کرمان رصد

آخرين مطالب

آمار زندانیان مهریه در کرمان 4000 نفر است اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد- حمید خالقی گفت: در تعیین مهریه حداقل و حداکثری وجود ندارد اما مسئله مهم این است که مرد باید در حد توانایی مالی خود مهریه تعیین کند تا در آینده در صورت مطالبه زن با مشکل مواجه نشود.

خالقی اظهار داشت: مهریه عبارت است از مالی که به مناسبت عقد نکاح، مرد ملزم به پرداخت آن به زن است و می تواند پول نقد، طلا، ملک یا حتی آموزش هایی شامل آموزش قرآن، خیاطی، کامپیوتر و نقاشی و... و. باشد.

مستشار دادگاه تجدید نظر استان کرمان افزود: این روزها  مهریه، مردان زیادی را راهی زندان ها کرده است چرا که در صورت مطالبه زن و حکم دادگاه، مرد باید تا ریال آخر مهریه را پرداخت کند.

مهریه های عجیبی که وجاهت قانونی ندارد

این قاضی دادگاه خانواده کرمان تصریح کرد: مهریه باید ارزش مالی داشته باشد، قابل تملک باشد، مجهول و مبهم نباشد و مرد توانایی انجام آن کار را داشته باشد به طور مثال بال مگس، دست و پای شوهر، 100 متر از قله دماوند، یک گردبند طلا که وزن، قیمت و عیار آن مشخص نشده و هزار بار سفر به کربلا با پای پیاده از جمله مهریه هایی است که از نظر دادگاه ارزشی ندارد و دادگاه براساس نظریه کارشناسان در این موارد مهر المثل تعیین می کند.

 مستشار دادگاه تجدیدنظر استان کرمان به مهریه های عجیبی که تعیین شده است اشاره کرد و گفت: مواردی از جمله 10 راس آهوی وحشی، پنج هزار مرجان دریایی و حفظ دیوان حافظ برای زوج بی سواد از جمله مهریه هایی است که توسط زن تعیین شده و با این که مرد پیش از ازدواج پذیرفته اما حالا توانایی و قدرت انجام چنین کارهایی را ندارد و در توان مرد نیست.

وی ادامه داد: به طور مثال یک حکم در اجرای احکام دادگستری استان کرمان در حال اجرا است که در آن شوهر موظف به کتابت قرآن به میزان 1365 بار با خط خوش برای زوجه می باشد.

وی اظهار داشت: در دین مبین اسلام و در احادیث ذکر شده است همسران مایه آرامش یکدیگر هستند اما متاسفانه در سال های گذشته مهریه های سنگین مردان زیادی را راهی زندان ها کرده و آرامش در خانواده ها نیز کمرنگ شده است.

خالقی تصریح کرد: در تعیین مهریه حداقل و حداکثری وجود ندارد و می تواند از یک ریال تا میلیارد ها ریال به عنوان مهریه تعیین شود اما مسئله مهم این است که مرد باید در حد توانایی مالی خود مهریه تعیین کند تا در آینده در صورت مطالبه زن با مشکل مواجه نشود

مهریه های سنگین خطری برای آینده جوانان

خالقی با اعلام اینکه مهریه باید به گونه ای تعیین شود که در توان پرداخت مرد باشد و شانیت زن نیز لحاظ شود، افزود: مهریه های سنگین نشان دهنده بی اعتمادی زن و شوهر به یکدیگر است اما گاهی برخی افراد با بیان اینکه مهریه و تعیین آن یک عرف صوری است جوانان را ترغیب به قبول مهریه سنگین می کنند در حالی که این موضوع می تواند برای آینده جوانان خطرناک باشد.

مستشار دادگاه تجدید نظراستان کرمان گفت: متاسفانه  بعضی ها تصور می کنند که مهریه های سنگین نشانه ی عشق پسر به دختر، ضامن تداوم و خوشبختی دختر، نشانه ی عزت، حرمت و شخصیت  دختر و موجب اعتماد به نفس دختر و مایه فخر و مباهات وی است  در صورتی که تصور اشتباهی است.

خالقی به باور غلط مردم در خصوص اینکه مهریه هر چه که تعیین شده باشد مرد فقط 110 سکه پرداخت می کند اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه مجلس و براساس قانون مهریه هر چه قدر باشد فقط زن تا 110 سکه می تواند تقاضای بازداشت مرد را داشته باشد و در صورتی که مرد 110 سکه را پرداخت کند برای مابقی مهریه دیگر زن نمی تواند تقاضای بازداشت کند ولی مرد باید تا آخرین میزان مهریه را پرداخت کند و فقط مرد از 110 سکه به بعد بازداشت نمی شود.

قاضی دادگاه تجدید نظر استان کرمان با اعلام اینکه مهریه بالا می تواند یکی از عوامل طلاق باشد گفت: خانواده ها سعی کنند با راهنمایی و کمک به زوج های جوان در تصمیم گیری، مهریه را براساس واقعیت و در حد متعارف تعیین کنند و چشم و هم چشمی را کنار بگذارند

وی خطاب به آقایان در شرف ازدواج گفت: با شنیدن آمار زندانیان مهریه که در استان کرمان حدود چهار هزار نفر هستند  به نظر می رسد ضرب المثل کی داده و کی گرفته در بحث مهریه این روزها تبدیل به افسانه شده است و آقایان باید دقت کنند که سند ازدواج سند رسمی است و زن هر زمان مهریه خود را مطالبه کند مرد باید تا ریال آخر آن را پرداخت کند

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/46880/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

15 عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

15 عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه

احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در رفسنجان

رفع ترافیک هسته مرکزی شهر کرج با گشایش ادامه بزرگراه ماهان

بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود

احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در رفسنجان

غبار روبی گلزار شهدا خرمشهر

جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی

جریمه سنگین دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی

مربی مس 30 میلیون تومان جریمه شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با 15 برنامه در سپاه ساری

تولید ماده موثر چند داروی اعصاب و روان توسط نخبگان ایرانی

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد

اجرای طرح کدینگ نباید به صنعت گردشگری و جذب مسافر لطمه وارد کند

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

تزریق 207 میلیون مترمکعب آب به سفره زیرزمینی در کرمان

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند

مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود

یک دوئل مرغوب ایرانی در جام حذفی

شناسایی 612 مبتلا به سرخک در 1402/ بیشترین آمار در 4 استان

ترافیک مرکز کرج با بهره برداری از امتداد بلوار ماهان کاهش می یابد/ متمم موافقت نامه باغ ارتش بزودی در شورای شهر کرج مطرح می شود

دستگاه بلوک زنی

رقیب سرسخت ایران در عراق

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

رفع تصرف اراضی دولتی کرمان