کرمان رصد

آخرين مطالب

«چاقوی راین کرمان» دوباره تیز می شود فرهنگي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - چاقو سازی بخش «راین » یکی از قدیمی ترین صنایع دستی کرمان بشمار می رود ،هنر و صنعتی که پس از دوره ای فراموشی در سالهای اخیر با تدابیر و حمایت های مسئولان استان و استقبال مردم دوباره احیا شده است.
به گزارش ایرنا، استان کرمان در کنار آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی فراوان جهانی و ملی، بواسطه وجود قومیت ها و اقلیم متفاوت دارای گنجینه غنی از صنایع دستی است که برخی از آنها مانند فرش و گلیم، آوازه جهانی دارد.
منطقه تاریخی و خوش آب و هوای راین در فاصله 100 کیلومتری جنوب کرمان بواسطه جاذبه های طبیعی چشم نواز و آثار و ابنیه تاریخی همچون آبشار و ارگ تاریخی از مقاصد مهم گردشگری استان بشمار می رود.
صنعتگران چیره دست راین در طول تاریخ با سرانگشتان خود صنایع ارزشمند و ظریفی همچون اسلحه، شمشیر، چاقو، کارد،قیچی، قفل، داس و غیره را تولید می کردند که از گذشته شهرت فراوانی داشته است.
گذر ایام، تغییر زندگی سنتی به مدرن، پدید آمدن حرفه های نو و جایگزینی ابزار جدید، برخی صنایع دستی منطقه راین را منسوخ کرد و یا گرد فراموشی بر آن پاشید و از یادها برد.
در سالهای اخیر با تدابیر و حمایت های مسئولان استان کرمان و استقبال مردم و علاقه مندان از صنایع دستی منطقه، صنعت ساخت ابزار فلزی بویژه چاقو سازی در راین رونق گرفته است که نوید بازگشت به روزهای درخشان گذشته را می دهد.
**رونق به چاقوسازی راین برگشته است
هنرمند پیشکسوت صنایع دستی راین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ساخت صنایع دستی در این منطقه از هر نسل به نسل دیگر منتقل شده و حدود 40 سال است که مشغول به فعالیت هستم و فرزندم هم به همین رشته مشغول است.
مهدی شریفی افزود: سفارش های زیادی برای ساخت چاقو، کارد و برخی مصنوعات فلزی به هنرمندان راینی داده می شود و گاهی مشتریان مدت زمان طولانی باید در انتظار تحویل سفارش بمانند.
وی اظهار داشت: کارگاه های فعال در منطقه به صورت سنتی فعالیت می کنند و می توان از ظرفیت کارگاه های تولید صنایع دستی و مراحل ساخت ابزار فلزی مانند چاقو در جهت رونق گردشگری منطقه استفاده کرد.
هنرمند چاقو ساز راینی افزود: چاقو های بسیار ظریف و نفیسی از آلیاژ مرغوب و مواد اولیه مانند شاخ گوسفند برای ساخت تیغه و دسته در این منطقه تولید می شود که خواهان زیادی دارد و قیمت هر چاقو از 20 هزار تا 50 هزار تومان است.
وی با بیان اینکه چاقو و کارد راین مشتریان زیادی دارد ،افزود: رونق خوبی به تولید صنایع دستی راین برگشته است که باید هنر چاقوسازی و سایر هنرهای دستی توسط مسئولان تقویت شود.
شریفی تصریح کرد: کمبود و گران شدن مواد اولیه مهمترین مشکل صنعتکاران و هنرمندان صنایع دستی راین است که کار تولید را با وقفه همراه می کند.
**تسهیلات کم بهره به فعالان چاقو سازی پرداخت می شود
کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: قدم های بسیار خوبی از جمله تخصیص اعتبار، برگزاری دوره های آموزشی و تجهیز کارگاه ها برای احیای رشته های صنایع دستی که منسوخ و یا کمرنگ شده بودند در سالهای اخیر توسط این سازمان برداشته شده است.
کاظم حسین زاده افزود: منطقه راین در طول هزاران سال محل فعالیت هنرمندان چیره دست صنایع دستی مانند اسلحه، چاقو و سایر ابزار فلزی بوده و چاقوهای راین بسیار مشهور است.
وی تصریح کرد: چاقو های تولید شده در راین علاوه بر مصارف خانگی در زمینه قلم تراشی و پیوند درختان و غیره نیز کاربرد دارد که همین تنوع، ویژگی این هنر ساخته دست است.
کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: به دلیل جاذبه های طبیعی منطقه راین و حضور گردشگران داخلی و خارجی بازار فروش صنایع دستی رونق خوبی دارد و سوغات اغلب خریداران به دلیل ظرافت، کاربردی بودن و سهولت حمل، چاقو است.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر حمایت های خوبی از هنرمندان صنایع دستی راین شده است، افزود: علاوه بر شرکت در نمایشگاه های صنایع دستی ملی، برای رونق اشتغال و تولید، از افرادی که وارد بازار صنایع دستی شوند با پرداخت وام با سود کم حمایت می شود.
حسین زاده تصریح کرد: به دلیل نگاه منفی که در بخشی از جامعه نسبت به چاقو وجود دارد، سعی شده با برگزاری نمایشگاه ها و فرهنگ سازی، چاقو و هنر چاقو سازی بهتر و مناسب تر معرفی شود.
وی با اشاره به اینکه در گذشته نسبت به معرفی و شناسایی هنر چاقو سازی کم کاری شده است اظهار داشت: هنرمندان و فعالان عرصه صنایع دستی راین باید با تشکیل اتحادیه، افق های دورتری را برای بازاریابی و تولید دنبال کنند.
کارشناس صنایع دستی میراث فرهنگی کرمان گفت: پرونده ثبت ملی چاقو راین در مرحله مطالعات اولیه است تا با ثبت این اثر ضمن ساخت بیشتر، باعث ترغیب و تشویق مردم برای خرید این صنایع دستی شود.
**هنرمندان راینی به سمت تولید صنعتی بروند
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی بخش راین با اشاره به قدمت بالای صنایع دستی در این منطقه گفت: سابقه فلز کاری در راین به سه هزار سال قبل باز می گردد و تا 150 سال پیش، ساخت اسلحه های سنتی رواج داشت.
سید وحید طاهری افزود: در زمان حاضر با منسوخ شدن هنر سلاح سازی، ابزار فلزی مانند چاقو، کارد، ساطور، قندشکن، انبر و چکش های سنگین توسط هنرمندان راین تولید و ساخته می شود که پس از مدت ها کسادی، رونق خوبی پیدا کرده است.
وی بیان کرد: 60 هنرمند و صنعتگر صنایع دستی هم اکنون در شهر راین و توابع مشغول به فعالیت هستند و همگی دارای کارت میراث فرهنگی و زیر پوشش بیمه قرار دارند.
مسئول میراث فرهنگی راین گفت: عمده تولیدات صنایع فلزی همچون چاقو و کارد به استان های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و سیستان بلوچستان صادر می شود و گردشگران خارجی که از جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه دیدن می کنند نیز از مشتریان صنایع دستی این شهر هستند.
وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان جهت معرفی، ترویج و بازاریابی هنر چاقو سازی و سایر ابزار فلزی با تولید برشور، کلیپ و برگزاری نمایشگاه های خاص و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت 100 میلیون ریالی از هنرمندان و صنعتگران راینی حمایت می کند.
طاهری بیان کرد: هنرمندان صنایع دستی بخش راین اغلب به صورت سنتی کار می کنند که لازم است برای تولید بیشتر به سمت صنعتی شدن بروند.
وی با بیان اینکه چاقو های ساخته شده توسط هنرمندان راینی بسیار مرغوب و با کیفیت است تصریح کرد: چاقوی راین نشان ملی دریافت کرده اند و برای برند سازی این محصول، تولید کنندگان موظف به ثبت مهر سازنده و نام شهر بر روی چاقو هستند.
مسئول میراث فرهنگی راین تاکید کرد: هنرمندان راینی دلسوز و کار بلد هستند، اما انسجام و همدلی در میان آنها کمتر دیده می شود و ضروروی است فعالان عرصه صنایع دستی این خطه برای الهام از ایده ها و تقویت صنایع دستی با یکدیگر بیشتر همکاری کنند.
رونق چاقو سازی و ابزار فلزی بخش راین خبر بسیار خوشی در حوزه صنایع دستی استان کرمان است که افزایش اشتغال و درآمد فعالان و هنرمندان این عرصه را در پی دارد.
انتظار می رود با تغییر شیوه تولید، هماهنگی و انسجام بخشی و حمایت های دولت از بخش خصوصی، این صنعت دیرپا و ارزشمند در شهر راین ملی و جهانی شود.
گزارش از داود رجبی
7437/ 5054/1630

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/51771/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در باکو جایی برای شیعیان نیست

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها

از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان

مدیران به مسائل شرعی و اخلاقی در دستگاه خود توجه داشته باشند

محرومیت و جریمه نقدی کمیته انضباطی برای رحمان احمدی

جزییات دستگیری اعضای باند جعل مدرک تحصیلی در ٣ شهرستان کرمان

جلوی ورود سیلاب به شهر راور گرفته شد

دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند

نظر و رضایت مردم در انجام ماموریت مسئولان مهم است

پلمب 65 واحدصنفی املاک و خودرو در کرمان

اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند

حرکت سیلاب به سمت شهر راور

اعلام رای دیدار تیم‌های فوتبال مس رفسنجان و پیکان تهران

حضور مهمانان جبهه مقاومت در اجلاس پیرغلامان حسینی کرمان

ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی

افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان

فرمانداران استان کرمان آماده هرگونه حادثه احتمالی باشند

دستگیری سارق، نوجوانان کرمانی را خوشحال کرد

رقابت بیش از 12 هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی

پلمب هر ١١ روز یک واحد صنفی مشاور املاک و خودرو متخلف در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان

افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کوهبنان

سرپرست جدید اداره تبلیغات اسلامی سیرجان معرفی شد

تاکید استاندار کرمان بر اقدامات پیشگیرانه از سیل

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

کف‌سازی و دفع آب‌های سطح 90 درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت

بیش از 40 راهپیمایی حمایت از مردم غزه در کرمان برگزار شد

محرومیت و جریمه نقدی مربی مس رفسنجان

جامعه باید نحوه ارتباط با گروه‌های ویژه را آموزش ببیند

طغیان سیلاب در بخش اندوهجرد کرمان

آزادسازی اراضی دولتی به ارزش 1200 میلیارد در کرمان

امدادرسانی به حادثه دیدگان 7 استان در اثر آبگرفتگی و سیل

مرمت سد های خاکی بالا دست شهر زرند

امداد رسانی به سیل زدگان 7 استان

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

15 عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

15 عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد