کرمان رصد

آخرين مطالب

هجوم به حاشيه ها مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان انلاين- حاشيه نشيني واقعيتي است که همانند بسياري از شهرها، دامان شهر کرمان را نيز گرفته، به گونه اي که مي توان گفت اين استان بيشترين ميزان مهاجرپذيري را در جنوبشرق کشور دارد.
مهاجران به استان کرمان که اغلب به دليل فرار از مشکلات اقتصادي از روستاها به شهرها مهاجرت کرده اند شاهدند که بخشي از ساکنان حاشيه شهر کرمان نيز اتباع بيگانه هستند.
در کنار اين افراد هستند کساني که براي ساخت ويلا در مناطق خوش آب و هواي بيرون از شهر، زمين و املاک زراعي را خشکانده و در دل آن ساختماني بي روح را کاشته اند.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري با اشاره به اينکه حاشيه نشيني معمولا در کنار شهر شکل مي گيرد گفت: در دهه گذشته و قبل از دولت تدبير و اميد به دليل سهل انگاري ها، آبرساني و خدمات زيربنايي در حاشيه شهر، منحني حاشيه نشيني در شهر کرمان شکل گرفت.
ابوالقاسم سيف اللهي، سهل انگاري شهرداري و مسائل خشکسالي را موجب افزايش جمعيت حاشيه نشيني دانست و ادامه داد: استاندار بومي کرمان با ورود فراي مسائل سياسي به معضل حاشيه نشيني در نخستين روزهاي آغاز فعاليت در مديريت استان، اين موضوع را به صورت جدي پيگيري کرده و محکم بر روي آن ايستادگي کرد.
وي ادامه داد: در اين رابطه به اين نتيجه رسيديم اگر دور کرمان بسته نشود، کم کم حاشيه شهر، متن را تحت تاثير خود قرار مي دهد.
سيف اللهي بيان کرد :طرحي از سوي استاندار کرمان مبتني بر 3 مرحله اجرايي، ارائه و بررسي شد و در نهايت به مرحله اجرا درآمد.
وي تصريح کرد: مرحله اول اين طرح، مقابله با حاشيه نشيني بود که به صورت ضربتي با افرادي که زمين هاي دولتي را تصرف و تفکيک کرده و به صورت غيرقانوني به فروش مي رساندند برخورد و اجراي اين مرحله موجب تخريب بسياري از حصارها و ديوارها شد و در ادامه اين اقدام اين در مراکز شهرستان ها نيز توسعه يافت.
سيف اللهي افزود: در مرحله دوم بعد از مقابله با حاشيه نشيني براي مهار کردن موضوع اقدام شد تا با ايجاد کمربند سبز جلوي توسعه حاشيه نشيني گرفته شود.
وي ساماندهي را مرحله سوم طرح مقابله با حاشيه نشيني در کرمان دانست و گفت: در حال حاضر اين مرحله در استان کرمان در دست انجام است که در اين مرحله تعيين تکليف ساخت و سازهاي غيرقانوني در دستور کار قرار دارد.
سيف اللهي با تاکيد بر اينکه حاشيه نشيني پديده اي اجتماعي است که صرفا نمي توان به صورت قهري با آن برخورد کرد يادآور شد: طرح استان کرمان در مقابله با حاشيه نشيني يکي از طرح هاي موفق است که الگوي کشوري و به وزارت کشور ارائه شده تا مرحله به مرحله و فاز به فاز در ساير استان ها نيز اجرايي شود.
معاون امور عمراني استانداري کرمان گفت: شهرداري، امور اراضي، سازمان جهادکشاورزي و راه و شهرسازي محکم پاي کار ايستاده اند و البته توقع مي رفت شوراهاي اسلامي شهر و روستاها پشتيباني بيشتري از اين اقدام داشته باشند.
وي با طرح اين سئوال که حاشيه نشينان چه کساني هستند گفت: هيچ فردي از شهروندان قانوني در داخل شهر به سمت حاشيه نشيني نمي رود و چون در يک دوره نتوانسته ايم در روستاها اقتصاد روستا را پايدار کنيم، مردم از روستاها به سمت شهرها مهاجرت کردند و به دليل ناتواني در تامين مسکن در داخل محدوده شهر، اقدام به حاشيه نشيني کردند.
سيف اللهي بيان کرد :اين در حالي است که زيرساخت ها را به روستاها برده ايم اما سياست دقيق اقتصادي در اين مناطق را مد نظر نداشته ايم و هم اکنون استاندار کرمان با سياست هاي اقتصاد مقاومتي به دنبال پايدار کردن اقتصاد در روستاها است.
معاون امور عمراني استانداري کرمان گفت: يا بايد شرايط توسعه را در روستاها ارتقا دهيم و يا اينکه افرادي مجبور مي شوند به اميد اشتغال و درآمد به سمت حاشيه شهرها بروند.
سيف اللهي اضافه کرد :حاشيه نشيني فقط به دليل تامين مسکن نيست زيرا در يک دوره مسکن مهر مطرح شد و اگر حاشيه نشيني صرفا به دليل مسکن بود با اين طرح به طور کامل برطرف مي شد.
وي ادامه داد: در طرح ساماندهي حاشيه نشيني، گروه هاي حاشيه نشين در داخل محدوده شهر، توانمندسازي مي شوند و سطح آنها از نظر فرهنگي و اقتصادي ارتقا مي يابد و مرکز آموزشي اشتغال و امکانات رفاهي براي آنها ايجاد مي شود زيرا در غير اينصورت دو قطبي شدن در شهر اتفاق مي افتد.
سيف اللهي اظهار کرد :در کل استان کرمان 2 هزار و 480 روستاي بالاي 20 خانوار وجود دارد که اقدام خوبي براي توسعه همه جانبه در روستاها در دستور کار قرار گرفته است.
وي تاکيد کرد: تلاش مي شود امکانات رفاهي در روستاها به سطحي برسد که با شهرها قابل رقابت باشد و با اقدامات انجام شده در اين راستا، شاهد مهاجرت معکوس مردم از شهرها به سمت روستاها هستيم.
سيف اللهي بيان کرد: رويکرد دولت و استاندار کرمان در راستاي توسعه روستايي و ارزش پيدا کردن روستاها است و در روستاها تسهيلات بسيار خوبي براي مسکن و اشتغال ارائه مي شود.
وي افزود: 500 ميليارد ريال تسهيلات از سوي بانک سينا به تشکل هاي روستايي داده مي شود که تا هزار ميليارد ريال نيز قابل افزايش است تا مردم در روستاها بمانند و همانجا پايگاه اقتصادي شود.
سيف الهي بيان کرد: 200 صندوق خرد روستايي نيز در استان کرمان ايجاد شده و اين تعداد تا پايان سال جاري به هزار صندوق مي رسد.
وي گفت: هر روستا بر اساس شرايط اقتصادي خود به سمت توسعه اقتصادي حرکت مي کند و هر چه اين اقدامات در روستاها ارتقا يابد بازگشت به روستاها نيز ارتقاء مي يابد.
فرماندار کرمان نيز از حاشيه نشيني به عنوان موضوع مهم اجتماعي ياد کرد و ادامه داد: به همت همه دست اندرکاران و به ويژه استانداري کرمان، حوزه عمراني استانداري، شهرداري، شوراي تامين استان و شهرستان، اداره کل راه و شهرسازي، بنياد مسکن و جهاد کشاورزي از 3 سال گذشته تاکنون اتفاقات خوبي براي مقابله با حاشيه نشيني در کرمان رخ داده است.
توحيدي با اشاره به اينکه در شهر کرمان حدود 34 نقطه مورد هجمه زمين خواري و حاشيه نشيني بود عنوان کرد: در حال حاضر حاشيه نشيني در اين شهر متوقف و مهار شده است.
وي اظهار کرد: در بسياري از مناطق برخوردهاي قانوني تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربري اراضي کشاورزي، آراي کميسيون هاي ماده 100 و ماده 99 و آراي دستگاه قضايي کمک کرده که در سه سال گذشته تاکنون بيش از هزار و 50 هکتار از اراضي در اطراف شهر کرمان بازپس گيري و يا به وضع سابق اعاده شده تا از بروز حاشيه نشيني در اين مناطق جلوگيري شود.
توحيدي ادامه داد: افرادي با اهداف مختلف برخي اراضي کشاورزي را به صورت غيرقانوني تغيير کاربري داده و در آن اقدام به احداث ملک مي کردند که با راهکارهاي قانوني از اين اقدام نيز جلوگيري شده و در کنار آن بسياري از اراضي دولتي که غيرقانوني تصرف شده بود نيز از يد متصرفان خارج شده و به دستگاه هاي متولي واگذار شده است.
فرماندار کرمان بيان کرد: با کار مديريتي مشخص همه دست اندرکاران مناطق چهارگانه شهرداري در کرمان مسئول شده اند که حوزه هاي خود را پايش کنند تا موارد مربوط به زمين خواري و حاشيه نشيني در اسرع وقت شناسايي و برخورد قانوني لازم نيز انجام شود.
وي ادامه داد: دهياري ها نيز در حوزه روستايي مسئول شده اند تا موارد مربوط به زمين خواري را به طور دقيق رصد کنند.
توحيدي با تاکيد بر اينکه سيستم قضايي و شوراي حفظ حقوق بيت المال در مقابله با زمين خواري و جلوگيري از حاشيه نشيني کمک به سزايي داشته است از اقدامات نيروي انتظامي در اين زمينه نيز تقدير کرد.
وي خاطرنشان کرد: در يک ساله گذشته در 14 تا 15 هکتار از اراضي کشاورزي و دولتي برخورد قانوني لازم صورت گرفته است و در حال حاضر اشراف خوبي نسبت به حاشيه شهر کرمان وجود دارد.
توحيدي افزود: وسعت شهر کرمان 13 هزار هکتار است که براساس سرشماري سال 90 جميعت 550 هزار نفري در اين شهر سکونت دارند و اين آمار نشان دهنده تراکم بسيار پائين در اين شهر است.
فرماندار کرمان گفت: به منظور جلوگيري از سکونت افراد در حاشيه شهر و نيز با هدف افزايش تراکم جمعيتي در هر هکتار، آماده هستيم که بافت هاي قديمي شهر کرمان را با مشارکت، همکاري و همراهي دستگاه هاي مربوطه و مردم بازآفريني کنيم.
وي با بيان اينکه علاوه بر شهر کرمان، 12 شهر در اين شهرستان وجود دارد تصريح کرد: افرادي که توان خريد زمين و تهيه مسکن در شهر کرمان را نداشته باشند مي توانند در شهرهاي اطراف که همه زيرساخت هاي مورد نياز نيز در آنها فراهم است سکونت کنند.
توحيدي با اشاره به اينکه متوليان امر براي مقابله با حاشيه نشيني حساس شده اند گفت: خارج از طرح جامع شهر کرمان و خارج از طرح هاي هادي روستايي، اجازه ارائه خدمات عمران شهري را نداريم و تمامي ساخت وسازها بايد در داخل طرح هادي روستاها و در شهرها در داخل طرح جامع باشد.
وي بيان کرد: در اراضي غيرقابل ساخت و ساز نيز تابلوهاي بزرگي از سوي شهرداري زده شده و تاکيد شده که اين مناطق براي سکونت نيست.
وي به اقدامات حوزه ساماندهي حاشيه نشيني در کرمان نيز اشاره و بيان کرد: برخي اراضي که امکان ساماندهي بوده از سوي بنياد مسکن در حال ساماندهي هستيم و در مناطقي که امکان ساماندهي وجود نداشته باشد، ساکنان به ساير شهرهاي اطراف هدايت مي شوند.
توحيدي ادامه داد: به منظور ساماندهي حاشيه نشيني و جلوگيري از بروز مجدد اين پديده، پايه هاي اقتصاد مقاومتي را از روستاها آغاز کرده ايم.
وي تاکيد کرد: شوراهاي اسلامي نيز براساس ماهيت خود براي ارتقاي اقتصادي روستاها و شهرها و نيز براي پيشبرد سريع برنامه هاي اقتصادي، عمراني و اجتماعي شکل گرفته اند و با تلاش اين شوراها بايد تمام ظرفيت ها و امکانات در مناطق روستايي در خدمت اشتغال قرار گيرد.
مديرکل امور اجتماعي استانداري کرمان نيز وي به وجود 34 نقطه حاشيه اي در کرمان اشاره کرد و گفت: استاندار کرمان پس از بازديد از مناطق حاشيه اي کرمان دستور داد که طرح ساماندهي اين مناطق تدوين و اجرايي شود.
زهرا موسي پور اظهار کرد: طرح هاي نجات يک و 2 در مناطق حاشيه نشين شهر کرمان اجرا شده است.
وي افزود: بلافاصله پس از تاکيد استاندار کرمان کار جمع آوري آمار و اطلاعات شهرک صنعتي آغاز شد و وي خواست طرح ساماندهي و نجات بخشي مناطق حاشيه نشين تدوين و ابتدا در شهرک صنعتي و سپس در ساير محلات اجرايي شود.
وي با اشاره به اينکه طرح نجات يک در شهرک پدر و طرح نجات 2 در شهرک صنعتي کرمان اجرايي شده است ادامه داد: اين طرح ها از نيمه دوم ارديبهشت ماه امسال اجرا شده و بازه زماني خاصي ندارد و تا رسيدن به هدف نهايي ادامه مي يابد.
موسي پور با تاکيد بر اينکه هدف اصلي اين طرح، توانمند سازي ساکنان حاشيه شهرک صنعتي است گفت: ارائه خدمات مشاوره اي و استفاده از حضور مردم براي ترغيب اهالي به ترک اعتياد نيز مد نظر قرار دارد.
مديرکل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري کرمان هدف اصلي طرح هاي نجات يک و دو را رسيدن افراد حاشيه نشين به توانمندي فکري، آموزشي و شغلي ذکر کرد.
وي اجراي اين طرح را در راستاي تاکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي بر برخورد با پديده حاشيه نشيني دانست و تصريح کرد: در اجراي اين طرح سازمان هايي از جمله فني و حرفه اي و ميراث فرهنگي پاي کارآمده اند تا مهارت آموزي به افراد حاشيه نشين انجام شود.
موسي پور تاکيد کرد: براي مقابله با حاشيه نشيني بايد مبدا مهاجرت را ساماندهي کرد تا افراد مجبور به مهاجرت به شهرها نشوند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/3996/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

166 هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها

برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان

تعطیلی مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه

مدارس زرند تعطیل شد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید

اجرای حکم یک روزنامه‌نگار

70 درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد

نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر صحیح نیست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان

نجات جان دو کودک گرفتار درسیلاب ورودی دادگستری زرند

هشدار شدید باران در 21 استان

آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر

هشدار باران شدید در 21 استان

نجات جان دو کودک در سیلاب ورودی دادگستری زرند

پیش‌بینی بارندگی شدید در رفسنجان

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

بارش شدید باران در روستاهای انار

بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و 837 هکتار است

انهدام باند سارقان مسلح در شهرستان منوجان

صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان