کرمان رصد

آخرين مطالب

خاموشی ها را با یک کلید روشن کنیم اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد -  شرایط فعلی توزیع برق در کشور ایجاب می کند تنها با خاموش کردن کلید یک لامپ غیر ضروری از خاموشی ها جلوگیری کنیم و نقش موثری در صرفه جویی و مصرف بهینه برق داشته باشیم.
  هوا گرم است و ما در منطقه جنوب کرمان شاهد افزایش مصرف برق هستیم و همین مساله موجب ایجاد خاموشی های بی برنامه شده و نا رضایتی مردم این خطه را به همراه داشته است.
قطعی برق در برخی نقاط هفت شهرستان جنوبی کرمان در زمان پیک مصرف بار در چند روز گذشته، باعث کلافگی شهروندان شده است که برای رهایی از قطعی مکرر برق و جلوگیری از توقف جریان زندگی روزمره، راه‌های آسان زیادی هست؛ مثلا کافی است از وسایل پرمصرف در ساعات غیرپیک استفاده کنیم یا کلید خاموش تنها یک لامپ اضافی را بزنیم.
متاسفانه فرهنگ استفاده صحیح از برق و آب در جامعه نهادینه نشده است و در نتیجه با مصرف زیاد از سوی مردم مواجه هستیم که هزینه های سنگینی برای کشور در بردارد.
ما ایرانی ها سه برابر متوسط جهانی برق مصرف می کنیم و در ازای افزایش هر یک درجه گرمای هوا، مصرف برق در کشور حدود هزار و 500 مگاوات افزایش می یابد از این رو می طلبد صرفه جویی بیشتری در زمینه مصرف برق داشته باشیم.
فرماندار جیرفت در این زمینه گفت: قطعی های برق جنوب کرمان به صورت سراسری بوده و سیستم برق رسانی این منطقه تحت تاثیر شبکه سراسری برق کشور است.
احمد امینی روش افزود: سیستم برق رسانی این منطقه تحت تاثیر شبکه سراسری برق است و با خارج شدن یک نیروگاه برق کشور، این منطقه هم تحت تاثیر قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: با تلاش مجموعه توانیر هیچگونه کمبودی در زمینه برق نداریم و تنها مشکل مدیریت مصرف برق در ساعات پیک بار است.
فرماندار جیرفت به خاموشی های اخیر هفت شهرستان جنوبی استان کرمان اشاره کرد و گفت: پیگیر رفع این مشکل از طریق مرکز استان و شهرستان هستیم تا خاموشی ها با برنامه ریزی قبلی اطلاع رسانی شود و مردم به مشکل بر نخورند.
وی تصریح کرد: اگر هر مشترک بین 10 تا 15 درصد صرفه جویی در مصرف برق داشته باشد دیگر با خاموشی مواجه نخواهیم بود از این رو مردم با مشارکت در این زمینه از خاموشی ها جلوگیری کنند.
امینی روش به فعالیت های دولت در خصوص رفع مشکل خاموشی برق اشاره کرد و گفت: دولت این بار خودش پیشقدم شد و صرفه جویی را از زیرمجموعه‌های خود آغاز کرد و تمامی دستگاه های دولتی موظف به صرفه جویی در مصرف برق و آب شدند.
وی افزود: وزیر کشور روز 9 تیرماه استانداران سراسر کشور را مکلف به پیگیری صرفه جویی و نظارت بر نحوه مصرف آب و برق در دستگاه های اجرایی، کاهش 20 درصدی در مصرف آب و 10 درصدی در مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال 96 کرد.
فرماندار جیرفت بیان کرد: یکی از تدابیر دولت عقلانیت در زمینه کاهش مصرف برق، تغییر ساعت کار اداری به 6:30 تا 13:30 است که تاثیر زیادی در زمینه مصرف برق داشته است.
وی از تشکیل کارگروه بازرسی از ادارات شهرستان جیرفت خبر داد و گفت: وظیفه این کارگروه بازدید از ادارات در ساعات غیر اداری و اداری در زمینه استفاده از مصرف برق است لذا در صورت گزارش هر گونه مصرف بی رویه برق مدیر مربوطه توبیخ می شود.
مدرس حوزه و دانشگاه هم به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در انتخاب شعار اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: یکی از مصدایق اقتصاد مقاومتی فرهنگ صحیح صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع کشور است از این رو مردم باید در زمینه مصرف برق و آب توجه بیشتری داشته باشند.
حجت الاسلام حسین محمدی افزود: با مصرف بهینه برق و آب این امکانات را به نسل بعدی هدیه دهیم چرا که با مصرف بی رویه نسل آینده را از این امکانات محروم می کنیم.
وی بیان کرد: مساله اسراف و قناعت از مفاهیم و گزاره های مورد اهتمام دین مبین اسلام است که به بیان های مختلف در آیات قرآنی و روایات اهلبیت (ع) مورد بحث و تأکید گسترده ای قرار گرفته است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اسراف به معنای تجاوز از حد و زیاده روی کردن است، تصریح کرد: در کنار بحث اسراف که همواره در اسلام مورد مذمت قرار گرفته مساله قناعت از جمله خصلت ها و ویژگی های ارزشمند برای یک مسلمان بشمار می رود و همواره مورد توجه اسلام و اولیای دین قرار گرفته است.
مدیر برق شهرستان جیرفت هم گفت: شبکه برق قادر به تحمل اندازه مشخصی از مصرف است و اگر مصرف از این مرز بگذرد شبکه وارد مرز هشدار شده و جهت پایدار ماندن شبکه مجبور به قطعی و اعمال خاموشی‌ها خواهیم بود.
غلامعباس انجم شعاع افزود: به همین دلیل قطعی برق در این برهه از زمان قابل پیش‌بینی و برنامه ریزی نیست و به مصرف لحظه‌ای و البته در کنار آن به نقص فنی احتمالی ناشی از مصرف زیاد بستگی دارد، یعنی اگر شهروندان خصوصا در زمان پیک بار، مصرف انرژی برق را مدیریت کنند قطعی نخواهیم داشت
وی تصریح کرد: تنها با کاهش 10 درصدی مصرف در زمان پیک، دیگر شاهد قطعی برق در تابستان از این حیث نخواهیم بود
مدیر برق جیرفت افزود: تنها کافی است که شهروندان استفاده از وسایل پرمصرف مانند جاروبرقی، اتو، لباسشویی و ظرفشویی را به ساعات غیرپیک انتقال داده ومصرف موجود را به میزان 10 درصد کاهش دهند.
انجم شعاع بیان کرد: استفاده از دور کند در کولرهای آبی یا ترموستات تنظیم دما در کولر های گازی (تنظیم دما بر روی23 تا 25 درجه)، پرهیز از استفاده همزمان از وسایل برقی پرمصرف در ساعات پیک، خاموش کردن لامپ های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز و استفاده از لامپ کم مصرف از دیگر راه های مدیریت مصرف برق است که انجام آنها چندان سخت نیست اما در عین حال کمک بزرگی برای پایدار ماندن شبکه و جلوگیری از قطعی و خاموشی است.
یکی از شهروندان جیرفتی هم از خاموشی برق در این شهرستان انتقاد کرد و گفت: مردم تحمل گرمای 50 درجه را ندارند مسئولان به دادمان برسید.
شهروند دیگری افزود: دمای هوا در شهرستان از مرز 50 درجه می گذرد و تحمل گرما برای مردم بویژه کسانی که بچه کوچک دارند بسیار سخت است.
با این وضعیت و اقلیم گرم و خشکی که منطقه جنوب کرمان دارد حتی یک ساعت قطع برق، برای مردم این دیار یک فاجعه به شمار می رود.
جنوب کرمان با جمعیت یک میلیون نفر از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبارجنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان یک سوم استان کرمان را تشکیل می دهد.
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/34821/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف80 درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

روز برفی ؛ مرتضی پاشایی و محمدرضا گلزار

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در آستانه برگزاری کنکور در جیرفت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در ارتفاعات سرچشمه

آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان

طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور سراسری در سیرجان

اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

حامیان گشت ارشاد

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

دادستان انتظامی قضات کشور به کرمان سفر کرد

رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد

تلاش جهادی برای بازگشایی جاده کوهبنان _زرند

معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم)

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی به کرمان صادر شد

نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم

شورای اداری ایتان کرمان

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته کرمان اعلام شد

قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

وقوع سیل در روستای پشوئیه شهداد + فیلم

فیلم| بارش تگرگ در راین کرمان

ریزش سنگ در محور سرچشمه/ رانندگان احتیاط کنند

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به مقام شهید سلیمانی و شهدای حمله تروریستی کرمان

رقابت 2 هزار و 2٠٠ دانش آموز زرندی در کنکور

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

گلزار شهدای خرمشهر غبارروبی شد