کرمان رصد

آخرين مطالب

آیا کرمان استان ارزانی برای زندگی کردن است؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - گزارشات مرکز آمار ایران تورم استان کرمان را در مهرماه پایین ترین نرخ اعلام کرده است.
  گزارشات مرکز آمار ایران در اعلام نرخ تورم استان ها در مهرماه 97 کرمان را در پایین ترین رده براساس تورم نقطه ای اعلام کرده است. براساس این گزارش بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٣٩,٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٢٦.١ درصد) بوده است
در مهر ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ١٤٤,١ رسید که نسبت به ماه قبل ٧.١ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان ایلام با ٩.٥ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان قم با ٥.٠ درصد افزایش میباشد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور نیز ٣٢.٨ درصد بوده است.
بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٣٩.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٢٦.١ درصد) است. یعنی خانوارهای ساکن استان ایلام به طور متوسط ٧.١ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان کرمان به طور متوسط ٦.٧ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به مهر ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ١٣٩٧ برای خانوارهای کشور به عدد ١٣.٤ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان (١٦.٦ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (١٠.٤ درصد) بوده است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در مهر ماه ٦.٢ درصد است که نسبت به ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان میدهد.
براساس همین آمار در خانوارهای شهری، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام (٤٠.٦ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٢٥.٥ درصد) است، یعنی خانوارهای شهری ساکن استان ایلام به طور متوسط ٨.٢ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای شهری ساکن استان کرمان به طور متوسط ٦.٩ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به مهر ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند و از سوی دیگر در مهرماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی نشان می دهد بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی مربوط به استان کردستان (٤٣.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٢٧.٥ درصد) است، یعنی خانوارهای روستایی ساکن استان کردستان به طور متوسط ٧.٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای روستایی ساکن استان کرمان به طور متوسط ٧.٨ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به مهر ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.
حال جای سوال است که آیا این گزارشات کرمان را استان ارزانی برای زندگی کردن معرفی می کند یا نه؟
" رضا اسماعیلی" مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان در این زمینه گفت: اگر جنوب کرمان را روی کل استان سرشکن کنیم، می توان گفت هزینه های زندگی در استان کرمان پایین است، اما در شمال استان هزینه های زندگی کمتر از سایر نقاط کشور نخواهد بود.
وی افزود: سطح پوشش بیمه ای تامین اجتماعی در جنوب استان کمتر از شمال استان است و جمعیت کارگری در جنوب کمتر است، لذا سطح درآمدی کمتر و هزینه ها براین اساس کمتر خواهد بود.
"مهرداد محمدی سلیمانی" مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این رابطه اظهار کرد: تورم استان کرمان نسبت به نرخ تورم کشور پایین تر است اما اینکه استان ارزانی است، باید در بازه زمانی دو یا سه ساله و شرایط عادی بررسی شود.
وی تصریح کرد: ارائه آمار تورم مربوط به یک ماه است و برای ارائه نظر کلی باید به عنوان مثال وضعیت استان در یک سال سنجیده شود.
سلیمانی بیان کرد: بخشی از مناطق استان کشاورزی است و فعالیت های این بخش در زمستان کمتر بوده و در نتیجه خرید و فروش کمتری نیز صورت می گیرد لذا تورم پایین تر است و در تابستان که هزینه حمل و نقل و فعالیت ها بالاتر است، نمی توان این بحث را تعمیم داد.
" رضا سنجری" مدیرکل امور اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری کرمان نیز گفت: نرخ تورم استان کرمان در تیرماه امسال 7.1 درصد و میانگین کشور 8.7 درصد بوده، همچین تورم استان در مردادماه ما سال جاری 8.7 و کشور 9.7 درصد بوده است.
وی افزود: در شهریورماه نیز نرخ تورم استان کرمان 8.9 درصد و کشور 11.3 درصد بوده و در رنکینگ کشور و مرکز آمار، کرمان آخرین استان است.
سنجری با بیان اینکه برای ارائه این نظر که کرمان در شرایط عادی استان ارزانی برای زندگی است، باید به گزارش سال قبل مراجعه کنیم بیان کرد: آنچه که بعد از خروج امریکا از برجام و تاثیر در نرخ ارز و بازار داخلی و کالاهای وارداتی اتفاق افتاده و بحران از آن زمان آغاز شده، تا شهریورماه 97 نرخ تورم استان کرمان مرتب از میانگین کشوری فاصله گرفته است.
"احمد انارکی محمدی" نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی مجمع نمایندگان استان نیز  گفت: این نظریه درست نیست، زیرا باید وضعیت زندگی و نرخ تورم استان کرمان در شرایط عادی سنجیده شود. از سوی دیگر مردم کرمان دست و دلباز هستند و به خوبی خرج می کنند و فکر نمی کنم هزینه های زندگی در کرمان پایین باشد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/64520/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید

وضعیت تعطیلی مدارس فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران) / این شهرها تعطیل شدند

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

بازدید میدانی استاندار کرمان از مناطق سیل‌زده شهرستان زرند

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد

دیدار استاندار با خانواده آخرین شهید حادثه تروریستی کرمان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

مدارس زرند فردا تعطیل است

روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم

150آبکشی معابرشهری زرند در پی بارش شدید باران

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس

ستاد بحران: مدارس زرند فردا تعطیل است

دزد 40میلیاردی طلای منزل به دام افتاد

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

مدارس این شهر فردا تعطیل شد

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

166 هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها

برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان

تعطیلی مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه

مدارس زرند تعطیل شد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید