کرمان رصد

آخرين مطالب

معاون رییس جمهور در شورای اداری استان کرمان:

آتش سوزی «هورالعظیم» عمدی است/شمال کشور در حال غرق شدن در پسماندهاست اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروز هور العظیم دارد می سوزد و مطمئن هستم این اقدام عمدی است زیرا برخی به دنبال شر در کشور هستند و مردم شهرهای جنوبی ما یک ماه است دارند دود استنشاق می کنند.
به گزارش ایسنا منطقه کویر، "عیسی کلانتری" امروز 28 مردادماه در جلسه شورای اداری استان کرمان اظهار کرد: امروز مسئله زیست محیطی، استانی و کشوری نیست بلکه کره زمین گرفتار مسایل زیست محیطی است و تحمل این همه مصرف و فشار را ندارد.
سرانه تولید زباله در کشور، 800 گرم در روز است
وی افزود: در کشور ما سرانه تولید زباله 800 گرم در روز است و بیشترین تاثیر را از تغییر اقلیم داریم و در حوزه زیست محیطی سرمایه گذاری حتی در حد 10 درصد موردنیاز نشده و گرفتار مشکلات هستیم.
کلانتری با بیان اینکه با ادامه این روند، مردم در آینده باید از نظر زیست محیطی مشکلات زیادی را تحمل کنند، تصریح کرد: در دنیا معادل 320 میلیون بشکه نفت انرژی مصرف می شود و اثرات آن را در گازهای گلخانه ای، گرمایش زمین و ... می بینیم و کره زمین از پس آلودگی ها بر نمی آید و دارد قدرت خودپالایشی خود را از دست می دهد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه مسائل محیط زیست هم پیچیده و هم خطرناک است و در بحث سلامتی مردم بسیار اهمیت دارد گفت: شمال کشور دارد در پسماندها غرق می شود و در 50 کیلومتر انتهای رودخانه های شمال هیچ موجود زنده ای نمی بینیم.
وی با بیان اینکه توسعه پایدار چند اصل دارد که ما دو اصل عدم لطمه به محیط زیست و حفظ حقوق نسل های بعد را نادیده می گیریم، افزود: اولین چیزی که امروز در کشور ما قربانی می شود، حقوق نسل های بعد است و بدون توجه به نسل های آینده می خواهیم همه چیز مال خودمان باشد.
کلانتری با اشاره به اینکه از سال گذشته توسعه پایدار را استراتژی محیط زیست گذاشته ایم، اظهار کرد: اگر پروژه های عمرانی با مطالعه بوده و درست اجرا شود حداقل لطمه را به محیط زیست می زند. اما متاسفانه طرح را اجرا می کنیم و در پایان به فکر ارزیابی محیط زیستی می افتیم.
وی بیان کرد: محیط زیست از نظر علمی دانش جدیدی است و از زمانی که فشار بر روی طبیعت زیاد شد، اجبارا به وجود آمده است.
اعطای مجوز زیست محیطی برای پروژه‌ها تنها در 45 روز
معاون رییس جمهور درباره مجوز زیست محیطی پروژه ها تصریح کرد: قانون برنامه ششم تکلیف پروژه ها را معین کرده که محیط زیست طی دو ماه باید جواب طرح های جدید را بدهد و من در سازمان محیط زیست کشور این دستور را داده ام که تنها 45 روز باید صدور مجوزها صورت گیرد و اگر در مدت مشخص شده، محیط زیست پاسخی نداد، طرح خودبخود اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه پرت سرمایه گذاری داریم، افزود: برای یک میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی در آلمان معادل 100 هزار بشکه نفت انرژی مصرف می شود اما این این عدد در ایران 850 هزار بشکه است که جای تاسف فراوان دارد.
کلانتری با بیان اینکه عمده انرژی در صنعت مصرف می شود، تصریح کرد: باید به حوزه محیط زیست توجه کنیم و اولین آلوده کننده محیط زیست ما مصرف بی رویه انرژی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: تاکنون آب در حوزه محیط زیست مطرح نبود و کرمان دومین استان گرفتار کم آبی است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نباید هر کار دلمان خواست با آب بکنیم، گفت: در کشور ما آب دیگر منبع تجدیدپذیر کامل نیست و بینابین تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر قرار گرفته است.
60 درصد جمعیت کشور با کمتر از 600 مترمکعب آب زندگی می کنند
وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد جمعیت کشور با کمتر از 600 مترمکعب آب زندگی می کنند و درون بحران جدی آب قرار داریم تصریح کرد: باید تمام استانداردهای آب از نظر فنی و زیست محیطی را رعایت کنیم. هیچ تصمیمی نباید برای مصرف آب و منافع ملی داشته باشیم که آب برای چه چیزی مصرف شود. زیرا به علت نفوذ سیاسیون که از مرکز کشور آمده بودند، صنایع آب بَر از سواحل به مرکز کشور رفته اند.
معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه آمایش و مسایل محیط زیست رعایت نشده چون بخشی نگاه کردیم و اکنون نیز بخشی تصمیم می گیریم اظهار کرد: از ابتدای سال جاری به هیچ پروژه آهن اسفنجی در درون سرزمین مجوز نمی دهیم.
وی افزود: مشهدی ها 133 درصد آب تجدیدپذیر را دارند مصرف می کنند و کرمان 123 درصد در حالی که طبق نُرم بین الملل باید 40 درصد استفاده شود.
کلانتری با بیان اینکه محیط توان این همه فشار را ندارد، گفت: معادن ما بهره برداری و بعد رها می شود. به بهره بردار می گوییم 5 درصد تولید را برای محیط زیست هزینه کن.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: سازمان محیط زیست 6800 نفر پرسنل دارد که 3 هزار نفر آنها محیط بان هستند و ما بدون مردم قادر نیستیم محیط زیست را حفظ کنیم.
سالی 12 تا 18 میلیون تن فرسایش خاک داریم
رییس سازمان حفاطت محیط زیست با بیان اینکه به اصول توسعه پایدار پایبند نبودیم، گفت: هر سال 12 تا 18 میلیون تن فرسایش خاک داریم. متوسط کل عمق خاک های زراعی ایران 23 سانتیمتر است در حالی که در دنیا بیش از 3 متر است و با این روند تا حدود 400 سال دیگر در این کشور خاکی باقی نخواهد بود.
وی بیان کرد: سیاست های نادرست در حفر چاه ما را با کسری 22 میلیارد مکعبی آب در سال مواجه نموده و آب های سطحی و زیرزمینی را مصرف کرده و داریم به سراغ آب های ژرف بالای 2 هزار متر می رویم.
معاون رییس جمهور با مطرح کردن اینکه آیا محیط زیست کالای یک بار مصرف است؟ گفت: اکنون به جز پروژه های ملی و بین استانی، همه تصمیمات باید در استان ها گرفته شود و مدیر استانی ما اختیارات دارد.
وی ادامه داد: خودتان نباید اجازه بدهید طرحی بدون بررسی زیست محیطی اجرا شود زیرا فاجعه به بار می آورد. اگر خیلی از پروژه های بزرگ ما مطالعه زیست محیطی داشت، این مشکلات را نمی داشتیم.
نمی خواهیم جلوی کار گرفته شود، مگر بر خلاف مصلحت کشور باشد
کلانتری اظهار کرد: نمی خواهیم جلوی کار گرفته شود، مگر بر خلاف مصلحت کشور باشد. از سوی دیگر دستگاه ها یکسری مسائل پیش پا افتاده را رعایت نمی کنند در حالی که حقوق زیست محیطی جزو حقوق تفکیک ناپذیر شهروندی است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه می توانیم با مطالعه، جای درست پروژه را مشخص کنیم تا مشکلی به وجود نیاورد اظهار کرد: باید فرهنگ محیط زیست را در کشور توسعه بدهیم. محیط زیست متعلق به ما و فرزندان ماست.
وی با اشاره به اینکه دو محیط بان استان کرمان طی یک ماه گذشته به علت زیاده خواهی عده ای شهید شدند، افزود: محیط زیست نباید مانع توسعه باشد و البته توسعه باید تعریف شده باشد. مثلا جای کارخانه آهن اسفنجی کنار دریاست.
امروز در سیستان و بلوچستان با مصیبت روبه رو هستیم
کلانتری در ادامه با بیان اینکه امروز در سیستان و بلوچستان با مصیبت روبه رو هستیم، تصریح کرد: طبق توافقنامه با افغانستان، سالانه حداکثر 820 میلیون مترمکعب آب سهم ماست که اگر وارد هامون شود، نزدیک 300 میلیون مترمکعب تبخیر و 200 میلیون مترمکعب برای شرب است و سهمی برای محیط زیست در نظر گرفته نشده و مردم زابل 150 روز باید در خاک نفس بکشند.
وی با بیان اینکه ما هنوز اولویت ها را خوب تشخیص نداده ایم، افزود: امسال فقط 6 میلیون مترمکعب آب از افغانستان آمده و اگر نتوانیم محیط زیست زابل را نگه بداریم، جایی برای زندگی نخواهد بود.
معاون رییس جمهور با بیان اینکه باید منابع را با اولویت ها تطبیق بدهیم، گفت: متاسفانه به دلیل ضعف سازمان محیط زیست، در برنامه های کشور اولویتی برای برنامه های محیط زیست نبوده است.
کلانتری با تاکید بر اینکه باید فرهنگ عمومی محیط زیست را توسعه بدهیم و مردم مطلع شوند، برای حفظ محیط زیست همکاری کنند و باید تشکل ها را فعال کنیم اظهار کرد: کاهش اعتماد به تشکل ها از جریانات سال قبل دارد لطمه بزرگی به محیط زیست می زند و ما بدون مردم و تشکل های زیست محیطی نمی توانیم محیط زیست را حفظ کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وجود گرد و غبار به دلیل خشک شدن تالاب هاست، اظهار کرد: تا سه سال قبل در تخصیص آب چیزی به نام حقابه محیط زیست نداشتیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروز هور العظیم دارد می سوزد و مطمئن هستم این اقدام عمدی است زیرا برخی به دنبال شر در کشور هستند و مردم شهرهای جنوبی ما یک ماه است دارند دود استنشاق می کنند.
وی ادامه داد: نمی توانیم زمینی برویم آتش را خاموش کنیم زیرا از زمان جنگ مین روبی نشده و از سوی دیگر 13 روز طول کشید تا اجازه بدهند بالگردهای ما به آن سوی مرز رفته و آتش را خاموش کنند، مشخص است عمدی در کار است که آتش خاموش نشود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/46794/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

«متاورس» بازگشته است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

ورود سیلاب به بخشی از شهر زرند/قطع برق و آبگرفتگی معابر

بارش باران شدید باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر شهر زرند شد

رصد 30 نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان

محکومیت مس رفسنجان در شکایت عقیل کعبی

هشدار پلیس زرند به رانندگان وسائل نقلیه

لزوم تعیین و تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان

لغزنده بودن معابر وآب گرفتگی خیابانهای شهر زرند

لزوم تعیین تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

هشدار پلیس زرند به رانندگان وسایل نقلیه

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

فروش اقساطی تاکسی برقی آغاز شد + قیمت و شرایط فروش

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

شوخی محمدرضا گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی

مصوبات سفر رییس جمهوری در حوزه بنیاد شهید ایلام 100 درصد اجرا شد

راهیابی 10 ایده و طرح صنایع پایین‌دستی مس سرچشمه به مرحله سرمایه‌گذاری

آماده باش کامل دستگاه‌های اداری، اجرایی و خدمت رسان در زرند

راه‌اندازی واحد احیاء فولاد بافت کرمان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته ایرانی

آغاز ثبت‌نام طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی برقی کرمان موتور

رادیو کرمان محبوب مخاطبان

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه های سرچشمه پیدا شد

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

١٠٠ هزار واحد صنفی در استان کرمان باید شناسه یکتا دریافت کنند

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

پوشش‌دهی موج FM در استان کرمان ارتقا یافت

بازدارندگی متعارف ایران

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

207 میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد

تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند

صنایع و معادن رفسنجان به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند باشند

پایان روز دوم مسابقات ورزشی کارکنان دولت در کرمان

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

لزوم دریافت شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

نخستین پارک ورزش‌محور در کرمان افتتاح می‌شود

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران