کرمان رصد

آخرين مطالب

تاملی در باب اجزای به وجود آورنده یک آهنگ فرهنگي

تاملی در باب اجزای به وجود آورنده یک آهنگ
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - موسیقی، در زندگی بسیاری از مردم، نقشی محوری به عهده دارد. بنابراین، بسیاری از افراد، همچنان که مسائل محوری متافیزیک و معرفت شناسی را نمی‌فهمند...

آثار موسیقی موجوداتی ذهنی هستند
فلسفه موسیقی مطالعه مسائل بنیادین ماهیت موسیقی و تجربه [و احساس] ما از موسیقی است. فلسفه موسیقی همانند دیگر شاخه‌های فلسفه‌های مضاف، از پیش معرفت به حیطه مورد مطالعه خود را مفروض می‌گیرد.
اما به خلاف فلسفه علم، فلسفه‌های هر یک از فعالیت‌های هنری؛ مثل موسیقی، رشته‌ای است که بسیاری از مردم، صرفا به خاطر این‌که اعضای فرهنگ موسیقایی هستند، دورنمای قابل توجهی از این رشته دارند.
موسیقی، در زندگی بسیاری از مردم، نقشی محوری به عهده دارد. بنابراین، بسیاری از افراد، همچنان که مسائل محوری متافیزیک و معرفت شناسی را نمی‌فهمند، نه تنها به راحتی مسائل فلسفی‌ای را که از موسیقی برخاسته در نمی‌یابند، تمایلی هم به اندیشیدن درباره برخی از این مسائل، پیش از آنکه شخصا وارد تربیت دانشگاهی شوند، ندارند.
احتمالا موسیقی هنری است که مسائل بغرنج فلسفی زیادی را آشکار می‌کند. به خلاف نقاشی، آثار موسیقی، واجد نمونه‌های کثیری است که هیچ یک از آنها را نمی‌توان با صرف اثر، یکی دانست. بنابراین پرسش از این‌که دقیقا این اثر [یعنی اثر موسیقایی] چیست، در اصل پیچیده‌تر از چنین پرسشی در رابطه با آثار نقاشی است؛ آثاری که حداقل در ابتدا اعیان فیزیکی ساده‌ای به نظر می‌آیند.
اثر می‌تواند همچنین به صورت مستقل از هر اجرایی تفسیر شود و اجراها می‌توانند خود تفسیر شوند. این صحبت از تفسیر اشاره دارد به این واقعیت که ما می‌دانیم که موسیقی هنری است که غرق در معنا است، و با این حال به خلاف درام، موسیقی صرف ابزاری که واجد هیچ محتوای آشکار معنایی نباشد، نیست.
این مطلب این پرسش را موجب می‌شود که چرا ما موسیقی را اینقدر ارزشمند می‌دانیم. این برای بسیاری از فیلسوفان که درباره این موضوعات تامل می‌کنند محوریت دارد که موسیقی دارای توانایی آشکار در بیان حرکات است و در عین حال به یک معنا هنری انتزاعی باقی می‌ماند.
هستی‌ شناسی موسیقی
هستی‌شناسی موسیقی مطالعه انواع چیزهای موزیکال موجود و نسبت‌هایی که بین آنها برقرار است می‌باشد. ماهیت متافیزیکی آثار موسیقی کلاسیک و ارتباط این آثار و اجرای صحیح و معتبر آنها، بیشترین موضوعات مورد بحث در زمینه هستی‌شناسی موسیقی بوده و هستند.
اخیرا علاقه به هستی‌شناسی‌های سنت‌های مختلف موسیقی، چه موسیقی غربی و چه موسیقی غیرغربی و نوعی نگرش شکاکانه درباره ارزش و امکان ارائه هستی‌شناسی موسیقی، رشد کرده است.
آثار موسیقی در سنت کلاسیک غربی موجودات متعددی هستند، به این معنا که آنها اجراهای متعدد را می‌پذیرند. بسیاری از مباحث پیرامون ماهیت چنین آثاری بوی تکرار همان بحث‌هایی که پیرامون «مساله هستی‌شناسی کلی‌ها» وارد است را می‌دهد.
نام انگاران (nominalists) معتقدند که آثار موسیقی مجموعه ای از جزئیات عینی مثل نشانه‌ها و اجراها، هستند.
در حالی که این نگرش، به‌خاطر این‌که تنها به کمترین انواع غامض موجودات متوسل می‌شود، جذاب است، با اعتراض‌های خاصی مواجه است. مثلا، بسیاری اجراهای تشریفات بهار دربردارنده چند نت اشتباه است بنابراین تصور این‌که چگونه نام‌انگاران از این استنتاج نادرست که تشریفات بهار دربردارنده چند نت اشتباه است، اجتناب می‌کنند، مشکل است. به نظر می‌رسد حل این مساله مبتنی بر رجوع به این اثر، مستقل از اجراهای متعدد آن است، ولی چنین رجوعی از نظر نام انگار بی‌ارزش است.
ایده‌آلیست‌ها معتقدند که آثار موسیقی موجوداتی ذهنی هستند . کالینگوود (1938) و سارتر (1940) به ترتیب آثار موسیقی (و دیگر آثار هنری) را اعیان و تجربه‌هایی خیالی دانستند. مهم‌ترین‌ اعتراض به این نگرش این است که:
(1) این نگرش در ایجاد دسترس‌پذیری بین الاذهانی آثار شکست می‌خورد زیرا تعداد آثار ذیل عنوان تشریفات بهار به تعداد تجربیات ذهنی‌ای است که افراد در هنگام اجرای این عنوان داشته‌اند.
(2) این نگرش نقش رسانه‌ای که اثر از طریق آن شنیده می‌شود را در فهم آن بی‌ارتباط می‌گرداند. انسان ممکن است تجربه خیالی یکسانی در پاسخ به اجرای زنده تشریفات بهار و صدای ضبط شده آن داشته باشد، اما این مساله همچنان گشوده است که آیا دو رسانه از حیث زیبایی‌شناختی یکسان هستند یا خیر.
گهگاه این عقیده که آثار موسیقی آثاری خیالی، داستانی یا غیرواقعی (fictional) هستند مورد توجه قرار می‌گیرد.
این مطلب، با توجه به وضعیت مناقشه‌آمیز هستی شناختی موجودات خیالی، چندان مفید و یاری رسان نیست. نظریه‌های اعیان خیالی در امتداد همان خطوطی طبقه‌بندی می‌شوند که نظریه‌های آثار موسیقی طبقه‌بندی می‌شوند؛ نظریه‌های نام‌انگار، ایده‌آلیست و غیره.
نظریه بدیل دیگر درباره موضوع مورد بحث «حذف‌انگاری» است، نظریه‌ای که براساس آن آثار موسیقی وجود ندارند. حذف‌انگاری ابتدایی می‌تواند به وسیله این استدلال مورد دفاع قرار گیرد که از هیچ‌کدام از نظریه‌های اثباتی ماهیت آثار موسیقی نمی‌توان به شکل قانع‌کننده‌ای دفاع کرد. حذف‌انگاری پیچیده‌تر احتمالا استدلال می‌کند که آثار موسیقی «ناموجودهای التفاتی/ قصدی» (intentional inexistents) هستند (همچنان که گئورگ رِی (2006) در مورد موجودات خاص زبانی چنین استدلال می کند).
به عبارت دیگر، شاید ما بتوانیم بدون این‌که وجود آثار موسیقی را مفروض داریم، هر ارجاع و اشاره آشکار به آنها را مشخص و تبیین کنیم. این دیدگاه، اتخاذ موضع میانه‌ای بین نام‌انگاری و ایده‌آلیسم خواهد بود. رومان اینگاردن (1986) از موضعی که به ظاهر اثباتی‌تر، ولی دارای استدلال‌های مشابه است، دفاع می‌کند.
استنتاج او این است که یک اثر موسیقی موجودی التفاتی/قصدی/ است، بدینسان موضع او بین رئالیسم و ایده‌آلیسم است. دیوید دیویس اخیرا استدلال کرده است که آثار موسیقی، همانند همه آثار هنری، کنش هستند، آثار موسیقی بخصوص کنش‌های ترکیبی آهنگسازان آنها هستند (2004) بنابراین او آنچه ما احتمالا «نظریه کنش» هستی‌شناسی هنر می‌نامیم، احیا می‌کند.
seemorgh.culture
منبع: جام جم آنلاین

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/581782/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ سه ضلعی «دنیای‌اقتصاد»

سرمقاله آفرینش/ محرومیت غذایی برای نسل امروز و فردا

سرمقاله تعادل/ کف و سقف بازارها غیر قابل پیش‌بینی است

ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهدا در مازندران

حراست هر دستگاه از ماموریت و وظیفه آن دستگاه نگهبانی می‌کند

بازیکنی که نگذاشت اوضاع گل‌گهر در دربی بدتر شود

ماجرای قتل هولناک دو برادر در نمایشگاه خودرو

سرمقاله خراسان/ «نتانیاهو» در هزارتوی بحران‌ها

سرمقاله کیهان/ کابینه تناقض‌ها و کلاهی که سرشان گذاشتند

سرمقاله وطن امروز/ دروغ؛ رکن اساسی رسانه روباه پیر

سرمقاله فرهیختگان/ اصلاح‌طلبان رادیکال در چالش ملی‌گرایی

سرمقاله اعتماد/ پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی

سرمقاله شرق/ عروسی خوبان

سرمقاله ایران/ خشم عمومی از وضع موجود در امریکا

جامعه نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی شهید مطهری است

هافبک مس در فرم روزهای انتقال به استقلال

سیزدهمین بازی بدون شکست مس رفسنجان

آموزش روز اول، طرز تهیه مرغ خوشمزه با کشمش و زرشک

برنامه های عملیاتی عدلیه  کرمان در سال1403 تشریح شد

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

اندیشه معلمان چراغ راه آیندگان است

وقوع زمین لرزه ای به قدرت 4.6 ریشتر در سیرچ کرمان

از معلمان در سراسر استان کرمان قدردانی شد+ فیلم

12 هزار و 663 واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد

ببینید | خلاصه بازی مس رفسنجان 1 - گل گهرسیرجان 1

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

تجلیل از 43 استاد سرآمد آموزشی استان کرمان

بیشترین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در این دولت حضور دارند

ادارات فرهنگ و ارشاد، نقش ویژه‌ای در ترویج فرهنگ ثبت رسمی دارند

شکست ناپذیری نویدکیا در دربی کرمان دو رقمی شد

60 درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند

کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد

از معلمان امین شهر، قدردانی شد

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو

تشکیل کمیته امنیت روانی برای برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

فرار نساجی از منطقه سقوط/ دربی کرمان برنده نداشت

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

مردی که تسلیم نمی‌شود

«دلار چند؟»

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

معمای عجیب پزشکی: این 500 کوتوله از دیابت، سرطان و بیماری قلبی در امانند