کرمان رصد

آخرين مطالب

کرمان زادگاه جشنواره موسیقی نواحی ایران فرهنگي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در استان کرمان، روح تازه ای به کالبد موسیقی بومی و محلی کشور داد، اما در روزهای اخیر خبرهای ناخوشایندی از تغییر محل برگزاری جشنواره به یکی از استان های مجاور می رسد.
  موسیقی نواحی از آداب، رسوم و فرهنگ در طول اعصار متمادی و در مناطق مختلف کشور شکل گرفته است و به نوعی شناسنامه فرهنگی و هویتی اقوام مختلف بشمار می رود.
استان پهناور کرمان با وجود گویش ها و لهجه ها، شعر، ملودی ها و همچنین 40 نوع ساز موسیقی نواحی، گنجینه گرانبهایی را از این گونه موسیقی فاخر در خود جای داده است.
سابقه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان به دهه 70 برمی گردد و تاکنون 11 دوره آن در استان کرمان برگزار شده و دبیرخانه دائمی جشنواره نیز از سال 95 به مدت سه سال در کرمان مستقر شده است.
طی یک ماه اخیر علاقه مندان هنر و فرهنگ با اخباری مبنی بر جابجایی جشنواره به یکی از استان های همجوار مواجه شدند که نگرانی هایی را در این قشر فرهیخته ایجاد کرده است.
تغییر محل برگزاری جشنواره موسیقی نواحی پس از سالها اجرا در کرمان، اتفاقی تلخ برای علاقه مندان و مردمان با فرهنگ و نجیب این دیار رقم می زند و تنها جشنواره ملی را از این استان خارج می کند.
جشنواره های هنری و فرهنگی جهانی و ملی برای انسجام و ثبات بیشتر،هر ساله در یک مکان و زمان مشخص برگزار می شود و تجربه نشان داده است تغییر در محل و ساختار رویدادهای فرهنگی آسیب جدی به آنها می زند.
*کرمان جایگاه بی نظیری در جشنواره موسیقی نواحی دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی پس از وقفه ای 10 ساله در تفاهمنامه سه ساله ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار سابق کرمان از سال 95 مجددا در استان کرمان از سرگرفته شد.
محمد رضا علیزاده با اشاره به برگزاری موفق جشنواره نواحی در این استان افزود: با توجه به اینکه زادگاه جشنواره موسیقی نواحی در کرمان است لازم بود تمدید تفاهمنامه صورت بگیرد که رایزنی ها پس از خاتمه جشنواره امسال شروع شده است.
وی تصریح کرد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث آسیب شناسی جشنواره ها را پیگیری می کند و جابجایی جشنواره ها از جمله جشنواره موسیقی نواحی نیز در حال بررسی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: در طول 11 دوره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، کارهای پژوهشی زیادی انجام شده و آشنایی خوبی با این حوزه بوجود آمده است.
وی تصریح کرد: با توجه به حضور اقوام و اقلیم متفاوت و همچنین سازهای متنوع، جایگاه ممتاز کرمان در حوزه موسیقی نواحی کشور بی نظیر است.
علیزاده با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم کرمان از برنامه های جشنواره موسیقی نواحی، اظهار داشت: مردم هر ساله موسیقی نواحی را مشتاقانه دنبال می کنند و در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی، جاذبه فرهنگی بسیار خوبی برای استان بشمار می رود.
وی گفت: کیفی گرایی برنامه های جشنواره هر سال در اولویت بوده است، همچنین در طول دوره های برگزاری این جشنوراه، اهالی خونگرم دیار کریمان بهترین میزبانی را از میهمانان این رویداد مهم فرهنگی به عمل آورده اند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه مسئولان استان بویژه استاندار کرمان از برگزاری جشنواره حمایت تمام و کمال کرده اند و بر اساس آخرین تصمیم گیری ها جشنواره موسیقی نواحی در سال آینده در کرمان برگزار می شود.
*جابجایی محل جشنوراه موسیقی نواحی به صلاح موسیقی کشور نیست
محقق و پژوهشگر موسیقی نواحی گفت: اخیرا زمزمه هایی مبنی بر جابجایی جشنواره نواحی از کرمان به شیراز شنیده شده است اما تصمیم قطعی در این رابطه گرفته نشده است.
فواد توحیدی افزود: زادگاه جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان است و خاستگاه این موسیقی در کرمان و دنیا بشمار می رود و جابجایی احتمالی این جشنواره به صلاح موسیقی کشور نیست.
وی با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان تصریح کرد: این جشنواره کورسوی شادمانی مردم استان است و در ایام برگزاری استقبال مردمی از برنامه ها بسیار چشمگیر بود.
پژوهشگر موسیقی نواحی ایران تاکید کرد: مردم و هنرمندان کرمان پس از تجربه 11 دوره برگزاری جشنوراه موسیقی نواحی و همچنین اجراها و کنسرت های سالانه حرفه ای ترین مخاطبان موسیقی در کشور بشمار می روند و همچنین مسئولان استان نیز علاقه مند به این برنامه بزرگ فرهنگی هستند.
وی افزود: هم اکنون دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان مستقر است و ثبات برگزاری آن به نفع موسیقی کشور است.
توحیدی تصریح کرد: کرمان همواره بهترین میزبانی را از میهمانان و شرکت کنندگان جشنواره داشته است و بیشترین سرمایه را برای اجرای برنامه ها هزینه کرده است.
وی با اشاره به برخی نقدها در رابطه با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان اظهار داشت: این نقدها دقیق نیستند و بیشتر به نوعی بهانه گیری است و کرمان در تمامی ادوار جشنواره پای کار بوده است و تلاش بسیاری برای ارتقای کیفیت برگزاری آن داشته است.
کارشناس موسیقی نواحی گفت: مسئولان استان، هنرمندان و علاقه مندان مخالفت خود را برای این جابجایی اظهار داشتند و رایزنی هایی در این رابطه شروع شده است.
وی تاکید کرد: این جشنواره تنها رویداد ملی منظم و تدوین شده در استان است و همگی باید برای حفظ آن تلاش کنیم.
با توجه به سابقه موفق و نمره خوب در برگزاری و ظرفیت های فراوان موسیقی نواحی در استان کرمان تغییر محل جشنواره علاوه بر دلسردی هنرمندان، فرصت شادمانی را از مردم دیار کویری بگیرد.
باید نقاط ضعف و دغدغه های مسئولان ارشد در برگزاری جشنواره بررسی شود و مسئولان اداری و فرهنگی نیز در رفع عیوب این برنامه فاخر فرهنگی بکوشند.

 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/67442/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان

نجات جان دو کودک گرفتار درسیلاب ورودی دادگستری زرند

هشدار شدید باران در 21 استان

آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر

هشدار باران شدید در 21 استان

نجات جان دو کودک در سیلاب ورودی دادگستری زرند

پیش‌بینی بارندگی شدید در رفسنجان

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

بارش شدید باران در روستاهای انار

بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و 837 هکتار است

انهدام باند سارقان مسلح در شهرستان منوجان

صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت

جاعلان مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان

مهم‌ترین دلیل توفیق سپاه، بافت مردمی آن است

رفع تصرف 15 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

باران رگباری ، تگرگ ،صاعقه و تندبادهای لحظه ای در کرمان

انهدام باند سرقت مسلحانه در منوجان

باران تا پایان هفته مهمان کرمانی‌هاست

راه‌اندازی واحد احیا فولاد بافت با نانوکاتالیست‌‌های ایرانی

مقابله با زمین خواری 20 هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان

نازنین بیاتی و نگار فروزنده در یک قاب صمیمی

انتقال مادر باردار از ارتفاعات جیرفت با بالگردبه بیمارستان

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

تلاش برای تخلیه سیلاب از منازل زرند/تخریب شبکه آب شرب ٨ روستا

متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان 84 روز است

آماده باش دستگاه‌های خدمت رسان در بخش یزدان آباد

رفع تصرف 20 هکتار از اراضی کوهپایه کرمان

باند 17 نفره جعل مدرک تحصیلی در کرمان منهدم شد

رئیسی: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

رئیس جمهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

رئیس جمهور در دانشگاه لاهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید