سرطان بیشتر شود چرا که سرطان پدیده سن است.
وی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه باید یک مطالعه جدی در این خصوص که آیا شیوع سرطانهای ناشی از مصرف آرسنیک بالا در منطقه ما بالاتر است یا خیر، انجام گیرد. پاسخ این سوال در مطالعه کوهورت داده خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام غربالگری در مرکز غربالگری سرطان در رفسنجان، کشف و درمان بسیاری از سرطانها در مراحل اولیه را از اقدامات صورت گرفته برشمرد و بیان کرد: الگوی سرطان در شهرستان رفسنجان تفاوت چندانی با کشور ندارد اما چیزی که شاید فکر مردم را مشغول کرده باشد که آیا آرسنیک و سموم کشاورزی بر افزایش سرطان موثر است یا خیر که اطلاعات دقیق علمی چندانی در این خصوص وجود ندارد.
اسماعیلی ندیمی با تأکید بر اینکه اظهارنظر در خصوص سرطان باید کاملاً علمی باشد، خاطرنشان کرد: بخش درمان سرطان در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان با ظرفیت 12 تخت راه اندازی شده و درمانهای سرپایی و بستری در این بخش انجام می شود و خوشبختانه خیرین هم پای کار آمده و بخشی از فرانشیز بیماران سرطانی را تقبل کرده اند.
وی با بیان اینکه مرکز درمان کاملتر سرطان رفسنجان در سال 98 راه اندازی خواهد شد، ادامه داد: مرکز غربالگری سرطان در رفسنجان یک مرکز تشخیصی درمانی است یعنی علاوه بر درمان، در مراحل اولیه سرطان را تشخیص می دهد.
آغاز ساخت اورژانس بیمارستان مرادی رفسنجان ظرف هفته های آینده
وی با بیان این مطلب که ساخت اورژانس بیمارستان مرادی رفسنجان ظرف هفته های آینده آغاز خواهد شد، اظهار داشت: متاسفانه هلال احمر نتوانست به همکاری خود در این رابطه ادامه دهد اما با کمک وزارتخانه، بزودی ساخت اورژانس عمومی، آزمایشگاه و درمانگاه چشم پزشکی بیمارستان مرادی رفسنجان آغاز می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در خصوص بیمارستان امام حسین(ع) رفسنجان نیز توضیح داد: تکمیل این بیمارستان 30 میلیارد تومان هزینه لازم دارد که به صورت بیمارستان درمانی و جامع زنان خواهد بود و علاوه بر زایشگاه، بخش جراحی زنان نیز دارد.
اسماعیلی ندیمی همچنین از افتتاح کلینیک های ویژه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در هفته دولت خبر داد و گفت: این پروژه ها شامل ساختمان کلینیک های ویژه، اورژانس بیمارستان و سلف و سالن غذا خوری دانشگاه در سایت دانشگاه به بهره برداری خواهد رسید.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/34794/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

فیلم/ بارش سیل‌آسا در رودبار جنوب

جزییات هشدار سطح قرمز هواشناسی برای استان کرمان/بارش باران‌های سیل آسا

افزایش صد درصدی پذیرش دانشجو در پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان کرمان

آغاز بارش‌ها در جنوب کرمان

تصاویری از بارندگی سیل آسا در رودبار جنوب | ببینید

بارش باران در کهنوج/ آمادگی ستاد بحران

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

آغاز بارش‌های باران در استان کرمان

واقعیت‌های جنگ را برای جوانان و فرزندانمان تبیین کنیم

استامینوفن برای قلب ضرر دارد؟

هشدار قرمز هواشناسی مدارس نرماشیر را تعطیل کرد

کف هنگام پخت گوشت را دور بریزیم؟

سامانه قوی بارشی درجنوب کرمان فعال شد

همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است

توصیه‌ فرماندار جیرفت به کشاورزان و عشایر در پی وقوع سیلاب احتمالی

پیام اداره کل فرهنگ کرمان به تهیه کننده «نون خ»

ثبت زلزله شاخص در شهداد کرمان / رخداد 105 زمین‌لرزه طی هفته گذشته

تمهیدات لازم مقابله با سیل در جنوب کرمان اندیشیده شده است

انعقاد تفاهم نامه بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و بهسازی و نوسازی بافت تاریخی بیرجند

ارائه تخفیف 40 درصدی برای اجرای طرح کلید به کلید

آماده باش 350 نفر نیروی راهداری درجنوب کرمان

هواشناسی 28 فروردین 1403/ هشدار باران شدید و سیل در استان های جنوبی

استامینوفن ممکن است برای سلامت قلب ایمن نباشد

گل حساس تقدیم به سرمربی آزرده‌دل (عکس)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

استقرار دستگاه‌ها و ادوات برای مقابله با سیل احتمالی در جنوب کرمان

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

22 مصدوم در سوانح رانندگی کرمان

هافبک 17 ساله علیه ادعای میثاقی

مهار حریق یک دستگاه خودرو و دکه در زرند

انحراف اتوبوس از جاده در کرمان 35 حادثه‌دیده برجای گذاشت

گاز برخی مناطق 3 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

مدارس هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و فارس تعطیل شدند

افتتاح سالن بانوان زرند به زودی

اولین انصرافی تیم ملی والیبال مشخص شد

بازدید استاندار کرمان از مناطق درخطر سیل جنوب کرمان

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

مردم در حفاظت آثار تاریخی نقش مهمی دارند

بانک مسکن اولین شعبه بانکی در منطقه کیانشهر اهواز را افتتاح کرد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

هشدار قرمز هواشناسی کرمان درباره سیلاب

پیام اداره کل فرهنگ کرمان به تهیه کننده "نون خ"

بازماندن مس کرمان از صعود به نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال