کرمان رصد

آخرين مطالب

مردم کرمان چشم به راه تحقق وعده ٢١ ماه پیش رییس جمهور / استان کرمان جنوبی چه زمانی تاسیس می‌شود؟! اجتماعي

مردم کرمان چشم به راه تحقق وعده ٢١ ماه پیش رییس جمهور / استان کرمان جنوبی چه زمانی تاسیس می‌شود؟!
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - مردم استان کرمان با توجه به وعده حدود ٢١ ماه پیش رییس جمهور در خصوص تاسیس استان کرمان جنوبی، همچنان منتظر تحقق این وعده هستند.
به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مردم استان کرمان با توجه به وعده حدود ٢١ ماه پیش آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در خصوص تاسیس استان کرمان جنوبی، همچنان منتظر تحقق این وعده هستند.
رییس جمهور که مرداد ١٤٠١ در قالب سفر استانی به همواه جمعی از اعضای هیات دولت در قالب سفر استانی دولت به کرمان سفر کرده بود، روز جمعه ٢١ مرداد ١٤٠١ در جمع اقشار مختلف مردم جنوب کرمان در محل مصلای شهر جیرفت گفته بود: موضوع استان شدن جنوب کرمان در دستور کار دولت است و استان جنوبی کرمان حتما تشکیل خواهد شد.
آیت الله سید ابراهیم رییسی تاکیده کرده بود: این موضوع بار‌ها مطرح شده، اما اجرای آن با تاخیر مواجه بوده و این موضوع با توجه به مطالعات و ظرفیت‌هایی که در جنوب استان وجود دارد حتما در دستور است.
رییسی در بخش دیگری از سخنان خود از مردم جنوب استان کرمان به عنوان متدین، انقلابی، با بصیرت و ولایی یاد کرد و اعلام کرده بود: مردم متدین و انقلابی منطقه حقیقتا در روز‌های پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس خیلی خوش درخشیدند و مردمی صادق در اعتقادات و باور‌های خودشان هستند؛ گواه صدق این مدعا نیز شهدا، جانبازان و ایثارگرانی هستند که این منطقه تقدیم انقلاب کرده است.
رییس جمهور با اشاره به اینکه زنان و مردان جنوب استان کرمان باوجود برخی مشکلات و کاستی ها، همواره نسبت به ارزش ها، انقلاب و نسبت به پیام‌ها و سخنان امام و رهبری خود را پایبند می‌دانند، یادآور شده بود: مردم کرمان وجنوب این استان وضعیت ویژه‌ای دارند.
وی همچنین گفته بود: هروقت با حاج قاسم سلیمانی دیدار داشتیم نسبت به مناطق جنوب کرمان نگاه خاصی داشت و باور داشت که مردم جنوب استان بسیار صادق و وفادار به انقلاب اسلامی، ولایت و پایبند به خون مطهر شهیدان هستند.
رییسی تاکید کرده بود: در عرصه‌های مختلف بصیرت، زمانه شناسی و اعلام موضع در زمان خودش را در شما مردم دیده ایم و شما مردم در جایی که نیاز بوده، از مواضع، ولی حمایت شود نه تنها در سخن بلکه در عمل نشان مواقع انقلابی خود را نشان داده اید.
*ضرورت‌های تاسیس استان کرمان جنوبی
استان کرمان در حال حاضر با داشتن ٢٥ شهرستان به عنوان بزرگترین استان کشور و نیز یکی از بزرگترین استان‌های منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود.
موضوع تقسیم این استان که حدود ١١ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، همواره در دولت‌های مختلف مطرح شده، اما هیچگاه جنبه عملی پیدا نکرد.
جنوب استان کرمان هم اکنون دارای ٨ شهرستان با نام‌های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، رودبارجنوب، جازموریان، قلعه گنج، فاریاب و حدود یک میلیون نفر جمعیت می‌باشد.
