کرمان رصد

آخرين مطالب

یک سال انتظار به سر رسید

بارش باران امیدها را زنده کرد/ آغاز فصلی تازه در کرمان سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - بارندگی های اخیر در شمال، غرب و مرکز کرمان در حالی موجب خوشحالی و نشاط مردم در شمال استان شده که در جنوب هنوز باران بر زمین نباریده و مردم در انتظار پایان خشکسالی هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: طی هفته جاری مردم کرمان بعد از گذشت یک سال شاهد بارش باران در اکثر شهرستانهای بزرگترین استان کشور بودند، بارندگی برای کرمانی ها آنقدر نشاط آور بود که آن ها را به کوهستانها و جنگلهای اطراف شهر کرمان کشاند.
میزان بارندگی ها در برخی از شهرستانهای استان کرمان از جمله رفسنجان، راور، انار و جیرفت، بم و شهرهای شرق کرمان به حدی بود که از مجموع بارشهای سال آبی گذشته بیشتر گزارش شده است.
زمین های کشاورزی مردم کرمان که طی سال گذشته با تانکر آبیاری می شد و یا به دلیل بی آبی در آستانه خشک شدن بود حالا طراوت تازه ای به خود گرفته و مردم بزرگترین استان کشور حالا امید بیشتری دارند که خشکسالی مطلق در استان کرمان که در سال گذشته روی داد پایان یابد.

محمد امینایی محقق حوزه آب در استان کرمان در گفتگو با مهر می گوید: کرمان طبق آماری که مسئولان استان اعلام کرده اند طی سال آبی گذشته جزو سه استان کم آب کشور قرار گرفت و بارندگی نسبت به سال قبل 70 درصد کاهش یافت.
جنوب کرمان تا دی ماه باران نخواهد داشت
وی تصریح کرد: استان کرمان 20 سال گذشته را با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده و اقلیم استان کرمان دست خوش رویدادهای ناخوشایندی چون افزایش فصول گرم سال، کاهش رطوبت، افزایش حداقل دما در فصول مختلف شده است و به دلیل عدم بارندگی و همچنین سد سازی های متعدد روان آبهای موجود در استان کرمان عملا از دست رفته اند که نمونه بارز این اتفاق را می توانیم در تالاب جازموریان ببینیم که به کلی خشک شده است.
امینایی افزود: با وجود بارندگی های اخیر با توجه به خشک شدن زمین و از دست رفتن رطوبت هنوز آب به تالاب جازموریان نرسیده است و این تالاب یک بیابان بی آب و علف است.
وی بیان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته از سوی مراجع علمی تغییرات اقلیمی در استان کرمان نمود بیشتری نسبت به استانهای کشور داشته و عملا روی سبک زندگی مردم بومی منطقه تاثیر گذاشته است که نمونه آن بروز طوفانهای شن و ریزگردها به صورت متناوب در شرق استان کرمان است و برای سه روز آینده هم پیش بینی هواشناسی بروز طوفان شن در این مناطق است.
افزایش بارندگی در کرمان
این استاد دانشگاه گفت: خوشبختانه در دو ماه ابتدایی سال آبی جاری شاهد افزایش بارندگی نسبت به سال قبل هستیم اما این افزایش دقیقا مطابق نُرم بارندگی بلند مدت است و نمی توان انتظار داشت که خشکسالی به پایان رسیده باشد.
وی گفت: در جنوب استان کرمان علیرغم فعالیت سامانه بارشی همچنان با مشکلات عمده ای در خصوص کمبود آب مواجه هستیم و پیش بینی می شود در سال جاری نیز این روند ادامه خواهد یافت.
رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: خوشبختانه در هفته جاری شاهد روند مطلوب بارندگی بودیم بطوریکه در برخی از شهرهایی که سال گذشته بارندگی روی نداده بود شاهد بارش های قابل توجه بودیم.
حمیده حبیبی گفت: میزان بارندگی در شهرستانهای شمالی و غرب استان مطلوب بوده است که می توانیم بگوییم به میزان نرمال نزدیک شده است اما تا دی ماه بارندگی در بخشهای جنوبی استان کرمان نخواهیم داشت و انتظار داریم بارندگی در سه ماه انتهایی سال در این شهرستانها روی دهد.
متوسط بارندگی در استان کرمان 17.7 میلیمتر بوده است و متاسفانه برخی از شهرستانهای جنوبی مانند فهرج، ریگان، شهداد و عنبرآباد از این بارشهای محروم مانده اند
وی گفت: متوسط بارندگی در استان کرمان 17.7 میلیمتر بوده است و متاسفانه برخی از شهرستانهای جنوبی مانند فهرج، ریگان، شهداد و عنبرآباد از این بارشهای محروم مانده اند.
وی ادامه داد: امروز موج بارشی کنونی از استان خارج می شود اما موج بعدی در اواخر ماه جاری مجددا وارد استان می شود.
حبیبی گفت: پیش بینی می کنیم در آذرماه نیز در شمال و غرب استان بارندگی های مطلوبی را خواهیم داشت.
وی گفت: در رابر 58، جیرفت 23.4، انار 14، سیرجان 26، کرمان 21، لاله زار 31، بافت 43 میلیمتر بارندگی داشته ایم.

کرمان یخ می زند
وی گفت: امروز (پنجشنبه) بارندگیهای پراکنده ای در ارتفاعات مرکزی داریم اما مردم به ویژه کشاورزان باید خود را برای افت شدید دمای هوا آماده کنند بطوریکه دمای هوا به زیر صفر هم خواهد رسید.
وی بیان کرد: افت دمای هوا بعضا تا 7 درجه نیز روی خواهد داد و در شرق استان کرمان به خصوص در فهرج و ریگان شاهد گرد و خاک خواهیم بود.
در حالیکه در سال گذشته میزان آبگیری سدهای استان کرمان به وضعیت بحرانی رسیده بود اما طبق گزارشهای اولیه ای که منابع طبیعی جنوب کرمان منتشر کرده است حداقل 250 سد کوچک آبگیری شده است که شامل 10 میلیون مترمکعب آب می شود.
طبق این گزارش 30 درصد سدهای کوچک جنوب کرمان آبگیری شده اند.
همچنین گزارشها از وقوع سیلاب و آبگرفتگی شدید در برخی از شهرهای استان کرمان نیز منتشر شده است که خسارتهایی به خصوص در مناطق روستایی به همراه داشته است.
بررسی خسارتهای سیلاب در استان کرمان
مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: بارندگی های روزهای اخیر موجب تخریب برخی راهها در جنوب کرمان شد همچنین مواردی از تخریب راهها در راور نیز گزارش شد که بیشترین این خسارتها در فاریاب، اسفندقه، جیرفت و راور و ارزوئیه روی داده است.
سعیدی بیان کرد: خوشبختانه سیلاب هیچ خسارت جانی نداشته است اما تعدادی از خانه های روستایی دچار خسارت شده و 100 راس دام نیز تلف شده است.
وی بیان کرد: از مردم می خواهیم با توجه به افزایش بارندگی ها در سال جاری از حضور در مسیل ها جدا خودداری کنند و هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.
از مردم می خواهیم با توجه به افزایش بارندگی ها در سال جاری از حضور در مسیل ها جدا خودداری کنند و هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند
وی همچنین از امداد رسانی به عشایر به خصوص در غرب استان کرمان نیز خبر داد و بیان کرد: اقلام مورد نیاز بین این افراد توزیع شده است.
شهر کرمان نیز که چندین ماه شاهد وقوع بارندگی نبود با بارندگی 21 میلیمتری نشاطی دوباره گرفت و هر چند این بارندگیها موجب آبگرفتگی شدید برخی از معابر شد اما این مشکلات هم اکنون رفع شده است.
معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: بارندگی های روزهای اخیر نتوانسته مشکلات ناشی از خشکسالی سال گذشته را رفع کند و امیدواریم با تداوم وضعیت فعلی زمینه برای عبور از مشکلات فراهم شود.
مردم همچنان در مصرف آب صرفه جویی کنند
سید مصطفی آیت اللهی موسوی با اشاره به سالها خشکسالی در کرمان بیان کرد: بسیاری از آبخوانهای استان کرمان به کلی خشک شده اند و برای احیای این خسارتها به سالها زمان و بارندگی مطلوب نیاز است به همین دلیل از مسئولان در سطوح ملی درخواست اعتبارات ملی برای مقابله با خشکسالی در کرمان را داریم.
وی تصریح کرد: مدیریت مصرف آب در کرمان یک نیاز عمومی و جدی است که حتی در فصل سرد سال هم باید توسط مردم اجرا شود.
وی گفت: متاسفانه 11 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کناره چاه های مجاز در حال برداشت آب از دشتهای استان کرمان هستند و همین امر وضعیت را بحرانی کرده است که باید با کمک مردم و مسئولان این مشکل مدیریت شود.
وی با اشاره به عدم بارندگی در جنوب و شرق کرمان گفت: این مناطق دقیقا بحرانی ترین مناطق استان کرمان برای تامین آب هستند و امیدواریم در ماههای باقیمانده امسال این کمبود جبران شود.
وی در خصوص خسارت های سیلاب اخیر نیز گفت: این خسارتها با اختصاص بودجه به زودی جبران خواهد شد اما در ابتدا باید برآوردهای اولیه از میزان خسارتها انجام شود.
با وجود سالهای خشکسالی مردم کرمان امیدوارند در سال جاری از شدت بی آبی کاسته شود و طبیعت بار دیگر روی خوش را به مردمی نشان دهد که در استانشان یک چهارم باغهای کشور قرار دارد اما کمترین بارندگی را در سالهای اخیر شاهد بوده اند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/62223/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوسازی بیش از 260 هزار واحد فرسوده در کشور با همت مالکان کلید زده شد

ابلاغ طرح تفصیلی بافت تاریخی گرگان

مدارس شرق کرمان چهارشنبه غیرحضوری شد

راه دو روستای بم مسدود شد

مدارس چهار شهرستان شرقی کرمان چهارشنبه تعطیل شد

تعطیلی مدارس جنوب استان کرمان همچنان ادامه دارد

محور زهکلوت-دلگان در کرمان مسدود شد

تخلیه 50 خانوار روستا‌های کرمان به علت وقوع سیلاب

4 شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند

بارش باران و طغیان رودخانه 3 جاده را در جنوب کرمان مسدود کرد

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

پیروزی مس کرمان برابر شهرداری آستارا در لیگ یک فوتبال

مسدودی 3 محور در جنوب استان کرمان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد

صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه

بارندگی شدید در کرمان / مدارس رودبار و فاریاب تعطیل شد

اجتماع مردم رودبار قصران در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

زنده گیری یک حلقه مار از داخل کامیون در محور مهریز- انار

محور زهکلوت-دلگان مسدود شد

آماده باش راهداران رودبار جنوب

سیل باعث تخلیه 3 روستای جنوب استان کرمان شد

رسانه ها نقش مهمی در ترغیب مالکین اراضی و املاک برای اخذ سند دارند

راه ارتباطی ١٠ روستا بر اثر بارش شدید باران در جنوب کرمان قطع شد

(ویدئو) طغیان رودخانه در شهرستان رودبارجنوب استان کرمان

نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر

آماده باش 400 نیروی امدادگر هلال احمر در نقاط مختلف استان کرمان

صدور هشدار قرمز؛ دستور تخلیه سه روستای کرمان صادر شد

تشدید فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور از فردا 29 فروردین ماه

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

تخلیه سه روستای جنوب کرمان!

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

صدور هشدار قرمز؛ جنوب کرمان تخلیه شد!

واکنش فرهنگ وارشاد اسلامی استان به معرفی کرمان در سریال «نون خ»

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ردپای مهاجران غیرقانونی در حوادث تروریستی کشور /نماینده چابهار: دلار 65 هزار تومانی در شأن مردم ایران نیست

تجدید میثاق ارتشیان کرمان با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

طرفدار استقلالم و بازی مهدی قایدی را دوست دارم

آغاز نوسازی 260 هزار واحد مسکونی در کشور

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مناطق گردشگری کرمان از طریق رسانه های روسیه معرفی شوند

ادای احترام نیروهای مسلح به شهیدان گلزار شهدای وادی رحمت تبریز

ارتش خود را خدمتگزار مردم و سرباز ولایت می‌داند

احتمال غیبت 3 هفته ای منتظر محمد در بازی های مس رفسنجان

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

شرایط جوی استان کرمان مناسب نیست، سفر نروید

بازدید سرکنسول روسیه از باغ جهانی شاهزاده ماهان کرمان

غبار روبی گلزار شهدا به مناسبت روز ارتش-زنجان

دیدار مسئول کنسولگری روسیه با معاون استاندار