کرمان رصد

آخرين مطالب

یک دکتری اقتصاد در واکنش به پاسخ رییس جمهور به سوال نمایندگان:

5 دی معلول تصمیمات اشتباه بود/ بازار ثانویه، بازار ثالثیه را به وجود خواهد آورد اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان خطاب به دولت گفت: دولت تدبیری بیندیشد و باور کند که در مدیریت بازار ارز اشتباه کرده و زمانی که باور کند اشتباه کرده است، بالطبع راهکارهایی برای رفع این مشکل پیدا خواهد کرد و به بازار ارز ثبات خواهد بخشید.
دکتر "علیرضا شکیبایی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر، با بیان این مطلب که برخی معتقدند که اقتصاد ایران در حال شوک درمانی است، گفت: این افراد معتقدند که سال 1371 مرحله اول، سال 88 مرحله دوم، سال 91 مرحله سوم و در سال جاری مرحله چهارم شوک درمانی اقتصادی است اما ما آن را تعدیل اقتصادی می‌دانیم.
وی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها معتقدند که دولت عمدا قصد عدم کنترل بازار سکه و ارز را دارد؟ بیان کرد: تا حدودی این موضوع درست می‌باشد؛ زیرا دولت می‌توانست آن را کنترل کند، حال آنکه دولت از عدم کنترل بازار ارز و سکه سوء نیت دارد یا بلد نیست، معتقدم که مقامات دولتی نمی‌دانند این بازار را چگونه می‌توان کنترل کرد.
مرغ دولت یک پا دارد
رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: دولت به این باور نرسیده است که نمی‌تواند بازار را به تنهایی کنترل کند و هنوز به این باور نرسیده است که به همفکری و کمک دیگران نیاز دارد و هنوز دولت تصور می‌کند که می‌تواند بازار را کنترل کند.
وی با اشاره به استیضاح وزیر اقتصاد عنوان کرد: تصور نمی‌کنم که با استیضاح وزیر اقتصاد شاهد تغییری در اقتصاد کشور باشیم، زیرا باید فکر رییس جمهور عوض شود و متاسفانه رییس جمهور هنوز به این نتیجه نرسیده که نمی‌تواند و در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس نشان داد که هنوز تصور می‌کند که مشکل از جای دیگر است و مشاهده کردیم که رییس جمهور مشکلات را به اتفاقات 5 دی ارتباط داد، درصورتی‌که 5 دی معلول تصمیمات اشتباه بود.
شکیبایی با تاکید برآنکه دولت به آن باور نرسیده که نتوانسته است بازار را کنترل کند بلکه تصور می‌کند که نگذاشتند بازار را کنترل کند، اظهار کرد: باید بدانیم که بین نتوانستند و نگذاشتند فرق است، پیدا کردن راه حل این مشکلات در گرو پذیرفتن دولت در عدم توانایی خود در کنترل بازار است.
دولت در حال از دست داد کفایت خود است
وی با یادآوری استیضاح دو وزیررفاه و همچنین اقتصاد دولت دوازدهم در ماه های گذشته، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که دولت متوجه نیست که در حال از کفایت انداختن خودش است، زیرا اگر چند وزیر دیگر او استیضاح شود باید کل دولت از مجلس رای اعتماد بگیرد و این برای دولت مشکل‌ساز خواهد بود.
این دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان از غافل بودن دولت سخن گفت و افزود: اگر چند وزیر دیگر استیضاح شوند، دولت از رسمیت خواهد افتاد و شاید دولت متوجه این موضوع نیست.
وی ادامه داد: وقتی که دولت به هشدارهای مجلس بی‌توجهی کرد و زمانی که دولت در اندیشه، تفکر و افراد تغییری نداد و در سیاست خود هیچ تغییری ایجاد نکرد، بالاخره مجلس برای حفظ اعتبار خود به استیضاح روی آورده است و این نتیجه خوبی برای جامعه در بر نخواهد داشت و ای کاش دولت به درستی عمل می‌کرد تا مجلس مجبور نبود به این شکل ورود پیدا نکند.
شیوه برخورد با فساد اقتصادی درست است؟
شکیبایی با اشاره به شیوه برخورد با مسایل فساد اقتصادی، مطرح کرد: این شیوه برخورد با فساد اقتصادی درست نمی‌باشد و اعتماد و سرمایه اجتماعی در جامعه را از بین می‌برد و ضمن آنکه دامن زدن به این مسایل در مجموع به نفع منافع کشور نیست.
وی با تاکید برآنکه باید مبارزه با فساد محکم‌تر و در خفا باشد و در پاسخ به این سوال که آیا نباید شفاف‌سازی کرد؟ عنوان کرد: متاسفانه ما شفاف‌سازی نمی‌کنیم، بلکه برخی اخبار سر بسته و بدون بیان همه واقعیت‌ها را در جامعه منتشر می‌کنیم و به دنبال نتیجه هستیم و در حقیقت ما همه اجزای یک پرونده را منتشر نمی‌کنیم یا همه مطالبی که در یک دادگاه می‌گذرد را منتشر نمی‌کنیم این در حالی است که شفاف‌سازی، به معنای بیان همه مطالب و واقعیت ها است.
این دکتری اقتصاد اضافه کرد: اگر این نوع شفاف‌سازی‌های به این شکل جواب می‌داد همان زمانی که اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی مطرح شد، اکنون باید نتایج آن را مشاهده می‌کردیم نه اینکه هر چند وقت یک پدیده جدیدی از اختلاس کشف شود.
ساختار دولتی ریشه اصلی اختلاس‌هاست
وی ریشه اصلی فسادهای اقتصادی را در ساختار و انحصار دولتی کشور دانست و بیان کرد: تا مادامی که 80 درصد اقتصاد دولتی و مدیریت، انحصار و تصمیم‌گیری اقتصاد دست دولت باشد، این پدیده اختلاس وجود خواهد داشت و باید ساختار اقتصاد به اقتصاد مردمی و بخش خصوصی برگردد.
رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان خطاب به دولت گفت: دولت تدبیری بیندیشد و باور کند که در مدیریت بازار ارز اشتباه کرده و زمانی که باور کند اشتباه کرده است، بالطبع راهکارهایی برای رفع این مشکل پیدا خواهد کرد و به بازار ارز ثبات خواهد بخشید.
وی به بازار ثانویه اشاره کرد و افزود: بازار ثانویه ارز نسبت به تصمیمات قبلی دولت راه‌حل بهتری بوده است اما این راهکار اصلی نخواهد بود، زیرا در کنار این بازار ثانویه یک بازار ثالیه نیز بوجود می‌آید که قیمت ارز در این بازار حدود 3 هزار تومان با قیمت ارز بازار ثانویه متفاوت خواهد بود.
شکیبایی تاکید کرد: راهکار اصلی این است که اصلا دولت کاری به بازار ارز نداشته باشد و در سایر بازارها مثل بازار پول و سرمایه، کنترل نقدینگی و ... اقداماتی انجام دهد تا در بازار ارز تاثیر بگذارد، متاسفانه دولت این بازارها را رها کرده و مستقیم وارد بازار ارز شده است و می‌خواهد با عملیات مستقیم بازار ارز را کنترل کند که این روش کاملا اشتباه است.
گفت‌وگو از «سارا سلطانی» خبرنگار ایسنای منطقه کویر
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/51657/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل