کرمان رصد

آخرين مطالب

لزوم برخورد با مخلان اقتصاد جنوب کرمان

بهشت کشاورزی زیر پای دلالان/ چرخ اقتصاد جنوب کرمان نمی چرخد سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان –جنوب کرمان که یکی از مهمترین قطبهای تولید محصولات کشاورزی محسوب می شود سالهاست به دلیل نفوذ دلالان دچار رخوت اقتصادی شده و با وجود خسارت جدی به مردم هنوز با واسطه گری برخورد نشده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: کرمان یکی از استان های تاثیرگذار کشور در زمینه صادرات محصولات غیرنفتی محسوب می شود و جنوب استان کرمان جایگاه قابل توجهی در تولید محصولات کشاورزی به خصوص محصولات خارج از فصل دارد که در ارزآوری و تامین نیازهای داخلی کشور نقش انکار ناپذیری دارد.
شهرستان های جنوبی کرمان با بیش از 242 هزار هکتار زمین زیرکشت، دارای تنوع بالایی در تولید محصول مورد نیاز بازار داخلی است. 67 درصد محصولات مورد نیاز استان کرمان و 4 درصد از محصولات مورد نیاز کشور در این منطقه تولید و بخش قابل توجهی از این محصولات نیز صادر می شود.

از مزارع و باغ های جنوب کرمان با وجود خشکسالی سختی که وجود دارد 10 محصول کشاورزی جایگاه اول تا سوم تولید در کشور را دارند و سالانه 4 میلیون تن محصول روانه بازار می شود.
طبق آمار موجود 85 گونه انواع محصولات با کیفیت بسیار مطلوب تولید می شود و در هدف گذاری که صورت گرفته است افق تولید در جنوب کرمان حداقل سه برابر میزان کنونی در نظر گرفته شده است
اما طبق آمار موجود 85 گونه انواع محصولات با کیفیت بسیار مطلوب تولید می شود و در هدف گذاری که صورت گرفته افق تولید در جنوب کرمان حداقل سه برابر میزان کنونی در نظر گرفته شده است.
براساس برنامه پنجم توسعه اقتصاد کشاورزی استان کرمان بر مبنای تولید محصولات کشاورزی پایه گذاری شده است و جنوب کرمان به خصوص در زمینه تولید مرکبات، خرما و محصولات جالیزی و گلخانه ای محور محقق شدن برنامه های استان کرمان در سند توسعه اقتصادی است اما آنچه که هم اکنون در جنوب کرمان روی می دهد ورشکستگی بخش قابل توجهی از یک میلیون کشاورزی است که در این شهرستان ها زندگی می کنند.
به دلیل شرایط خاص اقلیمی و با وجود کم آبی شدید در جنوب کرمان اما در اکثر فصل ها مزارع جنوب کرمان تحت پوشش تولید انواع محصولات کشاورزی قرار می گیرد وجود چنین پتانسیلی بستری بزرگ اقتصادی فراهم کرده است که طبیعتا با گردش مالی قابل توجهی همراه است.
در این بازار مسلما کشاورزان هر سال باید مبالغ قابل توجهی را برای تهیه بذر، سوخت موتور پمپها، تامین آب، سم و کود و حمل و نقل پرداخت کنند. همین موضوع زمینه ای را ایجاد کرده است که سر و کله دلالان بومی و غیربومی در مزارع و میدان های فروش محصولات و نهاده های کشاورزی پیدا شود افرادی که گاه هیچ وقت در مزارع کار نکرده اند اما دسترنج کشاورزان همیشه به جیب آن ها می رود.
دلالان از چرخه اقتصادی جنوب کرمان حذف شوند
تعجب آور اما این است که تا امروز یک برنامه منسجم و جدی برای بازاریابی، عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بازارهای هدف و بازاریابی داخلی و خارجی و حذف دلالان صورت نگرفته است.
در زمان برداشت محصولات کشاورزی به دلیل محدودیت موجود در بخش حمل و نقل قیمت مورد مطالبه کامیون داران به شدت افزایش می یابد و در زمان کشت بذرها و سموم و کودهای کشاورزی نیز با میلیاردها تومان گردش مالی پس از دست به دست شدن توسط دلالان به دست کشاورزان می رسد.

اما دردآورترین بخش کشاورزی جنوب کرمان زمان برداشت کلید می خورد. پس از آغاز برداشت دلالان با حضور در این شهرستان ها در ابتدا از خرید خودداری می کنند تا بخشی از محصول به دلیل عدم وجود مشتری در میدان های کشاورزی و یا قبل از برداشت خراب شود و کشاورز برای رهایی از ورشکستگی حاضر شود هر گونه شرایطی را قبول کند و با قیمت بسیار اندک محصولش را می فروشد و دلال نیز بعد از انتقال محصول به بازار مصرف با چندین برابر قیمت محصولات را به مردم می فروشند.
مسئولان طی سال های اخیر گزینه های مختلف حمل و نقل از جمله راه آهن و حمل و نقل هوایی را در کنار حمل و نقل زمینی در دستور کار قرار داده اند اما هنوز اقدام موثری برای ایجاد خط ریلی به جنوب کرمان انجام نشده است و فرودگاه جیرفت نیز بعد از سال ها تعطیلی در حالی بازگشایی شده است که این فرودگاه امکان سرویس دهی به هواپیماهای پهن پیکر باری ندارد!
امام جمعه جیرفت: با وجود تمام تذکرات پدیده شوم دلالی آفتی برای کشاورزی در جنوب کرمان شده است و از مسئولان می خواهیم برای رفع این مشکل که به چالش اقتصاد جنوب کرمان تبدیل شده برنامه ریزی کنند
امام جمعه جیرفت که بارها از وجود دلال ها در کشاورزی جنوب کرمان گلایه کرده است چند روز قبل بار دیگر به مسئولان استان کرمان تذکر داده است که از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای جلوگیری از حضور دلالان در جنوب کرمان را فراهم کنند.
حجت الاسلام رضا سعادت‌فر می گوید: متاسفانه با وجود تمام تذکرات پدیده شوم دلالی آفتی برای کشاورزی در جنوب کرمان شده است و از مسئولان می خواهیم برای رفع این مشکل که به چالش اقتصاد جنوب کرمان تبدیل شده است برنامه ریزی کنند.
وی تصریح کرد: هشدار می دهیم که دلالان در حال سوء استفاده از کشاورزی جنوب کرمان هستند و اگر این پدیده رفع نشود کشاورزی کرمان ضربه می خورد.
امام جمعه جیرفت ادامه داد: دلالان در زمینه فروش بذر، سم و کود و خرید و فروش محصولات نقش مخرب دارند و موجب ضرر به کشاورزان که از مردم محروم جنوب کرمان محسوب می شوند به شمار می روند.
حجت الاسلام رضا سعادت‌فر بیان کرد: کشاورزی کرمان به دلیل دلال بازی وضعیت مطلوبی ندارد و مسئولان باید برای رفع این چالش عمده برنامه ریزی کنند.
نظام دقیق و هدفمند بازاریابی در کشاورزی جنوب کرمان ایجاد شود
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در گفتگو با مهر اظهارداشت: بخش عمده اشتغال جنوب کرمان در بخش کشاورزی فعال هستند اما در سالهای اخیر با مشکل جدی در زمینه کم آبی و خشکسالی مواجه هستند.

یحیی کمالی‌پور بیان کرد: نهاده های جنوب کرمان از جمله آب و خاک در زمینه تولید محصولاتی به کار می رود که میتواند موجب رونق جنوب کرمان و محرومیت زدایی شود در همین راستا باید تولیدات صادرات محور و اصلاح الگوی کشت در دستور کار قرار گیرد اما مهمترین نیاز این منطقه بازاریابی محصولات کشاورزی است، در واقع کشاورزی مهمترین حربه اقتصاد مقاومتی و توانمندیهای بومی اقتصادی محسوب می شود اما کشاورز جنوب کرمان بعد از ماهها تلاش در مزارع با دمای بالای 50 درجه در نهایت محصولش را باید تقدیم دلالان کند و چیزی نصیبش نمی شود.
وی افزود: باید یک نظام هدفمند و دقیق در راستای بازاریابی ، انتقال محصول و عرضه مستقیم در جنوب کرمان ایجاد در این راستا باید مسئولان دولتی برنامه ریزی کنند، نباید به سادگی اجازه داد داشته های جنوب کرمان به جیب دلالان برود و مردم محروم تر از گذشته شوند.
وی بیان کرد: کشاورزی جنوب کرمان در شرایط کنونی که باید تولید داخلی را تقویت کنیم نیاز به حمایت دارد و رها کردن فرایند کشاورزی در جنوب کرمان اشتباه است باید دلالان شناسایی و با آنها برخورد شود.
وی خواستار سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در زمینه صنایع بالا دستی کشاورزی شد و بیان کرد: باید زمینه فرآوری محصولات کشاورزی را فراهم کنیم.
استفاده بی رویه از سم و کود شیمیایی ضمن به خطرانداختن سلامت محصولات زمینه را برای سوء استفاده دلالان فراهم کرده و این افراد سموم و کودهای گاه غیرمجاز را که اکثرا چینی هستند در دسترس کشاورزان قرار داده اند
محمد زریسفی، کارشناس اقتصادی استان کرمان که از اهالی جنوب کرمان محسوب می شود در گفتگو با مهر می گوید: کشاورزی کرمان طی سالهای اخیر به خوبی هدایت نشده است منابع آبی و خاکی بدون برنامه استفاده شده اند و هدف گذاری لازم برای تولید محصولات صادرات محور در دستور نبوده است.
وی بیان کرد: استفاده بی رویه از سم و کود شیمیایی ضمن به خطرانداختن سلامت محصولات زمینه را برای سوء استفاده دلالان فراهم کرده است و این افراد سموم و کودهای گاه غیر مجاز را که اکثرا چینی هستند در دسترس کشاورزان قرار داده اند و هر سال آفات در مقابل سموم موجود مقاوم می شوند و باید از سمهای قوی تری برای مقابله با آفتها استفاده شود.
وی گفت: در بی آبی بی سابقه جنوب کرمان که طی سال گذشته حتی یک قطره باران در برخی از این شهرستانها نباریده است کشاورزان با زحمت تولید را حفظ کرده اند اما بعد از شروع فصل برداشت دلالان از خرید محصول خودداری می کنند و کشاورز وقتی می بیند محصولش در حال خراب شدن است حاضر می شود با هر قیمتی محصول را عرضه کند. در بهترین حالت خرید تضمینی و یا توافقی شروع می شود و این طرحها هم نتوانسته است محصول را در چرخه بازار نگه دارد بطوریکه برخی مواقع محصول پس از خریداری خراب می شود و منابع از بین می رود.
زریسفی ادامه داد: قیمت خرید محصولات عمدتا زیر قیمت تمام شده تولید محصول است و به همین دلیل هر سال وضعیت بدتر می شود.
وی گفت: کشاورزان هم چاره ای جز ادامه شغل کشاورزی ندارند و به همین دلیل زمینه سوء استفاده از کشاورزان هر سال ایجاد می شود و این چرخه ادامه دارد به همین دلیل کشاورزان و مردم جنوب کرمان خواستار ورود دستگاههای نظارتی و حتی قضایی به پروسه دلال بازی در جنوب کرمان هستند تا ریشه این دلال بازی ها شناسایی و با آن برخورد جدی شود.
در صورت عدم برخورد با دلالان و سکوت ادامه دار مسئولان به مرور زمان شاهد هدر رفت منابع و ورشکستگی بیشتر کشاورزان خواهیم بود و بعد از بین رفتن نهاده ها دیگر زمینه کشاورزی در جنوب کرمان از بین خواهد رفت.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/39054/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان