کرمان رصد

آخرين مطالب

پس لرزه هاي مالي مرمت ارگ بم مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان انلاين- بناي ارگ بم با همه عظمت 2500 ساله اش در زلزله بامداد پنجم دي ماه 82 طاقت رنج و داغ مردمانش را تاب نياورد و فرو ريخت.
قدمت تاريخي، ثبت جهاني ارگ بم و منظر فرهنگي آن چند ماه قبل از ويراني و توجه جامعه جهاني به اين فاجعه عظيم سبب شد تا عمليات مرمت بزرگترين بناي خشتي جهان در اولويت بازسازي بم پس از زلزله قرار گيرد.
با گذشت 13 سال از زلزله بم روند بازسازي و مرمت ارگ بم همچنان ادامه دارد اما مشکلاتي نظير دست از کار کشيدن کارگران به دليل پرداخت نشدن حقوق کار اجرايي مرمت را با توقف و اختلال روبرو کرده است.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمان گفت: تعداد 118 نفر به صورت قراردادي و چهار نفر روزمزد در عمليات بازسازي و مرمت ارگ بم مشغول به فعاليت هستند که پرداخت دستمزد و حقوق کارگران بازسازي و مرمت ارگ بم هر ماه 185 ميليون تومان اعتبار لازم دارد.
محمود وفايي با بيان اينکه اعتبارات طرح مرمت ارگ بم، ملي است افزود: حقوق کارگران پايگاه ثبت جهاني بم از محل اعتبارات ملي تامين مي شود و بايد پرداخت آن به استان ابلاغ شود.
وي تصريح کرد: اين مشکل مختص به پايگاه ثبت جهاني بم نيست و مربوط به همه پايگاه هاي سراسر کشور است اما به دليل اينکه اين پايگاه بزرگترين و فعال ترين پايگاه ثبت جهاني کشور است بيشتر به چشم مي آيد.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمان گفت: مشکل پرداخت نشدن دستمزد کارگران ارگ بم در مرداد امسال نيز اتفاق افتاده بود که حقوق چهار ماه ابتدايي امسال آنها پرداخت شد.
وي ادامه داد: هفته گذشته کارگران پايگاه ثبت جهاني بم به دليل پرداخت نشدن دستمزدشان به مدت سه روز دست از کار کشيدند که با پيگيري هاي پايگاه ثبت جهاني بم، اداره کل ميراث فرهنگي کرمان و معاونت ميراث فرهنگي کشور بخش از حقوق معوقه آنها پرداخت شد و انتظار مي رود تا هفته آينده مابقي طلب آنها نيز پرداخت شود.
وفايي تاکيد کرد: در حال حاضر کارگران در تمامي 14 کارگاه پايگاه ثبت جهاني بم در ارگ بم و داخل شهر بم مشغول به فعاليت هستند.
وي گفت: براي بازسازي ارگ بم هيچ اعتبار خارجي نداريم و فقط به دليل در معرض خطر بودن اين بناي تاريخي کشورهاي ايتاليا و ژاپن به لحاظ تجهيزات مرمت در بازسازي قسمت هايي از ارگ بم مشارکت کردند.
مدير پايگاه ميراث جهاني بم نيز گفت: پس از زلزله سال 82 عمليات بازسازي ارگ بم در سال هاي اوليه به صورت آواربرداري و در کنار آن مستندسازي و کار پژوهشي انجام مي شد و عمليات مرمت به طور جدي از سال 1387 آغاز شده است.
افشين ابراهيمي با اشاره به ثبت جهاني ارگ بم و منظر فرهنگي آن افزود: پايگاه ثبت جهاني ارگ بم چيزي حدود 23 هزار هکتار است که 18 هزار هکتار آن را بناي ارگ بم تشکيل مي دهد.
وي بيان کرد: به دليل ثبت جهاني ارگ بم و منظر فرهنگي آن بايد در تمام زمينه ها با کميته ميراث جهاني يونسکو هماهنگ باشيم و طرح جامع مديريت حفاظتي بم که مورد تاييد سازمان يونسکو و طبق مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي تهيه شده، نقشه راه ماست که براي بازسازي ارگ بم از آن بهره مي گيريم.
مدير پايگاه ميراث جهاني بم گفت: رويکرد اين پايگاه، برگشتن به چهره ارگ بم به قبل از تخريب نيست زيرا بايد با مطالعات بيشتر عمل کرد و برخي آثاري که به لحاظ معماري و باستان شناسي پس از زلزله هويدا شده اند، ارزشمند هستند که نبايد آنها را با لايه هاي مرمتي پوشاند و بايد آنها را براي مطالعات بعد نگهداري کرد.
وي ادامه داد: حصار پيراموني، حصار دوم و سوم، بخشي از حاکم نشين و حصار آن، بازار، تکيه، سربازخانه، بخشي از اصطبل، تعدادي از خانه هاي اعياني، مسجد پيامبر (ص)، خانه سيستاني و مسجد جامع در داخل ارگ بم و همچنين قسمت هايي از بيرون ارگ نيز مرمت شده است.
ابراهيمي گفت: در عمليات مرمت و بازسازي ارگ بم به دليل خشتي بودن سازه، بهينه سازي و استفاده از مصالح باکيفيت طي يک پروسه علمي انجام مي شود که اگر روزي باز هم زلزله رخ داد تخريب به حداقل برسد.
وي با اشاره به همکاري کشورهاي خارجي در عمليات بازسازي ارگ بم تصريح کرد: مشارکت کشورهاي ايتاليا، فرانسه، آلمان و ژاپن پر رنگ تر بوده البته همکاري آنها در حد فني، پژوهشي و آموزشي در روند عمليات مرمت بوده است.
مدير پايگاه ميراث جهاني بم گفت: خوشبختانه نقشه ها و اسناد مرمتي ارگ بم قبل از زلزله موجود بوده و در عمليات مرمت سهم داخلي 99 درصد و سهم کشورهاي خارجي کمتر از يک درصد است.
وي با اشاره به وجود مشکلاتي در پرداخت دستمزد کارگران مرمت ارگ بم بيان کرد: اعتبارت موجود در حال حاضر ملي است اما اعتبارات ملي با توجه به حجم کار به تنهايي جوابگو نيست و جا دارد از اعتبارات استاني نيز اختصاص داده شود تا کارگران با خيال راحت به فعاليت خود بپردازند.
وي تاکيد کرد: براي ارگ بم تنها بليط فروشي مي شود که درآمد آن به خزانه برمي گردد.
ابراهيمي گفت: خوشبختانه امکانات زيرساختي، اقامتي و رفاهي در شهر بم بسيار خوب است و بازديد گردشگران از ارگ بم ادامه دارد و آمار حضور گردشگران خارجي پس از زلزله به صورت تصاعدي افزايش داشته است.
وي افزود: با توجه به اينکه منطقه زلزله خيز است و گسل ها فعال هستند، روند بازسازي، مراقبت و حفاظت از ارگ بم مستمر است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/4186/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

روز برفی ؛ مرتضی پاشایی و محمدرضا گلزار

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در آستانه برگزاری کنکور در جیرفت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در ارتفاعات سرچشمه

آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان

طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور سراسری در سیرجان

اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

حامیان گشت ارشاد

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

دادستان انتظامی قضات کشور به کرمان سفر کرد

رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد

تلاش جهادی برای بازگشایی جاده کوهبنان _زرند

معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم)

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی به کرمان صادر شد

نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم

شورای اداری ایتان کرمان

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته کرمان اعلام شد

قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

وقوع سیل در روستای پشوئیه شهداد + فیلم

فیلم| بارش تگرگ در راین کرمان

ریزش سنگ در محور سرچشمه/ رانندگان احتیاط کنند

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به مقام شهید سلیمانی و شهدای حمله تروریستی کرمان

رقابت 2 هزار و 2٠٠ دانش آموز زرندی در کنکور

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

گلزار شهدای خرمشهر غبارروبی شد

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

دادستان انتظامی قضات کشور وارد کرمان شد