کرمان رصد

آخرين مطالب

صداي پاي گسل ناشناخته در شمال کرمان به گوش مي رسد مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان انلاين- حالا ديگر صداي زمين لرزه هاي شهر زرند بلندتر روزهاي گذشته شده است و با تعطيل شدن دو روزه مدارس، توزيع چادر به صورت اماني، نيمه تعطيل شدن بيمارستان سينا و تخريب بخشي از بازار تاريخي اين شهر نگراني ها از روند ادامه دار زمين لرزه هاي اخير بيشتر شده است.

آرامش مهمترين نياز اين روزهاي شهر زرند است اما نبايد اين مهم را از نظر دور داشت که آرامش بدون احتياط و تدابير ايمني مي تواند فاجعه بار باشد هر چند آرامش مهمترين نياز اين روزهاي شهر زرند است اما نبايد اين مهم را از نظر دور داشت که آرامش بدون احتياط و تدابير ايمني مي تواند فاجعه بار باشد و تصويري از شهر بم را بر بوم آينده زرند رقم مي زند.

زمين لرزه 4.6 ريشتري که شب گذشته زرند را لرزاند موجب حضور مجدد مردم در معابر عمومي و ترس آن ها از بروز زمين لرزه شديدتر شد.

شب گذشته بسياري از مردم با نصب چادر در معابر عمومي، کوچه ها و مکان هاي فاقد سقف شب را در فضاي باز  گذراندند تا خطر خانه هاي ترک خورده، آن ها را تهديد نکند.

با وجود زمين لرزه هاي پي در پي يکي از سياست هاي اصلي مسئولان حفظ آرامش و دوري مردم از اضطراب است که در همين راستا مسئولان استان کرمان با تعطيل کردن مدارس شهر سعي کردند از دل نگراني هاي مردم حداقل طي ساعات روز بکاهند. به اين ترتيب عملا مدارس زرند تا روز شنبه تعطيل خواهد بود.

بيماران برخي از بخشهاي بيمارستان 60 ساله سينا نيز به دليل غير مقاوم بودن اين ساختمان به بيمارستان امام علي منتقل شده اند.

افزايش شدت و تعداد موارد ترک خوردگي سازه ها

به دليل زمين لرزه هاي پي در پي تعداد قابل توجهي از خانه ها و سازه هاي اداري شهر دچار ترک خوردگي شده اند و به همين دليل مردم متقاضي دريافت چادر براي اسکان موقت شده اند که مسئولان اجراي اين طرح را تا امروز ضروري نمي ديدند اما به دليل شدت زمين لرزه ها و خسارات به خانه ها طبق تصميم ستاد بحران از سه شنبه توزيع چادر اماني نيز در شهر شروع مي شود و شهروندان مي توانند به ازاي ارائه کارت ملي و تائيد گروه ارزياب مبني بر خسارت منازل، يک چادر به صورت اماني دريافت کنند اين درحالي است که در سال 83 نيز 82 هزار چادر در بين مردم زرند توزيع شده بود.

حضور کارشناسان موسسه ژئوفيزيک در زرند

همچنين مطابق با گفته مديرکل ستاد بحران استانداري کرمان گروهي از کارشناسان موسسه ژئوفيزيک نيز در منطقه حضور يافته اند و در حال بررسي فعاليت گسل ناشناخته اي هستند که موجب بروز اين زمين لرزه ها شده است.

محسن صالحي دليل بروز زلزله را گسل بزرگ کوهبنان مي داند که گسله اي از آن، در عمق 10 کيلومتري زمين در حال فعاليت است و موجب بروز زمين لرزه ها مي شود.

از نظر علمي زمين لرزه قابل پيش بيني نيست

نماينده مردم زرند در مجلس نيز که طي ساعت هاي اخير پيگيري هاي گسترده اي براي جذب اعتبار و استقرار هلال احمر در زرند انجام داده است در خصوص زمين لرزه هاي اخير اين شهر مي گويد: از نظر علمي هيچ چيز قابل پيش بيني نيست يک اتفاق در عمق ١٠-٢٠ کيلومتري زمين در حال وقوع است و هيچ کس خبر ندارد که در ساعات آينده چه روي مي دهد.

حسين اميري افزود: انشالله تا ١٠ سال ديگه زلزله نشود اما ممکن است دوباره امشب يا فردا زلزله روي دهد لذا از نظر علمي بروز زمين لرزه در ساعات آينده را تاييد نمي کنم و تنها از مردم مي خواهم که تدابير ايمني را به شدت رعايت کنند.

نيروهاي هلال احمر در منطقه حضور دارند و تمام تلاش خود را براي مديريت اوضاع به کار خواهيم بستوي تاکيد مي کند: نيروهاي هلال احمر در منطقه حضور دارند و تمام تلاش خود را براي مديريت اوضاع به کار خواهيم بست.

اميري ادامه داد: پيگيري هاي زيادي از طريق وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش انجام داده ايم تا بتوانيم به مدت دو روز مدارس را تعطيل نماييم اما مراکز آموزش عالي و دانشگاه هاي زرند داير مي باشند.

وي گفت: رييس هلال احمر و رييس امداد نجات کشور و کارشناساني از حوادث کشور جهت بررسي زلزله هاي زرند عازم کرمان شدند.

اميري همچنين تاکيد کرد: با توجه به گسترده ترک خوردگي بايد در اسرع وقت اعتبار مشخص براي بازسازي شهر زرند و روستاهاي اطراف اختصاص يابد.

توزيع چادر اماني خواهد بود

معاون عمراني استاندار کرمان  اظهارداشت: جلسه مديرات بحران شب دوشنبه در زرند برگزار و اقدامات مقتضي براي کمک به مردم و مقابله با تهديدات زمين لرزه انجام شد.

همه امکانات امدادي در شهر زرند آماده باش کامل است و به مردم اطمينان مي دهيم همه موارد در حال رصد است و مطالعه بر روي گسل نيز آغاز شده استابوالقاسم سيف الهي تاکيد کرد که همه امکانات امدادي در شهر زرند آماده باش کامل است و به مردم اطمينان مي دهيم همه موارد در حال رصد است و مطالعه بر روي گسل نيز آغاز شده است.

وي تصريح کرد: با توجه به خسارات روزهاي اخير زمين لرزه شهر را به 23 منطقه تقسيم و از امروز گروه هاي رصد به محلات اعزام مي شوند و به خانوارهايي که خانه هاي غير قابل سکونت داشته باشند چادر تحويل مي دهند.

وي ادامه داد: از مردم مي خواهيم به هيچ عنوان زير سقف سازه هاي غيرمقاوم نروند و احتياط کنند.

سيف الهي گفت: اوضاع کاملا رصد مي شود، گام به گام جلو مي رويم و فردا مجددا جلسه ستاد بحران را تشکيل و آخرين وضعيت را رصد مي کنيم.

وي تاکيد کرد: مردم آرامش خود را حفظ کنند و جاي هيچ گونه نگراني وجود ندارد و ترس و اضطراب در اين شرايط از هر فاکتور ديگر مخرب تر است.

وي گفت: همه آسيب ديدگي ها رصد مي شود ضمن اينکه خانواده همه مسئولان در زرند هستند و شرايط بحراني نيست و حتي شخص بنده شب دوشنبه در زرند بودم.

به لحاظ رواني بهتر ديدم همه اعضاي خانواده کنار هم باشند به همين دليل دو روز مدارس تعطيل شد

معاون استاندار کرمان در خصوص تعطيلي مدارس گفت: تعدادي از مدارس صدمه ديده اند اما 70 درصد از مدرسه ها مشکل نداشند اما به لحاظ رواني بهتر ديدم همه اعضاي خانواده کنار هم باشند به همين دليل دو روز مدارس تعطيل شد.

وي از ايجاد يک مجموعه اردوگاهي در زرند خبر داد و گفت: در گذشته هم چند سالن مقاوم براي اسکان در نظر گرفته شده بود و به مردم توصيه مي کنيم شب را در اين سالن ها بگذارنند.

وي گفت: در صورت بروز زمين لرزه گسترده راور، کرمان و کوهبنان براي کمک رساني در اماده باش قرار گرفته اند و هلال احمر نيز تمام تجهيزات لازم را در اختيار دارد و حتي تقويت نيز شده است.

اما پس از زمين لرزه 4.6 ريشتري دوشنبه مردم بار ديگر در فرمانداري زرند حضور يافتند و خواستار بررسي اوضاع توسط مسئولان شدند. علي صادق زاده، معاون فرماندار زرند در جمع آن ها حضور يافت و به مردم اطمينان داد که اوضاع کاملا تحت کنترل است.

بازسازي خانه ها به زودي آغاز مي شود

وي تاکيد کرد: همه ما در شهر حضور داريم و زير سقف ساختمان هاي همين شهر در حال برگزاري جلسه و پيگيري و رصد هستيم و معاون استاندار هم به جمع ما افزوده شده است.

صادق زاده عنوان کرد: پيگيري در راستاي بازسازي خانه هاي آسيب ديده در حال انجام است و اعتباري هم براي جابجايي بيمارستان سينا در حال پيگيري است.

وي ادامه داد: متخصصان زمين شناسي کشور به زرند دعوت شده اند و در حال بررسي گسل هستند و طبق آنچه گفته شده است زمين لرزه ها ناشي از گسل جوان کوهبنان است و به احتمال فراوان لرزش ها در همين سطح خواهد ماند و از اين شديد تر نمي شود و اگر هم زمين لرزه شديد روي بدهد جاي نگراني نيست زيرا شهر در گذشته مقاوم سازي شده است و مردم هم هوشيار شده اند.

در پي زمين لرزه اخير بخش هايي از بازار نيز خسارت عمده ديده است که براي جلوگيري از خسارت هاي جاني بخشي از سقف به زودي تخريب و مجددا بازسازي مي شودوي تاکيد کرد: ما نگراني شديدي در خصوص ريزش خانه ها نداريم و اين حرف را بعد از بررسي ميداني از خانه ها مي زنيم.

به نظر مي رسد در کنار اقدامات ميداني مسئولان از جمله تجهيز انبارهاي هلال احمر، مستقر شدن گروه هاي امدادي، توزيع چادر و ... ارتقا امنيت رواني نيز از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.

گفته مي شود در پي زمين لرزه اخير بخش هايي از بازار نيز خسارت عمده ديده است که براي جلوگيري از خسارت هاي جاني بخشي از سقف به زودي تخريب و مجددا بازسازي مي شود.

اين روزها شهر زرند به شدت تحت تاثير زمين لرزه هاي پي در پي است و زندگي مردم نيز با زمين لرزه همخواني پيدا کرده است.

اما توصيه مسئولان به مردم شهر زرند و روستاهاي اطراف عدم حضور در مکان هاي سست و غير مقاوم است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/4075/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

روز برفی ؛ مرتضی پاشایی و محمدرضا گلزار

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در آستانه برگزاری کنکور در جیرفت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در ارتفاعات سرچشمه

آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان

طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور سراسری در سیرجان

اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

حامیان گشت ارشاد

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

دادستان انتظامی قضات کشور به کرمان سفر کرد

رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد

تلاش جهادی برای بازگشایی جاده کوهبنان _زرند

معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم)

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی به کرمان صادر شد

نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم

شورای اداری ایتان کرمان

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته کرمان اعلام شد

قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

وقوع سیل در روستای پشوئیه شهداد + فیلم

فیلم| بارش تگرگ در راین کرمان

ریزش سنگ در محور سرچشمه/ رانندگان احتیاط کنند

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به مقام شهید سلیمانی و شهدای حمله تروریستی کرمان

رقابت 2 هزار و 2٠٠ دانش آموز زرندی در کنکور

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

گلزار شهدای خرمشهر غبارروبی شد

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

دادستان انتظامی قضات کشور وارد کرمان شد