کرمان رصد

آخرين مطالب

میزگرد ایرنا /

ازدواج های زودهنگام و پیامدهای اجتماعی آن اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - ازدواج زودهنگام و در سنین پایین ناشی از فقر که این روزها دامن برخی خانواده ها در مناطقی از استانهای کم برخوردار را گرفته و زمینه ساز آسیب هایی اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، فرار از خانه و فراتر از آن شده ضرورت نگاه مسئولانه تر مدیران جامعه به این پدیده را می طلبد.
به گزارش ایرنا ، هر چند آمار و ارقام از وجود افرادی که در سن کودکی ازدواج می کنند به دلیل وجود نداشتن شاخص های لازم در معضلات و آسیب های اجتماعی چندان روشن و واضح نیست اما شنیده و دیده ها حاکی از بروز معضلات فراوان در زندگی اینگونه افراد پس از ازدواج است تا جایی که واژه " کودک همسری " که بار معنایی خاصی را به اذهان متبادر می کند نیز گاها بر آن اطلاق می شود.
کودکانی که باید درس بخوانند، بازی کنند و از دنیای پیرامون خود بهترین ها را بیاموزند به ناگاه و به حکم فقر مالی، فرهنگی و غیره از دنیای کودکی اخراج می شوند و بدون کمترین آگاهی با انبوهی از مشکلات به دنیایی که به آن تعلق ندارند وارد می شوند.
کارشناسان اجتماعی براین باورند که هر ازدواج در سنین پایینی آن هم برای دختران را نمی توان ناموفق دانست و چه بسا که بسیاری از این ازدواج ها هم موفق بوده اند اما آنچه که این ازدواج ها را چالش برانگیز می کند ،ازدواج دختران کم سن و سال به دلایل فقر فرهنگی و یا مالی و به تعبیری دیگر ازدواج های زودهنگام تحمیلی آن هم با مردان میانسال است که مشکلاتی چون فرار از خانه، افسردگی و اعتیاد را به همراه دارد و در نهایت امر هر یک می تواند خود زمینه ساز معضلات بعدی باشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمان روز دوشنبه موضوع دلایل و پیامدهای اجتماعی ازدواج های زودهنگام در جامعه و استان کرمان را در قالب میزگردی با حضور کارشناسان مربوطه در سازمان بهزیستی ، استانداری و حوزه قضایی این و همچنین با شرکت میهمان تلفنی یک نماینده از مجلس شورای اسلامی و کارشناسی از حوزه فوریت ها و مداخلات اجتماعی بهزیستی به بحث و تبادل نظر گذاشت .
*ریشه ازدواج های زودهنگام فقر و اتباع بیگانه
کارشناس اجتماعی و معاون مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در این میزگرد گفت : ازدواج های زودهنگام یکی از معضلات موجود در مناطقی از این استان بشمار می رود که البته آمار زیادی را نسبت به برخی استانهای دیگر به خود اختصاص نمی دهد ولی حتی مشاهده اندک و موردی آن هم می تواند مایه تامل باشد.
نرجس بحرآسمانی افزود: ذهنیتی که در مورد وجود اعتیاد در استان کرمان مطرح است در مورد ازدواج زودهنگام هم نیز در اذهان عمومی وجود دارد در حالی که این آمار در کرمان از برخی استانها کمتر است.
وی یکی از دلایل مهم در بروز ازدواج های زودهنگام در برخی مناطق استان کرمان را وجود تعداد پرشمار اتباع بیگانه بخصوص افغانها می داند و اظهار داشت : در این خصوص اقداماتی انجام شده و با ساماندهی افاغنه بیشتر اتباع غیرمجاز مهاجرت کرده و یا طرد شده اند.
این کارشناس از دیگر دلایل ازدواج های زودهنگام در برخی نقاط استان را در وهله نخست وجود فقر اقتصادی و در مرتبه بعدی فقر فرهنگی دانسته و براین باور است که وجود رسم و رسومات هم در این موضوع دخالت دارد .
بحر آسمانی با اشاره به اینکه در گذشته برخی ها حاضر بودند فرزندان خود را در سنین پایین به همسری مردی که حتی چندین همسر دارد در بیاورند ، تاکید کرد: ازدواج ها در گذشته کمتر به طلاق منجر می شد زیرا در گذشته اطلاعات فرزندان از ازدواج و محیط اطراف کمتر بود اما اکنون با افزایش آگاهی کودکان و همچنین ارتباط بیشتر با محیط پیرامون موجب رشد آگاهی و البته بروز اختلافات زناشویی، نارضایتی از زندگی و در نتیجه طلاق می شود.
وی ادامه داد: ضمن اینکه بلوغ فکری کودکان پس از ازدواج های تحمیلی و افزایش آگاهی آنان موجب جدال در زندگی و بالا رفتن آمار طلاق در جامعه می شود.
معاون مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان با اشاره به اینکه گاهی ازدواج های زیر سن قانونی در برخی مناطق این استان ثبت نمی شود و آمار موجود آمار واقعی نیست گفت: فرزندانی که هویت مشخص و شناسنامه ندارند محصول اینگونه ازدواج ها هستند که به نوبه خود در بروز برخی آسیب های اجتماعی نقش بازی می کنند.
وی از تبعات ازدواج های در سنین پایین و گاها اجباری و از روی نداری را این می داند که برخی خانم ها با چند فرزند بدون شناسنامه و همسری که آنها را رها کرده روبرو هستند و این خود موجب بروز معضلات اجتماعی دیگر می شود.
این کارشناس با بیان این مطلب که اقدام قهری در این خصوص جوابگو نیست و باید برای کاهش این پدیده به فعالیت های فرهنگی بمنظور توانمندسازی دختران و خانواده ها متوسل شد ، گفت: برای تحقق این مهم کارگاه های مهارت های زندگی برای دانش آموزان در استان کرمان برگزار شده و در حال برگزاری است .
به گفته این کارشناس هر چند باید تا می توانیم اطلاعات و آگاهی کودکان را در این بخش ارتقا ببخشیم ولی تا زمانی که مشکلات اقتصادی فشار زیادی بر خانواده ها در زمینه اجبار به ازدواج فرزندان در سنین پایین می آورد مهار این معضل کار آسانی نیست .
** بیشترین قربانیان ازدواج های زودهنگام دختران هستند.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده دادگستری استان کرمان نیز با اشاره به اینکه گاهی کودکان به دلایل واهی و علائق ظاهری تمایل به ازدواج دارند و بعضا مجبور به این کار می شوند اظهار داشت : در هر حال نتایج حاصله نشانگر این هست که دختران در این میان بیشترین قربانی ازدواج های اجباری و زودهنگام هستند .
حجت الاسلام محمد شفیعی تصریح کرد: ماده یک کنواسیون حقوق کودک مصوب 1989 افراد زیر 18سال را کودک معرفی می کند و از نظر قانون مدنی ما نیز افراد زیر 18 سال رشید محسوب نمی شود و به نوعی کودک به شمار می روند و افرادی که زیر این سن ازدواج می کنند ازدواج زودهنگام دارند که تبعاتی نیز دارد.
وی گفت : بیشترین قربانیان ازدواج های زودهنگام را دختران تشکیل می دهند زیرا کمتر در تصمیم گیری ها دخالت دارند و پدر به عنوان یک فرد تصمیم گیرنده دختر را مجبور به ازدواج می کند.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده دادگستری کرمان تاکید کرد: آمارها حکایت از این دارد که 17 درصد دختران ایرانی زیر سن 18 سال ازدواج می کنند که آماری زیادی است.
وی گفت: در سال 94 پنج درصد ازدواج ها در سنین کمتر از 15 سال به وقوع پیوسته است که یک هشدار است زیرا افراد زیر سن قانونی از عهده زندگی مشترک بر نمی آیند و بعد از مدت کوتاهی با مشکل مواجه می شود.
حجت الاسلام شفیعی ادامه داد: اغلب افرادی که ازدواج زودهنگام دارند در مقابل درخواست های همسرشان که تفاوت سنی فاحشی هم دارند نیز ناتوان است و راه متارکه زناشویی و یا فرار از خانه را در پیش می گیرد .
وی اعتیاد، مهاجرت و فقر را از عوامل مهم تاثیرگذار در انجام ازدواج های زودهنگام دانست و اظهار داشت : اقدامات فرهنگی تنها می تواند به بخشی از این معضل کمک کند .
حجت الاسلام شفیعی افزود: ماده هزار و 41 قانون مدنی نیز عقد دختران را قبل از سن 9 سال و پسران را 15 سال در صورت اذن پدر و تشخیص این مهم توسط دادگاه خالی از اشکال دانسته است.
وی شیوع جنسیتی ازدواج کودکان را 35 درصد در میان مردان و 65 درصد در میان زنان عنوان و تصریح کرد:37و نیم درصد افرادی که زودهنگام ازدواج می کنند مدرک تحصیلی کمتر از سیکل دارند و 22 درصد کمتر از دیپلم و سه درصد بالاتر از دیپلم هستند.
حجت الاسلام شفیعی تاکید کرد: حدود 2 و نیم درصد بین 11 تا 13 سال، 55 درصد بین 14 تا 16 سال و 18 درصد بین 17 و 18 سال و 20 درصد کمتر از 10 سالگی ازدواج می کنند.
این کارشناس اجتماعی در حوزه خانواده گفت : 68 درصد ازدواج های زودهنگام به دلیل سنت های بومی و قبیله ای و 2 درصد اعتیاد، 9 درصد به دلیل فقر 17 درصد به دلیل علائق به ازدواج و 11 درصد به دلیل سایر علل رخ می دهد.
وی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی را طلاق عنوان کرد و گفت: برخی درخواست های طلاقی که اکنون در سنین 20 سال به بالا به دادگستری ارجاع می شود به دلیل ازدواج در سنین پایین در سال های گذشته است که بعضا به صورت توافقی از یکدیگر جدا می شوند.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده دادگستری کرمان گفت: 40 درصد از این افراد از ازدواج خود راضی نبودند که بیشتر به طلاق می انجامد و 11 درصد خیلی کم، 12 درصد کم، 13 درصد تا حدودی، 17 درصد زیاد و هفت درصد خیلی زیاد راضی بوده اند.
وی افزود: ازدواج زودهنگام به نوعی از چاله به چاه انداختن فرد است و از عواقب بسیار خطرناک ازدواج زودهنگام ابتلای این افراد به درجاتی از افسردگی، پیری زودرس و طلاق عاطفی است.
حجت الاسلام شفیعی با اشاره به اینکه طلاق در ازدواج های زودهنگام بیشترین شیوع را دارد زیرا درک متقابل از زندگی مشترک بین زوجین وجود ندارد تاکید کرد : احتمال مرگ و میر، رضایت کمتر، تضییع حق کودکی، ترک تحصیل و غیره نیز از دیگر معضلات ازدواج های زودهنگام است.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده دادگستری کرمان بیان کرد: باید فرهنگ عمومی جامعه را در این زمینه ارتقا دهیم و تبعات و مشکلات بعدی ازدواج های تحمیلی و یا زودهنگام که در قالب کودک همسری رخ می نماید را به جامعه اطلاع رسانی کنیم.
وی گفت: اگر فرزندی زیر 18 سال ازدواج کند باید مورد حمایت والدین قرار بگیرد اما ازدواج های سنین پایین خانواده ها به جای حمایت در امور زندگی فرزندان دخالت می کنند.
حجت الاسلام شفیعی تک یا 2 فرزندی را دلیل علاقه و وابستگی شدید به فرزند عنوان و اظهار کرد: این مهم یکی از دلایل دخالت بیجا در امور زندگی فرزندان می شود.
وی توصیه کرد: والدین هیچگاه فرزندان خود را به ازدواج تحمیلی و زیر سن 18 سال مجبور نکنند زیرا آسیب های بعدی را به دنبال دارد که فرد و جامعه را با مشکل مواجه می کند.
سرپرست مجتمع قضایی خانواده دادگستری کرمان بیان کرد: خشونت را بیشتر به دلیل ناتوانی در برآورده کردن توقعات همسران در زندگی مشترک دانست و گفت: طلاق مهمترین و بیشترین آسیب در ازدواج های زودهنگام است.
وی تاکید کرد: باید در زمینه جلوگیری از ازدواج های زودهنگام کار فرهنگی انجام شود و فقط ممنوع شدن و قانون های بازدارنده در این امر نمی تواند از ازدواج زودهنگام جلوگیری کند حتی می تواند برخی آسیب های مبتلابه این معضل را نیز افزایش دهد.
حجت الاسلام شفیعی تصریح کرد: موضوع جلوگیری از ازدواج های زودهنگام باید در شورای فرهنگ عمومی استانها مطرح و با حضور کارشناسان امر چاره جویی شود.
** واژه کودک همسری تلنگری به خانواده ها است
کارشناس مسئول دفتر توانمندسازی خانواده و زنان و کارشناس ارشد مسائل اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمان نیز کار با اشاره به وجود ازدواج های زودهنگام در برخی نقاط این استان از نبود داده ها و اطلاعات آماری در این زمینه به عنوان یک معضل عمده یاد کرد که راه مقابله بهنگام با این آسیب را زمانبر خواهد کرد.
افسانه قاضی زاده افزود: با این وجود به کار بردن و اطلاق واژه کودک همسری در این خصوص و خارج از هر گونه مساله سازی می تواند تلنگری به خانواده ها باشد.
وی ضمن تایید وجود از دواج تحمیلی و پیامدهای حاصله از ان در استان کرمان و برخی استانهای کشور اظهار داشت: سرریز معضلات اجتماعی سایر نهادها به بهزیستی وارد می شود لذا می طلبد برای جلوگیری از بروز برخی معضلات مانند کودک همسری ارگان های ذیربط وارد عمل شوند.
کارشناس ارشد مسائل اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمان، نبود اطلاعات آماری در زمینه ازدواج های زودهنگام را یک ضعف برشمرد و با قدردانی از ایرنا بعنوان خبرگزاری رسمی کشور که در حوزه های اجتماعی ورود خوبی داشته ، گفت : این سازمان خبری و مرجع می تواند در این زمینه دولت را یاری کند.
قاضی زاده تصریح کرد: اطلاعاتی مورد نیاز در زمینه ازدواج های زودهنگام وجود ندارد و پژوهش نیز در این زمینه کمتر انجام شده اما این مهم در برخی شهرستان های استان کرمان با وجود علائم و نشانه های موجود قابل بررسی است.
وی با تاکید بر اینکه بیشتر قربانیان ازدواج های زودهنگام را دختران تشکیل می دهند گفت: اما پسرهایی نیز که در سن پایین ازدواج می کنند هم درگیر مشکلات زیادی می شوند.
کارشناس مسئول دفتر توانمندسازی خانواده و زنان اداره کل بهزیستی استان کرمان افزود: ازدواج های زودهنگام علاوه بر معضلات مطرح شده پیامدهای نهان دیگری برای جامعه دارد که سالها خانواده را درگیر خود می کند.
به گفته این کارشناس اجتماعی سن بلوغ، سن رشد و سن ازدواج در کشور ما متفاوت است و باید در این زمینه کار و برنامه ریزی شود.
** سازو کارهای سنتی در مهار اختلالات اجتماعی موفق نیست
جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی در استان کرمان با تاکید براینکه روند سریع تحولات اجتماعی اجازه مهار اختلالات پدید آمده در روند کنونی را با ساز و کارهای سنتی نمی دهد ، گفت: زندگی اجتماعی هیچگاه مطلق نیست و ایستگاه های مختلفی دارد و در دوره های زمانی دچار تغییراتی می شود.
علیرضا وحیدزاده آسیب را مشکلی عنوان کرد که روحیه جمعی جامعه را جریحه دار کند و تصریح کرد: برخی از سایت ها از کودک همسری به عنوان تجاوز سفید نام برده اند.
وی با بیان اینکه گاهی خود ما مساله را می سازیم زیرا حداقلی از اختلالات پذیرفته شده است اما از یک مقداری که بالاتر می رود مشکل ایجاد می کند.
معاون مشارکت های اشتغال و مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی استان کرمان افزود: کودک همسری در جامعه به صورت موردی رخ می دهد و این بخشی از واقعیت های جامعه است و اینکه بخواهیم از بروز آن به صورت جدی جلوگیری کنیم قطعا به نوعی زمینه ساز مشکلات دیگر و عمیق تری خواهد شد.
وحید زاده بیان کرد: ما گاهی مکانیزیمی برای جلوگیری از امواج اجتماعی را که گاهی به وجود می آید نداریم لذا دستگاه های اجرایی باید تعهد خود را در زمینه با آسیب های اجتماعی بپذیرند.
وی گفت : امروز که با مجموعه ای از اختلالات اجتماعی روبرو هستیم متولیان امر همچنان میی خواهند با مکانیزیم های بسیار سنتی در صدد مدیریت اوضاع برآیند که نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد .
این جامعه شناس بیان کرد: ما همواره اشتباهاتمان را به گردن دیگران می اندازیم اما با وجود تخصص می توان مشکلات را از بین برد و مدیریت کرد.
وحید زاده تاکید کرد: با وجود انسان های بی تعهد نمی توان جامعه را مدیریت و آسیب ها را از بین برد لذا اگر مدیریت ها صحیح است چرا هر روز با آسیب های اجتماعی جدید روبرو هستیم.
وی از مدیریت ضعیف و نبود تعهد و تخصص به عنوان زمینه های بروز اختلالات اجتماعی و آسیب ها نام می برد که می شود با بازنگری در چرخه مدیریتی جامعه به کنترل و مهار این اختلالات کمک کرد تا به آسیب منجر نشود .
این کارشناس با اشاره به اینکه اختلالات اجتماعی دیوار به دیوار خانه های ما حضور دارند که یکی از آنها کودک همسری است تصریح کرد :کودک همسری به نوعی تغییر ذائقه بخشی از جامعه است و علت این اتفاق چند بعدی است که یکی ریشه در فقر دارد و بخشی دیگر در لذت دارد و بنابراین باید اگاه بود و پذیرفت که آسیب های زیادی به اشکال مختلف در کمین نسل آینده است.
معاون مشارکت ها، اشتغال و مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی استان کرمان بیان کرد: باید به سیستم های دولتی و اجرایی تلنگر زده و مجلس ملزم به خلاقیت و ارائه روش در زمینه رفع آسیب های اجتماعی شود.
وی گفت: ما در عصری زندگی می کنیم که انسان به محیط اطرافش آگاه تر است لذا انسان ها دیگر نمی توانند فقط مفعول باشند بلکه می خواهند نقش فاعلیت خود را ایفا کنند..
وحیدزاده با اشاره به اینکه می گویند باید کودکان را آموزش داد تا مطالبه گر شوند لذا اگر ذهن خانواده و افراد روشن شود کمتر درگیر معضلات اجتماعی می شوند زیرا اگر فقر اقتصادی باشد حتی اگر کودک مطالبه گر هم داشته باشیم شرایط بناچار برای کودک همسری هم رخ می دهد.
وی پیشنهاد داد : در شورای فرهنگی عمومی مراکز استانها و شهرستانها قبل از انکه مدیر محور باشیم باید برای رسیدن به راهکارهای واقعی رفع مشکلات به سراغ کارشناسان خبره در عرصه های مختلف برویم چیری که طی چهار دهه گذشته از آن غفلت شده است .
*اجبار دختران به ازدواج در سن پایین مصداق واقعی کودک آزاری است
کارشناس مسئول فوریت ها و مداخلات اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمان، اجبار دختران به ازدواج در سن پایین را مصداق کودک آزاری می داند و می گوید: کارشناسان این اداره کل بعد از اطلاع از اینگونه موارد آنها را به عنوان کودک آزاری ثبت می کنند.
فیروزه نجف پور معتقد است: بسیاری از این کودکان مفهوم ازدواج را نمی فهمند و در کمتر مواردی دختران کم سن و سال درک نسبتا صحیحی از ازدواج دارند.
وی افزود: گاهی فرد ممکن است مفهوم ازدواج را بداند اما از اساس و شالوده تشکیل خانواده بی اطلاع باشد که این امر مشکلات فراوانی را در پی دارد.
نجف پور تاکید کرد: معمولا مردهایی که با دختر بچه ها ازدواج می کنند سن های بالای 30 سال دارند که این خود معضلی برای این کودکان است.
وی به بارداری های زودهنگام کودکانی که زود ازدواج می کنند نیز به عنوان یک آسیب اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر بروز مشکلات جسمانی به دلیل نداشتن تجربه فرزندان این افراد نیز با مشکلاتی روبرو هستند.
این کارشناس باز ماندن از تحصیل کودکانی که زودهنگام ازدواج می کنند را معضلی دیگر برشمرد و گفت: معمولا قبل از ازدواج همسران قول اجازه ادامه تحصیل را به این کودکان می دهند اما به دلایل زیادی از جمله بچه دار شدن این کودکان از درس خواندن باز می مانند.
وی با تاکید بر اینکه دخترانی که زودهنگام و در سنین پایین ازدواج می کنند به دلیل نا آگاهی از شیوه های پیشگیری از بارداری خیلی زود باردار می شوند و البته به دلیل کوچک بودن جثه دچار زایمان های زودرس و آسیب مترتب از این امر می شوند.
نجف پور با تاکید بر اینکه بیشتر افرادی که فرزندان خود را در سنین کودکی مجبور به ازدواج می کنند از نظر مالی مشکل دارند و در تامین معاش خانواده خود مانده اند لذا فقر غذایی در این کودکان در زمان بارداری بیشتر خود را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: حتی برخی اوقات مواردی را نیز داشته ایم که دخترانی که به زور به عقد مردان میانسال و مسن در آمده اند به دلایل مختلف از خانه حتی با بارداری فرار کرده اند و متاسفانه در برخی موارد مورد تجاوز قرار گرفته اند.
نجف پور گفت: گاهی کودکانی که زود هنگام ازدواج می کنند دست به خودکشی می زنند و علت اصلی آن ازدواج به اصرار دیگران و البته ناتوانی در برآورده کردن نیاز همسرانشان به عنوان مرد بالغ است.
وی ادامه داد: اینگونه کودکان شرایط همسرداری و توقعات همسران خود را نمی دانند لذا دست به خودکشی و فرار می زنند.
نجف پور تصریح کرد: بیشتر این کودکان توسط همسران خود مورد خشونت قرار می گیرند و به مرور زمان دچار مشکلاتی چون افسردگی و گاهی اعتیاد می شوند.
وی با تاکید بر اینکه کودکانی که زودهنگام ازدواج می کنند بیشتر دچار آسیب های اجتماعی می شوند اظهار داشت: اختلات روانی، طلاق، اعتیاد، فرار ودیگر آسیب های اجتماعی از آن جمله است.
به گفته این کارشناس هنوز ازدواج زودهنگام در شاخص های آسیب های اجتماعی به عنوان آسیب شناخته نشده است لذا کارشناسان این مجموعه آن را به عنوان کودک آزاری ثبت می کنند.
وی فرار، اعتیاد، همسرآزاری، کودک آزاری، روابط نامشروع، بیکاری، سالمندآزاری، خشونت های خانگی، خودکشی و طلاق را گونه های آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: این در حالیست که هنوز جامعه ما ازدواج زودهنگام را به عنوان آسیب نمی شناسند.
وی افزود: سال گذشته حدود 155 مورد کودک آزاری در استان کرمان ثبت شده که حدود 15 مورد از این تعداد ازدواج زودهنگام بوده که در آمارها با عنوان کودک آزاری ثبت شده است.
** ساز و کار قانونی برای پیشگیری ازدواج های زودهنگام وجود دارد
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: ساز و کار قانونی لازم برای پیشگیری ازدواج های زودهنگام و در سن پایین و پیامدهای ناشی از آن در قانون پیش بینی شده و وجود دارد.
یحیی کمالی افزود: کودک همسری در کشور ما از نظر تعداد زیاد نیست اما در برخی نقاط گاهی به دلیل فقر مالی و بی سرپرستی دیده می شود.
وی با تاکید بر این موضوع که دادگاه در خصوص ازدواج تحمیلی بدون حضور شاکی خصوصی نیز می تواند رای صادر کند، اظهار داشت : با سنجیده شدن شرایط بدنی، روحی و روانی کودکان به منظور ازدواج از طریق پزشکی قانونی و نهادهای ذیربط درصورتی که این افراد شرایط لازم برای ازدواج را نداشته باشند حکم رشد برای آنها صادر نمی شود.
کمالی پور ادامه داد: اگر افراد در سنین پایین برغم صادر نشدن حکم رشد ازدواج کنند این اقدام آنها خلاف قانون است و ازدواج اینگونه افراد در دفاتر ثبت ازدواج ثبت نمی شود و با اینگونه افراد برخورد می شود.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمعی از بانوان مجلس شورای اسلامی اخیرا طرحی به مجلس ارائه دادند تا در قانون مدنی قانون برای کودک همسری اصلاح شود.
وی با بیان اینکه نهادهای متولی باید در زمینه ازدواج زودهنگام کودکان نظارت، مدیریت، کنترل و پیشگیری کنند تا کمتر شاهد کودک همسری و توابع ناشی از آن باشیم افزود: گاهی افرادی که زودهنگام ازدواج می کنند بعد از مدتی دچار پشیمانی شده منجر به طلاق یا فرار از خانه می شود که آسیب های مرتب آن بسیار فراوان است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی بی توجهی نهادهای متولی است تصریح کرد :اینک 2 ملیون و 500 هزار زن بی سرپرست در کشور وجود دارد و نهادهای متولی ساز و کار لازمی برای حمایت از این افراد ندارند.
وی به انجام طلاق های صوری به دلیل زیر پوشش قرار گرفتن در نهادهای حمایتی به عنوان یک معضل نام برد و گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که راه برای اینگونه اقدامات بسته شود.
آنچه از برآیند کلام و گفته های شرکت کنندگان در این میزگرد به عنوان افرادی که به عنوان کارشناس یا متولی امر دولتی سهمی در زدودن آسیب های اجتماعی دارند چنین برداشت می شود که پدیده کودک همسری بر اثر فقر و یا فرهنگ منطقه ای در جامعه آسیب های اجتماعی را موجب شده که می طلبد متولیان امر بمنظور جلوگیری از این آسیب اقدامات لازم و پیشگیرانه را با سرمایه گذاری بیشتر در آگاهی بخشی فرهنگی در قالب اموزش های مهارت زندگی ، بازنگری قوانین موجود با نگاه جامع و فراگیرتر و از سویی ایجاد شغل های پایدار بخصوص برای طبقات تهیدست در نقاط کم برخوردار فراهم سازند .
3029/ 5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/62118/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان

آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

عروسی که به عزا تبدیل شد + فیلم

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار