کرمان رصد

آخرين مطالب

باز هم تقصیر باد و باران و فلک است

خزان باغ‌های بافت در فصل برداشت/ دست‌های کشاورزان در پوست گردو سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – پس از خسارت به باغ های پسته کرمان حالا خبرها از دومین قطب تولید گردو ایران حکایت از آن دارد که تولید این محصول هم نسبت به سال گذشته 80 درصد کاهش یافته و کشاورزان دست خالی مانده اند.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: خبرها از خسارت شدید به باغ های گردو استان کرمان حکایت دارد، استان کرمان سالانه 8000 میلیارد تومان تولید می کند که اکثرا از صادرات پسته، خرما و گردو این ثروت نصیب مردم کرمان می شود که حدود 30 درصد ظرفیتهای شغلی استان کرمان را نیز شامل می شود.
طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی کرمان یک چهارم باغهای کشور در استان کرمان وجود دارند و این در حالی است که میزان بارندگی در استان کرمان از متوسط کشور هم کمتر است و در سال گذشته آمار بارندگی در کرمان نسبت به سال قبل 70 درصد کاهش یافته است و کمبود آب به یکی از معضلات استان کرمان تبدیل شده است.
از سوی دیگر تغییرات اقلیمی هم در کرمان روی داده است که البته هیچ کدام از این دو پدیده به یکباره در کرمان روی نداده و از سالها قبل نشانه ها و شاخص های هواشناسی در استان کرمان نشان از ادامه روند خشکسالی در استان کرمان داشت و تغییرات اقلیمی هم در 10 سال گذشته در کرمان آغاز شده بود اما در مقابل این تهدیدات به نظر می آید برنامه ریزی دقیقی صورت نگرفته است.
تغییرات اقلیمی هم در 10 سال گذشته در کرمان آغاز شده بود اما در مقابل این تهدیدات به نظر می آید برنامه ریزی دقیقی صورت نگرفته است
از طرفی این سوال مطرح است که در استانی مانند کرمان با این حجم خشکسالی و کمبود آب، چرا یک چهارم از باغهای کشور وجود دارد و چرا 95 درصد آبهای کرمان در این بخش استفاده می شود و 70 درصد از این آبها هم به دلیل کشاورزی سنتی هدر می رود.
در سال جاری تولید پسته که ارزآور ترین محصول کشاورزی کشور است در استان کرمان 90 درصد کاهش یافته است که به دلیل خشکسالی، تغییرات اقلیمی و آفتهایی مانند پسیل پسته بوده است، میزان تولید خرما به دلیل شیوع زنجره خرما و افزایش پدیده خشکیدگی خوشه های خرما کاهش چشمگیر یافته است که البته دلیل این پدیده هم جزو دسته تغییرات اقلیمی است اما میزان تولید گردو نیز در کرمان 80 درصد کاهش یافته که دلیل این کاهش هم خشکسالی و تغییرات اقلیمی و البته کرم خراط است.
کرمان بیشترین سطح زیر کشت گردو را در اختیار دارد
کرمانی ها نخستین سطح زیر کشت گردو را با حدود 18 هزار هکتار باغ دارند که شامل باغهای مثمر و نهالستانها هستند اما به دلیل وجود اقلام کم بازده کرمان بعد از همدان دومین استان در زمینه میزان تولید گردو است که این محصول بیشتر از اینکه وارد بازارهای داخلی شود به کشورهای روسیه، عربی، آسیای دور و اروپا صادر می شود.

اما خبرها از این باغها حکایت از این دارد که به دلیل سرمای شدید اوایل سال جاری و اواخر سال گذشته بسیاری از درختان دچار سرمازدگی شده اند و باقیمانده محصول هم گرفتار آفت کرم خراط شده است.
اینکه چرا تحقیقات لازم متناسب با تغییرات اقلیمی برای کنترل حجم خسارتها صورت نگرفته است و چرا آفاتی مانند پسیل پسته، کرم خراط و زنجره خرما همچنان خسارتهای زیادی در کرمان به جای می گذارند و سالهایت این وضع ادامه دارد، سوالی است که مسئولان بخش کشاورزی باید جواب آن را بدهند.
خبرها از این باغها حکایت از این دارد که به دلیل سرمای شدید اوایل سال جاری و اواخر سال گذشته بسیاری از درختان دچار سرمازدگی شده اند و باقیمانده محصول هم گرفتار آفت کرم خراط شده است
تقویت صادرات غیر نفتی و حمایت از اقتصاد بومی در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی امری بسیار مهم است که باید در بخش کشاورزی استان کرمان مورد توجه قرار گیرد و از کشت محصولات غیر اقتصادی جلوگیری شود و تمام توان استان برای حفظ ظرفیتهای اقتصادی در این بخشها به کار گرفته شود.
اما خسارتها به باغهای محصولات مختلف کرمان موجب طرح این سوال شده است که چرا از قبل بروز این تغییرات عمده دمایی اقدامات لازم انجام نشده است و اینکه چرا این آفتها کنترل نشده است؟
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بافت در گفتگو با مهر اظهارداشت: مهمترین محصول کشاورزی بافت گردو است که بخش قابل توجهی از نیاز بازار استان کرمان را تامین می کند و باقیمانده محصول نیز صادر می شود.
احمد کریمی گوغری بیان کرد: محصول گردوی بافت به دلیل شرایط آب و هوایی از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است و کاملا ارگانیک تولید می شود به همین علت از مشتریانی خوبی در کشورهای مختلف برخوردار است.
80 درصد تولید گردو در کرمان کاهش یافته است
وی ادامه داد: متاسفانه در سال جاری خسارت قابل توجهی به محصول کشاورزان وارد شده است، بافت بیشترین سطح زیر کشت گردو در استان کرمان را دارد و حدود 7 هزار هکتار باغ در شهرستان وجود دارد اما طبق بررسی های صورت گرفته 80 درصد از محصول سال جاری دچار خسارت شده است.
کریمی گفت: روزهای انتهایی تابستان و اوایل پاییز زمان برداشت گردو است که عملا به دلیل سرمای اسفند 96 و فرودین سال 97 بخش قابل توجیه از محصول از دست رفته است.
وی همچنین از شیوع آفت کرم خراط در شهرستان خبر داد و بیان کرد: از روشهای مختلفی برای کنترل این آفت تلاش کرده ایم اما در سال جاری به دلیل سرمازدگی و خشکسالی و ضعیف شدن درختان آفت خسارت های بیشتری داشته است.
وی از کشاورزان خواست باغ های خود را در مقابل تغییرات اقلیمی و آفات بیمه کنند تا در صورت بروز تنش های این چنینی خسارت های آنان جبران شود.
کشاورزان در جریان تغییرات ناگهانی دمایی نبودند و به یکباره با افت شدید هوا مواجه شدند، هر چند راههای قطعی برای به صفر رسانده خسارت وجود ندارد اما روشهایی علمی برای به حداقل رساندن خسارت وجود دارد
حسین علیخانی یکی از تولید کنندگان گردو در شهرستان بافت به خبرنگار مهر گفت: کشاورزان در جریان تغییرات ناگهانی دمایی نبودند و به یکباره با افت شدید هوا مواجه شدند، هر چند راههای قطعی برای به صفر رسانده خسارت وجود ندارد اما روشهایی علمی برای به حداقل رساندن خسارت وجود دارد که البته بسیاری از کشاورزان یا آموزش لازم را ندیده بودند و یا امکانات نداشتند.
وی افزود: کرم خراط هم سالهاست به جان درختان افتاده است و از هر روشی که به ما گفته شده است همکاری کرده ایم و به نتیجه نرسیده ایم.
وی بیان کرد: اگر از داشته هایی کشاورزی مراقبت نکنیم چگونه می خواهیم اقتصاد بومی را تقویت کنیم اکثر مردم شهرستان بافت کشاورز هستند و زندگی آنها وابسته به همین درختان گردو است.

علیخانی گفت: همایش برگزار کردند، انجم راه اندازی کردند و خوشه اقتصادی ساختند اما هیچ یک به داد ما نرسید، کشت و برداشت هنوز هم سنتی است، کارخانه فرآوری در استان وجود ندارد و حتی یک برند شناخته شده برای گردو ایجاد نشده است بطوریکه بسیاری از مردم سایر مناطق کشور وقتی می شنوند کرمان دومین تولید کننده گردو در کشور است باورشان نمی شود اینها به این دلیل است که توانمندیهای ما معرفی نشده است.
وی بیان کرد: گردو به صورت عمده و فله ای به دلالان فروخته می شود و گاها به نام دیگر استانها در بازار فروش می رود.
دستانمان خالی مانده است و هیچ منبع درآمدی نداریم
محمد شمس الدینی هم یکی از کشاورزان رابری است که به خبرنگار مهر گفت: نمی دانم در سال پیش رو چگونه باید زندگی مان را مدیریت کنیم اقتصاد شهرستان رابر برپایه درختان گردو و این محصول بنا شده است
وی گفت: در این شهرستان شش هزار هکتار باغ گردو وجود دارد و با کیفیت ترین محصول استان را تولید و وارد بازار می کنیم اما با وجود اینکه می گویند رابر پر باران ترین شهرستان استان کرمان است در سال جاری هنوز یک بار هم باران در رابر نباریده است و با خشکسالی بی سابقه دست و پنجه نرم می کنیم.
شمس الدینی بیان کرد: می گویند باید آبیاری مکانیزه کنید اما درخت گردو به آبیاری غرق آبی نیاز دارد و نمی توان یک درخت با این عظمت را قطره قطره آبیاری کرد.
وی بیان کرد: منابع آبی شهرستان رابر را باید حفظ کنیم و از کشت محصولات بی کیفیت خودداری کنیم و محصولی را کشت کنیم که بیشترین بازدهی اقتصادی را دارد.
وی گفت: سرمای هوا محصولی را روی درختان باقی نگذاشته است و برخی باغ ها هیچ محصولی ندارند و از سوی دیگر آبی هم برای آبیاری درختان وجود ندارد.
گردو در کرمان در حالی در حجم بسیار بالا تولید می شود که هیچ برنامه ای برای استفاده از پوست سبز و پوست چوبی این محصول و یا بسته بندی گردو صورت نگرفته است و طی سال های اخیر از افرادی که خود را متصدی گردو معرفی می کنند فقط وعده و عید شنیده شده است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/56476/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان