معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران:
از دست دادن برند پسته ایران در دنیا به معنای از دست دادن سرمایه اجتماعی کشور است
اقتصادي
بزرگنمايي:
کرمان رصد - معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از دست دادن برند پسته ایران در دنیا به معنای از دست دادن سرمایه اجتماعی کشورمان است و باید برای حفظ جایگاه پسته ایران در بازارهای جهان تلاش کرد.
محمدرضا مودودی" در نشست میز پسته کشور در محل اتاق کرمان با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت سخنگوی بخش خصوصی در دولت است، افزود: در سال جاری که تولید پسته بشدت کاهش یافته درخواست برخی فعالان پسته مبنی بر ورود موقت پسته به کشور و صادرات مجدد آن برای حفظ بازارهای پسته ایران، مشکلی را ایجاد نمی کند.
وی با بیان اینکه در شرایطی که پسته با بحران روبرو شده تجارت این محصول نیز چندان معنا ندارد، ادامه داد: هیچ برنامه ای برای محدود کردن صادرات محصولات کشاورزی وجود ندارد و تصمیم گیری در حوزه محصولات کشاورزی به وزیر مربوطه واگذار شده است.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در تحریم ها با کاهش ارزش پول ملی فرصت مناسبی برای افزایش صادرات غیرنفتی و توسعه گردشگری ایجاد می شود در حالی که برای سایر بخش های اقتصادی کشور یک تهدید خواهد بود.
به گزارش ایسنا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: زمزمه هایی مبنی بر صادرات پسته با نرخ ارز بازار ثانویه و عرضه پسته در داخل کشور با نرخ ترجیحی مطرح می شود که باید گفت دو نرخی کردن محصول پسته قابل قبول نیست و فسادآور است.
محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر اینکه باید مسیر بازار ثانویه متناسب با عرضه و تقاضا طی شود و ثابت نگه داشتن نرخ ارز در بازار ثانویه هیچ منطق اقتصادی ندارد و توزیع رانت در اقتصاد کشور است ادامه داد: خسارت های وارد شده به چرخه تولید، فرآوری و صادرات پسته بسیار سنگین است که در این رابطه باید در استمهال وام های بانکی صادرکنندگان پسته مبنای عمل سررسیدهای تا پایان سال 97 باشد.
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/53092/