منطقه جنوب استان کرمان به دلیل دارا بودن شرایط خاص آب و هوایی به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید انواع مختلف محصولات زراعی و باغی (حتی محصولات خارج از فصل) به شمار می‌رود و از آن به همین دلیل به عنوان "هند ایران" نام برده می‌شود.
استان کرمان همچنین به دلیل وجود طیف گسترده‌ای از مواد معدنی متعدد به عنوان "بهشت معادن" معروف بوده و جنوب این استان نیز از این لحاظ بسیار مستغنی است.
اما متاسفانه جنوب استان کرمان علیرغم همه قابلیت‌های گسترده‌ای که داراست و نیز حجم گسترده‌ای از اقدامات عمرانی و … صورت گرفته، از توسعه متوازن در مقابل سایر نقاط در برخی شاخص‌ها برخوردار نشده است و قطعا تاسیس استان کرمان جنوبی می‌تواند با افزایش اعتبارات مالی و عمرانی مسیر توسعه روزافزون این منطقه زرخیز را هموارتر و خدمات رسانی دولت را به این مناطق تسهیل و سرعت بخشد.
اگر چه در سنوات قبل در جهت رفاه مردم و نیز زدودن طی کردن بعد مسافت با مرکز استان، تعدادی از ادارات کل در منطقه جنوب استان مستقل شدند، اما همچنان تعدادی از این ادارات کل در جنوب استان مستقل نشده و مردم مناطق جنوبی استان کرمان مجبورند تا مسافت چند صد کیلومتری را طی کنند تا به مرکز استان بیایند، که این امر ضمن افزایش هزینه‌های مالی و افزایش سفر‌های غیر ضرور داخل استانی، میزان ریسک خطر تصادفات را افزایش می‌دهد.
مطمئنا تقسیم استان کرمان و تاسیس استان کرمان جنوبی، می‌تواند یک نقطه عطف بزرگ و درخشان در توسعه پایدار و همه جانبه جنوب استان کرمان که دارای سابقه تاریخی بسیار غنی و نیز میراث فرهنگی و تمدنی ارزشمندی نیز هست، داشته باشد.
کارشناسان، عزم دولت در ایجاد استان کرمان جنوبی را گامی بزرگ و بنیادین در تحقق عدالت، محرومیت زدایی، توسعه متوازن منطقه‌ای و رشد و شکوفایی این منطقه ارزیابی و آن را یک تصمیم اثربخش و تعالی بخش در این راستا می‌دانند.
وعده و قول آیت الله رییسی در ٢١ مرداد ١٤٠١ در جمع مردم جنوب استان کرمان، موجی از امید و شوق را در بین مردم نجیب و شریف این مناطق (که قبل از انقلاب نیز میزبان رهبر معظم انقلاب بوده اند) ایجاد کرد و مردم خواستار تسریع در تحقق این وعده از سوی دولت می‌باشند.
آخرین اخبار در این خصوص حاکی از آن است که قرار است دولت، لایحه تقسیم استان کرمان و استان تهران را همراه با هم به مجلس ارائه نماید تا روند قانونی آن طی شود.
در زیر نظر تعدادی از نمایندگان مردم استان و نیز برخی چهره‌ها در خصوص تاسیس استان کرمان جنوبی از نظرتان می‌گذرد:
*مردم جنوب کرمان منتظر تشکیل استان کرمان جنوبی هستند
ذبیح الله اعظمی، نماینده جیرفت و عنبرآباد در گفتگو با دانشجو، گفت: مردم شهرستان‌های جنوب کرمان، منتظر تشکیل استان کرمان جنوبی، طبق قول رییس جمهور هستند و مطالبه گر تحقق این وعده مهم می‌باشند.
وی با بیان اینکه آیت الله رییسی در سفر مرداد ماه سال قبل به استان کرمان و در جمع مردم شهرستان جیرفت، وعده تاسیس استان کرمان جنوبی را اعلام کرد و افزود:، اما متاسفانه دولت هنوز لایحه تاسیس استان کرمان جنوبی را به مجلس ارائه نکرده است.
او اظهار داشت: ما در مجلس، منتظر ارائه لایحه دولت در این خصوص هستیم تا ان شاالله با نظر مثبت در این خصوص تصمیم گیری شود.
نماینده جیرفت و عنبرآباد گفت: تاسیس استان کرمان جنوبی تبدیل به یکی از مطالبات مردمی طی سالیان اخیر شده است و قطعا با تحقق این موضوع، مناطق جنوبی کرمان و نقاط محروم آن، با رشد و توسعه بیشتری با توجه به پتانسیل‌های موجود روبرو خواهند شد.
او اظهار داشت: تا کنون چندین بار با رییس جمهور در خصوص تسریع در ارسال لایحه دولت در خصوص تاسیس استان کرمان جنوبی صحبت کرده ام.
وی با اشاره به اینکه با رییس مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص تاسیس استان کرمان جنوبی با توجه به قول و وعده رییس جمهور به مردم جنوب استان کرمان صحبت کرده ام، بیان داشت: دکتر قالیباف قول داد در جلسه سران قوا این موضوع را مطرح و پیگیری نماید.
*مردم منتظر اجرایی شدن قول رییس جمهور هستند
شهباز حسن پور، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس نیز در گفتگو با دانشجو، گفت: تقسیم استان کرمان به عنوان بزرگترین استان کشور، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و ما در مجلس منتظر ارائه لایحه دولت در این خصوص، با توجه به قول و صحبت رییس جمهور در جمع مردم جنوب استان کرمان هستیم.
منتخب مردم کرمان و راور در مجلس دوازدهم اظهار داشت: رییس جمهور در سفر سال قبل خود به استان کرمان در جمع مردم جنوب استان اعلام کرد که استان کرمان جنوبی پس از تقسیم استان کرمان، تاسیس خواهد شد، اما هنوز لایحه تشکیل استان کرمان جنوبی از سوی دولت به مجلس جهت تصویب ارائه نشده است.
او افزود: مردم منتظر اجرایی شدن قول رییس جمهور هستند و ما به عنوان نمایندگان مردم پیگیر تحقق این وعده هستیم و در مجلس از لایحه دولت در این خصوص با جدیت حمایت می‌کنیم.
حسن پور گفت: مطمئنا تقسیم استان، می‌تواند در خدمت رسانی بهتر و مطلوب‌تر به مردم تاثیرگذار باشد، زیرا پهناور بودن و گستردگی استان کرمان، چالش‌هایی را ایجاد کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین اظهار داشت: تقسیم استان در افزایش اعتبارات بخش‌های مختلف و توسعه مناطق محروم نیز تاثیر مستقیم دارد.
*تاسیس استان کرمان جنوبی گامی مهم در جهت توسعه متوازن
همچنین محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دانشجو گفت: تاسیس استان کرمان جنوبی گامی مهم در جهت توسعه متوازن در بزرگترین استان کشور است و از این اقدام حمایت می‌کنم.
وی که پیرامون لزوم تحقق قول و وعده رییس جمهور در خصوص تاسیس استان کرمان جنوبی در سفر سال گذشته آیت الله سید ابراهیم رییسی به شهرستان جیرفت سخن می‌گفت افزود: استان کرمان قابلیت‌های زیادی در ابعاد مختلف دارد.
وزیر اسبق علوم با مثبت ارزیابی کردن تاسیس استان کرمان جنوبی تاکید کرد: یکی از قابلیت‌های استان کرمان، این است که بزرگترین استان کشور است و این قابلیت را دارد که به ٢ قسمت تقسیم شود بدون اینکه واقعا آسیبی به هر قسمت برسد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: تقسیم استان کرمان و تاسیس استان کرمان جنوبی، زمینه ساز این خواهد بود که هر دو استان بتوانند با یک شتاب بیشتری به توسعه متوازن بپردازند.
نماینده کرمان و راور تصریح کرد: این قابلیت وجود دارد که در یک فضای خوب سیاسی و همدلی
این اتفاق بیفتد و استان کرمان جنوبی با توجه به وعده رییس جمهور، تاسیس شود.
*تاسیس استان کرمان جنوبی یک اتفاق مهم و تاریخی خواهد بود 
منصور شکراللهی نماینده مردم کهنوج، قلعه گنج، منوجان، جازموریان، فاریاب، رودبارجنوب نیز در گفتگو با دانشجو با اشاره به وعده قبلی رییس جمهور به مردم شهرستان‌های جنوبی استان کرمان در مرداد ١٤٠١ گفت: تشکیل استان کرمان جنوبی یک اتفاق مهم و تاریخی خواهد بود و مردم منتظر تحقق قول رییس جمهور هستند.
وی افزود: دولت هنوز لایحه تاسیس استان کرمان جنوبی را به مجلس ارائه نداده است و از زمان ارائه لایحه اطلاعی ندارم.
او با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مردم شهرستان‌های جنوب استان کرمان، از سال‌ها قبل تاسیس استان کرمان جنوبی با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار زیاد موجود است اظهار کرد: ان شاالله هم مجلس و هم دولت کمک خواهند کرد تا این اتفاق تاریخی مهم به وقوع بپیوندد.
شکراللهی افزود: با تاسیس استان کرمان جنوبی هم اعتبارات مستقل می‌شود و هم ادارات کل و سازمان‌های باقی مانده ارتقا خواهند یافت و هم بحث رفت و آمد مردم شهرستان‌های جنوبی به مرکز استان به منظور انجام امور اداری و ... حذف و از بروز حوادث جاده‌ای نیز کاسته خواهد شد.
نماینده مردم کهنوج، قلعه گنج، منوجان، جازموریان، فاریاب، رودبارجنوب تاکید کرد: با توجه به قول رییس جمهور در خصوص تاسیس استان کرمان جنوبی، با آیت الله رییسی نیز صحبت کرده ایم و پیگیری روند تاسیس استان کرمان جنوبی در دولت در حال انجام است.
منتخب مردم شش شهرستان جنوبی در مجلس دوازدهم افزود: تشکیل استان کرمان جنوبی نیازمند ٢ همت اعتبار مالی است.
*اظهارات معاون پارلمانی رییس جمهور
سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور در جدیدترین اظهارات در این خصوص ، ١٤ اردیبهشت ماه امسال در سفر به کرمان در گفتگو با دانشجو در خصوص آخرین وضعیت لایحه تقسیم استان‌های کرمان و تهران گفت: این لایحه با توجه به فرصت زمانی باقی مانده تا پایان مجلس فعلی، به مجلس دوازدهم ارائه خواهد شد.
وی افزود: در بحث تقسیمات کشوری، موضوع تاسیس چندین استان جدید در کشور در دولت در حال نهایی شدن است، که این موضوع هم در مورد تهران و هم در مورد کرمان و احتمالا در مورد سیستان و بلوچستان صورت خواهد گرفت.
حسینی در مورد تاسیس استان کرمان جنوبی با توجه به قول رییس جمهور در سال ١٤٠١ در جمع مردم جیرفت نیز اظهار داشت: موضوع تاسیس استان کرمان جنوبی از نظر دولت نهایی شده است و قرار شد لایحه آن با موضوع تقسیم استان تهران با هم به مجلس ارائه شود.
معاون پارلمانی رییس جمهور تاکید کرد: موضوع تاسیس استان‌های جدید در دستور کار دولت است که بزودی بصورت یکجا اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: لایحه تاسیس استان‌های جدید در کرمان و تهران بزودی و در آینده‌ای نزدیک به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌گردد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/625495/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین کشف شد

رزین قابل بازیافت، صنعت چاپ 3 ‌بعدی را متحول می‌کند

فهرست کامل برگزیدگان سومین جشنواره پژواک

تشکیل کانون داوران حرفه‌ای استان کرمان

آغاز فعالیت خط تولید گیربکس CVT در ارگ جدید بم

افشاگری طرفداری در مورد پرونده فساد در فوتبال ایران؛ 700 سکه و حواله خودرو، میثاقی واقعا پول گرفته است؟

برگشت 15 درصد حقوق دولتی معادن به کرمان در قانون بودجه امسال

اهتزاز پرچم امام رضا(ع) در گلزار شهدا با طعم شعر رضوی

جلسه شورای راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی استان کرمان برگزار شد

تبرک پرچم امام رضا(ع) در گلزار شهدا با طعم شعر رضوی

محمدرضا گلزار در چند قدمی پادشاه NBA (عکس)

خورشیدگرفتگی 8 آپریل بر فراز رصدخانه ی La Silla واقع در شیلی

تولید هزار نانوحسگر روی یک دانه ماسه

راه اندازی بلوک زایمان بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) قم

شهرداری ارومیه نسبت به تملک بناهای تاریخی اقدام کند

بازسازی و رنگ آمیزی یک دستگاه لوکوموتیو مانوری در راه آهن کرمان

دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ ای، قربانی گرفت

موج جدید بارش‌ ها، از این روز آغاز خواهد شد

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

اینشتین در مورد منطقه عجیب اطراف سیاهچاله‌ها درست می‌گفت

با کریمان کارها دشوار نیست

دستگیری عامل وقوع قتل در کرمان کمتر از 24 ساعت

کانون داوران حرفه‌ای در کرمان راه‌اندازی شود/ مطالبات صلح‌یاران را پیگیری می‌کنیم

ماجرای جنایت وحشتناک مرد دوزنه در جاده

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته

هواشناسی برای کرمان طوفان شن پیش‌بینی کرد

عامل وقوع قتل در کرمان کمتر از 24 ساعت دستگیر شد

دکتر ولایتی: حجم وسیع آثار پزشکی نشانگر تکاملِ اندیشه‌ورزی طب در جهان اسلام است

لزوم حرکت هنرمندان در مسیر اندیشه‌های تمدنی حضرت رضا(ع)

دانشگاه، خانه اندیشه حکمت‌مدار در علوم پزشکی است

تصویر روز ناسا؛ شفق شمالی آسمان

طرح جدید ناسا برای ساخت اولین موتور هیبریدی-الکتریکی موشک

رفع تعهد ارزی و بازگشت درصد عوارض دولتی معادن به استان کرمان

بیش از 35 درصد پرونده شوراهای حل اختلاف رفسنجان به سازش می رسد

میدان امام علی (ع) هرچه زودتر جایگاه اجتماعی و فرهنگی خود را پیدا کند

نشست تخصصی فلسطین در دومین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای صبح | حضور چهره‌های سرشناس رسانه‌ای جهان در تهران

موج جدید بارندگی و سیل در افغانستان/ مرگ دست کم 47 نفر در فاریاب

پلیس زرند به بانوان محجبه شاخه گل اهدا کرد

عامل وقوع قتل در کرمان ظرف 24 ساعت دستگیر شد

عامل وقوع قتل در کمتر از 24 ساعت دستگیر شد

سرعت بخشی ساخت بزرگراه قلعه گنج کهنوج در جابه جایی تیرهای برق

لزوم اصلاح ماده 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب در بخش کشاورزی

کرمان میزبان فوتسالیست‌های ملی‌پوش ناشنوای ایران

پاسخ میراث فرهنگی زرند به انتقاد از مرمت نکردن قلعه تاریخی روستای فتح‌آباد علیا

انتقاد شدید فرماندار از وضعیت نانوایی‌ها در زرند

شهداد، باز هم گرم‌ترین صبح را در کشور تجربه کرد

راهکار تازه واشنگتن برای کمک به اسرائیل

دهکده 8000 ساله راز بقا پس از بلایای طبیعی را فاش می‌کند

وضعیت جوی استان کرمان در هفته جاری چگونه است؟

اعزام 2500 زائر اولی استان کرمان به مشهد