کرمان رصد

آخرين مطالب

خشکیدگی خرما و دل هایی که می شکند اقتصادي

خشکیدگی خرما و دل هایی که می شکند
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - گرمای شدید، توفان شن و بروز پدیده ریزگردها دست به دست هم داده اند تا اقتصاد تک محصولی ریگان در استان کرمان را با فروریختن خوشه های خرما آنهم در فصل نزدیک به برداشت با مشکلات زیادی مواجه سازد و زحمات یکساله کشاورزان را هدر دهد.
  ریگان یکی از شهرستانهای شرقی استان کرمان با اقتصاد تک محصولی خرما است، در اینجا خرما اقتصاد، معیشت، خوراک و زندگی معنا می شود اما اکنون خشکسالی و نوسانات دمایی ناشی از تغییرات اقلیمی محصول خرمای بسیاری از مناطق استان کرمان را دچار ضرر و زیان های چشمگیری چون خشکیدگی و ریزش کرده است.
شرایط کنونی اقتصادی، چشم نخلداران را بیش از همیشه به فصل برداشت خرما دوخته است، اما زمانی که بعد از یک سال زحمت و تیمارداری درختان نخل، چشم کشاورز به جای دیدن طراوت خوشه ها به خشک شدن و البته ریزش خرما می افتد ناخواسته دلش می شکند و این دل شکستن او را گاهی راهی مراکز درمانی می کند.
مشکلات اقتصادی ریگان از پس هزاران خوشه خشکیده خرما سرک می کشد و این حادثه تلخ مهار نخواهد شد مگر با عمل به دستورات سازمان جهاد کشاورزی در راستای کاهش خسارات ناشی از خشکیدگی و ریزش خرما.
محمد سرحدی یکی از نخلداران ریگانی با اشاره به اینکه بیش از سه هزار و 500 خوشه خرمای آماده برداشت در باغم وجود داشت گفت: گرمای سوزان و توفان شن ماحصل یک سال تلاشم را در برابر چشمانم خشکاند.
وی می گوید: این نخلستان خرج و مخارج خانواده 10 نفره مرا در طول سال تاحدودی تامین می کرد اما اکنون بیشتر محصولم خشک شده و ریخته و این امر اقتصاد خانوار من و سایر نخلداران را فلج کرده است.
نورمحمد شه بخش نیز دیگر کشاورز ریگانی گفت: روز گذشته برای برداشت محصول به نخلستان مراجعه کردم اما ریختن محصول که نه افتادن اقتصاد خانوارم بر زمین، قلبم را به درد آورد.
وی افزود: من از طریق فروش محصول خرمای این باغ فرزندانم را راهی مدرسه و دانشگاه می کردم اما اکنون با فروریختن خرما و خشک شدن آن بر سر درختان هیچ راه درآمدی دیگری ندارم.
محمد شهیکی نیز گرمای شدید را موجب ریختن محصولش می داند و می گوید: تمام محصول باغم امسال بر زمین ریخته یا خشک شده است.
وی گفت: تمام اصول مهندسی و کشاورزی را با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی در نخلستانم انجام دادم اما گرما تمام زحماتم را بر باد داد.
محمد بهادری دیگر کشاورز خسارت دیده ریگانی می گوید: نخلستانم را طبق برنامه زمان بندی آبیاری کردم و تا نزدیک زمان برداشت، محصول هیچ مشکلی نداشت اما طی چند روز گذشته تمام نخلستانم نابود شد.
وی خواستار حمایت مسئولان از نخلداران خسارت دیده شهرستان ریگان شد.
فرماندار ریگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به خشکیدگی و ریزش محصول خرما در این شهرستان به عنوان یک بحران اشاره کرد و گفت: گرمای بالای 50 درجه در ریگان خسارت 90 درصدی به نخلستان های این شهرستان وارد کرده است.
امین باقری با اشاره به تشدید گرما در ریگان اظهار داشت: طی بازدید کارشناسان جهاد کشاورزی و برآورد خسارت اولیه، ریزش و خشکیدگی خرما بیش از 200 میلیارد تومان خسارت به نخلستان های ریگان وارد کرده است.
وی اظهار داشت: با توجه به تک محصولی بودن ریگان و تشدید خسارت در باغ های خرما، وضعیت این شهرستان بحرانی است و حمایت نشدن کشاورزان خسارت دیده ممکن است تبعات اجتماعی به دنبال داشته باشد.
باقری تصریح کرد: مکاتبات و کارشناسی های انجام شده در مورد خشکیدگی و ریزش خرمای نخلداران ریگانی به ستاد بحران استانداری کرمان ارسال شده و در این زمینه نیازمند حمایت جدی مسئولان هستیم.
وی با اشاره به اینکه بیمه محصولات کشاورزی پاسخگوی خسارت وارد آمده به نخلداران ریگانی نیست تصریح کرد: این در حالی است که نیمی از نخلداران محصول خود را بیمه نکرده اند.
فرماندار ریگان تصریح کرد: از آنجایی که این شهرستان کانون بحران فرسایش بادی و گرد و غبار شدید در کشور محسوب می شود ، راه اندازی ایستگاه تحقیقات کشاورزی در این شهرستان ضروری است.
باقری با اشاره به وارد آمدن خسارات مختلف به خرمای ریگان طی سالهای متمادی تاکید کرد: در صورتی که کشاورزان این منطقه حمایت نشوند شاهد مهاجرت اهالی ریگان به دیگر نقاط استان خواهیم بود.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز با بیان اینکه سال گذشته 155 هزار تن خرما در شمال این استان تولید داشته ایم، پیش بینی کرد که گرمازدگی کاهش تولید 30 هزار تنی خرما را در این منطقه به دنبال داشته باشد .
محمدرضا پورخاتون افزود: با توجه به افزایش دما و کاهش رطوبت در سال جاری پیش بینی می شود مقدار محصول خرمای این استان به 120 هزار تن کاهش یابد و خسارتی حدود 120 میلیارد تومان به نخلداران وارد کند.
وی مناطق خرماخیز شمال استان کرمان را شهرستان های بم، فهرج، ریگان، نرماشیر، ارزوئیه و مناطق شهداد و گلباف اعلام کرد و افزود: در بیشتر این مناطق رقم مضافتی تولید می شود که به نوسانات دمایی بسیار حساس است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمان سطح زیر کشت خرما در شمال این استان را 27 هزار و 700 هکتار عنوان کرد و گفت: 10 درصد از خرمای این مناطق صادر و باقی مانده راهی بازارهای مصرف داخلی می شود.
وی اظهار داشت : روند نوسانات دمایی در استان طی چند سال اخیر حدود سه تا چهار درجه افزایش یافته و حدود پنج درصد رطوبت کمتر شده که دلیل عمده و اساسی خشکیدگی خرما است.
پورخاتون با بیان اینکه خسارت های خشکیدگی و ریزش خرما در کرمان امسال زودتر از سال قبل آغاز شده است گفت: تاکنون ریزش خرما در باغات شهرستان ریگان 30 درصد و خشکیدگی 20 تا 80 درصد گزارش شده است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: این امر در فهرج 70 درصد، در بم عارضه خشکیدگی حدود 10 درصد و ریزش 20 درصد و در نرماشیر خشکیدگی تا 25 و ریزش تا 20 درصد خود را نشان داده است.
وی افزود: راهکارهایی به صورت ترویجی برای جلوگیری از افزایش خسارت های ناشی از خشکیدگی و ریزش خرما به کشاورزان توصیه شده است که در صورت به کارگیری آن را کاهش می دهد.
پورخاتون، استفاده از کودهای خاص مانند پتاسه را راهی برای تقویت و افزایش تحمل درختان نخل عنوان کرد و گفت: استفاده از پوشش های کنفی و متقال برای مخفی کردن خوشه ها در فصل گرما نیز اقدامی برای کاهش خسارت های ناشی از گرمازدگی است.
وی تصریح کرد: استفاده از کشت هایی مانند یونجه در جوار نخیلات به منظور بالا بردن رطوبت هوا شرایط خشکیدگی خرما را کاهش می دهد.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: این اقدامات پیشگیرانه سال قبل به صورت آزمایشی در برخی باغات انجام شد و خسارت ها تا 50 درصد کاهش پیدا کرد.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزان باید خود را با شرایط فعلی سازگار کنند ،گفت: تحقیقاتی تکمیل در زمینه کاهش خسارت های ناشی از گرمازدگی در محصول خرما در دست انجام است.
پورخاتون اظهار داشت: به دلیل تغییرات اقلیمی نیاز است تا ارقام مقاوم تری از خرما در استان کرمان کشت شود.
وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی از کشاورزانی که برای کشت ارقام مقاوم خرما اقدام می کنند حمایت خواهد کرد و صندوق بیمه کشاورزان نیز برای پرداخت خسارت ها تقویت می شود.
معاون مدیرکل دفتر امور میوه ‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: طرح آنتی‌ استرس به‌ منظور کاهش خشکیدگی خوشه‌ های خرما در شرق استان کرمان اجرا می ‌شود.
پیمان جلالی در سفر به ریگان و بازدید از نخلستان های این شهرستان اظهار کرد: این طرح در مناطق پرخطر از جمله ریگان به عنوان پایلوت در کشور اجرا خواهد شد.
وی اظهار داشت: وضعیت خشکیدگی خوشه ‌های خرما در شرق استان کرمان بسیار بحرانی است و کارشناسان جهاد کشاورزی گزارش خسارت های وارد آمده را به این وزارتخانه و ستاد بحران کشور ارسال می ‌کنند.
جلالی افزود: عارضه خشکیدگی خوشه‌ های خرما در پی افزایش پنج تا 6 درجه ‌ای دما در شرق استان کرمان در این شهرستان‌ ها تشدید شده است.
وی با بیان اینکه خرما دمای 45 درجه سانتی گراد را تحمل می ‌کند گفت: این در حالی است که دمای بالای 50 درجه موجب خشکیدگی خوشه‌ های خرما و ریزش محصول می ‌شود.
معاون مدیرکل دفتر امور میوه ‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 90 درصد نخلستان های ریگان دچار عارضه خشکیدگی خوشه ‌های خرما شده، بیان داشت: وضعیت کشاورزی در ریگان به بحران تبدیل شده است.
وی اظهار داشت: فقط 62 درصد باغداران شرق این استان نخیلات خود را بیمه کرده و مقرر شد مابقی نخلستان ‌ها مورد حمایت جهاد کشاورزی قرار بگیرند.
جلالی با اشاره به اینکه سال گذشته برای اولین بار در 200 هکتار از نخلستان‌ های شرق استان بیمه ترجیحی شدند گفت: سال آینده این درصد بیمه افزایش خواهد یافت تا خسارت وارده به نخلداران پرداخت شود.
سالانه در شهرستان ریگان بیش از 45 هزار تن خرما برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.
ریگان با 302 پارچه آبادی تا مرکز استان کرمان 285 کیلومتر فاصله دارد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/42192/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ شنبه 1 اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر

آغاز به کارمرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

درخواست برخی از مادران ایرانی برای تسریع در روند استعلام تابعیت فرزندانشان

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل 9 استان

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی