کرمان رصد

آخرين مطالب

بازار داغ ماشین عروس کلاسیک با موتور پراید! اقتصادي

بازار داغ ماشین عروس کلاسیک با موتور پراید!

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - تقریبا بعد از پخش سریال شهرزاد بود که استفاده از خودرو‌های قدیمی و کلاسیک که متعلق به دهه‌های ٣٠ و ٤٠ میلادی بود، فراگیر شد و حالا خاطره‌بازی دهه شصتی‌ها در فضای مجازی باعث شده بازار اجاره خودروهای کلاسیک داغ باشد
بازار داغ ماشین عروس کلاسیک با موتور پراید!
روزنامه شهروند: تقریبا بعد از پخش سریال شهرزاد بود که استفاده از خودرو‌های قدیمی و کلاسیک که متعلق به دهه‌های ٣٠ و ٤٠ میلادی بود، فراگیر شد و حالا خاطره‌بازی دهه شصتی‌ها در فضای مجازی باعث شده بازار اجاره خودروهای کلاسیک داغ باشد.
همین موضوع باعث شد افرادی که از این مدل خودرو‌ها داشتند به فکر درآمدزایی از آنها بیفتند. با این حال، موسسه‌های تشریفات کمی در تهران هستند که خودرو‌های کلاسیک را به‌عنوان ماشین عروس کرایه می‌دهند، چون درحال حاضر تعداد کمی از این خودرو‌ها در تهران وجود دارد و تنها موسسه‌های خاصی هستند که می‌توان از آنها چنین خودرو‌هایی را کرایه کرد. فعالان این بازار به «شهروند» می‌گویند: «شاید تعداد این موسسات در تهران به اندازه انگشتان دست نرسد، اما دلالان زیادی به بازار آمده و با اجاره این خودروها از موسسات و دوباره اجاره دادن آن به زوج‌ها فعالیت می‌کنند.»
بازار داغ ماشین عروس کلاسیک با موتور پراید!
یکی از این موسسه‌ها در غرب تهران می‌گوید: «چند سالی می‌شود که عروس و دامادها به دنبال کرایه خودرو‌های قدیمی برای ماشین عروس هستند. همه موسسات تشریفات عروسی که این خودرو‌ها را ندارند. بعضی از موسسه‌ها وقتی می‌بینند عروس و دامادها تمایل زیادی به اجاره این خودرو‌ها دارند، برای این‌که مشتریان خود را از دست ندهند، خودشان از موسسات دیگر به کرایه‌کردن این خودرو‌ها اقدام می‌کنند، همین می‌شود که کرایه این خودرو‌ها از بقیه خودرو‌ها بالاتر می‌رود، چون واسطه به میان می‌آید و گرنه این خودرو‌ها تفاوت خاصی با بقیه خودرو‌ها ندارند و قاعدتا نباید کرایه آنها چندان بالاتر باشد.»
دلال‌ها بهای اجاره را تا دو برابر افزایش می‌دهند
وقتی پای واسطه برای اجاره این خودرو‌ها در بین باشد، قیمت‌ها به طرز عجیبی بالا می‌رود، گاهی تا دو برابر و در مواردی حتی بیشتر. یکی دیگر از موسسات تشریفات عروسی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «خود من دو خودروی قدیمی برای اجاره‌دادن داشتم که قیمت آنها تفاوتی با بقیه خودرو‌ها نداشت. اگرچه مشتریان زیادی برای آنها داشتم و خیلی‌ها از قبل رزرو می‌کردند، اما واقعا با همان قیمت معقول و منطقی اجاره می‌دادم و از این موضوع سوءاستفاده نمی‌کردم. تا چند ماه پیش که این خودرو‌ها را اجاره می‌دادم، قیمت‌شان بین ٧٠٠ تا یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان بود و مشتریان زیادی هم خواهان آنها بودند، اما درحال حاضر دیگر خودروی کلاسیک برای اجاره ندارم.»
هزینه نگهداری کلاسیک‌ها سر به فلک کشید
اما شرایط نگهداری خودرو‌های کلاسیک چندان ساده نیست. گرچه برخی از مالکان این نوع خودروها می‌گویند خودروهای کلاسیک معمولا بیمه دارند. رئیس موسسه تشریفات طباطبایی که تا همین چند ماه پیش اقدام به اجاره‌دادن این خودرو‌ها می‌کرد؛ حالا آنها را فروخته، چون می‌گوید به سختی از پس نگهداری و حتی تعمیر این خودرو‌ها برمی‌آمده است: «شاید برخی فکر کنند با داشتن این خودروها می‌شود به راحتی درآمدزایی کرد، اما این همه واقعیت نیست.
این خودرو‌ها بیشتر از این‌که درآمدزایی داشته باشند، خرج زیادی روی دست صاحبان خود می‌گذارند. معمولا نمی‌توان از آنها با موتورهای خودشان زیاد استفاده کرد، چون زود مستهلک می‌شوند و دیگر قابل تعمیر نیستند.» او ادامه می‌دهد: «به همین دلیل معمولا از موتورهای پراید برای آنها استفاده می‌کنیم که آنها هم چندان موتورهای خوبی نیستند. علاوه بر این اگر قطعات این خودروها خراب شود، دردسر زیادی برای ما ایجاد می‌شود، چون نمی‌توانیم قطعات جدید را پیدا کنیم و مجبور به تعمیر قطعات خراب‌شده هستیم. موضوع دیگری که واقعا برای صاحبان این خودرو‌ها دردسرساز می‌شود، این است که این خودرو‌ها به دلیل داشتن بدنه مستحکم در صورت تصادف با بقیه خودروها آسیب زیادی به آنها می‌زنند.
در مجموع به دلیل همین مشکلات بود که ترجیح دادیم خودرو‌های قدیمی را بفروشیم و دیگر آنها را اجاره ندهیم.»یکی دیگر از موسسه‌های کرایه خودرو هم به «شهروند» می‌گوید: «وقتی قیمت تعویض صفحه کلاچ خودروی ٢٠٦ از ٣٠٠‌هزار تومان ‌سال گذشته به ٨٠٠‌هزار تومان رسیده است، نگهداری و تعمیر خودروهای خاص که به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد، به همین دلیل خودروهای کلاسیک خودم را واگذار کرده‌ام.»
پدر بنز ایران و موسسه اجاره خودروهای کلاسیک!
معروف‌ترین کلکسیونر ایرانی که تعداد زیادی خودروهای قدیمی را نگهداری می‌کند، «حامد ذاکری» است. خودرو‌هایی که در سریال‌هایی مثل شهرزاد، کلاه پهلوی،کیف انگلیسی، سرزمین کهن، معمای شاه و بسیاری دیگر از فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی استفاده شده‌اند، خودروهایی هستند که در نمایشگاه این فرد نگهداری می‌شوند. حامد ذاکری از خانواده‌ای نام آشنا در میان ماشین‌بازها است. پدر او پدر بنز ایران بوده و حالا پسرش نه فقط از سر سرگرمی بلکه برای درآمدزایی راه پدر را ادامه داده است. کسب و کار ذاکری اجاره دادن خودرو‌های کلاسیک به افراد مختلف و البته صداوسیما است. ذاکری درباره کسب و کارش می‌گوید: «خودرو‌هایی که درحال حاضر از آنها نگهداری می‌کنم بنزهای ١٧٠، فولکس،شورلت، دوج و ... هستند.
در ابتدای کارم از این خودرو‌ها درآمدزایی نمی‌کردم، بلکه آنها را می‌خریدم و بازسازی می‌کردم و بعد می‌فروختم.حدود ١٥‌سال پیش بود که از صداوسیما برای اجاره دادن این خودرو‌ها مشتری داشتم و همین باعث شد مجموعه‌ام را گسترش بدهم تا همکاری بیشتری با صداوسیما یا سایر سازندگان فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی داشته باشم.»از ذاکری می‌پرسیم آیا خودرو‌هایش را برای مراسم عروسی کرایه می‌دهد؟
او می‌گوید: «بله برای عروسی هم خودرو‌هایم را اجاره می‌دهم به شرطی که از قبل در اختیار صداوسیما نباشند. معمولا کسانی که به دنبال کرایه خودرو‌های کلاسیک و قدیمی برای مراسم عروسی هستند، از دو ماه قبل می‌آیند و خودرو‌ها را رزرو می‌کنند. قیمت‌هایمان هم برای کرایه دادن این خودرو‌ها برخلاف برخی موسسات تشریفات عروسی بالا نیست. قیمت‌ها از ٤٠٠‌هزار تومان شروع می‌شود که همه چیز به نوع آن بستگی دارد.»
اجاره خودرو با راننده ویژه
قطعا رانندگی با خودروهای کلاسیک کاری است که از پس هر کسی برنمی‌آید و به مهارت خاصی نیاز دارد. ذاکری دراین‌باره می‌گوید: «برای عروسی‌ها و حتی فیلم‌ها و سریال‌ها هم خودرو‌ها را با راننده اجاره می‌دهیم چون هر فردی نمی‌تواند با خودرو‌های کلاسیک رانندگی کند. این خودرو‌ها باید با سرعت پایین تردد کنند به همین دلیل کار برای راننده سخت است. به عنوان مثال بارها شده که توریست‌ها آمده‌اند و از ما خودرو اجاره کرده‌اند، اما شرط ما برای اجاره، حضور راننده‌ای است که قلق رانندگی با این خودرو‌ها را بلد باشد. ما خودرو‌های دهه ٣٠ تا ٥٠ را با خودروبر جابه جا می‌کنیم، اما خودرو‌های دهه ٧٠ به بعد این مجوز را دارند که با راننده در شهر تردد کنند.»
به جز این قطعا نگهداری از حدود ٦٠ خودروی کلاسیک کار آسانی نیست. جالب است بدانید که ذاکری برای خودرو‌های کلاسیک و قدیمی خود مکانیک‌های مخصوصی دارد. او می‌گوید تعمیر این خودرو‌ها کار هر فردی نیست و تعمیرکاری باید با قطعات این خودروها سرو کله بزند که آنها را بشناسد. او درباره دشواری نگهداری از این خودرو‌ها می‌گوید: «کارمان سخت است. اگر بدشانسی بیاوریم و قطعه‌ای خراب شود یا باید هر طور شده تعمیرش کنیم یا سفارش دهیم از خارج کشور برایمان بیاورند.»
شرایط خاص تردد با خودروهای کلاسیک
البته تردد خودروهای کلاسیک در خیابان‌های شهر به همین راحتی هم نیست. ذاکری دراین‌باره می‌گوید: «خودروهای کلاسیک باید پلاک ملی دریافت کنند در غیراین صورت نمی‌توانند در شهر تردد کنند. ضمن این‌که علاوه بر پلاک ملی این خودروها باید برگ معاینه فنی هم داشته باشند.»خودروهای کلاسیک بدون پلاک ملی مشمول قانون خودروهای فرسوده و از رده خارج می‌شوند و باید اسقاط شوند. این موضوع اما باعث شد که تعداد زیادی از دلالان به بهانه خرید خودروی اسقاطی و از رده خارج خودرو‌های کلاسیک را از صاحبانشان به نرخ بسیار ارزانی خریداری کنند و با قیمت‌های گزاف به‌عنوان خودروهای کلاسیک بفروشند.
تردد با خودروهای کلاسیک اما محدودیت‌های خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال خودروهای کلاسیک اجازه ندارند از مرز خارج شوند و خروج آنها از مرز به منزله قاچاق تلقی می‌شود. همچنین خودروهای کلاسیک نمی‌توانند مانند خودروهای دیگر هرروز در شهر تردد کنند و تردد هرروزه آنها در صورتی که ثابت شود به منظور استفاده روزمره و عادی صاحبانشان است، باعث می‌شود مجوزهای کلاسیک بودن آن باطل شود.
منبع: bartarinha.ir





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اتصال واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گل‌گهر سیرجان به مدار سراسری برق کشور

شروعی، با پایان باز...

هشدار استانداری نسبت به بالا بودن قیمت مرغ در کرمان

مرغ، سرسازگاری با کرمانی‌ها ندارد!!

تالار مرکزی کرمان؛ پروژه ای 10 ساله با 88 درصد پیشرفت فیزیکی

صرفه‌جویی پیش‌بینی شده از تغییر ساعات ادارات محقق نشد/رعایت مصرف برق نشود؛ خاموشی خواهیم داشت

دولت به جای افزایش قیمت نان، قیمت آرد را کاهش دهد/نان، کشش افزایش قیمت را ندارد

ورود تعزیرات حکومتی به موضوع اقتصاد مقاومتی ضروری است

بیش از 59 میلیارد ریال سهم در بورس منطقه ای کرمان معامله شد

رشد 7 درصدی ارائه اظهارنامه مالیاتی استان کرمان در سال جاری

30 درصد جامعه مالیات پرداخت نمی‌کنند

31 تیرماه جاری؛ آخرین مهلت ثبت نام در جشواره کارآفرینان برتر/ افزایش نرخ مشارکت اقتصادی استان

تعاونی‌ها نقش بسزایی در ارائه خدمات حمایتی به روستاییان دارند

تثبیت مالکیت 13 میلیون و 100 هزار هکتار اراضی ملی استان/برخی قوانین ثبت با شرایط روز جامعه سازگاری ندارد

صرفه اقتصادی نیروگاه‌های خورشیدی کاهش یافته است

وصول بیش از 12000میلیارد تومان مالیات از محل بررسی تراکنش های بانکی در کشور

90 درصد مشکلات فعلی در لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده حل می‌شود

یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی مراحل دشوار اخذ مجوزهاست

هیچ کس در کشور متولی سرمایه گذاری داخلی نیست/ قوانین متعدد و متناقض خسته‌کننده است

مشکلات صنعت به دلیل عدم نظارت هاست

مالیات یکی از منابع اصلی تامین هزینه های کشور است

تعریف1421 پروژه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان

ابلاغ ماموریت 7 گانه به فرمانداران کشور برای رونق تولید

بازدید معاون وزیر کشور از چند واحد تولیدی و بررسی مشکلات آنها

اگر پروژه ای مشکل زیست محیطی دارد چرا اجازه اجرای آن را می دهید؟

تولید 13 میلیون گل شاخه بریده در سطح استان کرمان

افزایش قاچاق دام زنده در استان کرمان

ارزش طرح های فولاد بوتیای ایرانیان 1.2میلیارد دلار اعلام شد

مشکل زیست محیطی مانع بهره برداری از چهار طرح تولیدی شد

کرمان محل تردد کالای قاچاق است

تشکیل 986 پرونده قاچاق کالا در سه ماهه نخست امسال در تعزیرات استان

تسهیلات پرواربندی در اختیار عشایر قرار می گیرد

صادرات پسته بیش از 1.5 میلیارد دلار ارزآوری دارد

بیش از 35 میلیارد ریال سهم در بورس منطقه‌ای کرمان معامله شد

تاکید رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بر تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار و نیمه تمام

چه کالاهایی بیشترین سهم قاچاق را در استان کرمان به خود اختصاص داده‌اند؟

مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای در باغ های جنوب کرمان انجام شد

اعتبار ویژه ای به صیانت از منابع طبیعی جنوب کرمان اختصاص یافت

کالای اساسی دولتی به دست مردم نمی رسد

51 هکتار زمین ملی در کهنوج رفع تصرف شد

جذب 89 درصدی اسناد خزانه در استان کرمان

89 درصد اعتبارات اسناد خزانه کرمان جذب شده است

کارخانه های بافت پس از 12 سال تعطیلی، فعال شدند

158 کیلومتر از نقاط حادثه خیز جنوب کرمان ایمن سازی شد

470 نخل آلوده به آفت سرخرطومی در منوجان شناسایی شد

افزایش 8 درصدی صادرات از گمرکات استان در 3 ماه اول سال جاری

تخصیص 23.7 درصدی بودجه هزینه ای استان تا سه ماهه اول سال جاری

استاندار کرمان از شهرک صنعتی سدید بازدید کرد

تهاتر نفت، در برابر بدهی دولت به قرارگاه خاتم/ورود قرارگاه سازندگی خاتم به بخش معادن استان کرمان

اصلاح قانون تامین اجتماعی با نظر تشکل های بخش خصوصی، خواسته فعالان اقتصادی است