کرمان رصد

آخرين مطالب

ارزیابی نمایندگان استان کرمان از بودجه 98دولت اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - به دنبال شایعات انتشار یافته در شبکه های اجتماعی پیرامون رعایت نشدن توازن بودجه ای 98دولت در حوزه های مختلف و کاهش آن نسبت به سال های قبل ، برخی مسئولان و نمایندگان استان کرمان بر این باورند که مزیت های بودجه سال آینده بر کاستی های آن فزونی دارد .
این عده  افزودند : دولت در بودجه تقدیمی به مجلس که هم اکنون در کمیسیون های مختلف در دست بررسی است به مسائل اساسی زمینه ساز توسعه آن هم در شرایط کنونی از جمله عدم وابستگی به درآمد نفتی ، تکیه بر درآمدهای مالیاتی با نگاه جلوگیری از فرارهای مالیاتی ،صیانت از فعالان بخش تولید و در نهایت دغدغه مندی نسبت به معیشت مردم توجه جدی شده است .
آنان بر این باورند که هر چند برخی نارسایی ها در تنظیم بودجه 98دولت مشاهده شده که این هم در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی برطرف خواهد شد ، ولی در نهایت امر می توان گفت که کفه مزیت های این بودجه نسبت به بودجه سال های قبل آن هم در شرایط فعلی بر نقیصه های آن سنگینی می کند .
**کاهش وابستگی به نفت مهمترین نقطه قوت لایحه بودجه 98
رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی کاهش وابستگی به نفت را مهمترین نقطه قوت لایحه بودجه سال98 دولت عنوان کرد.
حسین امیری خامکانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ما در یک جنگ اقتصادی شدید قرار داریم گفت : در واقع این جنگ اقتصادی خودش را در اواخر سال 97 یا اوایل سال 98 بیشتر نشان می دهد و ما برآن اساس باید طوری بودجه را تنظیم کنیم که حداقل لطمه به اداره کشور وارد شود.
وی ادامه داد : این خواسته ای است که ما سال ها به آن تاکید می کنیم که اداره کشور را بدون نفت و یا با کمترین وابستگی به نفت اداره کنیم و نفت را صرف توسعه زیرساخت ها کنیم چرا که خود این، تولید درآمد غیرنفتی برای دولت می کند.
امیری خامکانی اضافه کرد: ما دچار یک زنجیره ای شده ایم که هرچه پول نفت را در اداره جاری کشور خرج می کنیم به همان نسبت هم از توسعه و درآمدهای غیرنفتی دور می شویم.
نماینده مردم شهرستانهای زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از نقاط قوت لایحه بودجه 98 را رشد درآمدهای مالیاتی عنوان کرد و گفت : رشد درآمدهای مالیاتی 11درصد دیده شده که امیدواریم محقق شود و لازمه آن کسب و کار و حمایت دولت از تولید کنندگان است تا بتوان درآمدهای مالیاتی محقق شود.
** 62هزار میلیارد تومانی اعتبار عمرانی نقطه قوت بودجه 98
رییس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت : بودجه عمرانی 62 هزار میلیارد تومان دیده شده که این هم از دیگر نقاط قوت بودجه 98به حساب می آید.
امیری خامکانی افزود : بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نکرده که اگر محقق گردد هم کمک به توسعه زیر ساخت ها و هم کمک به اشتغال می کند.
**کاهش سهم صندوق توسعه ملی در بودجه 98
امیری خامکانی با اشاره به نقاط ضعف لایحه بودجه 98 نیز خاطرنشان کرد: کاهش سهم صندوق توسعه ملی یکی از مشکلاتی است که در بودجه 98 بوجود آمده که البته با توجه به پیش بینی کاهش درآمدهای نفتی سهم صندوق توسعه ملی کاهش پیدا کرده که قابل قبول است .
وی با اشاره به اینکه بودجه شرکت های دولتی حجم بالایی را دارد بیان کرد : از یک میلیون و 703 هزار و 232 میلیارد تومان بودجه کل کشور، یک میلیون و 274 هزار و 755 میلیارد تومان بودجه شرکت های دولتی است،یعنی 478 هزار و 626 میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تقریبا سه چهارم کل بودجه را شرکتها تشکیل می دهند که این بودجه در مجلس بررسی نمی شود و ممکن است بعضی از شرکت های تولیدی در بودجه دیده نشود و مجلس هم ورود ندارد.
وی افزود: با همه این بودجه ای که برای شرکت های دولتی است، گاها این شرکت ها بدهکار می شوند که باز اجازه تهاتر طلبکاران با مطالبات دولت از آنها داده می شود که باید وارد بودجه کشور شود.
امیری بیان کرد: اینکه مبلغ قابل توجه ای تحت عنوان کمک به شرکت های دولتی زیان ده از محل بودجه تامین می شود، خود یکی از مشکلات است.
وی اظهار داشت : یکی دیگر از مشکلات لایحه بودجه 98 که در بودجه سال 97 و 96 هم این مشکل بود، اوراق قرضه و استاد خزانه است که این هم پیامدهای خودش را دارد.
رییس مجمع نمایندگان استان کرمان با اشاره به حوزه اشتغال و اجتماعی در بودجه سال 98 گفت: مشکل اصلی مردم بحث اشتغال در حوزه جوانان است که در بودجه فعلا تلاش شده لطمه نخورد و هم بحث ظرفیت های فیزیکی در حوزه جوانان دیده شده است.
وی افزود: در این رابطه بازسازی واحدهای مسکونی به خصوص در بافتهای فرسوده، دولت بیش از 300 هزار واحد مسکونی را پیش بینی کرده است که هم اشتغال و هم تامین مسکن است و در سایر بخش های تولید مصالح نیز ایجاد شغل می شود.
نماینده مردم زرند و کوهبنان خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی نیز در بودجه 98اموری از قبیل کشت گلخانه ای، پرورش آبزیان و توسعه آبیاری مکانیزه باغات دیده شده که در افزایش اشتغال موثر است.
وی بیان کرد: در حوزه جوانان در لایحه بودجه 98 ایجاد کارایی بیشتر در حوزه تحصیل کرده ها و دانش آموختگان دانشگاهی، طرح کارورزی دانش آموختگان و طرح مهارت آموزی در محیط کار دیده شده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه 98 در حوزه گردشگری دولت تلاش کرده تا لطمه ای به اشتغال وارد نشود افزود: از شرکت های دانش بنیان حمایت نسبتا خوبی در بودجه شده است.
** افزایش قدرت خرید مردم دغدغه جدی دولت در بودجه 98
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان که خود یکی از صاحبنظران دخیل در این بودجه تنظیمی است گفت : مهمترین دغدغه دولت در بودجه سال 98با توجه به اتفاقات حوزه افزایش نرخ ارز و تورم، جبران کاهش قدرت خرید مردم از مسیرهای حمایتی و ایجاد شغل و درآمد پایدار بوده است.
جعفر رودری افزود : جهت گیری اعتبارات دولت در لایحه بودجه 98 نیز برای فراهم کردن و تقویت زیرساخت های اقتصادی و در واقع توجه به معیشت مردم و عدالت اجتماعی است.
وی با اشاره به اهمیت ایجاد ثبات و تثبیت شاخص های کلان اقتصادی اظهار داشت: جهت گیری دولت در بودجه 98 ایجاد ثبات را در بازار اصلی حوزه پول، ارز، دارایی و سایر بازارهای نیروی کار بوده است.
**صیانت از حوزه تولید و نگاه به اشتغال پایدار
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به تغییرات در شاخص کلان و ارز و تحریم های ظالمانه بر کشور گفت : ضرورت نگاه به حوزه تولید و اشتغال در واحدهای تولیدی فعلی و صیانت از آنان در بودجه 98 و سیاست کلی دولت قرار دارد.
وی اضافه کرد: مهمترین وظیفه دولت فراهم کردن بستر برای رونق و پویایی اقتصاد توسط بخش غیر دولتی است که موجب جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال می شود.
رودری بیان کرد: تاکید دولت در بودجه 98 استفاده از اهرمی برای جلب مشارکت بخش غیردولتی است که تبصره 19 این لایحه ناظر به این حوزه است.
وی افزود: دولت نقش بستر ساز، هدایت گر و نظارت گر را برعهده دارد که در این زمینه بخش غیر دولتی محیطی مناسب برای انجام کار داشته باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان عنوان کرد: در حوزه تامین معیشت و کمک به قدرت خرید در بخش کارمندان دولت افزایش 20 درصد درآمد کارمندان دولت در برنامه است.
وی گفت: یکی از دغدغه ها و بالاترین سرانه لایحه بودجه 98 در بخش سایر مردم توجه به حوزه رفاه اجتماعی جامعه، معیشت و تامین اجتماعی مردم بوده است.
رودری تصریح کرد: در لایحه بودجه 98 بالاترین سرانه به حوزه رفاه اجتماعی اختصاص یافته که این تخصیص اعتبارات در یک جامعه موید دیده شدن مردم در تدبیر این لایحه است.
وی افزود: مهمترین رویکرد کلان بودجه دولت حفظ آرامش، ایجاد ثبات در فضای کلان اقتصادی است ضمن اینکه ایجاد شفایت و انضباط در بودجه 98 وجود دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: به تبع این رویکرد دولت در بودجه 98ایجاد اشتغال، حفظ و صیانت از اشتغال و تولید ملی در بودجه استان کرمان مشاهده می شود.
وی اظهار داشت: در استان کرمان نیز باید از جهت گیری کلان تبعیت کنیم و سیاست های استان از جمله اقتصاد مقاومتی، به تبع سیاست های کلان دولت دنبال می شود.
رودری افزود: آنچه که در منابع مالی برای برنامه های سالانه دولت به بخش خصوصی در استان کرمان دیده شده، سهم بخش دولت به لحاظ تامین منابع حدود 13 درصد است و مابقی مربوط به بخش غیردولتی است.
وی با اشاره به وظیفه شاخص دولت در حکمرانی مطلوب گفت : در این زمینه دولت بستر و فضا را برای رونق کسب و کار و فعالیت های بخش خصوصی به شکل مناسب فراهم می کند که اصلی ترین وظیفه دولت محسوب می شود.
رودری عنوان کرد: اعتبارات بودجه دولت باید بیشترین ظرفیت را برای پویا سازی بخش غیردولتی در نظر گیرد زیرا این بخش نقش مولد را در برنامه های توسعه کشور و استان کرمان دارد.
وی ادامه داد: اقدامات و سیاست گذاری دولت در حوزه ثبات اقتصاد کلان باید باشد زیرا اگر این ثبات نباشد چشم انداز سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم نمی شود و باید هدف گذاری، برنامه ها و سیاست های اسناد بالا دست در دستور کار باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: بخشی از سیاست های کلان مقام معظم رهبری نیز مربوط به مردمی کردن اقتصاد است لذا دولت باید حدالامکان واگذاری به غیر دولت و توانمندسازی غیردولتی را در دستور فعالیت ها قرار دهد.
وی ادامه داد: بخش زیادی از رویکردهای تنظیم برنامه ها در استان کرمان و کشور به سمت حداکثر مشارکت بخش غیر دولتی رفته است و در این استان در مرحله تدوین برنامه ها، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان نماینده و صدای بخش تولیدکنندگان داخلی عضو تمامی کمیسیون های سیاست گذاری و تنظیم برنامه ها هستند.
رودری گفت: مداخله جامعه دانشگاهی در سیاست گذاری و برنامه ریزی استان و نقطه نظرات جامع تخصصی آنان در اتاق های فکر و شوراهای گفت و گو دریافت می شود.
وی اضافه کرد: بودجه برنامه یکساله دولت در راستای برنامه ها و سیاست های اسناد بالادستی ازجمله سند چشم انداز، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه است.
لایحه بودجه 98 در هیات دولت تصویب شده و پس تصویب در مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل می شود.
**نقش مالیات پررنگ تر از نفت در لایحه بودجه 98
نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان نی زدر ارزیابی خود از لایحه بودجه تقدیمی با اشاره به اینکه نقش مالیات در لایحه بودجه 98پررنگ تر از درآمد نفتی دیده شده افزود: باید تور مالیاتی گسترده شود و برای جلوگیری از فرار مالیاتی نظارت ها افزایش یابد تا فشار مالیات تنها بر اقشار حقوق بگیر و ضعیف نباشد.
وی با اشاره به پیش بینی بیش از 150 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در لایحه بودجه 98 گفت : برای نخستین بار نقش مالیات بیش از درآمدهای نفتی در لایحه بودجه دیده شده است.
حمزه با بیان اینکه بودجه ما همیشه متکی بر درآمدهای نفتی بوده است تصریح کرد : فروش نفت بین یک تا یک میلیون و 500 هزار بشکه با قیمت 50 دلار در لایحه بودجه 98 توسط دولت پیش بینی شده است.
نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان تصریح کرد : نفت را نباید به عنوان کالای سرمایه بفروشیم بلکه باید با اصلاح ساختار مالیاتی و پیش بینی درآمدهای جدید به سمت کاهش وابستگی به درآمد نفت برویم.
**بودجه 98 دولت به معیشت مردم توجه ویژه دارد
نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان با تاکید بر اینکه نباید معیشت روزمره جامعه آسیب ببیند گفت: دولت در تنظیم بودجه 98 توجه جدی به تامین معیشت مردم دارد.
احمد حمزه افزود : کالاهای اساسی در لایحه بودجه با ارز 4 هزار و 200 تومان تهیه می شوند تا به مردم برای تامین کالاهای اساسی فشار وارد نشود.
وی تاکید کرد : همچنین در بحث بودجه سال آینده یارانه های دهک های پایین جامعه خوب دیده شده و توسط نهادهای ذیربط بسته های حمایتی نیز پیش بینی شده است.
نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان بیان کرد : استقلال و آزادی خواهی هزینه دارد و تلاش دولتمردان برای گذر از تحریم های ظالمانه با کمترین هزینه است.
وی اظهار داشت: درآمدهای ما در بودجه همواره از هزینه های ما کمتر است و در این بخش باید فاصله را کاهش دهیم.
**سهم بودجه عمرانی در لایحه بودجه 98مطلوب است
وی با بیان اینکه سهم بودجه عمرانی در لایحه 98 بسیار خوب است تصریح کرد: میزان بودجه عمرانی 62 هزار میلیارد تومان دیده شده و تاکید بر اتمام پروژه های نیمه تمام است.
حمزه گفت: حفظ اشتغال موجود و کمک به ایجاد شغل جدید بویژه اشتغال برای فارغ التحصیلان، بانوان خانه دار و جوانان از دیگر نقاط مثبت بودجه سال 98 است.
وی با اشاره به شفافیت بودجه سال 98 از طرف دولت بیان کرد: 300 هزار واحد در بافت فرسوده سال آینده باید بازسازی شود که ضمن نوسازی، مقاوم سازی به بخش مسکن و رونق اشتغال کمک می کند.
نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان تصریح کرد: انتشار اوراق قرضه، متعادل نبودن هزینه ها و درآمدها، بحث هزینه های بالای شرکت های دولتی و بار صندوق های بازنشستگی از نقاط منفی بودجه 98 بشمار می رود.
وی با اشاره به اقدامات عمرانی و اقتصادی دولت در جنوب کرمان افزود : گسترش و ترمیم زیر ساخت ها در طی سالهای اخیر در این منطقه شدت گرفته و سعی شده فاصله بین جنوب و شمال استان کاهش پیدا کند.
حمزه اظهار داشت: در حال حاضر اغلب مسیرهای مواصلاتی مهم جنوب کرمان در حال استاندارد سازی هستند و امیدواریم در بحث زیر ساخت ها گام های خوبی در جنوب کرمان برداشته شود.
وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت حامل های انرژی تاکید کرد: تاکنون تصمیمی برای افزایش حامل های سوختی دیده نشده است، اما برای جلوگیری از قاچاق سوخت باید اقدامات اصلاحی انجام پذیرد.
نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان گفت: با توجه به تهدیدات دشمنان و افزایش تحرکات آنها در منطقه، افزایش بودجه دفاعی کشور ضروری به نظر می رسد که خوشبختانه این مساله در لایحه بودجه 98 به خوبی دیده شده است.
کمیسیون‌های تخصصی مجلس موظف هستند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند و کمیسیون تلفیق نیز موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌ های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا 15 روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید است. براساس این گزارش پنج شهرستان حوزه انتخابیه احمد حمزه شامل کهنوج ، منوجان ،قلعه گنج ، فاریاب و رودبار جنوب است که در جنوب استان کرمان قرار گرفته اند و جزو کم برخوردارترین مناطق این استان بشمار می روند.
5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/72918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیسی: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

رئیس جمهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

رئیس جمهور در دانشگاه لاهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

رشد 31 درصدی جابه جایی مسافر با کمک ناوگان مسافربری جاده‌ای کرمان

وقتی باران خیابان زرند را تبدیل به دریاچه کرد

تنها هت‌تریک کننده فوتبال ایران رفت!

امدادرسانی٩تیم عملیاتی هلال احمربه مردم زرند/تخلیه آب منازل

متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان 84 روز است

کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم صنعتی‌ترین شهر‌های کرمان/ سال گذشته در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته‎ایم

صدور هشدار جدید نارنجی هواشناسی + جزئیات

تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه کرمان

آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر

صدور هشدار فوری هواشناسی + جزئیات

فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

شوخی گلزار با مردم

ترک فعل احتمالی در مدیریت بحران پیگیری می‌شود

25 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور نوسازی شد

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

«متاورس» بازگشته است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

ورود سیلاب به بخشی از شهر زرند/قطع برق و آبگرفتگی معابر

بارش باران شدید باعث جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر شهر زرند شد

رصد 30 نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان

محکومیت مس رفسنجان در شکایت عقیل کعبی

هشدار پلیس زرند به رانندگان وسائل نقلیه

لزوم تعیین و تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان

لغزنده بودن معابر وآب گرفتگی خیابانهای شهر زرند

لزوم تعیین تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

هشدار پلیس زرند به رانندگان وسایل نقلیه

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

فروش اقساطی تاکسی برقی آغاز شد + قیمت و شرایط فروش

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

شوخی محمدرضا گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی

مصوبات سفر رییس جمهوری در حوزه بنیاد شهید ایلام 100 درصد اجرا شد

راهیابی 10 ایده و طرح صنایع پایین‌دستی مس سرچشمه به مرحله سرمایه‌گذاری

آماده باش کامل دستگاه‌های اداری، اجرایی و خدمت رسان در زرند

راه‌اندازی واحد احیاء فولاد بافت کرمان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته ایرانی

آغاز ثبت‌نام طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی برقی کرمان موتور

رادیو کرمان محبوب مخاطبان

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه های سرچشمه پیدا شد