کرمان رصد

آخرين مطالب

سرویس های فرسوده مدارس کابوس والدین مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - ماه مهر با همه زیبایی ها و تجدید خاطراتش برای والدین علاوه بر مشکلات مالی تامین وسایل مورد نیاز فرزندان، نگرانی هایی را نیز در بخش تامین سرویس سالم و غیرفرسوده با خود به همراه دارد که به نوعی کابوس روزهای منتهی به مهر والدین است.
  تصادف سرویس مدارس به دلیل فرسودگی، خبر دور از ذهن و تازه ای نیست و هر ساله بسیاری از این جنس اخبار روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفته و تیتر یک رسانه های مکتوب و البته خوراکی برای کاربران فضای مجازی می شود.
هنوز کرمانی ها، حادثه بریدن ترمز مینی بوس فرسوده سرویس دبیرستان فرهیختگان کرمان در دومین روز از بازگشایی مدارس در خیابان میرزا آقاخان، برخورد آن با یک دستگاه تریلر و آسیب دیدن 20 دانش آموز را فراموش نکرده اند، حادثه ای که می توانست اتفاقات بدتری را رقم بزند.
حالا از بالا رفتن صعودی هزینه های سرویس مدارس به عنوان یک دغدغه مهم والدین که بگذریم تامین مینی بوس سالم به عنوان سرویس مدرسه نگرانی است که در کنار سایر نگرانی ها در دل والدین غوغا می کند.
هر چند استفاده از خودروهای سواری سبک نیز علاوه بر بالاتر بودن هزینه های سرویس دهی با نگرانی هایی چون سوار کردن اضافه بر ظرفیت خودرو، بیش از سرعت مجاز راندن و غیره را برای والدین به همراه دارد.
از همه این مباحث مهمتر این است که مسئولیت تامین خودرو سالم بر عهده هیچ نهادی حتی آموزش و پرورش نیست و هیچ نهاد و ارگانی در این بخش به طور مشخص و خاص معرفی نشده است.
مسئولان آموزش و پرورش و استانداری نیز خود را در زمینه تامین سرویس مدارس نهادی نظارتی معرفی می کنند، هر چند نظارت بر سرویس مدارس نیز زمانی که غالب ناوگان مینی بوس استان کرمان کهنه و فرسوده است نه تنها نمی تواند نظارتی جامع باشد بلکه مصوبه ممنوعیت استفاده از مینی بوس های بیش از 25 سال عمر مفید را نیز دور می زند.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان از وجود 400 مینی بوس در ناوگان سرویس مدارس شهر کرمان خبر داد و در مورد فرسوده بودن بخش اعظمی از این تعداد هشدار داد.
ابراهیم روحی از فرسوده بودن تعداد زیادی از مینی بوس های ناوگان سرویس مدارس شهر کرمان ابراز نگرانی می کند و نسبت به جلوگیری از اتفاقات مشابه سال قبل در مورد فرسوده بودن این ناوگان به مسئولان امر هشدار می دهد.
وی اظهار داشت: طبق مصوبه کارگروه ماده 18 متشکل از مسئولان آموزش و پرورش، شهرداری و نماینده والدین، خودروهای بالای 25 سال سن اجازه سرویس دهی به دانش آموزان را ندارند.
وی ادامه داد: این مصوبه به استانداری کرمان ابلاغ شد و جواب استانداری با توجه به کمبود خودرو مینی بوس، اکتفا به معاینه فنی برای خودروهای فرسوده بود.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه 18 شرکت حمل و نقل دانش آموزی از سوی شهرداری به آموزش و پرورش معرفی شده ، اظهار داشت: دفاتر این شرکت ها مورد بازرسی پلیس راهور؛ آموزش و پرورش و شهرداری قرار گرفته است.
روحی ادامه داد: 2 پایگاه ثبت نام دانش آموزان برای استفاده از سرویس مدارس در مدرسه معلم ناحیه 2 و کانون فجر ناحیه یک در شهر کرمان راه اندازی شده است.
وی افزود: ثبت نام دانش آموزان برای استفاده از سرویس مدارس از اول شهریور سال جاری آغاز شده است.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه 21 هزار و 700 هزار دانش آموز طی سال گذشته در شهر کرمان از سرویس های مورد تایید آموزش و پرورش و شهرداری استفاده می کردند تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال این تعداد به 30 هزار مورد افزایش یابد.
وی گفت: برخی والدین اول مهر برای استفاده فرزندنشان از سرویس مراجعه می کنند و این امر ترافیک ایجاد می کند.
روحی، تعداد رانندگان سرویس مدارس شهر کرمان در سال قبل را سه هزار و 700 راننده اعلام کرد و ادامه داد: هزار و 300 مورد از این تعداد زن و 2 هزار و 400 مورد مرد بودند.
روحی گفت: 400 مینی بوس و 2 هزار سواری و ون در کنار خودروهای سواری کار سرویس دهی به دانش آموزان شهر کرمان را بر عهده داشتند.
وی نرخ سرویس مدارس خودرو سواری شامل پیکان، پراید و روآ را تا سه کیلومتر 70 هزار تومان و هر کیلومتر اضافه را چهار هزار و 600 تومان اعلام کرد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: هزینه سرویس دهی خودروهای سواری سمند، ال نود، تیبا و غیره نیز تا سه کیلومتر 75 هزار تومان و هر کیلومتر اضافه چهار هزار و 800 تومان است.
وی افزود: هزینه سرویس دهی خودرو ون را نیز تا سه کیلومتر 65 هزار تومان و هر کیلومتر اضافه را چهار هزار و 400 تومان و مینی بوس و اتوبوس را تا سه کیلومتر 45 هزار تومان هر کیلومتر اضافه هزار و 800 تومان مصوب شده است.
روحی تاکید کرد: مدت زمان سرویس دهی به دانش آموزان مدارس ابتدایی هشت ماه، متوسطه اول هشت ماه و نیم و متوسطه دوم 9 ماه است.
وی ادامه داد: چنانچه ایام امتحانات در هر یک از دوره های تحصیلی خارج از مدت قرارداد باشد با توجه به نوع خودرو به ازای هر روز سرویس دهی به صورت روز شمار خودروهای سواری پنج هزار تومان، خودروی ون چهار هزار و 500 تومان و مینی بوس سه هزار تومان مصوب شده است.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تاکید کرد: ناوگان مینی بوس ها در استان قدمت بالایی دارد و عمدتا مسن و فرسوده هستند و ممکن است موجب بروز مشکلاتی باشیم که باید مسئولان به رفع این معضل توجه ویژه داشته باشند.
وی از والدین نیز خواست از خودروهایی که تحت پوشش شرکت های مورد تایید آموزش و پرورش فعالیت می کنند برای تامین سرویس مدارس فرزندان خود استفاده کنند.
روحی تاکید کرد: رانندگان و خودروهایی که زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت می کنند مجوز لازم را برای سرویس دهی دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز گفت: تامین سرویس مدارس به آموزش و پرورش تحمیل شده در حالی که این مهم در حیطه وظایف این نهاد نیست.
احمد اسکندری نسب افزود: باید نسبت به تامین خودروهای سالم به منظور جابه جایی دانش آموزان تلاش کرد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز گفت: آموزش و پرورش مکلف به تامین سرویس مدارس نیست اما موظف به نظارت بر چگونگی سرویس دهی است.
حمید ملانوری افزود: باید تلاش کرد ناوگان سالم و نوپایی در زمینه تامین سرویس مدارس در استان کرمان ایجاد شود.
وی با بیان اینکه ما در طول سال برای تامین خودروهای نو در زمینه حمل و نقل تلاش نمی کنیم تاکید کرد: این در حالی است که هر ساله زمان بازگشایی مدارس این مشکل را مطرح می کنیم.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: می توان از خودروهای سواری سبک به جای مینی بوس ها در سرویس دهی به دانش آموزان استفاده کرد.
وی کرایه بالا را یکی از دلایل بی رغبتی والدین در زمینه استفاده از خودروهای سواری سبک عنوان و تصریح کرد: معمولا از ناوگان سواری سبک در این بخش استفاده نمی شود.
وجود یک نهاد مسئول در زمینه تامین سرویس استاندارد مدارس امری واجب است که می طلبد مسئولان امر در این زمینه تلاش کنند تا کمتر شاهد بروز مشکلات در این بخش برای دانش آموزان باشیم.

 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/52805/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان