کرمان رصد

آخرين مطالب

جنگل بنه سرمایه ای برای کوهستان نشین های جیرفت اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت – یکی از ظرفیت های جیرفت، وجود جنگل های "بنه"به عنوان سرمایه ای خدادادی در مناطق کوهستانی این شهرستان است و امروز ثبت جشنواره بنه، نقطه عطفی در جهت معرفی این ظرفیت شگرف و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، دیر زمانی است که اهالی بخش جبالبارز جیرفت با برداشت و جمع آوری میوه درختان بنه بخشی از نیازهای اقتصادی خانواده خود را تامین می کنند چرا که از یک درخت بنه می توان محصولات متعددی تولید کرد محصولاتی همچون، کُندُرک که به شکل شیره از شاخه های این درخت بیرون می آید و همراه با دود کردن اسپند بوی دلنشینی به فضا می دهد.
اهالی جیرفت همچنین از خود میوه بنه غذاهای مقوی متعددی همچون آب بنه، چنگمال بنه و ترشی بنه تولید می شود که در بین مردمان این دیار طرفداران زیادی دارد اما تا کنون به این ظرفیت خدادادی آنگونه که باید توجه نشده و پس از سالها فراموشی، هم اینک به همت جوانان زحمتکش بخش جبالبارز، جشنواره بنه برای نخستین مرتبه در جنوب کرمان به مدت 9 شب در حال برگزاری است.
با توجه به نوپا بودن این جشنواره می طلبد مسئولان دستگاه های دولتی حمایت خود را از این حرکت مردمی دریغ نکنند خصوصا وقتی که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که در زمینه اقتصاد مقاومتی، معرفی تولیدات محلی یکی از جنبه های تحقق این شعار است که مسئولان باید به آن توجه کنند.
باید قبول کنیم که برگزاری جشنوارهای این چنینی گامی مهم در معرفی ظرفیت های محلی مناطق مختلف به شمار می رود، از این رو عقل حکم می کند از مواهب الهی در جهت توانمندسازی مناطق استفاده کنیم.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم برگزاری جشنواره هایی از این دست، به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری جشنواره ها در حقیقت حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزانی است که شکرانه برداشت محصول خود را برگزار می کنند.
یحیی کمالی پور افزود: ایجاد فضای نشاط اجتماعی و معرفی محصولات کشاورزی از مهمترین انگیزه‌ های برگزاری جشنواره ‌ها به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه معرفی ظرفیت‌ ها و قابلیت ‌های منطقه از دیگر انگیزه ‌های برگزاری این جشنواره است بیان کرد: شهرستان جیرفت دارای ویژگی های شگفت انگیز زیادی است که همچنان در پس پرده بی مهری مسئولان پنهان شده اند.
دبیر جشنواره بنه جبالبارز که سختی های زیادی برای راه اندازی این جشنواره متحمل شده نیز گفت: با توجه به وجود ظرفیت های مختلف در حوزه گردشگری و کشاورزی در بخش جبالبارز، جشنواره بنه برای معرفی گوشه ای از توانمندی های طبیعی این منطقه کوهستانی طراحی، برنامه ریزی و اجرایی شد.
علی سعیدی افزود: از مهمترین اهداف جشنواره بنه جبالبارز زنگ آغازی برای توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران داخل استان و خارج از استان بود که با تشکیل کارگروه هایی نظیر اطلاع رسانی، پشتیبانی، تحقیقات و پژوهش و سرمایه گذاری شکل گرفت تا این جشنواره بتواند در نخستین قدم به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کند.
وی با بیان اینکه این جشنواره زمینه خوبی برای به نمایش گذاشتن دیگر ظرفیت های جبالبارز جیرفت است، افزود: جیرفت در حوزه معادن هم ظرفیت های خوبی دارد که با تقویت حوزه های کشاورزی، گردشگری و معادن می توان آینده درخشانی را برای مردمان آن متصور بود .
سعیدی بیان کرد: در زمینه بنه، منطقه کوهستانی جبالبارز از جنگل های منحصر بفردی در ارتفاعات برخوردار است که با وجود خشکسالی‌های چند سال اخیر همچنان سرسبزی و طراوت خاص خود را حفظ کرده اند.
دبیر جشنواره بنه با اشاره به محصولات تولیدی از بنه اشاره و تصریح کرد: یکی از مهمتربن فرآورده های محصول بنه تولید قاتُق بنه است که پس از سایش با روش دستی که با وسایل همچون مشتک، مازون و جوغن تهیه می شود و پس از طی مراحلی به آب بنه تبدیل می شود.
وی ادامه داد: آب بنه یا همان قاتق محلی با مخلوطی از پیاز محلی، رب انار و گردو (به صورت جداگانه )غذای لذیذی را به وجود می آورد که خوردن و نوشیدن آن خالی از لطف نیست.
سعیدی با بیان اینکه چنگ مال و روغن بنه از دیگر فرآورده های این محصول است، گفت: پزشکان و طب سنتی، خواص بنه در رفع و ‌کاهش برخی از بیماری ها نظیر کمر درد، درد قولنج و دردهای مفصلی را موثر اعلام و برای بیماران تجویز می کنند.
وی استفاده از صَمغ بنه در تولید پماد ضد گزش و تولید آدامس را نیز از دیگر مصارف این نعمت خدادادی برشمرد .
سعیدی بنه را منبع در آمد برای روستاییان و عشایر خطه جبالبارز دانست و افزود: با توجه به منبع درآمد در دسترس روستاییان و عشایر، به عنوان حافظان اصلی منابع طبیعی ضمن برداشت های حساب شده از جنگل های بنه از این نعمت های خدادادی به نحو مطلوب حفاظت و حراست می کنند.
دبیر جشنواره بنه جبالبارز با بیان اینکه جنگلهای گسترده بنه در ارتفاعات جبالبارز زمینه مناسبی برای جذب گردشگران است، اظهار داشت: اداره منابع طبیعی با فراهم کردن ظرفیت های سرمایه گذاری و نظارت بیشتر، زمینه رونق منطقه را فراهم کند تا از این طریق حفاظت از عرصه های جنگلی با حضور مردم و‌ گردشگران بیشتر فراهم شود .
سعیدی با اشاره به برگزاری برنامه های حاشیه ای جشنواره بنه جبالبار، تصریح کرد: غرفه های مختلف توانمندی های جبالبارز در حوزه صنایع دستی و گردشگری، معدنی، کشاورزی و منابع طبیعی در حاشیه این جشنواره به نمایش در آمده است.
بَنِه یا پسته کوهی با نام علمی Pistacia atlantica درختی با ارتفاعی که تا هفت یا 9 متر نیز رسیده ‌است، در مناطق کوهستانی جبالبارز جیرفت روییده می شود و میوه این درخت همزمان با رسیدن خرما در مناطق گرمسیری می‌رسد و قابل مصرف است.
نام دیگر بنه، پسته کوهی و سقز بوده که از تیره پسته ‌ایان و دارای خواص بسیار گسترده به منظور درمان انواع بیماری‌ها است.
خواص پسته کوهی (بنه) شامل درمان نرمی استخوان، تقویت کننده اعصاب، درمان ورم و زخم سخت، تقویت نیروی جنسی و رفع زود انزالی، رفع کم‌خونی، التیام زخم، تقویت کبد و طحال، تسکین سرفه، خفقان سینه و روماتیسم مفصلی حاد است.
گزارشگر: هادی شفیعی مجاز
7450/7429/ 5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/50610/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

روستای چاه‌غلامعلی زرند در محاصره سیل

استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

مسدود شدن پنج صفحه مجازی با محتوای غیراخلاقی در زرند

ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

راه 15 روستا در بم بازگشایی شد

رقابت بیش از 45 هزار داوطلب کرمانی در کنکور

تشدید بارشها امروز وفردا در کرمان

رعدو برق و تندبادهای لحظه‌ای کرمان را فرا می‌گیرد

اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان

ظرفیت ارزش افزوده معدن در جنوب کرمان 10 برابر بیشتر از کشاورزی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

پیش‌بینی بارش‌ها در اغلب نقاط استان کرمان

بارش‌ها در کرمان تداوم دارد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی

افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهای فافق

5 صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

تلاش راهداران برای بازگشایی راه روستایی جهربه پشوئیه شهداد

5 صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد

5 صفحه مجازی هنجارشکن در زرند مسدود شد

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

سرمربی مس رفسنجان: بازی سنگینی مقابل پیکان داریم

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم

دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران

تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور

ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است

مس کرمان یک گام تا قهرمانی درلیگ برتر هندبال

ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