کرمان رصد

آخرين مطالب

خاموشی های خارج از برنامه مردم کرمان را کلافه کرد

توضیح شرکت برق در خصوص قطعی های خارج از برنامه و گلایه های مردم اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان– قطعی برق که این روزها به یکی از مشکلات مردم تبدیل شده وقتی گره را سر در گم می کند که فاقد برنامه باشد اما در کنار گلایه های مردم، شرکت برق بروز حوادث در شبکه را دلیل این مشکل می داند.

 این روزها حس نوستالوژیک نچندان مطلوب قطعی برق که ده ها سال قبل مردم آن را تجربه می کردند بار دیگر به سراغ جامعه آماده است، اولین سیاست دولت برای کاهش مصرف انرژی تغییر ساعات فعالیت ادارات بود که در این چارچوب ساعت شروع به کار برخی از اداره ها و سازمان های دولتی به ساعت 6 صبح که اکثر مردم خواب هستند منتقل شد که البته در سال های اخیر بی سابقه نبوده است اما در سال جاری قطعی برق نیز وارد زندگی مردم شده است.
مسئولان وزارت نیرو استفاده زیاد مصرف کنندگان از برق و فشار روی شبکه های توزیع را دلیل قطعی برق می داند که در کنار این موضوع خشکسالی و کمبود آب پشت سدها را نیز می توان اضافه کرد، در حالی توپ به زمین مردم افتاده است که این سوال در ذهن ها ایجاد می شود که چرا در حالیکه ایران دومین ذخایر گاز دنیا را دارد در سال های گذشته زیر ساختهای لازم برای ایجاد نیروگاههای گازی ایجاد نشده است!
کمترین توقع مردم از مسئولان این است که خاموشی های مطابق برنامه باشد
اگر از این مباحث هم عبور کنیم در نهایت به نقطه کنونی می رسیم، در وضعیت حال و افزایش دمای هوا در استانهای جنوبی و افزایش میزان مصرف گفته می شود در بهترین شرایط خاموشی ها تا 15 مرداد ماه ادامه دارد.
مردم استان کرمان نیز در کنار سایر هموطنان برای همیاری و کمک به ساکنان مناطق گرمسیر کشور صرفه جویی در مصرف برق را بیشتر از هر زمان دیگر در زندگی روزمره لحاظ می کنند و در کنار این رفتار شخصی، در خصوص قطعی شبکه برق برای کاهش مصرف همکاری لازم را دارند.
اما در روزهایی که پشت سرگذاشته ایم مشکلاتی نیز در اجرای طرح قطعی برق دیده شده است که به گفته مردم نشان از عدم برنامه ریزی دقیق دارد.
در این خصوص با برخی از مردم کرمان به گفتگو نشستیم، محمد یکی از ساکنان خیابان جهاد در شهر کرمان است، وی می گوید: آنچه در جدوال قطعی برق می آید یک چیز است و آنچه که مردم با آن مواجه می شوند اتفاق دیگری ست.
آنچه در جدوال قطعی برق می آید یک چیز است و آنچه که مردم با آن مواجه می شوند اتفاق دیگری ست
وی می افزاید: طبق جدول منتشر شده قرار بود روز شنبه قطعی برق داشته باشیم اما علیرغم آمادگی این اتفاق نیفتاد اما عصر دیروز که طبق جدول قرار بر اعمال محدودیت نبود از ساعت 16 و 20 دقیقه تا 18 و 20 دقیقه برق قطع شد این در حالی است که در برخی دیگر از مناطق همین خیابان طی سه روز گذشته و در ساعت غیر منظم شاهد اعمال این قطعی ها هستیم که با جداولی که منتشر شده است مطابقت ندارد. افرادی که در شرکت برق این جداول را اعمال می کنند باید به این نکات هم توجه کنند که برخی از مردم به دلیل نگهداری بیمار، برنامه های روزمره و یا کسب و کاری که دارند باید امور خود را با این خاموشی های اجباری هماهنگ کنند تا کمترین مشکل را در روند زندگی خود تحمل کنند. به همین دلیل کمترین توقع مردم از مسئولان این است که برای اجرای خاموشیها برنامه ریزی دقیقی را اعمال کنند.
تولید و صنعت استان نباید از خاموشیهای متضرر شود
محمد رضا یکی دیگر از ساکنان شهر کرمان است که می گوید: در سالی که با تهدیدهای تحریم مواجه هستیم و روی تولید ملی تاکید فراوان شده است واحدهای تولیدی و صنعتی به خصوص کسب و کار های کوچک که توان خریداری موتور برق اضطراری را ندارند باید در چنین طرح هایی مورد حمایت قرار گیرند.
وی می گوید: قطعی برق در واحدهایی مانند مرغ داریها و یا نانواییها و یا مراکز فراوری شیر و لبنیات برای دو یا سه ساعت پی در پی یعنی خسارت مالی، که در این شرایط اقتصادی توجیه ناپذیر است پس باید قبل از اعمال خاموشی ها مسئولان برای حمایت از صنایع و تولید کنندگان برنامه ریزی کنند و قطعی های پی در پی را به بهانه ای مختلف توجیه نکنند.
مرتضی یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که می گوید: نمی توان توجیه کرد که چرا برق برخی از مناطق سه روز پی در پی قطع می شود اما برق قسمتهای بالای شهر طبق برنامه هر سه روز دو ساعت قطع است، باید برنامه ریزی متوازنی در این زمینه وجود داشته باشد تا همه مردم به یک نسبت مشترک در این زمینه سهم داشته باشند.
برق و آب با هم قطع می شود
وی گفت: عملا قطعی برق در بسیاری از محله های کرمان یعنی قطع شدن آب در واقع چون فشار آب به خصوص در آپارتمان ها اندک است پس از قطع شدن موتور پمپ، آب هم قطع می شود به همین دلیل مسئولان باید تدبیر کنند که دو مورد کلی در جریان این قطعی ها رعایت شود اول اینکه مردم متناسب با یکدیگر در این طرح شریک باشند و دوم اینکه زمان بندی دقیق و مشخص باشد.
چرا بعد از خاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی نیروی پلیس مستقر نمی شود
فاطمه یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که گفت: پس از قطعی برق شاهد هرج و مرج در چهار راه ها و معابر پر ترافیک شهر هستیم سوال من این است در کمیته بحران شهر کرمان هم افزایی وجود ندارد؟ چرا بعد از قطعی برق پلیس حضور فیزیکی پیدا نمیکند؟ بیش از یک هفته از زمان اجرای قطعی برق می گذرد آیا این زمان کافی نبوده که مدیران برای حل این مشکل برنامه ریزی کنند؟
وی می گوید: پس از قطع شدن برق اکثر معابر و چهار راه ها با ترافیک سنگین روبرو می شوند و رانندگان هر قدر هم انضباط مدار باشند نمی دانند وقتی دهها خودرو در چهارراه گرفتار می شوند چه باید انجام دهند.
این مشکل روز گذشته در چهار راه امام جمعه، سه راه هوانیروز، سه راه بازرگانی و فرهنگیان که محل رفت و آمد هر روزه بنده است دیده می شد و در هر یک از این تقاطع ها حداقل 20 دقیقه معطل شدم.
وی این سوال را مطرح کرد که چرا بعد از اینکه گفته شد کرمان پایتخت انرژی خورشیدی می شود و مسئولان بارها در این خصوص مصاحبه کردند برای مراکز حساس مثل چهارراهها پنل خورشیدی در نظر گرفته نمی شود.
گلایه هایی از این دست از سوی ساکنان بلوار شهید عباسپور و خیابان امیرکبیر و شهرک مطهری و برخی از شهرستان های کرمان نیز مطرح می شود و تنها راه رفع این مشکلات برنامه ریزی دقیق و تلاش برای همکاری بین مسئولان و مردم است.
مشکلات تفاوت جداول با قطعی واقعی رفع شد
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شمال استان کرمان در اطلاعیه ای در خصوص گلایه های مردم اعلام کرده است که مشکلاتی در تفاوت جداول با قطعی واقعی در حوزه خاموشی های 90 درصدی داشتیم که دلایل فنی داشت و رفع شد.
امیر جهانشاهی در این خصوص گفته است: اتفاقات پیش بینی نشده و غیرمترقبه در شبکه سراسری از جمله تعمیرات فورس ماژور نیروگاهی ، دلیل قطع برق و خاموشی های خارج از برنامه و اطلاعیه های زمانبندی است .
اتفاقات پیش بینی نشده و غیرمترقبه در شبکه سراسری از جمله تعمیرات فورس ماژور نیروگاهی ، دلیل قطع برق و خاموشی های خارج از برنامه و اطلاعیه های زمانبندی است
وی تاکید کرد: بر اساس اعلام های لحظه ای مدیریت شبکه برق ایران 10 درصد خاموشی ها به ناچار و غیر مترقبه اعلام و اعمال می شوند که حتی فرصت تنظیم جدول و اطلاع رسانی به مردم عزیز را متاسفانه در این موارد نداریم و اگر این 10 درصد را که فرصت اطلاع رسانی آن را به مردم نداریم اعمال نکنیم مطمئنا نیروگاه ها به اصطلاح بلک آوت کرده و خاموشی گسترده اتفاق می افتد و تبعات آن بالطبع برای مردم عزیزمان بسیار بیشتر خواهد بود .
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شمال استان کرمان بیان کرد: برای کمک به کاهش بار مصرف شبکه توزیع برق برنامه اعمال خاموشی برای صنایع بزرگ استان نیز لازم است که این موارد در کمیته بحران استان مطرح و در حال تصمیم گیری است .
وی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر ناعادلانه بودن جدول زمانبندی خاموشی های احتمالی اظهار داشت : خاموشی های احتمالی در تمامی شهرها و روستاها استان به صورت عادلانه انجام می شود و قطعی برق با ضریب اطمینان 90 درصد برای تمامی نقاط بصورت برنامه ریزی شده اعمال می شود .
وی اظهار داشت: اظهار نظرهای فردی در خصوص قطعی برق یک‌منطقه ی خاص در خصوص خاموشی های ناعادلانه بدلیل نداشتن اطلاعات کافی در خصوص مدیریت کل خاموشی ها نباید محور قضاوت قرار گیرد زیرا مدیریت کل خاموشی ها در دیسپاچینگ شرکتهای توزیع بصورت عادلانه روی تمامی مناطق استان اعمال می شود .
جهانشاهی تاکید کرد: برنامه خاموشی های احتمالی و مدیریت اضطراری بار در تمامی استان های کشور به صورت یکسان و یکنواخت در حال اجرا است و تمامی استان های کشور به نسبت پیک بارشان دچار خاموشی برنامه ریزی شده می شود و تنها یک استان در کل کشور به دلیل گرمای طاقت فرسا مستثنی شده است .
وی همچنین در خصوص درخواست برخی از مردم جهت جابجایی خاموشی ها به ساعت های دیگر از جمله ساعت های ابتدایی صبح و اواخر شب اظهار داشت: به دلیل اینکه مانند همه جای دنیا امکان‌ذخیره کردن حجم زیاد انرژی برق تولیدی و انتقال آن به ساعتهای دیگر از لحاظ فنی و تکنولوژی وجود ندارد لذا ما صرفا در ساعت هایی که به دلیل گرمای زیاد و استفاده از سیستم های سرمایشی اوج بار اتفاق می افتد بایستی برای مدیریت انرژی نیروگاه ها خاموشی ها را در همین ساعات اوج بار اعمال کنیم .
وی با بیان اینکه بهترین راه برای کاهش خاموشی و قطعی برق مدیریت مصرف به میزان 10 الی 15 درصد در بین مردم است تصریح کرد: همشهریان با حداقل 10 درصد صرفه جویی شرکت های توزیع نیروی برق را در عبور از پیک بار تابستانی یاری دهند.
مردم همراه نشان داده اند در شرایط بحرانی و نیاز همیشه همراه مسئولان بوده اند و انتظار می رود با درایت و دور اندیشی مسئولان و صرفه جویی مردم در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/34806/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

وضعیت آب و هوا امروز 7 اردیبهشت؛ نیمه شرقی کشور بارانی می‌شود

تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

سیلاب در شرق استان کرمان، بدون تلفات

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران